Kiva juttu... matematiikasta pelkkää nelosia ja vitosia, muissa aineissa pelkkää ysejä. Miksi matematiikka korostetaan niin paljon nykyään?
Oliko se niin että edellinen insinööri hallitus oli tämän päätöksen takana? Miksi pitää tuhota tuhansien ihmisten tulevaisuutta korostamalla matematiikan taidot?? Monilla lukutaito ja ajattelukyky toisivat paljon enemmän tähän maailmaan.
Kommentit (57)
Olen kyllä huolissaan Suomesta ei ei muuta enää nähdä kuin matematiikka, siksi Suomi on taantunut maa. Ei ole enää yhteiskuntatieetellistä ajattelua.
Jos ainoastaan matikka olisi tärkein niin miksi koulussa on muita aineita?
Huomaa että älykkyyden taso on romahtanut kun vouhotetaan ainoastaan matikasta, tarkoittaa sitä ettei ihmiset edes halua ajatella enää yhtään mitään. Numerot eivät herätä tunteita.
Nykyään?
Enemmänkin tuntuu, että nykyään nousee näitä "ei sitä matikkaa mihinkään tarvi" -mielipiteitä.
Niin, tietokoneet laskee jne... Mutta ei meillä ole varaa sukupolviin, joista yhä pienempi osa osaa laskea. Kukas ne koneet sitten suunnittelee ja tekee?
Ja ihan perustöissäkin sitä tarvitsee. Oikeasti, jos ihan tavismatikasta saa vitosen, niin heikosti menee!
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä huolissaan Suomesta ei ei muuta enää nähdä kuin matematiikka, siksi Suomi on taantunut maa. Ei ole enää yhteiskuntatieetellistä ajattelua.
Jos ainoastaan matikka olisi tärkein niin miksi koulussa on muita aineita?
Huomaa että älykkyyden taso on romahtanut kun vouhotetaan ainoastaan matikasta, tarkoittaa sitä ettei ihmiset edes halua ajatella enää yhtään mitään. Numerot eivät herätä tunteita.
Tunteellista yhteiskuntatiedettä? Wau! Sun ulostuloasi varmaan arvostetaan kovasti. Eikös alaa aliarvosteta ihan tarpeeksi ilmankin? Ilman tilastotiedettä koko yhteiskuntatieteeltä putoaisi pohja. Ja mitäs se tilastotiede olikaan? Hmmm...
Koska putkiaivoiset teknokraatit pyörittävät maan talouselämää, valitettavasti...
https://www.soininvaara.fi/2019/05/26/korkeakoulut-painottavat-valinnoi…
Siinäs teille!! Älkää sitten valittako kun meette lääkärille, ettei hän kuuntele teitä, katsoo vain konen näyttö, kirjoittaa aivan miten sattuu koneella ja puhuu vain numeroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä huolissaan Suomesta ei ei muuta enää nähdä kuin matematiikka, siksi Suomi on taantunut maa. Ei ole enää yhteiskuntatieetellistä ajattelua.
Jos ainoastaan matikka olisi tärkein niin miksi koulussa on muita aineita?
Huomaa että älykkyyden taso on romahtanut kun vouhotetaan ainoastaan matikasta, tarkoittaa sitä ettei ihmiset edes halua ajatella enää yhtään mitään. Numerot eivät herätä tunteita.
Tunteellista yhteiskuntatiedettä? Wau! Sun ulostuloasi varmaan arvostetaan kovasti. Eikös alaa aliarvosteta ihan tarpeeksi ilmankin? Ilman tilastotiedettä koko yhteiskuntatieteeltä putoaisi pohja. Ja mitäs se tilastotiede olikaan? Hmmm...
nyt pitää todellakin olla huolissaan Suomen tulevaisuudesta jos lukutaito on tätä tasoa. Ei pyhä luoja meitä armahtakoon!!!!!
Koulumatikka on sen verran helppoa että siitä pitää selviytyä normijärjellä vähän paremmin kuin saamalla nelosia ja vitosia. Ihan aikuisten oikeesti.
Matikka harjaannuttaa loogista päättelykykyä, jota tarvitaan kaikissa elämäntilanteissa.
Laskutaito on heikentyntynyt huomattavasti. koska sitä ei enää tarvitse missään.
Koneet laskee kaiken.
Tästä syystä laskutaito on hyvin heikko ihmisillä.
Laskutaito kyllä kehittyisi jos laskutaitoa käytettäisi. Harva on niin tyhmä etteikö osaisi etsiä sopivia kaavoja haluamiinsa laskutoimituksiin.
Laskemista ei oikeastaan tarvitse opettaa. Vain lukutaito on tärkein.
Eriasia on sitten se, miksi laskutaitoa painotetaan niin paljon, vaikka sillä ei oikeastaan nykyään tee mitään?
Ehkä se on oivallinen tapa laittaa ihmiset opiskelemaan jotain tarvitsematonta taitoa ja tällä karsitaan sitten se porukka pois, joka tekee vain tarpeellisen.
Laskutaitoa opiskelevat opettelevat orjallisesti kaikkea mitä käsketään. Heistä voisi tehdä myös hyviä sotilaita.
Opiskelun ja karsintojen jälkeen asia onkin pihvi.
Laskutaitoa ei tarvitse enää työssään eikä arkielämässä. Onhan sitten niitäkin jotka itsepäisesti laskee jatkuvasti ostoksiaan ja vaikka huoneen kulmia, mutta he yrittävätkin tehdä turhasta tärkeää.
Kun olisihan se ollut turhaa opetella turhaa. Vähän sama kuin kaveri joka huitoo karatea nykyisessä hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa on poliisi ja terveydenhuolto.
Turhaa heilumista. Urheilun ja huvin kannalta.
Mikä olisi siis ratkaisu? Olet huono matematiikassa, ja jotta sinulle ei tulisi kovin paha mieli, niin se pitäisi poistaa opeteltavien aineiden listalta?
Sain lukiossa vitosen yhdeltä matikan kurssilta. Seuraavalla kurssilla päätin yrittää niin paljon kuin pystyin ja sain kympin. Lopulta kirjoitin M.
Minulla oli keskikoulun päästötodistuksessa kaikki muut aineet kymppejä ja yhdeksikköjä paitsi matematiikka, joka oli 5, ja geometria, fysiikka ja kemia seiskoja. Matematiikan opettaja tunnusti minulle, että en olisi ansainnut sitäkään, mutta kun muuten koulumenestykseni oli niin hyvä, niin hän ei halunnut vaikeuttaa jatko-opintojani (tai niihin pääsemistä). Ehdot minulla oli matematiikasta kahtena kesänä, ja ne rimaa hipoen läpäisin. Lukioon en uskaltanut mennä, joten pyrin ei-ylioppilaiden kiintiössä yliopistoon ja pääsin siihen tiedekuntaan, johon olisin joka tapauksessa pyrkinyt, vaikka olisin lukion käynyt.
Tein työurani alalla, jossa ei matematiikka tarvinnut. No, pari kertaa jouduin vaikeiden laskujen eteen, mutta silloinkin soitin miehelleni, joka laski ne puolestani.
Lukemaan opin poikkeuksellisen pienenä, mutta numeroita en osannut hahmottaa kunnolla edes 10-vuotiaana. Kyllä minä yritin ja näin paljon vaivaa asioiden eteen, mutta niin se vain on, että kaikkea ei voi saada, vaikka kuinka haluaisi.
Id ootit täällä eivät ymmärrä että monet kärsivät dyskalkuliasta, taidot ovat sitten ihan muualla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli keskikoulun päästötodistuksessa kaikki muut aineet kymppejä ja yhdeksikköjä paitsi matematiikka, joka oli 5, ja geometria, fysiikka ja kemia seiskoja. Matematiikan opettaja tunnusti minulle, että en olisi ansainnut sitäkään, mutta kun muuten koulumenestykseni oli niin hyvä, niin hän ei halunnut vaikeuttaa jatko-opintojani (tai niihin pääsemistä). Ehdot minulla oli matematiikasta kahtena kesänä, ja ne rimaa hipoen läpäisin. Lukioon en uskaltanut mennä, joten pyrin ei-ylioppilaiden kiintiössä yliopistoon ja pääsin siihen tiedekuntaan, johon olisin joka tapauksessa pyrkinyt, vaikka olisin lukion käynyt.
Tein työurani alalla, jossa ei matematiikka tarvinnut. No, pari kertaa jouduin vaikeiden laskujen eteen, mutta silloinkin soitin miehelleni, joka laski ne puolestani.
Lukemaan opin poikkeuksellisen pienenä, mutta numeroita en osannut hahmottaa kunnolla edes 10-vuotiaana. Kyllä minä yritin ja näin paljon vaivaa asioiden eteen, mutta niin se vain on, että kaikkea ei voi saada, vaikka kuinka haluaisi.
Geometriaa...?
Lukuaineet vaativat vain ulkoaopettelua, ei älyä toisinkuin matikka
Tämän palstan ihmiset ovat niin jäätävän jääräpäitä ja kovia etteivät ymmärrä että biologia on tehnyt meistä tällaisia. Monilla on matemaattiset kyvyt, toisilla taas estettisyys ja yhteiskunnalliset asiat.
Tämä on että yhdessä oltaisi pärjätty. Nykyään tässä vihaisessa ja individualistisessa yhteiskunnassa ei ymmärretä että kun erilaiset taidot laitetaan yhteen niin syntyy hyvä tulos.
Halutaan vain repiä, eristää ja syrjäyttää.
Laitan vielä paremmaksi.
Kasilla minulla oli äidinkieli kymppi ja matematiikasta sain ehdot. Joita en jaksanut silloin suorittaa.
Jäin luokalle vaikka äidinkieli oli kymppi ja englannin kieli ysi.
Vierailija kirjoitti:
Lukuaineet vaativat vain ulkoaopettelua, ei älyä toisinkuin matikka
Ei ihan niinkään. Kielten opiskelussa tarvitaan myös logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukuaineet vaativat vain ulkoaopettelua, ei älyä toisinkuin matikka
Yritäpä opetella filosofiaa ulkoa. 😄
Ajattelukyky vaatii samaa kuin matematikkakin. Voi kyllä ajatella paljon ilman logiikan tajua, mutta on yhtä tyhjän kanssa, kaiken älykkään tuottamiseen.