Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti/isä voisitko itse kustantaa lapsesi harrastuksen/leirikoulun, kiitos!

Vierailija
15.04.2014 |

Alkaa nyt tosissaan ärsyttää tuttavien ja tuntemattomien rahankerjäys.

Just syksyllä ostettiin kummilapsen leirikoulun hyväksi isot kasat jotain järkyttävän pahoja karkkeja, jotka meni suoraan roskiin. Sitä ennen keväällä piti maksaa, kun kyseinen muksu sisaruksensa kanssa juoksi urheilukenttää ympäri, että saatiin rahaa hyväntekeväisyyteen.

Nyt tuli soitto, että pitäisi ostaa järkky paali jotain vessapaperia, kun lapsen urheiluseura kerää rahaa.

Toinen tuttavan lapsi myi ennen joulua urheiluseuran susirumia joulukalentereita ylihintaan. No, nyt pitäisi ostaa taas jotain arpoja.

Ja eikös ole kummitytön tanssiseuralla joku kevätesitys, liput 18 euroa kappale, menee hyvään tarkoitukseen, kuulkaas.

RAIVOSTUTTAVAA. Miksei vanhemmat itse kustanna lastensa leirikouluja ja harrastuksia? Miksi koko ajan pitää olla kerjäämässä rahaa johonkin tai myymässä jotain, mitä emme halua ostaa?

Voisiko se urheiluseura tai koululuokka ennemmin vaikka pestä ikkunoita tai autoja tai vessoja tai tampata mattoja? Niistä voisin maksaakin.

Lopettakaa se turhan tavaran, lippujen ja lappujen yms. myynti ja kerjäys! Huolehtikaa itse oman lapsenne kuluista.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:11"]

Perustelut:

1. lapset oppii itse ansaitsemaan rahaa, ei saamaan kaikkea suoraan esim. vanhempien maksamana.

2. lapset oppii, että yrittämällä yhdessä saadaan jotain aikaan.

3. lapset oppii sosiaalisia taitoja.

4. kaikilla perheillä ei ole varaa oikeasti leirikouluun tms. tällä tavoin saadaan eroavaisuuksia perheiden kesken kurottua pienemmiksi ja kaikki lapset pääsevät osallistumaan

Sitten on eri asia miten rahoja hankitaan ja kouluilla tähän on erilaisia keinoja.

En itsekään tykkää juuri näistä ylihinnoitelluista kekseistä, mutta välillä hyvin asian vuoksi uhraudun, on sitä huonompaankin humpuukkihyväntekeväisyyteen rahaa mennyt. Kysymykseesi ikkunanpesu- ja muista hommista...ehdotappa kouluille suoraan, ehkä eivät ole tulleet ajatelleeksi, tosin aina täytyy muistaa,että työhommien tekemisen usein peruuttaa ylihullut vanhemmat ja vakuutuksien puute. Totta on että koulun on taattava lasten turvallisuus. Myös lapsityövoimasta voi saada kivat syytteet....että näin kaikki aloitteellisuus vähitellen lapsista kitketään ja uusia työttömiä av-palsta valittajia kasvatetaan:)

[/quote]

No kehittäisivät sitten jonkun tuotteen ja palvelun, jota voisivat markkinoida vaikka lehdessä sitten yleisesti. Ettei tarvi sitä rahaa tuttavilta kinuta.

Osallistuuko niiden vähävaraisten perheiden lapset sitten tuohon kaupitteluun? Vai meneekö se vaan niin, että keskituloinen perheenäiti pakko-ostattaa isoimmat toffeekasat omilla tuttavillaan ja sukulaisillaan?

Eikö muka lapset muuten opi sosiaalisia taitoja ja yhteistoimintaa kuin kerjäämällä ja kaupustelemalla?

Vierailija
42/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhempana olen täysin samaa mieltä!

koko ajan jotain keräystä enkä todella viitsi olla kokoajan tuputtamassa tuotteita sukulaisille ja ystäville.

Viimeisin on ihan hulluin; lakuja hintaan 9€ / 500g!! 

Noin sikakalliita en todella lähde kenellekkään myymään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yritetään edelleen kovaa pitää siitä kuvitelmasta kiinni ettei eriarvoisuutta ole. Kaikilla lapsilla pitäisi edelleen olla samat mahdollisuudet elämässä, kuten koulutuksen suhteenkin, mutta näinhän asia ei enää ole. Tosiasia on kuitenkin se, että osa harrastuksista on jo niin kalliita ettei jokaisen palkalla niitä kustanneta. Siksi kummit ja tuttavat joutuvat ostamaan tavaraa jota eivät halua, ja niitä jotka voisivat ihan rahalla maksaa lapsensa harrastamisen katsotaan kateellisena kieroon.

Vierailija
44/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Lapseni harrastavat paljon ja kalliisti, niin kalliisti että en kehtaa sanoa. Koskaan ei ole ollut rahankeruuta harrastusten tiimoilta, koulun puolesta ehkä on pitänyt kaikkien joskus myydä jotain.

Silti minua ei haittaa pätkääkään tukea myös vieraiden lasten harrastuksia, jos lapset itse ahkeroivat myynnin tai muun työn merkeissä.

Tietääkseni kaikki tuokin ostaminen on vapaaehtoista ja jos ei ole rahaa niin ei ole pakko.

Vierailija
45/45 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:09"]Olen itse aina maksanut luokan tilille oman lapseni osuuden. Inhoan kaupittelua ja ostan kaupasta mitä tarvitsen. Kuitenkin aika suuri osa vanhemmista innostuu näistä kaupitteluhommista ja kun äänestetään, niin ylivoimalla valitaan kaupittelu tms. keinoksi kustannusten kattamiseen. Olen kuitenkin aina saanut olla osallistumatta ja laittaa suoraan rahat tilille. Maksan mielelläni myös muutaman muun lapsen kustannukset, jos heidän perheillään on tiukkaa ettei kenenkään ola pakko kaupitellaan mitään. Toiset vain näyttävät pitävän siitä..:) vähemmistönä, kun maksaa, niin tuntuu, että jotku kaupittelijat katsovat nenänvartta pitkin. Enkä ole rikas, vaan ihan tavallinen sh, tavallisella palkalla.[/quote] totta kai ne innostuu, kun silloin ei tarvitse itse maksaa oman lapsen leirikoulua, vaan sen maksaa naapurit ja sukulaiset ja työkaverit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän