Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti/isä voisitko itse kustantaa lapsesi harrastuksen/leirikoulun, kiitos!

Vierailija
15.04.2014 |

Alkaa nyt tosissaan ärsyttää tuttavien ja tuntemattomien rahankerjäys.

Just syksyllä ostettiin kummilapsen leirikoulun hyväksi isot kasat jotain järkyttävän pahoja karkkeja, jotka meni suoraan roskiin. Sitä ennen keväällä piti maksaa, kun kyseinen muksu sisaruksensa kanssa juoksi urheilukenttää ympäri, että saatiin rahaa hyväntekeväisyyteen.

Nyt tuli soitto, että pitäisi ostaa järkky paali jotain vessapaperia, kun lapsen urheiluseura kerää rahaa.

Toinen tuttavan lapsi myi ennen joulua urheiluseuran susirumia joulukalentereita ylihintaan. No, nyt pitäisi ostaa taas jotain arpoja.

Ja eikös ole kummitytön tanssiseuralla joku kevätesitys, liput 18 euroa kappale, menee hyvään tarkoitukseen, kuulkaas.

RAIVOSTUTTAVAA. Miksei vanhemmat itse kustanna lastensa leirikouluja ja harrastuksia? Miksi koko ajan pitää olla kerjäämässä rahaa johonkin tai myymässä jotain, mitä emme halua ostaa?

Voisiko se urheiluseura tai koululuokka ennemmin vaikka pestä ikkunoita tai autoja tai vessoja tai tampata mattoja? Niistä voisin maksaakin.

Lopettakaa se turhan tavaran, lippujen ja lappujen yms. myynti ja kerjäys! Huolehtikaa itse oman lapsenne kuluista.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäsin pienenä noista myyntihommista. Siitä varmaan jäi kipinä yrittäjyyteen. Lapsi on hyvä opettaa ottamaan vastuuta ja tekemään asioiden eteen jotain. Mukavaahan olisi saada kaikki kultaisella kortilla.

Vierailija
2/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:21"]

Suomessa yritetään edelleen kovaa pitää siitä kuvitelmasta kiinni ettei eriarvoisuutta ole. Kaikilla lapsilla pitäisi edelleen olla samat mahdollisuudet elämässä, kuten koulutuksen suhteenkin, mutta näinhän asia ei enää ole. Tosiasia on kuitenkin se, että osa harrastuksista on jo niin kalliita ettei jokaisen palkalla niitä kustanneta. Siksi kummit ja tuttavat joutuvat ostamaan tavaraa jota eivät halua, ja niitä jotka voisivat ihan rahalla maksaa lapsensa harrastamisen katsotaan kateellisena kieroon.

[/quote]

En  minä nähdäkseni ole velvollinen kustantamaan jonkun toisen lapsen harrastuksia ja muita touhuja. Jos sen lapsen hankkii, pitää sitten tehdä töitä sen eteen, että voi tarjota lapselleen haluamansa elintason. Ei sitä voi minulle sälyttää. Mutta kun tuntuu, että lähes kaikki tuttavat, joilla lapsia on, alkaa lapsen kouluun mennessä harrastaa tuota kerjäämistä ja kaupustelua milloin mihinkin tarkoitukseen.

Rasittavin on tuttavani, joka on jatkuvasti työtön. Ihan tahallaan tekee sitä, että on välillä töissä niin, että saa taas maksimikorvaukset ja sitten lorvii kotona, kunnes taas tulee se uhka, että putoaa normipäivärahalle. Olen hänen lapsensa kummi ja nyt kaikki kalliimmat jutut, mitä lapsi keksii kinuta, yritetään sysätä minulle hankittavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan osallistuisi mihinkään tuollaiseen. Vessapapereistakin kieltäytyisin. Tehkää hyvät ihmiset rajat selviksi!

Vierailija
4/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:21"]

Suomessa yritetään edelleen kovaa pitää siitä kuvitelmasta kiinni ettei eriarvoisuutta ole. Kaikilla lapsilla pitäisi edelleen olla samat mahdollisuudet elämässä, kuten koulutuksen suhteenkin, mutta näinhän asia ei enää ole. Tosiasia on kuitenkin se, että osa harrastuksista on jo niin kalliita ettei jokaisen palkalla niitä kustanneta. Siksi kummit ja tuttavat joutuvat ostamaan tavaraa jota eivät halua, ja niitä jotka voisivat ihan rahalla maksaa lapsensa harrastamisen katsotaan kateellisena kieroon.

[/quote]

En  minä nähdäkseni ole velvollinen kustantamaan jonkun toisen lapsen harrastuksia ja muita touhuja. Jos sen lapsen hankkii, pitää sitten tehdä töitä sen eteen, että voi tarjota lapselleen haluamansa elintason. Ei sitä voi minulle sälyttää. Mutta kun tuntuu, että lähes kaikki tuttavat, joilla lapsia on, alkaa lapsen kouluun mennessä harrastaa tuota kerjäämistä ja kaupustelua milloin mihinkin tarkoitukseen.

Rasittavin on tuttavani, joka on jatkuvasti työtön. Ihan tahallaan tekee sitä, että on välillä töissä niin, että saa taas maksimikorvaukset ja sitten lorvii kotona, kunnes taas tulee se uhka, että putoaa normipäivärahalle. Olen hänen lapsensa kummi ja nyt kaikki kalliimmat jutut, mitä lapsi keksii kinuta, yritetään sysätä minulle hankittavaksi.

[/quote]

Juu, enkä nyt tietenkään viestilläni tarkoittanutkaan että se olisi sinun velvollisuutesi mahdollistaa jonkun toisen lapsen harrastaminen. Totesin vain kuinka asia on. Ja se on ärsyttävää! Joskus aikoinani uudessa (ensimmäisessä oikeassa) työpaikassa kieltäydyin ostamasta jotain seinäkalenteria, ja se oli ilmeisesti melkoinen etikettivirhe. Aina kun pitäisi kannatuksen vuoksi ostaa. Miksi? Nämäkin lapset olivat erittäin hyvätuloisesta perheestä.

Vierailija
5/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin hyvinkin maksaa lapseni harrastukset ja leirikoulut itse (kunhan siihen ikään pääsevät). Noiden keräysten pointit ovat käsittääkseni ne, että A) kaikilla vanhemmilla ei ole rahaa, ja ei ole reilua että köyhien lapset jäävät kotiin luokkaretkeltä B) lapset oppivat tekemään jotain rahan eteen.

Kerran kun olin lapsi myimme jotain aivan älytöntä leirikoulua varten (en edes kehtaa kertoa mitä), niin joku tuntematon jolle kaupittelimme antoi meille sen rahan mutta sanoi ettei halua tuotetta ;)

Vierailija
6/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:07"]

Mä vien vastaavat "herkut" aina työpaikan kahvipöytään tarjolle. Siellä kelpaa kaikki!

[/quote]

Mä vein kanssa 2 ltk Kouvolan lakua työpaikan kahvihuoneeseen (eli 20x 500g laatikoita) myyntiin, olin aamupäivän palaverissa ja kun tulin takaisin, pöydällä oli tyhjät pahvilaatikot ja 20x8e rahaa.. oli kuulemma ollut pienimuotoinen tappelu siitä ketkä kaikki kerkee hakea. Ite jäin ilman:( Eli tämä on tuotekohtaistakin, mitään  vessapaperia en edes suostu myymään enkä ostamaan.

Vierailija
7/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen on todella hyvä idea. Suosittelen, että ehdotat ideaasi vanhemmille.

Vierailija
8/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 15:02"]

Siivoaminen on todella hyvä idea. Suosittelen, että ehdotat ideaasi vanhemmille.

[/quote]

Nyt, kun kouluista vähennetään siivoustunteja, niin oppilaat voisi siivota joka iltapäivä vaikka luokkansa ja koulun vessan. Ja vanhemmat maksaisi siitä kullekin 50 senttiä.

Vierailija
9/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi osallistua noihin. Ja lisäksi kouluista eivät saa kerätä vanhemmilta rahaa leirikouluja sun muita varten, joten ne on pakko kustantaa noilla myymisillä. Samalla lapset oppii vähän tekemään työtä rahan eteen ;) Urheilujoukueissakin on vanhempia jotka hädin tuskin pystyvät maksamaan vaadittavat kausimaksut. Hyvvä vaan että rahaa kerätään muutenkin. Pieniä lapsia (5-9v) on vähän turhaa pistää mitään ikkunoita pesemään mutta kyllä nekin sitten vanhempana varmasti tekevät ihan talkootöitä johonkin yrityksille. Itse oon ainakin nuorenpana tehnyt inventaariota cittarissa ja jakanut jotain autonpesulappuja siinä ovella sekä jonain juhlapäivänä pieniä lahjoja lapsille (siis siellä cittarissa). Sitten oltiin myös myymässä lippuja/makkaraa yms paikallisissa jalkapallopeleissä (lajimme ei ollut jalkapallo vaan ihan pyydettiin saada tämä työ) ja kaikkea vastaavaa. Kyllä se siitä helpottaa kunhan lapset kasvaa ;)

Vierailija
10/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös ihan suoraan sanoen v-tuttaa, kun ei voi vain suoraan maksaa tilille rahaa, koska luokalla on yksi perhe, jolla ei ole siihen mahdollisuutta/ varaa. Nyt joudun käyttämään kallista vapaa-aikaani siihen, että roudaan autossani ja tyrkytän tuttavilleni pesuaineita/sukkia/vessapaperia (tuotetta ei ole päätetty vielä) - tuotteita, joita en itsekään ostaisi - siis sen laatuisina, kuin mitä ne takuulla ovat: lörppöjä tennissukkia tai kovaa, keltaista vessapaperia ei halua kukaan! Olisikin edes jotakin lakua tai oikeasti hyvää (onko ehdotuksia pääkaupunkiseudulla?).

Vierailija
11/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni minun luokallani oli ala-asteella pari perhettä, joilla ei ollut varaa maksaa leirikoulumaksuja. Isäni kirosi kotona sitä, kuinka nämä perheet kehtasivat ehdottaa jotain vessapaperimyyjäisiä. Lopulta sitten koulu maksoi näiden köyhimpien osuuden.

Vierailija
12/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä tämä harrastajien puolellakin suorastaan v-tuttaa. Nää seurojen ja luokkien puuhatädit menee innolla mukaan johonkin näin "helppoon" rahanhankintatapaan ja samalla elättää jotain firmoja, jotka keksineet näin oivan tavan pakkomarkkinoida ja pakkomyydä harrastajien ja koululaisten naapureille, tuttaville, sukulaisille ylihintaisia tuotteita, joita kukaan ei oikeasti halua ostaa. Ihmiset vielä itse toimittavat tuotteet ostajille samaan hintaan, ei tarvitse firman edes tästä huolehtia. Mikä älyttömän hyvä liikeidea mutta miten tyhmää mennä tällaiseen mukaan!

