Ylipainoisen raskaus?
mitä riskejä on, jos ylipainoinen hankkiutuu raskaaksi? Pitääkö laihduttaa ennen raskautumista?
Kommentit (36)
Riippuu varmaan millaisesta ylipainosta puhutaan. Kai riskit kasvaa mitä enemmän ylipainoa. Eihän se ylipaino terveellistä ole.
Lievä ylipaino ei ole ongelma, kun raskausajan syö hillitysti, niin paino nousee vain hieman, ja loppupeleissä moni lievästi ylipainoinen painaa synnytettyään vähemmän kuin raskaaksi tullessaan.
Isompi ylipaino on tietysti riski.
Luin artikkelin sairaanloisen ylipainoisesta naisesta joka oli tietämättään raskaana. Tuntui vaikealta uskoa, mutta kai parin kilon vauva ja vauvamaha häviää sinne ihran joukkoon?
Itse olen ylipainoinen odottaja. Lähtö painoindeksi oli 33 että aika reilusti ylipainoa. Muuten on oma raskaus mennyt hyvin mutta itselle tuli raskausdiabetes. Mutta senkin kanssa pärjää. Viikolla 36 nyt ollaan ja alkaa oleen tukalat paikat.
Onhan se parempi jos laihduttaisi ennen raskautta että olisi pienempi riski saada vaivoja mutta kyllä meitä muitaki ylipainoisia odottajia löytyy. Jos tuntee olonsa terveeksi niin en näe syytä miksi ei ylipainoinenkin saisi yrittää lasta.
Raskaaksi tuleminen on huomattavasti vaikeampaa ylipainoisilla. Eli jos ei ala tärpätä, niin kannattaa harkita jos pystyisi pudottamaan painoa.
Laihduta! Älä tee samaa virhettä kuin minä! Mulla oli bmi 35 kun pamahdin paksuksi, ja alkuraskauden söin aika paljon kaikkea, koska "olinhan raskaana", rv14 todettiin raskausdiabetes, alku meni ihan hyvin, mutta viikolla 25 alkoi sokerit heittelehtimään ja nyt, rv35, pistän insuliinia ja silti en saa pidettyä arvoja kurissa. Painoa ei ole tullut yhtään, liikuntaa harrastan päivittäin, mutta silti vauva on isohko ja tuleva synnytys jännittää ja pelottaa ihan älyttömästi.
On ollut myös henkisesti raskasta kun ei saa syödä oikein mitään, makeannälkään ei voi edes popsia hedelmiä. Ja kun arvot ovat ylittyneet, olen itkenyt silmät päästäni ja masentunut. Mietin päivittäin että voi kun olisin jaksanut laihduttaa ennen kuin aloin yrittämään vauvaa, todnäk en olisi sairastunut (esikoisesta ei ollut rd:tä) ja olisin voinut aivan eri tavalla nauttia tästä raskaudesta.
Tästähän on melkein viikottain mediassa puhetta. Viime viikolla kerrottiin radio-uutisissa (Ylen) miten yksi syy synnytysten yleistyneeseen käynnistämiseen on äitien ylipaino: raskauden riskit, raskausdiabeteksen aiheuttama lapsen isokokoisuus (synnytys käynnistetään ennenaikaisesti).
Sitten on raskausdiabetes ja vaikeus ylipäänsä tulla raskaaksi, kuten on jo mainittu.
Katso vaikka jos löytäisit tuon jutun Ylen Areenasta (ikävä kyllä en muista päivää) tai uutisista. Ja Googlesta löytyy varmaan tietoa jos laitat hakukenttään raskaus+ylipaino.
Mitä terveempi olet, sitä paremmat mahdollisuudet raskaudella on edetä ja päättyä loistavasti. Jos vaihtoehtoina on laihdutatko vai et, suosittelen painon pudotusta eli ruokatottumusten muuttamista terveellisempään suuntaan. Jos vielä sitten taaperon äitinäkin olet ylipainoinen, miten jaksat juosta tapperon perässä joka välillä tuntuu olevan joka paikassa yhtä aikaa?! :)
Ilmeisesti tämäkin on yksilöllistä! Itse olen 40kg ylipainoinen ensiodottaja, nyt vkolla 32. Sokerirasitustestin hieman korkean arvon vuoksi verensokeri on ollut seurannassa mutta diabetes ei ole puhjennut ja arvot ovat olleet hyvät. Olo on normaali, painoa tullut muutama kilo ja synnytyspaino tulee arvion mukaan olemaan hieman alle 4kg. Tarkemmassa seurannassa toki olen mutta syy on myös siinä kun joudun syömään mielialalääkettä vakituisesti. :)
Mun kaveri oli mua huomattavasti lihavampi kun oli raskaana, ei liikkunut yhtään, lihoi toistakymmentä kiloa, ja sokereissa ei ollut yhtään vikaa ja lapsi oli sopusuhtainen syntyessään. Mutta ketään, jolla bmi yli 30, en kannusta hankkiutumaan raskaaksi ennen kuin on laihduttanut, tämä raskausdiabetes on oikeesti vaan niin kamalaa :(
-8
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 18:33"]
Ilmeisesti tämäkin on yksilöllistä! Itse olen 40kg ylipainoinen ensiodottaja, nyt vkolla 32. Sokerirasitustestin hieman korkean arvon vuoksi verensokeri on ollut seurannassa mutta diabetes ei ole puhjennut ja arvot ovat olleet hyvät. Olo on normaali, painoa tullut muutama kilo ja synnytyspaino tulee arvion mukaan olemaan hieman alle 4kg. Tarkemmassa seurannassa toki olen mutta syy on myös siinä kun joudun syömään mielialalääkettä vakituisesti. :)
[/quote]
Totta kai tämä on yksilöllistä. Kiva kuulla, että sinulla on mennyt hyvin, mutta tosiasia on kuitenkin se, että ylipainoisilla on enemmän komplikaatioita kuin normaalipainoisilla. Toki joukkoon mahtuu niitäkin, joilla asiat sujuu mallikkaasti.
Ylipainoisilla odottajilla on suurempi riski isoihin sikiöihin, raskausdiabetekseen ja synnytys ei välttämättä meni niin hyvin kuin normaalipainoisena menisi.
Itse bmi 32, eka lapsi 4,3kg ja toinen 3,7kg. Kummassakaan ei raskausdiabetesta. Esikoinen syntyi imukupilla, toinen normaalisti, synnytysten kestot 18h ja 12h. Paino nousi raskausaikana molemmista noin 10kg. Esikoisesta lähti kaikki ja toisesta on jäänyt raskauskiloja.. edelleen se bmi 32..
Jos mahdollista laihduta mutta jos et onnistu on tärkeää kiinnittää huomiota elintapoihin raskaana ollessa ja toki sen jälkeenkin..
Mä olen siinä mielessä onnekas,että vaikka lähtöbmi oli 34,on kaikki mennyt hyvin. Painoa on tullut 6kg rv 38 mennessä,sokerirasitus meni hyvin,turvotusta ei juurikaan ole ollut,sf-mitta menee tasaisesti keskikäyrällä. Ikää 31 jos sillä nyt merkitystä
kohdunkaulan heikkoutta voi ylipainoisilla olla enemmän kuin normaalipainoisilla
Kiitos suunnattoman paljon vastauksista! :)
tiedän, että minun on laihduttava - se on kaikkein turvallisinta. Olen juuri täyttänyt 30 ja kuulen, kuinka biologinen kellonikin kajahtaa kuin gongi, joten kiire alkaa olla! :/ mutta minun on yritettävä hoikistua. Ylipainoa n. 30 kg.
Itsellä myös bmi päälle 30 ja kaikki mennyt hyvin. Sokerit kunnossa ja paino noussut raskauden aikana 2kg eli olen vähän laihtunutkin.. Vauva kasvaa myös keskikäyrällä hyvin. N. 3vk vielä
Jäljellä :)
Jos laihuutta odottaa, jää lapset tekemättä. Elämä on täynnä riskejä, miksi odottaa kun ikä on pahin riskitekijä kaikista.
Minulla oli BMI melkein 36 kun tulin toista kertaa raskaaksi, harmitti ajoitus koska olin juuri aloittanut laihduttamista kerrankin realistisin suunnitelmin. Raskaana ollessa en uskaltanut laihduttaa, alussa paino tippui silti vähän ja lopulta raskauden lopussa juuri ennen synnytystä painoa oli vain 4kg enemmän kuin alkutilanne. Ei komplikaatioita raskaudessa, normaalikokoinen täysiaikainen, terve vauva syntyi melkein itsestään, toivuin synnytyksestä nopeasti. Lopputarkastuksessa painoin yli 10 kg vähemmän kuin ennen raskautta, vaikken ollut tietoisesti laihduttanut. Tämä oli toki toinen raskaus, siksi synnytys oli niin helppo. Ekassa painoindeksi oli lähtiessä 31 eli liikaa sekin, ja painoa tuli raskausaikana n. 10 kg, mutta terve vauva helpolla mutta vähän rauhallisemmalla synnytyksellä tuli silloinkin. On varmaan totta että lihavuus lisää komplikaatioriskiä, mutta tosiaan saattaa olla että muita riskejä ei juuri ole ja selviää terveenä vaikka olisikin lihava. Vaikka olin tosi lihava, ei mulla ole ikinä ollut esim. korkeaa verenpainetta eikä sokeriarvoissa mitään häikkää, myöskään suvussa ei ole verenkiertoelimistön sairauksia eikä diabetestä, siksi varmaan raskauksissakaan ei komplikaatioita tullut. Jos tiedät että sulla on ylipainon lisäksi muita riskitekijöitä, niin ehdottomasti kannattaa laihduttaa ensin ja siten pienentää riskiä. Raskauden suunnittelua parempaa motivaattoria on paha keksiä. Mutta jos tuletkin raskaaksi kun BMI on korkea, niin älä stressaa etukäteen koplikaatioita, ei niitä välttämättä tule. Ja synnytyksen jälkeen voi jatkaa laihdutusta. Jos ikää jo on, niin en kauhean kauaa odottelisi ehkäisyn poisjättämisen kanssa, vaikka paino ei olisikaan tavoitteessa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 18:19"]
Raskaaksi tuleminen on huomattavasti vaikeampaa ylipainoisilla. Eli jos ei ala tärpätä, niin kannattaa harkita jos pystyisi pudottamaan painoa.
[/quote]
Ilmeisesti laihana mulle olis sitten riittänyt raskaaksi tuloon jos olisin nähnyt miehen ilman housuja. Nyt ylipainoisena kun tulin raskaaksi 2 kertaa ekasta kierrosta ja kerran tokasta kierrosta. Jep, ylipaino voi vaikeuttaa raskaaksi tuloa, mutta voi olla vaikeuttamattakin.
Olen ollut jokaisesta ylipainoinen, viimeisimmästä bmi 45. Ei minkään valtakunnan ongelmaa...
Up