Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti/isä voisitko itse kustantaa lapsesi harrastuksen/leirikoulun, kiitos!

Vierailija
15.04.2014 |

Alkaa nyt tosissaan ärsyttää tuttavien ja tuntemattomien rahankerjäys.

Just syksyllä ostettiin kummilapsen leirikoulun hyväksi isot kasat jotain järkyttävän pahoja karkkeja, jotka meni suoraan roskiin. Sitä ennen keväällä piti maksaa, kun kyseinen muksu sisaruksensa kanssa juoksi urheilukenttää ympäri, että saatiin rahaa hyväntekeväisyyteen.

Nyt tuli soitto, että pitäisi ostaa järkky paali jotain vessapaperia, kun lapsen urheiluseura kerää rahaa.

Toinen tuttavan lapsi myi ennen joulua urheiluseuran susirumia joulukalentereita ylihintaan. No, nyt pitäisi ostaa taas jotain arpoja.

Ja eikös ole kummitytön tanssiseuralla joku kevätesitys, liput 18 euroa kappale, menee hyvään tarkoitukseen, kuulkaas.

RAIVOSTUTTAVAA. Miksei vanhemmat itse kustanna lastensa leirikouluja ja harrastuksia? Miksi koko ajan pitää olla kerjäämässä rahaa johonkin tai myymässä jotain, mitä emme halua ostaa?

Voisiko se urheiluseura tai koululuokka ennemmin vaikka pestä ikkunoita tai autoja tai vessoja tai tampata mattoja? Niistä voisin maksaakin.

Lopettakaa se turhan tavaran, lippujen ja lappujen yms. myynti ja kerjäys! Huolehtikaa itse oman lapsenne kuluista.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:55"]

Itse voisin hyvinkin maksaa lapseni harrastukset ja leirikoulut itse (kunhan siihen ikään pääsevät). Noiden keräysten pointit ovat käsittääkseni ne, että A) kaikilla vanhemmilla ei ole rahaa, ja ei ole reilua että köyhien lapset jäävät kotiin luokkaretkeltä B) lapset oppivat tekemään jotain rahan eteen.

Kerran kun olin lapsi myimme jotain aivan älytöntä leirikoulua varten (en edes kehtaa kertoa mitä), niin joku tuntematon jolle kaupittelimme antoi meille sen rahan mutta sanoi ettei halua tuotetta ;)

[/quote]

Ihan faktana: jos luokkaretki on opetussuunnitelmassa ja tehdään kouluaikana, sinne lähtee ihan jokainen lapsi, maksoi tai ei, keräsi rahaa tai ei. Kouluaikana tehtävät luokkaretket ja leirikoulut ovat jokaiselle, ei vain niille, joilla on varaa maksaa. Vanhemmat voivat ilmoittaa, että oma lapsi ei lähde leirikouluun ja sen ajaksi täytyy  järjestää lapselle korvaavaa toimintaa, mutta ketään ei voi jättää pois siksi, että ei maksa.

Vierailija
22/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työpaikat, mm. mieheni työpaikka, ovat kieltäneet nämä myynnit kokonaan, kun oli niin paljon kouluikäisten vanhempia, että homma räjähti käsistä ja alkoi haitata jo työntekoa. Aika moni työntekijä on hyvillään tästä kiellosta. 

Kiva ajatus, että lapsi oppii tekemään itse jotain, mutta: Vain yksi kymmenestä lapsesta myy itse, loput on niinkuin ap:n tapauksessa, että vanhemmat kiusaa työkavereitaan ja sukulaisiaan. Minusta yksi kiva tapa oli, että luokat järjestivät vanhempainiltoihin maksullisen kahvitarjoilun, se oli vapaaehtoista eikä tyrkyttämistä. Sen lisäksi siellä olivat nuoret ihan itse myymässä. Ostin aina, kannatuksen vuoksi ja ihan hyviä ne aina olivat. On paljon muitakin tapoja kerätä rahaa. Jos joku pikkupoika tulee keräämään urheiluseuran hyväksi pulloja, silloin annan mielelläni. Minulla on tosin aika vähän antaa, mutta pienistä puroista..

Oman poikani luokka keräsi myös puolukoita myyntiin. Se ei varmaan ihan isoissa kaupungeissa onnistu, mutta meillä, vaikka kaupunki onkin, oli kohtuullinen matka poimintapaikoille. Lapsen voi opettaa sellaiseenkin työntekoon, mikä ei ärsytä muita. Jos sitä olisi vähän, sen kestäisi, mutta ymmärrän hyvin näitä, joille tuputetaan keksejä ja sukkia joka tuutista, naapurista, työpaikalla, sukulaisilta. Myyjiä on joskus enemmän kuin ostajia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuota myyntipakkoa kaunistellaan, kun sanotaan että oppii "arvostamaan työntekoa" ja "sosiaalisia taitoja". Sosiaaliset taidot karttuukin taatusti, kun epävarmana seisoo taas uuden uppo-oudon ihmisen ovella ja kysyy, ostaisiko joululehden tai karkkilaatikon - ja kun ei osta, äiti tai isä ottaa laatikot mukaansa ja vie lapsen puolesta työpaikalle tai mummolaan.

Ja tuosta työnteon arvostamisesta. Miksi sen pitää nimenomaan olla ovelta ovelle myytävä kallis tuote, puhumattakaan siitä että summasta niinkin pieni osa menee sinne minne pitää?

Vierailija
24/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse et voi sanoa, että "kiitos, mutta en tällä kertaa osta/osallistu"?

Vierailija
25/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele sanomaan "ei kiitos, en osta".

Vierailija
26/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voin sanoa. Mutta kyllä se on kiusallinen tilanne lapselle ja itselle. Pari kertaa olen sanonut, esim. kerran tuttavan lapsen luokka kaupitteli jotain keksejä. Eka kertaa ostettiin, mutta pahaa oli, roskiin meni.

Luokalla oli kamalat kasat niitä keksejä ja aina, kun tuota tuttavaa näin, hänellä oli niitä mukana ja tyrkytti. Sanoin, etten osta enää, kun ne ei olleet hyviä edes. Silti aina jaksoi tyrkyttää ja mankua, että enkö nyt voi antaa hyvään tarkoitukseen rahaa.

En ylipäänsä halua joutua tilanteeseen, jossa minulle pyytämättä tyrkytetään jotain, mitä en tarvitse tai halua. Jos haluan lipun johonkin esitykseen tai ostaa keksejä, löydän ihan itse paikan, mistä ostaa, kiitos.

Ja miksi ne kaupittelutuotteet on usein ihan luokattoman huonoja? Myisivät sitten vaikka jotain hyviä keksejä ja karkkeja, Fazerin, tms. mitä muutenkin saattaisi ostaa.

Vierailija
27/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hitossa ostat? Minä maksan lasteni leirikoulun itse, myös harrastukset maksetaan rahalla, toki peleissä on buffet jonne vanhemmat leipovat myytävää, sillä katetaan tuomarimaksut. Turnauksia järjestämällä seura saa sitten enemmän rahaa jäsenmaksujen lisäksi. Mutta tätä lajia ei pysty harrastamaan kukaan vähävarainen koska niitä yhteisiä rahoja ei kerätä vaan jokaisen vanhempi maksaa oman tenavansa kulut.

Vierailija
28/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teistä on ihan ok, että lapset laitetaan tyrkyttämään noita? Kun aina voi sanoa ei?

Mites jotkut mummot ja papat. Ei nekään sitä roskaa tarvi, mutta ei kehtaa kieltäytyä.

Ensi kerralla, kun näen lapsia kaupittelemassa ovelta ovelle jotain urheiluseuran rojua, teen lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
29/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:00"]

Miksi hitossa ostat? Minä maksan lasteni leirikoulun itse, myös harrastukset maksetaan rahalla, toki peleissä on buffet jonne vanhemmat leipovat myytävää, sillä katetaan tuomarimaksut. Turnauksia järjestämällä seura saa sitten enemmän rahaa jäsenmaksujen lisäksi. Mutta tätä lajia ei pysty harrastamaan kukaan vähävarainen koska niitä yhteisiä rahoja ei kerätä vaan jokaisen vanhempi maksaa oman tenavansa kulut.

[/quote]

No mutta noinhan sen kuulu mennä. Ei kenenkään muun tarvi toisten lasten kuluja maksaa. Oma valinta.

Vierailija
30/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta niitä keksejä ja vie keksit töihin. Kyllä ne joku siellä syö. Voit myös lahjoittaa suoraan rahaa luokalle tai yhdistykselle.

Tanssinäytöksessä pääsisitä kaiketi itse katsomaan esityksiä. Et taida olla kovinkaan kulttuuri-ihminen?

Vierailija
31/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että omat vanhemmat ostaa jotain seuran tai luokan vessapaperia. Ymmärrän jotenkuten, että isovanhemmat ostaa.

Sitä en ymmärrä, että niitä myyntituotteita tyrkytetään kummeille, kaikille vanhempien tutuille, naapureille, jne. Minusta se on törkeää.

Vierailija
32/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille myös tuli tuttava myymään. Pieni paketti maksoi 8 euroa. Laskin kg hinnan ja ehdotin seuraavalla kerralla on mukana kun valikoimaa karkotetaan. En todellakaan maksa noin hirveää hintaa keksistä.

Kuulemma hyväntekeväisyyteen menis. Kerroin tätä luokkaa on huijattu, paketin oikea hinta on max 2 euroa. Meneekö muka 6 euroa luokalle ?

Työkaveri myi vessapaperia. Olen töissä Katajanokalla, työkaveri asuu Järvenpäässä. Mun olis pitänyt lähteä kesken päivää hakemaan koululta vessapapereita Järvenpäähän ja tulla säkin kanssa töihin.

Olisi lisämaksusta saanut kotiinkuljetuksen.

Teki mieli sanoa hyppää homo voltti.

Kun lidliin tuli tarjoukseen, näytin tarjousta ja sanoin järki käteen noissa kaupoissa.

Ne firmat, jotka noita satseja myy on voittaja.

Meidän lapset kun menivät kouluun, ilmoitin heti sukkakaupoissa näitä ei oteta myyntiin.

Vierailija
33/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:03"]

Osta niitä keksejä ja vie keksit töihin. Kyllä ne joku siellä syö. Voit myös lahjoittaa suoraan rahaa luokalle tai yhdistykselle.

Tanssinäytöksessä pääsisitä kaiketi itse katsomaan esityksiä. Et taida olla kovinkaan kulttuuri-ihminen?

[/quote]

Mutta jos mä en halua lahjoittaa rahaa niille? Miksi mä lahjoittaisin rahaa jollekin luokalle tai yhdistykselle, jossa joku tuttavan lapsi pyörii?

Enkä ymmärrä, miksi mun pitäisi viedä työpaikalle jotain keksejä? Meillä on keksit talon puolesta.

En nyt sanoisi, että joidenkin 6-10-vuotiaiden tanssiesitykset on sellaista kulttuuria, josta liiemmälti nauttisin. Pikemminkin ajan haaskuuta istua pari tuntia ihmettelemässä, kun jotkut vieraat mukulat pyllyilee esiintymislavalla.

Vierailija
34/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen urheiluseura harrastaa noita myyntijuttuja. Joulukalentereita, pesuaineita, milloin mitäkin. Ostan aina vaan itse enkä tyrkytä kenellekään, toki saatan joltakin kysäistä haluaako tilata jotain. Suoraan sanottuna ennemmin lykkäisin seuralle vaikka rahaa kirjekuoressa.

Vierailija
35/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien vastaavat "herkut" aina työpaikan kahvipöytään tarjolle. Siellä kelpaa kaikki!

Vierailija
36/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aina maksanut luokan tilille oman lapseni osuuden. Inhoan kaupittelua ja ostan kaupasta mitä tarvitsen. Kuitenkin aika suuri osa vanhemmista innostuu näistä kaupitteluhommista ja kun äänestetään, niin ylivoimalla valitaan kaupittelu tms. keinoksi kustannusten kattamiseen. Olen kuitenkin aina saanut olla osallistumatta ja laittaa suoraan rahat tilille. Maksan mielelläni myös muutaman muun lapsen kustannukset, jos heidän perheillään on tiukkaa ettei kenenkään ola pakko kaupitellaan mitään. Toiset vain näyttävät pitävän siitä..:) vähemmistönä, kun maksaa, niin tuntuu, että jotku kaupittelijat katsovat nenänvartta pitkin. Enkä ole rikas, vaan ihan tavallinen sh, tavallisella palkalla.

Vierailija
37/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:05"]

Meille myös tuli tuttava myymään. Pieni paketti maksoi 8 euroa. Laskin kg hinnan ja ehdotin seuraavalla kerralla on mukana kun valikoimaa karkotetaan. En todellakaan maksa noin hirveää hintaa keksistä.

Kuulemma hyväntekeväisyyteen menis. Kerroin tätä luokkaa on huijattu, paketin oikea hinta on max 2 euroa. Meneekö muka 6 euroa luokalle ?

Työkaveri myi vessapaperia. Olen töissä Katajanokalla, työkaveri asuu Järvenpäässä. Mun olis pitänyt lähteä kesken päivää hakemaan koululta vessapapereita Järvenpäähän ja tulla säkin kanssa töihin.