En millään jaksa ymmärtää, miksi mun naapureille tai työkavereille kuuluisi maksaa mun tenavien harrastuksesta yhtään mitään? Tai miten voi joku olla niin idiootti, että selittää vanhemmille sitten, että "voihan niitä tuotteita ostaa sitten vaikka itselle" - hei äly käteen: eikö olisi silloin järkevämpää maksaa sitten se sama seuralle/luokalle jäävä osuus mutta mitä järkeä rahoittaa sitä välistävetofirmaa siinä samalla??? Eli esim. jotain Gutzin sporttisukkia ja alkkareita 20e/paketti - seuralle menee 5e/paketti ja kunkin pitäisi myydä vähintään viisi pakettia. Eli jos itse ostan satasen tuotteet, seuralle menee 25e ja se firma saa 75e - ne tuotteet tehdään omien lätkälapsien ikäisten lasten orjatyövoimalla jossain Pakistanissa tai Vietnamissa ja tuotteen nettohinta firmalle on varmaan murto-osa tuosta myyntihinnasta, veikkaisin 2-3euroa eli mukava on voitto.... Eli älkää nyt ainakaan ehdottako, että ostakaa itse ne tuotteet....Mieluummin sitten se raha suoraan seuralle/luokalle tms. ja vaikka vähän reilumpi veloitus, niin maksetaan se joku onnetonkin, jonka vanhemmilla ei ole varaa maksaa.

Seuroilta toivoisin selkeämpää tiedotusta siitä, mikä on seuran ja kunkin ikäluokan oikea budjetti, mikä on vuosimaksu ja mitä siihen kuuluu. Ja selkeästi tuotava esiin, mitä muita velvollisuuksia harrastukseen kuuluu. On ärsyttävää markkinoida kausimaksuksi vaikka 100e, jos todellisuudessa tämän lisäksi pitää ostaa 100e pakollisia seuravaatteita ja myydä joulukalentereita, vessapaperia, sukkia ja karkkeja. Sanottaisiin sitten suoraan, että kulut on 300e/v. ja se on siinä sitten kaikki. Toki ymmärrän, että turnauksissa ym. tarvitaan talkootyövoimaa, jotta treenit ja kisat saadaan järjestettyä - nämä onkin ihan ok. Se mitä vastustan ankarasti, on nämä henkilökohtaisesti pakkomyytävät tuotteet.

Vierailija
13/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 15:18"]

Ei sun tarvi osallistua noihin. Ja lisäksi kouluista eivät saa kerätä vanhemmilta rahaa leirikouluja sun muita varten, joten ne on pakko kustantaa noilla myymisillä. Samalla lapset oppii vähän tekemään työtä rahan eteen ;) Urheilujoukueissakin on vanhempia jotka hädin tuskin pystyvät maksamaan vaadittavat kausimaksut. Hyvvä vaan että rahaa kerätään muutenkin. Pieniä lapsia (5-9v) on vähän turhaa pistää mitään ikkunoita pesemään mutta kyllä nekin sitten vanhempana varmasti tekevät ihan talkootöitä johonkin yrityksille. Itse oon ainakin nuorenpana tehnyt inventaariota cittarissa ja jakanut jotain autonpesulappuja siinä ovella sekä jonain juhlapäivänä pieniä lahjoja lapsille (siis siellä cittarissa). Sitten oltiin myös myymässä lippuja/makkaraa yms paikallisissa jalkapallopeleissä (lajimme ei ollut jalkapallo vaan ihan pyydettiin saada tämä työ) ja kaikkea vastaavaa. Kyllä se siitä helpottaa kunhan lapset kasvaa ;)

[/quote]

Miksi pitää harrastaa sellasta, mihin rahkeet ei riitä? Miksi hankkia lapsia, jos ei voi tarjota heille sellaista elintasoa kuin haluaisi? Tai miksi hankkii kolme lasta, jos rahkeet riittäisi yhden harrastuksiin ja menoihin? Ja miksi koulussa pitää olla jotain leirikouluja, jos kunta ei niitä kustanna? Vanhemmat voi itse leireillä lastensa kanssa.

Vierailija
14/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 15:47"]

Voi kyllä tämä harrastajien puolellakin suorastaan v-tuttaa. Nää seurojen ja luokkien puuhatädit menee innolla mukaan johonkin näin "helppoon" rahanhankintatapaan ja samalla elättää jotain firmoja, jotka keksineet näin oivan tavan pakkomarkkinoida ja pakkomyydä harrastajien ja koululaisten naapureille, tuttaville, sukulaisille ylihintaisia tuotteita, joita kukaan ei oikeasti halua ostaa. Ihmiset vielä itse toimittavat tuotteet ostajille samaan hintaan, ei tarvitse firman edes tästä huolehtia. Mikä älyttömän hyvä liikeidea mutta miten tyhmää mennä tällaiseen mukaan!

