Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisen raskaus?

Vierailija
13.04.2014 |

mitä riskejä on, jos ylipainoinen hankkiutuu raskaaksi? Pitääkö laihduttaa ennen raskautumista?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidettä kertaa raskaana oleva ylipainoinen äiti täällä. Kaikki raskaudet normaaleja, ilman mitään ongelmia muutoin kuin matala verenpainen ja hb. Vauvat olleet normaaleja 3-4 kiloisia. Kiloja tullut joka raskaudessa enempi tai vähempi. En vedä ressiä siitä. :) Itselläni imetys kuihduttanut raskauskilot ja muutamassa kuukaudessa olen omassa "normaali" ylipainossa. :P

Se harmittaa vain tällaisena pyöreänä että ylipaino on kuin automaattisesti vaikea raskaus täynnä komplikaatoita jne. :/ Omalla kohdalla kun käyn kilojeni kanssa lenkillä ja elän terveellisesti. (Kilot ruhooni kertyivät vuosia sitten PCO:n puhjettua ja läheisen kuoleman jälkeisestä suruun syömisestä).

Vierailija
22/36 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain kaksi lasta molemmissa raskauksissa yli satakiloisena. Ei ollut mitään ongelmia ja vauvat terveet ja sirot. Olin synnytyksien jälkeen vähän hoikempi, kuin ennen raskautta.

En tiedä vaikuttaako se, kun en ole koskaan ollut kovin perso sokerille. Suklaa ainoa pahe joskus ja syön muutenkin turhan mättämisen lisäksi myös terveellistä ruokaa. Kokojyvää, vihanneksia, hedelmiä päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 lisää että myös liikun paljon.

Vierailija
24/36 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laihduttaa ensiksi. Muutenkin tulee kiloja raskauden aikana. On sen arvoista.

Vierailija
25/36 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 22:20"]

Jos laihuutta odottaa, jää lapset tekemättä. Elämä on täynnä riskejä, miksi odottaa kun ikä on pahin riskitekijä kaikista.

[/quote]44 v sain vauvan, en ollut lihava, tuli raskausajan diabetes,pysy kurissa kun noudatin tarkkaa ruokavaliota ja liikuin. Toki jouduin pistämään toiseen persposkeen insuliinia, pieni vaiva kuitenkin. Verenpaine ok, ei raskausmyrkytyksiä, ei ennenaikaisia supistuksia, hyvin meni. Kiitos.

Vierailija
26/36 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 22:20"]

Jos laihuutta odottaa, jää lapset tekemättä. Elämä on täynnä riskejä, miksi odottaa kun ikä on pahin riskitekijä kaikista.

[/quote]44 v sain vauvan, en ollut lihava, tuli raskausajan diabetes,pysy kurissa kun noudatin tarkkaa ruokavaliota ja liikuin. Toki jouduin pistämään toiseen persposkeen insuliinia, pieni vaiva kuitenkin. Verenpaine ok, ei raskausmyrkytyksiä, ei ennenaikaisia supistuksia, hyvin meni. Kiitos.

[/quote]pistin vattan oikealle sivulle

Vierailija
27/36 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi reilusti ylipainoinen odottaja. Mulla ei ollut raskauden aikana mitään vaivoja, muuta kuin alussa pahoinvointia ja lopussa turvotusta. Sokerirasitukset katottiin kahdesti ja molemmissa arvot erinomaiset.

Raskaus meni kaksi viikkoa kylläkin yli ja vasta kolmen päivän käynnistelyn jälkeen alkoivat supistukset. Synnytys päättyi sektioon ja poika oli syntyessään 4,1 kg ja sai 9 pistettä.

Pudotin ennen raskautumista 8 kiloa, mutta jouduin jättämään tietysti laihdutuksen raskauden alettua. Paino nousi aluksi todella hitaasti. Vasta jäätyäni töistä äitiyslomalle (vasta virallisena päivänä, päivääkään raskauden takia en ollut poissa töistä, vaikka onkin fyysinen ja raskas työ) paino alkoi nousta reippaammin. Kaiken kaikkiaan painoa tuli lisää n. 20 kiloa, joista 11 jäi laitokselle.

Laihdutusta jatkan täysimetyksen päätyttyä, siihen asti pidän huolta hyvästä ruokavaliosta ja nautin vaunulenkeistä junnun kanssa :)

Että kyllä ylipainoisillakin voi raskaudet sujua hyvin, mutta suosittelen kyllä elämäntapamuutosta ennen raskautta.

Vierailija
28/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin (vahinko)raskauden alussa 168cm/91kg eli mitä se nyt bmi:n mukaan olis, huomattava ylipaino? Mutta olin elämäni kunnossa koko ajan, kaikki arvot hyvät ja terve lapsi syntyi pitkän ja tuskallisen synnytyksen jälkeen. 5pv synnytyksestä painoin 88kg :D

Vierailija
29/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen raskauteni aikana lähtöpaino oli 98kg. Heti plussatestistä lähtien noudatin rd-ruokavaliota, vaikkka ei diabetestä ollutkaan. Synnyttämään mennessä painoin 94kg ja synnytyksen jälkeen 86kg.

Olin siis laihtunut raskauden aikana. Vauva painoi 3140g, eli pienehkö, mutta muuten ok. Nyt 1,5v synnytyksestä paino 82kg ja hissukseen yritän painoa vielä pudottaa.

Vierailija
30/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin normaalipainoinen ja silti poitsu painoi syntyessään 4435g! :-o Missä vika? Kiloja tuli 15 jotka jäi kaikki laitokselle.

Nyt odotan toista ja oikeasti PELKÄÄN, että vauvasta kasvaa taas masussa tosi iso..

Vierailija
31/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 07:50"]

Itse olin normaalipainoinen ja silti poitsu painoi syntyessään 4435g! :-o Missä vika? Kiloja tuli 15 jotka jäi kaikki laitokselle.

Nyt odotan toista ja oikeasti PELKÄÄN, että vauvasta kasvaa taas masussa tosi iso..

[/quote]

Tehtiinkö sinulle sokerirasitus? Rd voi olla vaikka olisi normaalipainoinenkin. Katso nyt ainakin, että et kauheesti vetele hiilihydraatteja.

Vierailija
32/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse neuvoisin laihduttamaan ennen raskautta. Mulla oli BMI 30 ja neuvolassa sain kuulla siitä joka kerta että olen riskisynnyttäjä. Olin todella stressaantunut niistä punnituksista ja pelkäsin aina mennä vaa'alle, kun joka gramma huomioitiin. Mulla ei ollut mitään ongelmia, sokerirasitus ok ja paino nousi reilu 10 kg, joista taisi yksi kilo jäädä synnytyksen jälkeen. Vauva oli 4 kg ja synnytys oli helppo. Eli siis kai voisin suositella raskautta ylipainoisena, mutta en suosittele. Ne neuvolakäynnit kun oli niin piinaavia. Ehkä kaikki terkat ei marmata, mutta ite sain kuulla kaikki mahdolliset pelottelut.

Vierailija
33/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekassa raskaudessa oli BMI 36. Sain hyvää ohjausta nauvolasta ja koitin pitää painonnousun kurissa. Sokerirasituksessa oli kuitenkin 2 arvoa koholla ja jouduin ensin dieetille ja sitten insuliineille. Verenpaine alkoi nousta h.32 ja sitten arvioitiin vauva niin isoksi, että synnytys käynnistettiin h.37. Käynnistys ei onnistunut ja päädyttiin sektioon. Vauva painoi 4300 mutta oli viikon tehohoidossa sokeritipassa ja lisähappeakin tarvitsi. Imetys ei onnistunut. Haava tulehtui ja olin suonensisäisillä antibiooteilla 10 päivää sektion jälkeen. 

Toiseen raskauteen uskalsin lähteä vasta 6 v myöhemmin, senverran raju oli tuo eka kokemus. Siinä välillä sitten sain paremman otteen elämästä, aloin liikkua ja kiinnisttää huomiota terveelliseen syömiseen. Tässä kannusti lähinnä lapsi ja se , että osaisin opettaahänelle terveellisest elämäntavat. Omat paskat ruokatapani olin oppinut lapsuudenperheeltäni, jossa syöminen ja sohvalla lojuminen ja kaljan kittaaminen oli vanhempieni ainoa harrastus.

Toisen raskauden alussa BMI oli 25. Raskaus oli täysin erilainen. Ei diabetesta, ei verenpaineennousua. Vauva syntyi h.41 hyväkuntoisena ja painoi 3680. Toipuminen alatiesynnytyksestä oli helppoa. 

Oman kokemukseni pohjalta en ikinä enää haluaisi olla se lihava äiti, jonka vauva voi huonosti. Syyllisyyden tunne oli muserava. Laihduttakaa ennen raskautta !

Vierailija
34/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 08:21"]

Läskit ei ansaitse saada lapsia. Jättäkää suosista lisääntyminen normaalipainoisille ja keksikää jotain muuta sisältöä elämäänne.

[/quote] Sano se mun neljälle lapselle, voisivat olla eri mieltä. T:se bmi 45

Vierailija
35/36 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ylipainoisena raskautta. Itellä pituutta 163cm ja synnärillä painoa 108kg. Koko raskaus oli kamalan kipuista kun selkä reistaili ja toinen polviki alko vihotteleen painon alla. Raskauden aikana päätinki sitte että muistan tämän ajan ja ne kivut ja säryt läskien takia, nyt synnytyksestä kulunu 1v3kk ja painoa 74kg. Ja voin sanoa etten koskaan enää päästä siihen kuntoon itteäni. Se raskausaika avas silmät ihan täysin. Synnytyski oli kamala, kun ponnistusvaihe vaan kesti ja kesti. Ei voi olla miettimättä että jos olisin ollu vaikka 20kg laihempi ja paremmassa kunnossa, niin olisko päässy helpommalla? Ehkä. Ehkä ei. Mutta ystävät hyvät, laihduttakaa ennen raskautta! Omaksi parhaaksenne.

Vierailija
36/36 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta. Roskaruoka pois ja kotiruoka kunniaan, hedelmät sun muut kanin herkut käyttöön. Liikuntaa. On se sen verran väärti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä