Minkä takia poliisi ei voi tehdä pyörävarkaille mitään?
Minulta on monta kertaa varastettu lukittu pyörä, jopa raskaalla vaijerilukolla lukittu (halpa) pyörä, lukitussa ja aidatussa kerrostalon pihassa oleva lukittu pyörä ja pyörän takarengas, kun eturengas oli lukittu. Olen ilmoittanut poliisille kaikista varkauksista, yleensä tulee hyvin lyhyen ajan kuluttua kirje "tutkinta on lopetettu" jota voi sitten yrittää hyödyntää, että vakuutuksesta saisi jotain. Tulee pikkuhiljaa olo, että miksi minun pitää olla aina se, joka ostaa itselleen uuden pyörän ja lukot, kun meininki on se, että löytäjä saa pitää, vaikka olisi lukittukin? Oma omatunto ei salli varastaa, koska mitä jos pyörä on jonkun todella köyhän ihmisen tai lapsen oma. Mutta ei mulla ole varaa myöskään ostaa uusia pyöriä ja lukkoja koko ajan. Silloinkin, jos torista ostaa halvan pyörän, saa tarkkaan katsoa keneltä ja pelätä, että vahingossa ei osta varastettua pyörää, josta joutuu sitten itse vastuuseen jos oikea omistaja löytyy. Minkä takia pyöriä varastelemalla saa tienata rauhassa?
Kommentit (112)
Käyttäjä35165 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada järjestelmä, joka sakottaa pikkunilkkejä rankemmin.
Joo, kaivetaan niiden kuoppa niin syväks ettei ne voi nousta sieltä vaikka haluaisivatkin, tehköön sitten rikoksia loppuun asti! Ongelma ratkaistu?
Nyt on kyllä liikaa empatiaa pelissä. Opettele ajattelemaan, muuten satutat itseäsi ja muita ennen pitkää. Ap
Empatialla ei ole tässä mitään tekemistä, vaan sillä että katoaako ongelma sillä, että heille sysätään maksuja joista he eivät kykene selviytymään, joten jatkavat tihutöitään, sinun iloksesi ;)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi se omaisuus merkitä kunnolla. Esim myyjäliike kaivertaisi runkoon omistajan puhelinnumeron ja nimen niin vahvasti että runko katkeaa ennenkuin merkintä lähtee.
Mukavaa, kun teinit nappaa sen nimen ja numeron pyörästä käydessäsi kaupassa ja käy kirjoittamassa sitä johonkin assan vessan seinälle. Jos taas numero on pienellä, sen saa ihan helposti piilotettua myynnin ajaksi teipillä tai maalikerroksella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on kait se että resurssit kohdennetaan vakavampiin rikoksiin, joissa ihmisen henki tai terveys on uhattuna. Tämän ohella tutkitaan varkauksia yms joissa liikkuu isot rahat.
Omasta mielestäni voisi hyvin resurssoida vaikka yhden pikkuvarkaus-tutkijankin (per kaupunki) poliisille, joka saisi rauhassa keskittyä näihin pienempiin mutta harmillisiin rikoksiin, sillä ei niinkään voi olla että ne jätetään täysin tutkimatta!
Paitsi ns vihapuhe. Niihin riittää kyllä resursseja kun abdia on katsottu pahalla silmällä.
Ap on kyllä niin aasi ihmiseksi, että en ihmettele että pyöränsä aina viedään. Ansaitset sen ap :D tyhmyydestä tunnetusti sakotetaan!
Ja annas olla jos satut paikalle kun joku varastaa pyörääsi ja hieman 'ojennat' varasta. Varas ei saa mitään muuta kuin korvauksia kärsimyksistä, sinä sakkoja, korvattavaa ja jopa linnaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kyllä niin aasi ihmiseksi, että en ihmettele että pyöränsä aina viedään. Ansaitset sen ap :D tyhmyydestä tunnetusti sakotetaan!
Kyllä sinä ja kaverisi ennen pitkää löydätte itsenne vankilasta tai muusta hyvin epämieluisasta jamasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän talonyhtiön pyöräkellarissa sai varas puuhailla vuosia ilman että kukaan puuttui. Lähes joka päivä oli uutta pyörää varastossa joissa ei ollut lukkoja ja vähän väliä pihalla uusi ostaja. Oli hienoja pyöriä ja teki mieli itse varastaa sen varastamia pyöriä. En tiedä muuttiko pois kun en ole nähnyt sitä tyyppiä vähän aikaan.
Etkä sinäkään soittanut poliisille? He nimittäin tulevat kyllä, kun noin selvää toimintaa.
Mut päivittelitte kaikki, et ”voivoi, ei tee poliisi töitään”?
Oon pari pyörävarasta käräyttänyt. Parikymmentä pyörää meidän kaupungissa päässyt takaisin omistajilleen näin.
Käyttäjä35165 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä ja kaverisi ennen pitkää löydätte itsenne vankilasta tai muusta hyvin epämieluisasta jamasta. Ap
Mihin aasi karvoistaan pääsisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaivetaan niiden kuoppa niin syväks ettei ne voi nousta sieltä vaikka haluaisivatkin, tehköön sitten rikoksia loppuun asti! Ongelma ratkaistu?
Mä en tiedä miks mun pitää pöllii pyörii mut se ei oo mun vaan yhteiskunnan syy.
Vierailija kirjoitti:
Jarruton pyörä ylämäen päälle ansaksi ja sitten piiloon kuvaamaan...
Kerran oon tahallaan jättänyt pihaan meidän vanhan pyörän jossa oli vaihteet paskana ym vikaa, myytäväksi liian risa pyörä. Oli se siitä ennen pitkää lähtenyt jonkun matkaan :D Eipä tarvinnut vaivautua hankkiutumaan eroon ja toivottavasti uusi omistaja kaatui. Ap
Ajattele niin että joku muu on nyt onnellisempi pyöränsä kanssa kuin sinä. Onnellisuuden määrä yhteiskunnassa siis lisääntyi joten mitä väliä? Miksi haluat vähentää onnellisuuden määrää yhteiskunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Pyörän runko täyteen ruutia ja jokin näppärä sytytin siihen? Kamera kuvaamaan youtubeen tietenkin...
Bait-pyörä ja skalpellinteriä ohjaimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörän runko täyteen ruutia ja jokin näppärä sytytin siihen? Kamera kuvaamaan youtubeen tietenkin...
Ei vaan jarruton bait-pyörä missä skalpellinterät jarrukahvoina ja joka räjähtää kun penkistä nousee :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jarruton bait-pyörä missä skalpellinterät jarrukahvoina ja joka räjähtää kun penkistä nousee :DDDDD
Ja tämä jätetään houkuttelevasti mäen päälle ”unohdettuna” ilman lukkoa. Huutista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka millä todistettavasti selviää jos ei ole päihdeongelmainen. Rikolliset linnaan.
"Hirvosen mukaan aktiivisimpia pyörävarkaita on tuomittu tehoprojektin myötä vankilaan. Tuomiot ovat tosin voineet tulla muista heidän tekemistään rikoksista kuin pyörävarkauksista.
”Tehoprojekti on toiminut erinomaisesti. Se osoittaa, että kun johonkin kohdennetaan voimavaroja, myös tuloksia tulee. Pyörävarkaudet putoavat lähes puoleen, kun Päijät-Hämeen viisi aktiivisinta pyörävarasta saadaan aisoihin”, Hirvonen sanoo."
Tulispa nopeesti jonkinlainen moduulifillari jossa ei ole yhtään irtoavaa osaa ja jonka saa sementinlujasti parkkiin. Ja se toimisi vain sormenjäljellä.
Fillarivarkaudesta täytyisi tulla massiivinen sakko ja viisi vuotta tienvarsien putsausta. Ja julkinen häpäisy ja ruoskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti pitäisi olla joku systeemi että sen fillarin saa etäisesti toimimattomaksi. Menee oma fillari tietenkin, mutta varastaminen olisi hyödytöntä myös.
Itsellä kävi pyörävarkaudessa hyvin. Pyörä varastettiin. Vakuutusyhtiö korvasi enemmän kuin itse maksoin. Bongasin pyörän torissa myynnissä. Hain pyörän takaisin. Käräytin myyjän poliisille. Vakuutusyhtiö ehdotti että lunastan pyörän takaisin. En suostunut hintaan ja pyörä edelleen vuosi tapahtumasta minulla kun ei vakuutusyhtiötä kiinnosta hakea. Noh nämä on niitä miksi vakuutusten hinnat vaan nousee..
Kytät on löysiä paskoja. Ne hukkaa jopa rikosilmoituksen jonka on paikan päällä käynyt tekemässä. Nim. Kokemusasiantuntija