En millään jaksa ymmärtää, miksi mun naapureille tai työkavereille kuuluisi maksaa mun tenavien harrastuksesta yhtään mitään? Tai miten voi joku olla niin idiootti, että selittää vanhemmille sitten, että "voihan niitä tuotteita ostaa sitten vaikka itselle" - hei äly käteen: eikö olisi silloin järkevämpää maksaa sitten se sama seuralle/luokalle jäävä osuus mutta mitä järkeä rahoittaa sitä välistävetofirmaa siinä samalla??? Eli esim. jotain Gutzin sporttisukkia ja alkkareita 20e/paketti - seuralle menee 5e/paketti ja kunkin pitäisi myydä vähintään viisi pakettia. Eli jos itse ostan satasen tuotteet, seuralle menee 25e ja se firma saa 75e - ne tuotteet tehdään omien lätkälapsien ikäisten lasten orjatyövoimalla jossain Pakistanissa tai Vietnamissa ja tuotteen nettohinta firmalle on varmaan murto-osa tuosta myyntihinnasta, veikkaisin 2-3euroa eli mukava on voitto.... Eli älkää nyt ainakaan ehdottako, että ostakaa itse ne tuotteet....Mieluummin sitten se raha suoraan seuralle/luokalle tms. ja vaikka vähän reilumpi veloitus, niin maksetaan se joku onnetonkin, jonka vanhemmilla ei ole varaa maksaa.

Seuroilta toivoisin selkeämpää tiedotusta siitä, mikä on seuran ja kunkin ikäluokan oikea budjetti, mikä on vuosimaksu ja mitä siihen kuuluu. Ja selkeästi tuotava esiin, mitä muita velvollisuuksia harrastukseen kuuluu. On ärsyttävää markkinoida kausimaksuksi vaikka 100e, jos todellisuudessa tämän lisäksi pitää ostaa 100e pakollisia seuravaatteita ja myydä joulukalentereita, vessapaperia, sukkia ja karkkeja. Sanottaisiin sitten suoraan, että kulut on 300e/v. ja se on siinä sitten kaikki. Toki ymmärrän, että turnauksissa ym. tarvitaan talkootyövoimaa, jotta treenit ja kisat saadaan järjestettyä - nämä onkin ihan ok. Se mitä vastustan ankarasti, on nämä henkilökohtaisesti pakkomyytävät tuotteet.

[/quote]

Mun tuttava tuo kaikenlaisia halpistuotteita Kaukoidästä ja myy niitä. Katteet on mielettömät. Sieltä saa jollain viidellä sentillä sukkaparin ja ihmiset ostaa hulluna vaikka laatu olisi mitä, kun sukat maksaa hänellä kaupassa joku euron tai 1,50 pari...

Vierailija
15/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerätään rahaa leirikouluun ja ainoa, mitä me tehdään on myyjäiset ja osallistuminen markkinoille. Ei todellakaan vaadita sukulaisia maksamaan lastemme matkaa, vaan myyjäisiin saa ihan vapaaehtoisesti tulla ja ostaa haluamiaan tuotteita.

tehtiin heti kättelyssä selväksi, että me emme vessapaperi-keksi-karkki-sukka -linjalle ryhdytä.

Vierailija
16/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu uskomaan, etteikö kaikilla olisi varaa maksaa lapselleen leirikoulua, siihen voi alkaa säästämään jo vuosia aiemmin. Sossun tuella elää mukavasti, raha on about sama kuin mitä yhden palkansaajan perheessä jää asumiskulujen jälkeen käteen. Ja aivan varmasti sossu antaa harkinnanvaraisena esim. 15€, jos siitä jää kiinni...tai vaikka sukulainen, naapuri, kummi, ystävä...tai sen voi lainata.

Vierailija
17/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuorimmaisen luokalla myyvät aina keväisin vessa- ja talouspaperia ja ennen joulua pitävät myyjäiset, joihin vanhemmat leipoo ja askartelee, ja sit niitä myydään sellasessa kauppakeskuksen aulassa. Mua on ruennu niin jo tympimään koko homma, mulla on jo kolme lasta pois siitä koulusta, ja vielä vuos, niin tää nuorimmainenkin lähtee yläasteelle. Ne kerää siis rahaa luokkaretkiin. Ehdotin kerran, että voisko sen rahan laittaa tilille suoraan , niin ei voi, koska kaikilla ei ole varaa siihen. Ja kaikkien on sit tehtävä samanlailla. Eniten vituttaa, että joka kerta on aina ne samat perheet, jotka ei tee mitään! Ykski äiti oikein kehui mulle, että hän ei kyllä IKINÄ ole myyny mitään eikä kyllä aio leipoa, vaikka on saatana kotona päivät pitkät ja nuorin lapsi on kuudesluokkalainen!!

Vierailija
18/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko osallistua näihin vanhempainyhdistyksien, koululuokkien ja harrastusseurojen rahankeräyksiin. Ei ole pakko myydä eikä ole pakko ostaa jos ei halua. Oma suu pitää kyetä avamaan ja sanomaan suoraan jos ei kiinnosta, turha lähteä mukaan ns velvollisuudentunnosta, kun mitään velvollisuutta ei ole. Itse en kaupittelisi mitään, enkä myöskään ostaisi ylihinnoiteltuja tuotteita, mutta ymmärrän että toiset pitävät tällaisesta toiminnasta, joten sallittakoon se heille. 

Vierailija
19/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:43"]

Ei ole mikään pakko osallistua näihin vanhempainyhdistyksien, koululuokkien ja harrastusseurojen rahankeräyksiin. Ei ole pakko myydä eikä ole pakko ostaa jos ei halua. Oma suu pitää kyetä avamaan ja sanomaan suoraan jos ei kiinnosta, turha lähteä mukaan ns velvollisuudentunnosta, kun mitään velvollisuutta ei ole. Itse en kaupittelisi mitään, enkä myöskään ostaisi ylihinnoiteltuja tuotteita, mutta ymmärrän että toiset pitävät tällaisesta toiminnasta, joten sallittakoon se heille. 

[/quote]

Ongelmana on se, että kun vanhempainillassa kieltäydyn myynneistä ja sanon maksavani rahalla, alkaa kamala puolustelu: lapset tarvitsevat yhteistä toimintaa luokkahengen takia, rahalla lapsensa leirinkoulun maksava äiti osoittaa, että kaikesta selviää rahalla eikä tarvitse nähdä yhtään vaivaa ja myyjäiset tai myyminen on kiva sosiaalinen  tapahtuma. Vaikka maksaisin lapsen leirikoulun, on minulla KASVATUSVASTUUNI TUNTEVANA VANHEMPANA  velvollisuus osallistua myös myynteihin, kirppiksiin jne.

Eli eroon ei pääse, vaikka miten inttäisi. Sitten kotiin tulee lista, jossa minut on merkitty kahvivastaavaksi johonkin tilaisuuteen ja kun soitan ja muistutan, että olen ilmoittanut, että en osallistu, niin saan kuulla olevani hankala ihminen, jonka lapselta pitäisi kieltää koko leiri. Silti en osallistu mihinkään ylimääräiseen!

Vierailija
20/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lasten pitäisi harrastaa ja touhuta ja aktivoitua - mitä me vanhemmat tässä hääräämme? Jos vanhempien kukkaro ja lasten oma työpanos ei riitä, tavoite on liian mittava. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä