Miksi päiväkotien on niin kamalan vaikea kommunikoida ajoissa?
Nytkin tuli kello 14.15 päiväkodin kautta viestiä, että huomenna lapsilla pitää olla juhla-asu, kun viettävät itsenäisyyspäivän gaalaa. Nytkö sen vasta päättivät? Aikaisemmin syksyllä ilmoitettiin, että tänä vuonna ei järjestetä mitään joulujuhlia tai muuta aktiviteetteja.
Olettavatko nuo tosiaan, että kaikilla on kasvavalle lapselle kotona juhla-asu joka koossa? Nyt on vielä korona-aikakin, niin tänä vuonna on kaikki sukujuhlat, häät ja muut peruttu. Nyt vaan kaikki paikkakunnan mammat rynnimään paikkakunnan ainoaan vaatekauppaan, juhlavaatteista tappelemaan, prkl. Olisikohan tuosta juhlavaatetarpeesta voinut infota vaikka pari viikkoa sitten, niin olisi ehtinyt jotain hankkiakin. Nyt lapsi pääseekin juhlimaan "paremmissa collareissa" ja "parhaassa t-paidassa", jeee.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Varaudun näihin vuosi tai puoli vuotta etukäteen niin ei tuu yllätyksenä. Joka vuosi on löytynyt juhlavaatteille käyttöä.
Näin korona-aikana ei pitäisi olla tarvetta muille ”juhlavaatteille” kuin mahdollisesti hautajaisvaatteille. Niistä yleensä kerrotaan nopeammin, kuin edellisenä iltana.
Vähän aiheen vierestä: 9-luokan Wilma-viesti: ”tytöillä mekko tai siisti puolihame + siisti pusero”..... JA jos en olisi kuullut muilta vanhemmilta että kyseessä ameriiiiikan meiningin THE tanssiaiset!! Kampaajat, meikit, iltapuvut, taksit jne. Onneksi naapuri valisti meitä etten lähettänyt tyttöä puolihameessa ja ”siistissä puserossa”
Päiväkodin pirskeet ovat sitä että vajaan tunnin verran kuunnellaan Titi-nallea ja tanssitaan. Juhlava pukeutuminen tarkoittaa, jos halutaan laittaa mekkoa tai tiaraa tai laittaa hiuksia. Useat lapset ovat normaaleissa vaatteissa ja joillakin saattaa jotai prinsessamekkoa olla.
Päiväkodin juhlista ei kannata stressata.
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmoiteta etukäteen, jotta lapsia ei tuotaisi hoitoon pelkästään sen gaalan takia.
Voithan ap valittaa, että huonosti tehty, että ette halua että päiväkodissa tehdään tuollaisia extempore-tempauksia, koska haluatte käyttää vähintään kuukauden siihen, että ostatte mittatilaus-iltapuvun taaperollenne.
Miksi olisi väärin tuoda hoitoon vain jonkin juhlan takia? Ehkä lapsi haluaa osallistua kavereiden kanssa, ei halua jäädä paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmoiteta etukäteen, jotta lapsia ei tuotaisi hoitoon pelkästään sen gaalan takia.
Voithan ap valittaa, että huonosti tehty, että ette halua että päiväkodissa tehdään tuollaisia extempore-tempauksia, koska haluatte käyttää vähintään kuukauden siihen, että ostatte mittatilaus-iltapuvun taaperollenne.Miksi olisi väärin tuoda hoitoon vain jonkin juhlan takia? Ehkä lapsi haluaa osallistua kavereiden kanssa, ei halua jäädä paitsi.
Ainahan siellä ollaan naama nurinpäin, kun lapsia tuodaan hoitoon häiritsemään ja kuormittamaan työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei ole päiväkodin syy vaan ylemmältä taholta on saatu vasta tänään lupa järjestää juhlat. On jopa kielletty kertomasta että voi olla mahdollista että pidetään juhlat.