Olisi lisämaksusta saanut kotiinkuljetuksen.

Teki mieli sanoa hyppää homo voltti.

Kun lidliin tuli tarjoukseen, näytin tarjousta ja sanoin järki käteen noissa kaupoissa.

Ne firmat, jotka noita satseja myy on voittaja.

Meidän lapset kun menivät kouluun, ilmoitin heti sukkakaupoissa näitä ei oteta myyntiin.

[/quote]

Juuri näin. Luokka saisi enemmän rahaa itselleen, kun ostaisivat kaupasta niitä keksipaketteja ja myisivät 2 euron keksipaketteja 4 eurolla tuttaville.

Jos luokka haluaa kerätä rahaa, voisivat nähdä vähän vaivaa ja pitää koululla maksullista diskoa muille oppilaille, leipoisivat sinne pullat ja myyntiin tarjottavat. Siten voi kukin koulun oppilas itse mainoksen nähdessään miettiä, meneekö vai ei. Ja noihin ei tarvi kummeja ja mummeja vaivata.

Samoin, jos luokka tai urheiluseura tekisi vaikka näytelmän ja lippu olisi joku 2-5 euroa, voisin mä sitä mennä katsomaan. Mutta tosi turhauttavaa jotkut näytökset, joissa se tuttu lapsi esiintyy 2  minuuttia jossain porukassa ja loppu show on täysin epäkiinnostavaa tuntemattomien hyppelehtimistä.

Vierailija
38/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelut:

1. lapset oppii itse ansaitsemaan rahaa, ei saamaan kaikkea suoraan esim. vanhempien maksamana.

2. lapset oppii, että yrittämällä yhdessä saadaan jotain aikaan.

3. lapset oppii sosiaalisia taitoja.

4. kaikilla perheillä ei ole varaa oikeasti leirikouluun tms. tällä tavoin saadaan eroavaisuuksia perheiden kesken kurottua pienemmiksi ja kaikki lapset pääsevät osallistumaan

Sitten on eri asia miten rahoja hankitaan ja kouluilla tähän on erilaisia keinoja.

En itsekään tykkää juuri näistä ylihinnoitelluista kekseistä, mutta välillä hyvin asian vuoksi uhraudun, on sitä huonompaankin humpuukkihyväntekeväisyyteen rahaa mennyt. Kysymykseesi ikkunanpesu- ja muista hommista...ehdotappa kouluille suoraan, ehkä eivät ole tulleet ajatelleeksi, tosin aina täytyy muistaa,että työhommien tekemisen usein peruuttaa ylihullut vanhemmat ja vakuutuksien puute. Totta on että koulun on taattava lasten turvallisuus. Myös lapsityövoimasta voi saada kivat syytteet....että näin kaikki aloitteellisuus vähitellen lapsista kitketään ja uusia työttömiä av-palsta valittajia kasvatetaan:)

Vierailija
39/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:09"]Olen itse aina maksanut luokan tilille oman lapseni osuuden. Inhoan kaupittelua ja ostan kaupasta mitä tarvitsen. Kuitenkin aika suuri osa vanhemmista innostuu näistä kaupitteluhommista ja kun äänestetään, niin ylivoimalla valitaan kaupittelu tms. keinoksi kustannusten kattamiseen. Olen kuitenkin aina saanut olla osallistumatta ja laittaa suoraan rahat tilille. Maksan mielelläni myös muutaman muun lapsen kustannukset, jos heidän perheillään on tiukkaa ettei kenenkään ola pakko kaupitellaan mitään. Toiset vain näyttävät pitävän siitä..:) vähemmistönä, kun maksaa, niin tuntuu, että jotku kaupittelijat katsovat nenänvartta pitkin. Enkä ole rikas, vaan ihan tavallinen sh, tavallisella palkalla.[/quote]

Ihmettelen, miten ne jaksaa innostua siitä kaupittelusta. Oikeasti.

Vierailija
40/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:07"]Mun lapsen urheiluseura harrastaa noita myyntijuttuja. Joulukalentereita, pesuaineita, milloin mitäkin. Ostan aina vaan itse enkä tyrkytä kenellekään, toki saatan joltakin kysäistä haluaako tilata jotain. Suoraan sanottuna ennemmin lykkäisin seuralle vaikka rahaa kirjekuoressa.

[/quote]

No mikä sua estää antamasta rahaa kirjekuoressa ja skippaamaan myyntihommat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme