AMK sairaanhoitaja valintakokeet
Millaisia kokemuksia teillä on AMK sairaanhoitajan valintakokeista? Millaisia kysymyksiä psykologi ja opettajat esittivät? Mikä oli haastavinta kokeissa, mikä helpointa?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:09"]
Puh, onneksi en ole joutunut ikinä mihinkään psykologisiin testeihin. Kuulostaa kamalalta, että pitäisi haastattelutilanteessa teeskennellä empaattista ja tarkoitushakuisesti yrittää esittää myötätuntoista ja lässyttää, onko lomat jo pian lähellä. Ja olen empaattinen kyllä, mutta inhoan teeskentelemistä.
[/quote] ei se oo teeskentelyä jos oot empaattinen ihan oikeesti
Mitkä asiat terveydentilassa ovat sellaisia, joista pitäisi laittaa merkintä tuohon terveydentilaselvitykseen? Minulla on siitepölyallergia, pitääkö se mainita tuossa ja voiko olla este opiskelijaksi ottamiselle?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:40"]Mitkä asiat terveydentilassa ovat sellaisia, joista pitäisi laittaa merkintä tuohon terveydentilaselvitykseen? Minulla on siitepölyallergia, pitääkö se mainita tuossa ja voiko olla este opiskelijaksi ottamiselle?
[/quote]
Parempihan se aina on jos on terve. Mutta en usko, että sillä siitepölyallergialla olisi vaikutusta suuntaan tai toiseen opiskelijavalinnassa, joten itse jättäisin laittamatta. Ei ole kuitenkaan mikään sairaus tai työntekoa estävä juttu, vai mitä itse olet mieltä?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:40"]Mitkä asiat terveydentilassa ovat sellaisia, joista pitäisi laittaa merkintä tuohon terveydentilaselvitykseen? Minulla on siitepölyallergia, pitääkö se mainita tuossa ja voiko olla este opiskelijaksi ottamiselle?
[/quote]
Parempihan se aina on jos on terve. Mutta en usko, että sillä siitepölyallergialla olisi vaikutusta suuntaan tai toiseen opiskelijavalinnassa, joten itse jättäisin laittamatta. Ei ole kuitenkaan mikään sairaus tai työntekoa estävä juttu, vai mitä itse olet mieltä?
[/quote]
Entäs joku kaularankavaiva? Siis fyysinen vika, joka ei kuitenkaan ole estänyt toimimasta löhihoitajan työssä?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:40"]Mitkä asiat terveydentilassa ovat sellaisia, joista pitäisi laittaa merkintä tuohon terveydentilaselvitykseen? Minulla on siitepölyallergia, pitääkö se mainita tuossa ja voiko olla este opiskelijaksi ottamiselle?
[/quote]
[/quote]
Entäs joku kaularankavaiva? Siis fyysinen vika, joka ei kuitenkaan ole estänyt toimimasta löhihoitajan työssä?
[/quote]
Estäisikö tuo vaiva sinua toimimasta sairaanhoitajana? Voit toki mainita selvityksessä ongelmasta ja sitten haastattelussa tarkentaa, ettei vamma ole haitannut lähihoitajana työskentelyä, joten et usko sen haittaavan myöskään sairaanhoitajana? Mä en valitettavasti osaa suoraa vastausta antaa.
Olen hakemassa Samkiin, poriin :) Jakokulmia sun muita pitää tosiaan kerrata, lukiossa ei niitä tullut käytettyä juurikaan... Lyhyestä matikasta M paperit joten suht hyvin osaan peruslaskutoimistuksia :) Kiitos nopeasta vastauksesta!
Hei! Hain tänä keväänä opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja koe ensi viikolla. Kokeessa ilmeisesti jonkinlainen matikkaosuus, osaako joku sanoa, onko tehtävät ihan päässälaskujuttuja vai laskimella tehtäviä? Osaisin vähän harjoitella koetta varten.. Meillä ei kai kokeessa mitään haastattelua, vaikka olisin niin toivonut. Ryhmätilanne ja kirjallinen kylläkin. Kiitos kaikille vastanneille, neuvot ovat olleet hyviä!
Sairaanhoitajan pääsykokeessa saa harvoin käyttää laskinta. Jos osaat peruslaskutoimitukset, kuten kertominen allekkain, jakokulma ja perus plusmiinuslaskut olet jo voiton puolella. Eli harjoittele laskuja, jotka voit laskea ilman laskinta. Minne kouluun olet hakemassa? :)
Itsekin hain Metropoliaan, enkä ole löytänyt mistään tietoa ennakkimateriaalista!
Mitä siis kannattaisi lukea?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:05"]
Hei apua, mä haen nyt tammikuussa alkavaan terveydenhoitajan koulutukseen Metropoliaan! Kertokaa vähän pääsykokeesta? Onko kuinka vaikeita kysymyksiä? Monivalintoja kaikki? Yksikönmuunnoksia? Olen soluosion kohta lukenut, samoin fysiikan ja kemian perusteet. Aikalailla päässyt unohtumaan ihan perusjuttuja kemiassa! :D Apua.
Onko se etiikanosakin siinä monivalintajutussa? Sitä kirjaa en ole edes selannut :o olen itse pohjakoulutukseltani lähihoitaja, ja koen, että omaan vahvat eettiset periaatteet ja työtavat, joten pärjääköhän niillä? Vai tuleeko jotain yllärikysymyksiä suoraan etiikan kirjasta?
Se anatomian ja fysiologian kirjakin mulla on -99 painos, mut näillä mennään! Jännittää!
Ja hei, miten voi olla noin iso ero Metropolialla ja Laurealla, kun Laureaan ei ennakkomateriaalia olekaan?
[/quote]
Voin sanoa ihan suoraan, että ei pärjää lukematta etiikan kirjaa. Kirjassahan käsitellään siis mm. metaetiikkaa, moraaliteorioita jne. Kokeessa on huikea määrä väittämiä, joihin vastataan "oikein" tai "väärin". Väärästä vastauksesta menettää pisteen, oikeasta tietysti saa pisteen ja vastaamatta jättämisestä tulee 0 pistettä. Väittämistä osa on aika ovelia, eli helposti vastaa vahingossa väärin kun ei huomaakaan jotain outoa sanamuotoa tmv. Hyvin pikkutarkkaa tietoa kysytään, tosin kokonaisuutta ymmärtämättä ei myöskään pärjää.
Mites OAMKiin ( Oulaisiin ) hakeneet? Kokemuksia, näkemyksiä, vinkkiviitosia? :D
OAMK , samaa settiä olivat muutkin opiskelijat ryhmässä. hyvin usea sanoi että oli vaan pakko joku paikka keksiä . ja kurssien taso myös samaa, kunhan osaa selittää hankalasti ja pitkästi niin takuulla läpi kokeet. copy + paste tuli myös hyvin tutuksi. Ja ei hoitsut kyllä ole järin teräviä töissäkään, kovimpia kyylääjiä ja selkäänpuukottajia.
n 15min open haastattelu, ja olin ottanut selvää opettajan harrastuksista sitä ennen. Ja toki sanoin että tykkään nuista lajeista, ja niistä sitten keskuteltiin tuo aika. ja pääsin sisään.
kaikkihan houtsuiksi pääsee jotka muualle ei , kuten minäkin. surkeilla papereilla samantien penkille , ja koska en muutakaan keksinyt. ja ei ole auttamishalua tai empatiaa paskan vertaa, en vain jaksanut työkkärirumbaa enää.
Onko TAMKissa vielä Päämäärä pitämässä psykologisia testejä? Ei kiitos enää ikinä sen firman testeihin! Pääsin tosin opiskelemaan, mutta niin paskasti oli järjestetty ne testit ja koko päivä, että jäi tunne, että meitä hakijoita kohdeltiin täysin aivottomina idiootteina.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:29"]
n 15min open haastattelu, ja olin ottanut selvää opettajan harrastuksista sitä ennen. Ja toki sanoin että tykkään nuista lajeista, ja niistä sitten keskuteltiin tuo aika. ja pääsin sisään.
kaikkihan houtsuiksi pääsee jotka muualle ei , kuten minäkin. surkeilla papereilla samantien penkille , ja koska en muutakaan keksinyt. ja ei ole auttamishalua tai empatiaa paskan vertaa, en vain jaksanut työkkärirumbaa enää.
[/quote]
Mihin peräkylään hait opiskelemaan? Täällä isommilla paikkakunnilla ei todellakaan kaikki pääse, jotka hoksaa hakea. Taso on kova, koska on paljon hakijoita.
No kaikilla naisvaltaisilla aloilla noita kyylääjiä ja selkäänpuukottajia on, tosin lähärinä on myönnettävä että eniten työssä ressaa juurikin työkaverit. Pienistäkin asioista saadaan isoja ja hankalia ja sitten niitä vatvotaan ja pyöritellään ja selän takana haukutaan toiset ja päin naama ollaan mielinkielin.
Ja silti minä hölmö sairaanhoitajaksi haluaisin :) OAMKkiin lähti nyt hakupaperit, jäädään odottelemaan mitä seuraa.
Hain Turun AMK sairaanhoitajaksi tämän vuoden keväällä. Piti lukea 3 tiedostoa, Ihmisen anatomia ja fysiologia -kirjasta tietyt kappaleet sekä hallita perusmatikkaa ja englantia. Kokeessa ainoa asia jonka sai kirjoittaa oli oma nimi. Meillä oli muutamia papereita - itse koepaperi johon merkittiin oikeat vaihtoehdot, paperi jossa oli itse kysymykset ja teksti englanniksi. Koko koe oli 'valitse oikea vastaus' -tyyppinen.
Itse koe oli aika haastava, em. tiedostoista oli erittäin pikkutarkkoja kysymyksiä, kuten "Minä vuonna jotakin tapahtui?", jota ei varmastikaan pistänyt mieleen ko. tiedostoa lukiessa. Siellä oli myös paljon kysymyksiä, joissa vastaus oli jotenkin ilmiselvä, esim. "Mikä on myofilamentti?" ja vastausvaihtoehtona a) Aktiinista ja myosiinista koostuva pitkä ketju, kuuluu lihakseen b) psykoterapian yksi suuntaus. Ei siellä tällaista kysymystä ollut, mutta tajuatte kai pointtini - se vastausvaihtoehto oli kirjoitettu pitkästi ja kuulostaa niin varmalta, että se melkein huutaa 'olen väärä vastaus mutta kuulostan järkevältä', u know?
Sen jälkeen koe palautettiin opettajille ja sai poistua. Ei minkäänlaista haastattelua. Ja ainiin, pääsin sisään.
Hei apua, mä haen nyt tammikuussa alkavaan terveydenhoitajan koulutukseen Metropoliaan! Kertokaa vähän pääsykokeesta? Onko kuinka vaikeita kysymyksiä? Monivalintoja kaikki? Yksikönmuunnoksia? Olen soluosion kohta lukenut, samoin fysiikan ja kemian perusteet. Aikalailla päässyt unohtumaan ihan perusjuttuja kemiassa! :D Apua.
Onko se etiikanosakin siinä monivalintajutussa? Sitä kirjaa en ole edes selannut :o olen itse pohjakoulutukseltani lähihoitaja, ja koen, että omaan vahvat eettiset periaatteet ja työtavat, joten pärjääköhän niillä? Vai tuleeko jotain yllärikysymyksiä suoraan etiikan kirjasta?
Se anatomian ja fysiologian kirjakin mulla on -99 painos, mut näillä mennään! Jännittää!
Ja hei, miten voi olla noin iso ero Metropolialla ja Laurealla, kun Laureaan ei ennakkomateriaalia olekaan?
Minkälainen testi oli MAMK? Haen tänä keväänä monimuotokoulutukseen.