-päikyntäti-
Kun kysyivät päiväkodista viikko sitten, tarvitseeko lapset hoitoa joulunaikaan, niin vastasin, että oma esimies on kieltänyt kertomasta. Joudun siis toteamaan, että voin vastata aikaisintaa edellisenä päivänä. Ei kai haittaa, että tieto tulee yllättäen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitiyden kohokohta on edelleen se ekan luokan opettajan viesti kello19.50 että seuraavana aamuna 7.50 kaikilla oppilailla pitää olla punapilkullista kangasta ja miekka.
Tuttua. Kahdeksalta illalla tulee viesti, että huomenna kaikille keltaiset vaatteet päälle.
Yhdelläkään oppilaalla ei tainnnut olla vaadittuja asusteita. Kaikki vanhemmat eivät edes olleet lukeneet viestiä siihen aikaan.
Opettaja oli sitten kiristellyt hampaitaan oppilaille, kun vanhemmat ei tottele!Kymmeneltä illalla tulee viesti, että koulu alkaakin jo 8.15. Tyttö menee koululle kymmeneksi lukujärjestyksen mukaan ja ihmettelee, missä kaikki muut ovat.
Naapuriluokan opettaja vastaan ottaa näitä myöhästyjiä ja lohduttaa itkua pidätteleviä tokaluokkalaisia.Lukujärjestyksen mukaan liikuntaa on keskiviikkona. Luistimet mukaan.
Liikuntatunti onkin jonkun päähänpiston mukaan sittenkin perjantaina. Kotiin ei ilmoiteta. Oppilaille ollaan vihaisia, kun ei ole luistimet mukana jne.....
Jep, tunnen tämän opettaja-tyypin, jolla ns. luova ja taiteellinen puoli pääsee valloilleen. Ideoidaan ja innostutaan omista ideoista ja sitten toimitaan. Suunnitelmallisuutta ei ole lainkaan, eikä ymmärretä, että ulkopuoliset ei ole ajatuksen voimalla ohjattavissa _toteuttamaan_ niitä omia fantastisia ja jatkuvasti muuttuvia ideoita. Muille seuraa pelkkää kaaosta ja opella itsellään on jatkuvasti "paha mieli".
Ihan samanlaisia muistoja omien tyttöjen pk-aajoista. Eivät tee sitä tahallaan mutta ilmeisesti pk-väki elää niin omissa aikatauluissaan etteivät osaa lainkaan ottaa huomioon monia joiden työaikataulut on fiksattu viikkoja eteenpäin.
Tästä kannattaisi vaan jutella pk-väen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei ole päiväkodin syy vaan ylemmältä taholta on saatu vasta tänään lupa järjestää juhlat. On jopa kielletty kertomasta että voi olla mahdollista että pidetään juhlat.
-päikyntäti-
Kun kysyivät päiväkodista viikko sitten, tarvitseeko lapset hoitoa joulunaikaan, niin vastasin, että oma esimies on kieltänyt kertomasta. Joudun siis toteamaan, että voin vastata aikaisintaa edellisenä päivänä. Ei kai haittaa, että tieto tulee yllättäen?
Ei haittaa, sun lapsille varataan paikka, ovat sitten pois tai paikalla niin se on ihan sama. Kommentti jota lainasit kertoo paljon päiväkodin arjesta, siellä ei aina tiedetä, varsinkaan korona-aikana asioita etukäteen. Ohjeet tulee ylempää ja niistä ei kukaan kerro mitään etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Varaudun näihin vuosi tai puoli vuotta etukäteen niin ei tuu yllätyksenä. Joka vuosi on löytynyt juhlavaatteille käyttöä.
Korona-aikana ei juuri juhlia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma, ettei varhaiskasvatuksen työntekijät edes ajattele, että lapsia ilmaantuisi paikalle missään virallisissa juhla-asuissa, rauhoitu vähän ap.
T: Lastenhoitaja.
Jos ei toivota juhlavaatteita niin niitä ei silloin olisi mainittu viestissä ollenkaan. Vai kuka oikeasti laittaa viestin juhlapukeutumisesta jos tarkoittaa että tullaan tavallisissa vaatteissa?
Ehkä ajatuksena oli jopa jättää viestintä sen verran myöhäiseen, ettei kukaan nyt pelkästään pk pikkuisten juhlallisuuksien takia kävisi mitään uutta hepenettä ostamassa?
Meillä jopa halloween-naamiaisista toivottiin, että tarkoitus ei ole että mitään erityistä asua ostettaisiin, vaan pukeutuminen olisi "mitä kotoa löytyy" periaatteella 🤷 - ehkä tämä voi myös vähän vähentää sitä "äitien kilpavarustelua"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma, ettei varhaiskasvatuksen työntekijät edes ajattele, että lapsia ilmaantuisi paikalle missään virallisissa juhla-asuissa, rauhoitu vähän ap.
Jos ei toivota juhlavaatteita niin niitä ei silloin olisi mainittu viestissä ollenkaan. Vai kuka oikeasti laittaa viestin juhlapukeutumisesta jos tarkoittaa että tullaan tavallisissa vaatteissa?
Ehkä ajatuksena oli jopa jättää viestintä sen verran myöhäiseen, ettei kukaan nyt pelkästään pk pikkuisten juhlallisuuksien takia kävisi mitään uutta hepenettä ostamassa?
Meillä jopa halloween-naamiaisista toivottiin, että tarkoitus ei ole että mitään erityistä asua ostettaisiin, vaan pukeutuminen olisi "mitä kotoa löytyy" periaatteella 🤷 - ehkä tämä voi myös vähän vähentää sitä "äitien kilpavarustelua"?
Päinvastoin, se luo lisää stressiä. On paljon helpompaa käydä nappaamassa kaupasta mukaan joku halpa naamiaisasu, tai edes miettiä rauhassa, mitä kotoa löytyisi naamiaisasuksi, kuin alkaa viimeisenä iltana kiireessä kaivella paniikissa kaappeja, että lapsi ei ole ainoa jolla ei ole naamiaisasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitiyden kohokohta on edelleen se ekan luokan opettajan viesti kello19.50 että seuraavana aamuna 7.50 kaikilla oppilailla pitää olla punapilkullista kangasta ja miekka.
Mitä hittoa? Mulla ei ole lapsia, mutta ihmettelen että suostuuko vanhemmat oikeasti tällaiseen? Itse tuossa tilanteessa ehkä vastaisin opettajan viestiin, että tällä varoitusajalla ei ole mahdollista, opettajalta varmaan saa materiaalit.
En lähtenyt ostamaan sitä kangasta.
Olin yksin kotona lasten kanssa ja nuorempi, kolmevuotias, oli jo nukkumassa.
Sinällään asun vain kilsan päässä kauppakeskuksesta, mutta ei sitä kolmevuotiasta voinut kotiin jättää. Eikä herättää.
Miekan sain lainattua naapurista.
Ja kyllä sanoin silloin(kin) näistä aikatauluista. Mutta ope oli lapseton eikä tajunjut ollenkaan.
Meillä olisi lapsella ollut, ja on edelleen, sellainen jumalattoman kokoinen keskiaikamarkkinoilta ostettu puinen miekka. Olisin saattanut ihan piruuttani laittaa sen lapsen mukaan ja odotella sitten myhäillen ensimmäistä Wilma-merkintää.
Meillä kahden vanhemman lapsen päiväkoti oikein loisti sillä, että mitään eivät ilmoittaneet kotiin asti. Eli, jos et muistanut keneltäkään erikseen kysyä, niin päiväkodin ovella sitten aamulla kello 7.00 sai lukea, että sinä päivänä on hiihtoa/retki johon pitää olla eväät kotoa/tanssiaiset/mitä lie. Joka kerta sanoin ja aina vain vähemmän nätisti, että voitteko laittaa myös poissa olevien lasten huoltajille ilmoituksia ajoissa? Kerran ylimielinen hoitaja totesi, että voimme itse kysellä päiväkodilta tai yrittää vaikka tutustua muihin vanhempiin ja sitä kauttaa ottaa ITSE selvää asioista.
Kun päiväkotiurat tuossa talossa loppui, portti kajahti kiinni viimeisen kerran melkoisen kovalla rytinällä. Ei tullut ikävä.
Omalla päiväkoti-ikäisellä on kasa mekkoja kaapissa, joista voi valita mieleisensä. Mutta tämä johtuu siitä, että on oikea mekkojen suuri ihailija, ja niitä on jäljellä isosiskon ajoilta, jolloin vielä maailmassa järjestettiin juhlia. Mutta pojalla saattaisi juuri ja juuri olla yhdet siistit housut ja jokin kauluspaidoista vielä sopivia. Kravatin voisi jo ottaa isältä lainaan, mutta juhlakengistä saisi vain haaveilla. Siis jos äkkiä pitäisi juhlavaatteet loihtia 11-vuotiaalle pojalle.
Yleensä kyllä pidän huolen, että juhliinkin on vaatetta kaapeissa, mutta minä tykkäänkin kierrellä kirppareita. Kaikki ei tykkää, ja se on erittäin ymmärrettävää. Samoin kuin se, että kaapeissa pidetään vain ne vaatteet, jotka sillä hetkellä mahtuu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttavaa holhoamista joka vain lisää stressiä ja vitutusta.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ pitää paikkaansa! EI semmoista räkätauti-ripulia olekkaan joka estää olemasta kotona,jos on ihan vaan vaikka metsäretkestä kyse! Annappa olla valokuvaus tai nukketeatteri...No valokuvaus on kai jo taaksejäänyttä mutta noin muuten,joku hilupilttuu niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Mulla ei ole lapsia, mutta ihmettelen että suostuuko vanhemmat oikeasti tällaiseen? Itse tuossa tilanteessa ehkä vastaisin opettajan viestiin, että tällä varoitusajalla ei ole mahdollista, opettajalta varmaan saa materiaalit.
En lähtenyt ostamaan sitä kangasta.
Olin yksin kotona lasten kanssa ja nuorempi, kolmevuotias, oli jo nukkumassa.
Sinällään asun vain kilsan päässä kauppakeskuksesta, mutta ei sitä kolmevuotiasta voinut kotiin jättää. Eikä herättää.
Miekan sain lainattua naapurista.
Ja kyllä sanoin silloin(kin) näistä aikatauluista. Mutta ope oli lapseton eikä tajunjut ollenkaan.
Meillä olisi lapsella ollut, ja on edelleen, sellainen jumalattoman kokoinen keskiaikamarkkinoilta ostettu puinen miekka. Olisin saattanut ihan piruuttani laittaa sen lapsen mukaan ja odotella sitten myhäillen ensimmäistä Wilma-merkintää.
Meillä kahden vanhemman lapsen päiväkoti oikein loisti sillä, että mitään eivät ilmoittaneet kotiin asti. Eli, jos et muistanut keneltäkään erikseen kysyä, niin päiväkodin ovella sitten aamulla kello 7.00 sai lukea, että sinä päivänä on hiihtoa/retki johon pitää olla eväät kotoa/tanssiaiset/mitä lie. Joka kerta sanoin ja aina vain vähemmän nätisti, että voitteko laittaa myös poissa olevien lasten huoltajille ilmoituksia ajoissa? Kerran ylimielinen hoitaja totesi, että voimme itse kysellä päiväkodilta tai yrittää vaikka tutustua muihin vanhempiin ja sitä kauttaa ottaa ITSE selvää asioista.
Kun päiväkotiurat tuossa talossa loppui, portti kajahti kiinni viimeisen kerran melkoisen kovalla rytinällä. Ei tullut ikävä.
Mun yläkoululaisen jumppamaikka tekee tätä.
Liikuntatunnin ohjeet on koulun ilmoitustaululla.
Me asutaan tunnin päässä koululta ja liikka on aina aamukasilta.
Hän laittaa Wilma-viestin edellisenä iltana että ”käykää katsomassa ohjeet taululta”.
Eli pitäisi ensin mennä tunti sinne koululle ja sitten puoli tuntia takaisinpäin sinne liikuntapaikalle?
Julkisissa palveluissa ei ole opittu oikeisiin töihin ja työelämän vaatimuksiin.
Itseä ärsytti hemmetisti se kun päiväkodissa vaadittiin työvuorolistoja viikoiksi eteenpäin, vaikka itsekkään ei niitä tiennyt kuin maksimissaan kolmeksi viikoksi.