Miehen lapsen äiti ei huolehdi pojan hiustenleikkuusta
Mieheni hoitaa poikaansa 50/50 exänsä kanssa. Aiemmin mieheni vei pojan aina parturiin, kun exä ei sitä hoitanut, vaikka mies monta kertaa ehdotti, että hoidettaisiin vuorollaan joka toinen kerta. Välit exään on huonot ja hän alkoi yhtäkkiä vaatimaan elareita, vaikka kaikki oli hoidettu aiemmin 50/50 ja hän on varakas. Kun mieheni nyt sitten maksaa meidän näkemyksemme mukaan kohtuuttomia elareita, pitäisi meidän mielestämme tämän naisen hoitaa lapsen hiustenleikkuu. Hän ei kuitenkaan hoida ja pojalla on aivan ylipitkät hiukset. Onko muilla vastaavaa kokemusta ja vinkkiä miten lapsen äidin saisi huolehtimaan siitä, että hiukset ovat siistit? Ihmettelen eikö häntä itseään häiritse ylipitkät hiukset, eikö muita poikien äitejä se häiritse, vai olenko minä vain tarkka mieheni kanssa?
Kommentit (45)
Käsittämätöntä miten aikuiset ihmiset tekee asioista vaikeita! Isä käy poikansa kanssa parturissa ja sillä selvä. Pari kymppiä 4-5- viikon välein ja kiva traditio parturireissuista yhdessä isän kanssa. Oli hiukset sitten pitkät tai lyhyet vaatii ne siistimistä.
Ap voi kannustaa miestään toimimaan näin eikä valittamaan palstalla ihan turhista asioista, jotka eivät nyxälle kuulu.
Voisiko tuon hiustenleikkuun kanssa katsoa hommaa läpi sormien? Loppujen lopuksi se on vain kerran parissa kuussa tarvittava toimitus, eikä kukaan mitä luultavammin kuole vaikkei sitä tehdäkään. Tehkää siitä sellainen isän ja lapsen yhteinen bondaushetki, hetki, jota äiti ei saa kokea kun ei kerran maksakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kysynyt, mitä mieltä lapsi itse on omista hiuksistaan?
Hän on vasta päiväkoti-ikäinen. Kuten kommenteista kävi ilmi, asia ei näköjään kuulu minulle mitenkään, mitä nyt asun lapsen kanssa puolet ajasta ja välitän hänestä kuin omastani. Jatkossa en siispä puutu, vaan lapsella saa olla juuri niin epäsiistit hiukset kun lapsen äiti vain haluaa. Oli varmaan väärin puuttua siihenkin, kun lapsen äiti puki jatkuvasti pojan isosiskon niin lapsellisiin vaatteisiin kouluun, että muut tytöt huomauttelivat siitä tytölle.
Ap
Siis lapsen äiti ei tule isäviikolla teille harjaamaan lapsen hiuksia, joten lapsen hiukset ovat jatkuvasti epäsiistit?
Tee tuosta hirviöäidistä lasu. Todennäköisesti hän ei tule teille kahdesti päivässä pesemään lapsen hampaitakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on vasta päiväkoti-ikäinen. Kuten kommenteista kävi ilmi, asia ei näköjään kuulu minulle mitenkään, mitä nyt asun lapsen kanssa puolet ajasta ja välitän hänestä kuin omastani. Jatkossa en siispä puutu, vaan lapsella saa olla juuri niin epäsiistit hiukset kun lapsen äiti vain haluaa. Oli varmaan väärin puuttua siihenkin, kun lapsen äiti puki jatkuvasti pojan isosiskon niin lapsellisiin vaatteisiin kouluun, että muut tytöt huomauttelivat siitä tytölle.
Ap
S*tanan uhriutuja.
Niin tosiaan oli väärin.
Heijastat jotain omia kiusaamistraumojasi kumppanisi lapsiin. Hanki omia ja pue ne sitten niin täsmällisen sopiviin vaatteisiin, kuin tykkäät.
Ap taitaa enemmän välittää siitä, että hänen mielestään epäsiistit hiukset on särö hänen ja hänen uusioperheensä imagossa.
Tuskin ihan vaan huoli lapsesta itsestään on tässä ensisijainen motiivi.
Lapsen hiusten leikkaus tai leikkaamattomuus ei kuulu ap:lle millään tavalla.
Mies vieköön lapsensa parturiin. Hän on lapsen vanhempi. Ap voi lopettaa kitinän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä valehtele, että välität kuin omastasi. Jos välittäisit, niin veisit lapsen parturiin, jos kerran sitä tarvitsee. Niin me äidit teemme. Sinä et tee niin, vaan käytät lasta pelinappulana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ne eivät ole sinun lapsiasi.
Jos sinua noin paljon häiritsee/ hävettää miehesi lasten vaatteet ja hiukset, niin kannattaa mennä vaikka terapiaan..
Josko tätä nyt ajattelisi lapsen parhaaksi. Jos teillä on elareiden päälle varaa ja aikaa käyttää lapsi parturissa ja ostaa kunnolliset vaatteet, tehkää niin lapsen parhaaksi.
Jos tilanne on taas sellainen, että elatusmaksu vie ylimääräiset rahat, joita haluaisitte käyttää lapseen, niin silloin yhteys lapsen äitiin ja viranomaiseen.
Mies on lapsen kuitenkin tehnyt viestien perusteella kummallisen tyypin kanssa, niin nyt pitää hyväksyä seuraukset. Jotka näyttää olevan elatusmaksujen käyttäminen teidän mielestä vääriin asioihin ja näin ollen tuplamaksu joistain jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkät hiukset on epäsiistit? Eikö niitä pese ja harjaa kukaan? Oma poikani on 5-v ja hänellä on kohta puoleen selkään hiukset eikä ne ole mitenkään epäsiistit. Säännöllinen pesu ja harjaus ja tarvittaessa pois tieltä ponnarilla, jossa viimeinen kiepautus vedetään vain puoliksi läpi eli on sellainen "puolinuttura".
Sinulla on poika, ei tyttö! Kait puet hänet mekkoihinkin, ja jos et, niin miksi et, kerta haluat tyttöjen tukkaakin hänellä pitää? Kyllä vanhemman tehtävä on kunnioittaa lapsen sukupuolta ja huolehtia siitä, että hän myös näyttää sen sukupuoliselta, miksi on syntynyt!
Mies on ihan itse sopinut elatusmaksuista exän kanssa ja hän voi niihin hakea muutosta oikeudessa viime kädessä, jos ne on oikeasti epäreilut. Se on hänen asiansa, tyytyykö niihin vai ei. Jos oikeus taas on nykyiset elatusmaksut määrännyt, ne on lain mukaiset ja niihin on hyvät perusteet.
Lasta ei pidä rangaista kuitenkaan aikuisten riidoista. Oikeasti rakastava isä vie lapsen parturiin, jos lapsi parturia kaipaa. Nyt käytätte lasta pelinappulana riidoissanne miehen exän kanssa. Vastenmielistä ja kuvottavaa.
Noin ei toimi ihminen, joka "rakastaa lasta kuin omaansa", kuten väität tekeväsi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika pitää itse pitkistä hiuksistaan. Itkee kun ehdotan leikkuuta.
Hankin pojalle sähkökitara, niin ei mene pitkä letti hukkaan.
Huhhuh. Taas tuli sellainen olo, että eletään miehen kanssa vaikka kämppissuhteessa enemmin kuin aletaan mihinkään vuoroviikko- ja uusperhekuvioihin.
Tässäkin täytyy nyt toivoa, että äiti nyt tosiaan haluaa pojan hiusten kasvavan,eivät hiukset ole joku valtataistelun väline. Aika ankea tilanne pakostakin, kun noin pienet lapset ja on jo uusperhekuviot. Emotionaalisesti vaikeaa kaikille.
Ehkäpä tosiaan saatte sen lapsen puolitettua. Kaikki saa olla oman kukkulansa kuninkaita ja kuningattaria sitten oman pikku puolikkaansa kanssa.
Kuvittele tilanne, jossa sinä ja miehesi olette tehneet omat lapset ja sen jälkeen eronneet. Miehesi uusi naisystävä kokee oikeudekseen tulla tilanteeseen lastenne uutena vanhempanana ja kritisoi sinun ja miehen yhdessä sopimia käytännön asioita ja hänen maksamiaan elareita. Miten suhtaudut?
Mua aina naurattaa nämä "yhyy, eksä vaatii kohtuttomia elareita" -narinat, etenkin kun narisija ei edes ole elareiden maksaja, vaan tämän uusi puoliso. Jos elarivaatimus on kohtuuton, miksi mies maksaa ne? Eikö se ole lastenvalvoja, joka viimekädessä elareiden määrän (ja kohtuullisuuden) päättää? Jos mies tanssii nätisti eksän pillin mukaan, mutta tämän selän takana nurisee sinulle, miehen ja eksän välillä saattaa olla asioita, joista sinä et tiedä mitään.
Tässä keskustelussa ei ole käynyt ilmi, onko pojan tai äidin toive se, että hänelle halutaan kasvattaa pidemmän hiukset, vai onko kyse vaan äidin laiminlyönnistä tuon asian suhteen. Jos jälkimmäinen, niin kyllä elatusmaksun saajan, tässä tapauksessa äidin, kuuluu huolehtia pojan parturikäynnit. Tässähän käytetään muuten vaan hyväksi isää, että kyllä se huolehtii, kun itse ei äiti viitsi tai raski. Huolehtiiko lapsen hygieniasta: puhtaat vaatteet, hampaat, kynnet leikatut ja puhtaat? Jos ei, niin jo lasten hampaiden laiminlyöntiin puuttuu lastensuojelu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa ei ole käynyt ilmi, onko pojan tai äidin toive se, että hänelle halutaan kasvattaa pidemmän hiukset, vai onko kyse vaan äidin laiminlyönnistä tuon asian suhteen. Jos jälkimmäinen, niin kyllä elatusmaksun saajan, tässä tapauksessa äidin, kuuluu huolehtia pojan parturikäynnit. Tässähän käytetään muuten vaan hyväksi isää, että kyllä se huolehtii, kun itse ei äiti viitsi tai raski. Huolehtiiko lapsen hygieniasta: puhtaat vaatteet, hampaat, kynnet leikatut ja puhtaat? Jos ei, niin jo lasten hampaiden laiminlyöntiin puuttuu lastensuojelu.
Kiitos tästä kommentista. Ei ainakaan pojan toive ja tuskin äidinkään, äitiä ei vaan kiinnosta. Ei ole äidillä myöskään rahasta kiinni tuo asia. Isä leikkaa yleensä lasten kynnet. Vaatteet ovat puhtaat, mutta erilaiset kun muilla (esim. koululaisella lapsellisia vaatteita yms.), joten me käytämme meillä itse ostamiamme vaatteitamme lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä oli. Sekään asia ei sinulle kuulu. Ja jos lasta kiusataan, ei vika kuitenkaan ole siinä kiusatussa. Sen sijaan että puolustaisitte lasta, olette vain kiusaajien puolella. Ällöttäviä ihmisiä olette. Tsemppiä pojalle.
T. Pitkätukkaisen pojan äiti joka myös sai selittää mummoille ja setäihmisille miksi _pojalla_ on pitkä tukka. Tervetuloa nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä kommentista. Ei ainakaan pojan toive ja tuskin äidinkään, äitiä ei vaan kiinnosta. Ei ole äidillä myöskään rahasta kiinni tuo asia. Isä leikkaa yleensä lasten kynnet. Vaatteet ovat puhtaat, mutta erilaiset kun muilla (esim. koululaisella lapsellisia vaatteita yms.), joten me käytämme meillä itse ostamiamme vaatteitamme lapsilla.
Selvä, sitten ei pidä antaa äidin pompottaa ja käyttää teitä hyväksi. Isän pitää vaatia äitiä huolehtimaan nuo parturikäynnit ja ap on vaatimuksissaan täysin oikeassa. Ihmettelen, mitä "sossuäitejä" täällä kommentoijat ovat, kun tuntuvat ymmärtävän sitä, että äiti, joka elarit saa, laiminlyö velvollisuuksia huolehtia lapsesta, johon totta kai myöskin ulkoiset asiat, kuten parturissa käyttäminen, kuuluu. Selvästi on elämänhallinta hukassa äidillä ja suosittelisin kyllä käyntiä lastenvalvojan tykönä, josko sitä kautta saisitte äidin heräämään. Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt niinkään mene. Elatusmaksun saaja ei huolehdi sittenkään kuin sovituista menoista. Jos on sovittu että hoitavat 50/50 ja silti elarit menevät, niin kyllä isäkin silloin huolehtii maksuista omilla viikoillaan. Jos parturi on pojan toiveena, voi siitäkin sopia vaikka lastenvalvojalla jos ei muuten. Äitipuolellehan tämä ei edelleenkään kuulu pätkääkään. On se vaikea hyväksyä.
Eikä ole mikään laiminlyönti vaikka äiti haluaisi kasvattaa lapselle pitkät hiukset. Hygieniasta tai laiminlyönneistä tässä ei ole puhuttu. Ap:n omista käsityksistä ja siitä kuinka ne ovat törmäyskurssilla lasten vanhempien kanssa.
Että lapsen hiustenleikkuustakin aletaan vääntämään...
Voiko sen lapsen halkaista kahtia? Isä hoitaa kanssasi toista puolta ja äiti sitten sitä toista.
Entäs jos lapsi joutuu liikenneonnettomuuteen tai sairastuu syöpään? Kuinka meinaatte sitten toimia?