Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nolottaa työkavereiden kielioppivirheet

Vierailija
02.12.2020 |

asiakkaille ja sidosryhmille lähetetyissä viesteissä. Joka toinen kirjoittaa päiväykset väärin tähän tyyliin: tulethan paikalle 7.12 viimeistään klo 11. Myöskään työpaikkamme nimeä ei osata kirjoittaa oikein, vaan siitä on vähintään kolmea väännöstä, joskus saman viestin sisällä jopa useampi erilainen kirjoitustapa. Tuntuu, että nykyään ketään ei enää kiinnosta oikeakielisyys vaan pidetään nipona, jos asiasta yrittää kohteliaasti huomauttaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa ja että onko tuo päivämäärän merkintätapa muuttunut jossain vaiheessa, koska tuota käyttävät todella korkeastikoulutetutkin välillä? 

Itse olin aikoinaan todella hyvä äidinkielessä, nykyään ihmetystä aiheuttaa välillä yhdyssanat, sekä tuo päivämäärä. Käytän itse vanhaa mallia 7.12. Vai onko se 7.12.. Mitä jos lause loppuu päivämäärään, tuleeko silloin kaksi pistettä???? Help

Vierailija
2/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa ja että onko tuo päivämäärän merkintätapa muuttunut jossain vaiheessa, koska tuota käyttävät todella korkeastikoulutetutkin välillä? 

Itse olin aikoinaan todella hyvä äidinkielessä, nykyään ihmetystä aiheuttaa välillä yhdyssanat, sekä tuo päivämäärä. Käytän itse vanhaa mallia 7.12. Vai onko se 7.12.. Mitä jos lause loppuu päivämäärään, tuleeko silloin kaksi pistettä???? Help

Sama täällä. Nykyisessä firmassa olleet kaksi esimiestä ovat aina kirjoittaneet tuohon tapaan eli "7.12" ilman jälkimmäistä pistettä. Työntekijöitä on 10, joista 8 on suorittanut vähintään AMK:n (minä olen pelkkä amis/yo), ja meitä on kaksi, jotka osaamme käyttää sitä toista pistettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päiväys tulee virkkeen loppuun, tulee tietenkin vain yksi piste. Keskellä lausetta tai itsenäisesti käytettynä päiväyksen viimeisen numeron perään tulee ihan aina piste.

Esimerkiksi:

Tervetuloa juhlimaan kihlajaisiamme to 10.12.

Juhlimme to 10.12. kihlajaisiamme, tervetuloa!

Tapaamisemme to 10.12.

Vierailija
4/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se merkitsemistapa ole kieliopillisesti muuttunut, liekö sitten yleistä laiskistumista tai muista kielistä mallia ottamista, että on alettu jättää piste pois.

Kuitenkin jos kirjoittaa suomeksi, niin päiväys kirjoitetaan oikeaoppisesti aina kahden pisteen kanssa: 2.12. eikä 2.12

Vierailija
5/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen myös amis ja siis tuo aiempi, joka kehuskeli olleensa hyvä äidinkielessä.

Nykyään tulee kirjoitettua lähinnä puhekielellä, koska töissäkin lähimmät työkaverini ovat ainoita joille kirjoittelen, asiakkaita tai muitakaan virallisia tekstejä harvemmin tulee kirjoitettua. Vaikken ihan kaverikieltä käytäkään töissä, niin ei me kyllä kirjakielelläkään viestitellä näin etätyöaikana.

Edellisessä työssäni kirjoitin lähinnä englanninkielellä (jossa olen todella huono ja käytin samaa, melko virallista tyyliä kuin esimieheni) enkä ole siis vuosiin tarvinnut oikeasti suomenkieltä, virallista sellaista. Näin se unohtuu ja jää jonnekin 90-luvulle. 

Harmittaa, että kiinnitän huomiota silti turhiin asioihin, koska onhan tuo piste oikeassa paikassa aika turha. Mutta miksi ihmeessä tuollaista pilkunn******** opetetaan koulussa, jos sitä ei kukaan opi? Välillä turhauttaa, että itsekin voisin opiskella pidemmälle jos joka asiaan ei tungettaisi ns. turhia asioita joista kukaan ei loppujen lopuksi täysin hyödy. Onko sillä niin väliä onko se 7.12 vai 7.12. kun kohta kuollaan kaikki :D Miksei koulussa opeteta vaikka että miten selviytyä järjissään karanteenista?

T. Introvertti, joka nauttii kotonaan

Vierailija
6/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin kiinnostuneena siihen asti kunnes itse ap kinkittelit, eli 'myöskään'.

Vierailija
7/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa lukemaan koulun ruokalistoja. Yritä siinä sitten opettaa oppilaille oikeinkirjoitusta. Dietti linjalla tänään lasangea.

Vierailija
8/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä:

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun sossukin olisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä sossussa käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Ap

Vierailija
9/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂😂 Voi jessus, EI TIETENKÄÄN TULE 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Vierailija
10/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.12. on päivämäärä

7.12 on kellonaika

Juna lähtee 7.12. klo 7.12

Vierailija
11/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nämä höpinät lopettaa?

Vierailija
12/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen myös amis ja siis tuo aiempi, joka kehuskeli olleensa hyvä äidinkielessä.

Nykyään tulee kirjoitettua lähinnä puhekielellä, koska töissäkin lähimmät työkaverini ovat ainoita joille kirjoittelen, asiakkaita tai muitakaan virallisia tekstejä harvemmin tulee kirjoitettua. Vaikken ihan kaverikieltä käytäkään töissä, niin ei me kyllä kirjakielelläkään viestitellä näin etätyöaikana.

Edellisessä työssäni kirjoitin lähinnä englanninkielellä (jossa olen todella huono ja käytin samaa, melko virallista tyyliä kuin esimieheni) enkä ole siis vuosiin tarvinnut oikeasti suomenkieltä, virallista sellaista. Näin se unohtuu ja jää jonnekin 90-luvulle. 

Harmittaa, että kiinnitän huomiota silti turhiin asioihin, koska onhan tuo piste oikeassa paikassa aika turha. Mutta miksi ihmeessä tuollaista pilkunn******** opetetaan koulussa, jos sitä ei kukaan opi? Välillä turhauttaa, että itsekin voisin opiskella pidemmälle jos joka asiaan ei tungettaisi ns. turhia asioita joista kukaan ei loppujen lopuksi täysin hyödy. Onko sillä niin väliä onko se 7.12 vai 7.12. kun kohta kuollaan kaikki :D Miksei koulussa opeteta vaikka että miten selviytyä järjissään karanteenista?

T. Introvertti, joka nauttii kotonaan

Amis pätee pistesäännöillä, mutta silti kirjoittaa ”suomenkieltä” 😂

Vierailija
13/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaakohan osa tällä palstalla, että jotku kirjoitukset ovat osittain provoja, vaikkei siltä vaikuta? Vai ovatko he liian heikkolahjaisia ymmärtääkseen?

Esim. itse kirjoitin tähän pari viestiä, jotka ovat osittain totta, mutta en malttanut olla piilottamatta niihin pientä provoa ja huvittuneena odottelinkin vastauksia. Mutta en jaksakaan seurata, kun tuli parempaa tekemistä.

Kuitenkin: sain jo hupini

Vierailija
14/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaakohan osa tällä palstalla, että jotku kirjoitukset ovat osittain provoja, vaikkei siltä vaikuta? Vai ovatko he liian heikkolahjaisia ymmärtääkseen?

Esim. itse kirjoitin tähän pari viestiä, jotka ovat osittain totta, mutta en malttanut olla piilottamatta niihin pientä provoa ja huvittuneena odottelinkin vastauksia. Mutta en jaksakaan seurata, kun tuli parempaa tekemistä.

Kuitenkin: sain jo hupini

Tais amis loukkaantua, kun ei osannutkaan ”suomenkieltä” :(

Vierailija
15/15 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä:

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun sossukin olisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä sossussa käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Ap

Oletko kokeillut kirjainten syömistä? Syöt peen, aan, ässän, koon ja vielä aan jälkkäriksi. Jos niistä joku asettuisi sinne suolen mutkaan ripulin tukkeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä