Kysymys asunnon vuokrauksesta ja kotivakuutuksesta
Vuokrasimme asunnon kalustettuna määräajaksi. vaadimme vuokralaista ottamaan kotivakuutuksen, koska emme itse voineet vakuuttaa irtaimistoa. No nyt hajosi tiskikone. Kenen siis on korvausvastuu? Edellinen kone maksettiin lähes kokonaan 3v sitten kotivakuutuksesta, joten mielestäni vuokralaisen tulisi nytkin ensisijaisesti hakea suht uudesta koneesta korvausta kotivakuutuksesta. onko kellään kokemusta?
Kommentit (22)
Tuossa oli tosi hyvät linkit ap:lle. Eli vuokranantaja VOI vakuuttaa omistamansa irtaimiston ja vuokralaisen ei tule maksaa rikkoutuneita vuokranantajan laitteita. Mutta vuokranantaja voi vähentää kulut verotuksessa, joten ei se rikkoutuminen täysimääräisenä vuokranantajallekaan tule.
En mäkään saa vuokra-asuntooni kotivakuutusta, koska en asu siellä. Mutta en sitten tiedä, meneekö se jollain toisella nimellä? Mulla ei kai ole siellä mitään vakuutusta itselläni. Aina olen maksanut itse, jos jotain on hajonnut ja vähentänyt sen verotuksessa. En viitsi maksaa vakuutusmaksuja, kun niin harvoin mitään hajoaa.
Se on eri asia, jos vuokralainen sytyttää vaikka tulipalon ja kamat tuhoutuu, silloinhan hän on vastuussa korvaamisesta. Siksi olen vaatinut kotivakuutuksen, että pystyvät sitten maksamaan tavarat, jos vahinko sattuu.