Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK sairaanhoitaja valintakokeet

Vierailija
15.04.2014 |

Millaisia kokemuksia teillä on AMK sairaanhoitajan valintakokeista? Millaisia kysymyksiä psykologi ja opettajat esittivät? Mikä oli haastavinta kokeissa, mikä helpointa?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:17"]

Tamk:n pääsykokeissa olleita? Oliko vaikeet?

[/quote]

Mielestäni kirjallisen osuuden kysymykset eivät olleet vaikeita, mutta niitä oli paljon ja aikaa rajallisesti. Kaikkiin ei siis mitenkään ehtinyt vastata ja varmaankin kokeella mitattiin samalla myös paineensietokykyä. Tehtävien aihepiireinä matikka, äikän ja enkun luetunymmärtäminen, loogiset päättelytehtävät ja luovuustehtävä. Haastattelu ei ollut kovin erikoinen, kysyttiin ihan peruskysymyksiä kuten miksi haet tälle alalle jne.

Vierailija
22/125 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan saanut vielä tuloksia? Viimeistään 3.7. pitäisi tulla ilmoitus, mutta mahdollisesti siis jo aikaisemminkin? Ei pysty nauttimaan kesästä yhtään kun vaan jännittää tätä.

Vierailija
24/125 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä saanut tuloksia ja jännittää!!

Vierailija
25/125 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo saanu tuloksia. Jänskääää!!!

Vierailija
26/125 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo saanu tulokksiaaa:/ tulis pian jo

Vierailija
27/125 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:45"]

Eipä menny oulun diakissa kokeet sairaanhoitajaksi läpi.kamalan vaikeita kysymyksiä ja laskuja.

[/quote]

millaisia oli?
[/quote]mun mielestä Diakin kokeet oli helpot. Ainaki matikka osuus. Aineistosta en oo varma miten meni....
[/quote]hyvin näköjään meni koska PÄÄSIN!!! :D

Vierailija
28/125 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!
Olisiko täällä joku, joka voisi kertoa TAMKin sairaanhoitajakoulutuksen pääsykokeista tarkemmin?
kiitos :)

Vierailija
29/125 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/125 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, MAMKiin haen ykkösvaihtoehtona, Lappiin ja Lahteen lähti myös paperit

Kiitos kaikille neuvoista. Pitää prepata tuota matikkaa ennen kokeita!

-Ap

Vierailija
31/125 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puh, onneksi en ole joutunut ikinä mihinkään psykologisiin testeihin. Kuulostaa kamalalta, että pitäisi haastattelutilanteessa teeskennellä empaattista ja tarkoitushakuisesti yrittää esittää myötätuntoista ja lässyttää, onko lomat jo pian lähellä. Ja olen empaattinen kyllä, mutta inhoan teeskentelemistä.

Vierailija
32/125 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi olla ihan triviaalia, mutta valmistaudu pääsykoepäivänä kunnon eväillä ja runsaalla juotavalla. Jos päivä on kuuma ja pitkä, sitä on iltapäivästä muutenkin väsynyt, ja nälkä ja nestehukka eivät ainakaan auta skarppaamisessa. Koulujen omat kahviot eivät ole kesäkuussa välttämättä auki ollenkaan, kaupat voivat olla kaukana jne. 

Vierailija
33/125 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:09"]Tämä voi olla ihan triviaalia, mutta valmistaudu pääsykoepäivänä kunnon eväillä ja runsaalla juotavalla. Jos päivä on kuuma ja pitkä, sitä on iltapäivästä muutenkin väsynyt, ja nälkä ja nestehukka eivät ainakaan auta skarppaamisessa. Koulujen omat kahviot eivät ole kesäkuussa välttämättä auki ollenkaan, kaupat voivat olla kaukana jne. 

[/quote]

Ei ollenkaan huono neuvo! Helposti sitä vaan miettii itse kokeita niin, ettei huomaa tuollaiseen varautua.

-Ap

Vierailija
34/125 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:09"]Tämä voi olla ihan triviaalia, mutta valmistaudu pääsykoepäivänä kunnon eväillä ja runsaalla juotavalla. Jos päivä on kuuma ja pitkä, sitä on iltapäivästä muutenkin väsynyt, ja nälkä ja nestehukka eivät ainakaan auta skarppaamisessa. Koulujen omat kahviot eivät ole kesäkuussa välttämättä auki ollenkaan, kaupat voivat olla kaukana jne. 

[/quote]

Ei ollenkaan huono neuvo! Helposti sitä vaan miettii itse kokeita niin, ettei huomaa tuollaiseen varautua.

-Ap

[/quote]

Niin en minäkään ajatellut ennen kuin olin pääsykokeissa, oli hellesää, rakennuksen sisälämpötila oli lähempänä kolmeakymppiä ja mulle selvisi että lähin paikka mistä ostaa juotavaa ja syötävää on puolen kilometrin päässä jossakin suunnassa. Olin siis kuvitellut että ostan sitten siinä päivän aikana jotain pientä, enkä tajunnut ettei siellä ole paikkaa josta voisi mitään ostaa. Olin loppupäivästä niin nälästä ärtynyt, että ihme että läpäisin testit kun halutti haistatella vaan kaikille. ;)

16

Vierailija
35/125 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:09"]

Puh, onneksi en ole joutunut ikinä mihinkään psykologisiin testeihin. Kuulostaa kamalalta, että pitäisi haastattelutilanteessa teeskennellä empaattista ja tarkoitushakuisesti yrittää esittää myötätuntoista ja lässyttää, onko lomat jo pian lähellä. Ja olen empaattinen kyllä, mutta inhoan teeskentelemistä.

[/quote]

Siis lomista puhuminen, toisen voinnin kysyminen jne. on ihan normaalia rupattelua, jota käydään joka ikisessä työpaikassa. Näin kiirastorstaina useimmissa paikoissa muuta ole tehtykään kuin mietitty pääsisäissuunnitelmia, näin esimerkkinä. Eivät ihmiset teeskentele olevansa kiinnostuneita toisista, vaan sitä se arkipäivän empatia on, että jakaa ne toisen ihmisen arkipäivän tunteet ja ilonaiheet.

Vierailija
36/125 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYAMKilla oli n. 2tuntia kestävät kirjalliset kokeet, jossa oli paljon psyk. tehtäviä, laskuja yms ja ennen kirjallisia testejä piti palauttaa A4-kokoinen "essee", johon piti kirjoittaa mm. Miksi haluaa opiskelemaan sh:ksi, mitä valmiuksia on, mikä on pohjakoulutus jne jne jne...

Psykologin haastattelu oli lyhyt, ehkä n. 10min ja kysyi jokaiselta eri asioita.

Tsemppiä! :)

Vierailija
37/125 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän vaihtelevat voimakkasti paikkakunnittain. Joissakin on pelkkä haastattelu, ennakkotehtävä ja haastattelu, joissakin ennakkotehtävä, haastattelu ja ryhmähaastattelu, joissakin nämä ja lisäksi aineistotehtävä ja laskutehtävät. Helpoin oli minusta se, jossa oli mahdollisimman paljon tekemistä, koska niistä myös valitsijat saavat vähän kättäpitempää valintatilanteisiin, ja niissähän nyt pärjää jos vähän preppaa etukäteen ja on huolelinen eikä hätäänny (esimerkiksi laskee muutaman lääkelaskun etukäteen, tekee aineistotehtävän huolellisesti, on aktiivinen mutta muut huomioivat ryhmätilanteessa ja on yksilöhaastattelussa empaattinen haastattelijaa kohtaan.)

Omalla kohdallani yksilöhaastattelija esitti olevansa hyvin väsynyt ja kärsivänsä pääkivusta, ja kyselin oliko ollut pitkä viikko ja joko kohta alkaa loma jne. tällaista myötätuntoläppää. Ryhmätehtävissä oli annettu aiheeksi ihmisen elämänkaari ja ihmisen kohtaaminen. Kun odotin oman ryhmän kanssa vuoroa, jututin kaikkia että saatiin rento fiilis, vähän kontaktipintaa toisiimme ja opettelin nimet ulkoa. Ryhmätilanteessa kyselin muiden ryhmäläisten mielipiteitä, yritin johdatella keskustelua olematta liian dominoiva ja yritin rohkaista ujoimpia että mites, Maija kerroit aiemmin että olet tehnyt tätä ja tätä työtä, koetko että siitä voisi olla hyötyä tässä hoitotyössä?   Minä siis keskityin siihen että saimme ryhmänä aikaan hyvän ja rennon keskustelun. Meistä koko ryhmä sai siitä keskustelusta huippuhyvät pisteet ja päästiin kaikki sisään. :)

Koska sairaanhoidossa painotetaan nyt kovasti eettisyyttä, voit googlettaa esimerkiksi ETENE ja lukea siletä eettisen neuvottelukunnan antamat ohjeet hoitotyöhön. Kannattaa myös googlettaa muiden amkien sisäänpääsymateriaalit ja lukea ne, vaikka niitä ei tarvittaisikaan siinä mihin ensisijaisesti hakee. Kaikilla sairaanhoitajilla on kuitenkin samat opetussuunnitelmasisällöt, joten niistä saa kaikista jotain myös siihen pääsykoetilanteeseen.

Tsemppiä pääsykokeisiin! :)

Vierailija
38/125 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonialla on ollut kahden-kolmen tunnin kirjallinen koe, jossa on osuudet matikkaa (etäisyyksien laskemista ja simppelien yhtälöiden täydentämistä) ja äidinkieltä (mikä sana ei kuulu joukkoon). Tehtävät ei olleet vaikeita, mutta niitä on hirveän paljon ja aika on kussakin osiossa rajallinen, joten tuntuvat mittaavan sillä paineensietokykyä vähintään yhtä paljon kuin hoksottimia. Kirjalliseen kuuluu myös persoonallisuustestausta, piirtämistä ja lauseen täydentämistä, "Minä olen - - ", "Miehet ovat - - ", "Tulevaisuudessa - - ".

Lisäksi Savonialla on ollut ryhmäkeskustelutilanne ja psykologin yksilöhaastattelu. Ryhmässä keskusteltiin viime vuonna siitä, millaisen hyväntekeväisyystempauksen järjestäisimme ja miksi. Psykologin haastattelua varten taas täytetään kirjallisen kokeen aikana, jos jää  aikaa, tai jälkeen yksi paperi henkilöhistoriasta, työkokemuksesta yms. ja psykologi kyselee sitten siitä, tähän kouluun hakemisen syistä, mihin muualle olet hakenut yms.

Itse en ole päässyt sisään, koska reppaan soveltuvuusosion. Ammatinvalintapsykologin testeissa työkkärillä no myös selvinnyt, että olen liian johtajatyyppi sairaanhoitajaksi eikä minulla ole tarpeeksi auttamishalua. Sanon siis, että minulle persoonallisuustestit on vaikeimpia. Itse koetta tehdessä mikään ei tunnu hyvin vaikealta.

Vierailija
39/125 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/125 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:06"]

Mulla edessä Tamkin kokeet perjantaina. Maanantaina oli Hamk sosionomikokeet ja kuulemma ovat lähes samanlaiset kun sairaanhoitajan kokeet. Paha niistä sanoa miten meni, mutta mä sain kyllä kaikki paperit täytettyä kauan ennen sitä aikarajaa vaikka kuulemma ei kerkee täyttään kaikkee. Eli psykologit varmaan mulla ratkasee.

[/quote]

Mulla Tamkiin koe tiistaina! Tule kertomaan, että millaisia matikantehtäviä kysyttiin. Oon nyt koettanut harjoitella ainakin prosentti- ja liuoslaskuja sekä yksikkömuunnoksia ja ihan allekkainlaskuja (jako, kerto yms.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi