Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia poliisi ei voi tehdä pyörävarkaille mitään?

Vierailija
02.12.2020 |

Minulta on monta kertaa varastettu lukittu pyörä, jopa raskaalla vaijerilukolla lukittu (halpa) pyörä, lukitussa ja aidatussa kerrostalon pihassa oleva lukittu pyörä ja pyörän takarengas, kun eturengas oli lukittu. Olen ilmoittanut poliisille kaikista varkauksista, yleensä tulee hyvin lyhyen ajan kuluttua kirje "tutkinta on lopetettu" jota voi sitten yrittää hyödyntää, että vakuutuksesta saisi jotain. Tulee pikkuhiljaa olo, että miksi minun pitää olla aina se, joka ostaa itselleen uuden pyörän ja lukot, kun meininki on se, että löytäjä saa pitää, vaikka olisi lukittukin? Oma omatunto ei salli varastaa, koska mitä jos pyörä on jonkun todella köyhän ihmisen tai lapsen oma. Mutta ei mulla ole varaa myöskään ostaa uusia pyöriä ja lukkoja koko ajan. Silloinkin, jos torista ostaa halvan pyörän, saa tarkkaan katsoa keneltä ja pelätä, että vahingossa ei osta varastettua pyörää, josta joutuu sitten itse vastuuseen jos oikea omistaja löytyy. Minkä takia pyöriä varastelemalla saa tienata rauhassa?

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä se on. Miten ne voi joissakin maissa pitää rikollisia kurissa, kai se on kovat rangaistukset. Suomessahan on hällä väliä meininki ja pienet tuomiot, vaikka tappaisi jonkun.

Vierailija
2/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis joo, tiedän että pyörä kannattaa lukita kahdella kunnon lukolla, mutta kaksi hyvää lukkoa maksaa yhteensä 60-100e ja olen niihin panostanutkin. Niiden kanssa ei vaan ole tullut räplättyä ihan joka helvetin kerta. Se, että en ole suojannut omaisuutta maksimaalisella tavalla ei pitäisi olla perustelu sille, että sen saa toiset viedä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä varmaan siksi, että se on resurssien tuhlausta.

Kun pyörävaras saadaan kiinni, niin hän saa käräjillä pikku sakon (jota ei maksa ikinä) muutaman viikon ehdollista tai pahimmillaan jokusen tunnin yhdyskuntapalvelusta. Näin kerta toisensa jälkern vuosien ajan. Sitten ehkä pari kuukautta ehdollista. Jo ka jälkeen sama rumba alkas alusta.

Yhteiskunta ei halua tehdä näille huumehörhöille mitään.

Syy on piliitikoissa ja lakeja tulkitsevassa oikeuslaitoksessa. Ei resurssipulaa kärsivässä poliisiisissa.

Vierailija
4/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin kaupungissa on monta pajaa, jossa myydään kunnostettuja pyöriä. Mistähän ne kaikki pyörät sinne tulee? Poliisi saisi vähän ratsata näitä välillä. Itse jos suunnittelisin vähän tienaavani pyörillä, keräisin niitä johonkin pakettiautoon yön suojin ja veisin toiseen kaupunkiin jollekin myytäväksi. Nistithän tekee tätä että maalaavat ja myyvät sitten halvalla torissa eteenpäin ihan omilla kulmilla. Tässäkin poliisi voisi joskus selata toria ja tehdä yllätyskäynnin epäilyttävää pyörää myyvälle, niin saisi kerrankin rysän päältä kiinni. Ap

Vierailija
5/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pyörävaras saadaan kiinni, niin hän saa käräjillä pikku sakon (jota ei maksa ikinä) muutaman viikon ehdollista tai pahimmillaan jokusen tunnin yhdyskuntapalvelusta. Näin kerta toisensa jälkern vuosien ajan. Sitten ehkä pari kuukautta ehdollista. Jo ka jälkeen sama rumba alkas alusta.

Syy on piliitikoissa ja lakeja tulkitsevassa oikeuslaitoksessa. Ei resurssipulaa kärsivässä poliisiisissa.

Ei tuo minusta turhaa ole. Vaivaa kumminkin nistille ja eikö tosta rikosrekisteriin tule merkintä jonon jatkeeksi? Ja mikä tärkeintä, oikea omistaja saisi sitten pyöränsä tai rahansa takaisin.

Sitä paitsi kaikki varkaat ei ole yksittäisnistejä vaan pyöriä viedään myös järjestelmällisesti. Ap

Vierailija
6/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, Jopa tekijät tiedetään ja ovat silti saaneet jatkaa varkauksia useita kuukausia.. 

Vierailija
7/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiinnostusta kansalaisen omaisuutta suojella. Ainoastaan jos kansalainen tekee verovilppiä niin sitten kiinnostus herää

Vierailija
8/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörävarkauksia sattuu niin paljon, että poliisin kaikki resurssit menisivät niiden selvittämiseen. Ja kun kumminkin kyseessä on suhteellisen pieni rikos ei tekijäkään saa paljoa mitään rangaistusta.

Vierailija
9/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaminen on perseestä.

Vierailija
10/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi on todistettavasti sekaantunut huumeiden maahantuontiin, eikä halua tuhota homman rahoituslähdettä.

Vierailija
11/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki resurssit on varattu neomarksistisen vihervasemmistolaisen maailmankuvan suojelemiseen vihafaktoilta, valitan.

Jos haluat, että poliisi tulee tutkimaan esimerkiksi kellarimurtoa, sinun täytyy valehdella, että sinusta siellä on hakattuna joku poloinen maahan muu ttaja.  Sitten kun poliisi on paikalla, niin voit sanoa, että samat tekijät ovat murtautuneet kellarikomeroosi, ja jos poliisit saavat heidät selville, selvinnee varmasti ma muun kohdistunut rikoskin.  Sellaiset selvitetään kyllä.  Kantasuomalaiset jäävät jonon hännille, jotka hoidetaan, jos kahvia ja pullaa on tullut syötyä jo tarpeeksi, eikä parempaakaan tekemistä keksitä.

Vierailija
12/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on kait se että resurssit kohdennetaan vakavampiin rikoksiin, joissa ihmisen henki tai terveys on uhattuna. Tämän ohella tutkitaan varkauksia yms joissa liikkuu isot rahat.

Omasta mielestäni voisi hyvin resurssoida vaikka yhden pikkuvarkaus-tutkijankin (per kaupunki) poliisille, joka saisi rauhassa keskittyä näihin pienempiin mutta harmillisiin rikoksiin, sillä ei niinkään voi olla että ne jätetään täysin tutkimatta!

Vierailija
13/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki resurssit on varattu neomarksistisen vihervasemmistolaisen maailmankuvan suojelemiseen vihafaktoilta, valitan.

Jos haluat, että poliisi tulee tutkimaan esimerkiksi kellarimurtoa, sinun täytyy valehdella, että sinusta siellä on hakattuna joku poloinen maahan muu ttaja.  Sitten kun poliisi on paikalla, niin voit sanoa, että samat tekijät ovat murtautuneet kellarikomeroosi, ja jos poliisit saavat heidät selville, selvinnee varmasti ma muun kohdistunut rikoskin.  Sellaiset selvitetään kyllä.  Kantasuomalaiset jäävät jonon hännille, jotka hoidetaan, jos kahvia ja pullaa on tullut syötyä jo tarpeeksi, eikä parempaakaan tekemistä keksitä.

Älä nyt höpötä. Vihervasemmisto ei ole tehnyt tässä maassa päätöksiä kuin hetken aikaa. Pikkaisen muut tahot edelliset vuosikymmenet olleet vallassa.

Mutta jos jätettäisiin politiikka tästä keskustelusta kuitenkin pois?

Vierailija
14/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörävarkauksia sattuu niin paljon, että poliisin kaikki resurssit menisivät niiden selvittämiseen. Ja kun kumminkin kyseessä on suhteellisen pieni rikos ei tekijäkään saa paljoa mitään rangaistusta.

En tarkoittanut, että kaikki varkaudet olisi pakko selvittää perinpohjin. Välillä vaikka tehostettua toimintaa. Ap

Vierailija
15/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on kait se että resurssit kohdennetaan vakavampiin rikoksiin, joissa ihmisen henki tai terveys on uhattuna. Tämän ohella tutkitaan varkauksia yms joissa liikkuu isot rahat.

Omasta mielestäni voisi hyvin resurssoida vaikka yhden pikkuvarkaus-tutkijankin (per kaupunki) poliisille, joka saisi rauhassa keskittyä näihin pienempiin mutta harmillisiin rikoksiin, sillä ei niinkään voi olla että ne jätetään täysin tutkimatta!

Höpö höpö. Olen pari kertaa ollut henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen uhrina eikä poliisia nekään kiinnostaneet enempää kuin oli ihan pakko - > lopputulos, ei tekijälle rangaistusta. Ap

Vierailija
16/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olen pari kertaa ollut henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen uhrina eikä poliisia nekään kiinnostaneet enempää kuin oli ihan pakko - > lopputulos, ei tekijälle rangaistusta. Ap

Erikoista? Ehkä asut eri kaupungissa kuin minä, sillä täällä poliisit tulee kyllä paikalle pienimmästäkin tappelusta tai väkivaltailmoituksesta.

Vierailija
17/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pitää opettaa ettei saa varastaa toisen omaa . Nuorisotalo olla .

18/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista? Ehkä asut eri kaupungissa kuin minä, sillä täällä poliisit tulee kyllä paikalle pienimmästäkin tappelusta tai väkivaltailmoituksesta.

Paikalle tulee, ja kuulusteleekin tekijöitä mutta ei se auta jos teko on jo tehty. Rangaistuksia eivät saaneet tekijät. Ap

Vierailija
19/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin resurssit eivät riitä pyörävarkauksien kuten ei monien muidenkaan rikosten selvittämiseen.

Itse ajan ympäri vuoden, joten minulla on kaksi pyörää. Kauppakassina (ja talvella varapyöränä) on noin 15 vuotta vanha hyvä perusjuhta, jolla on ajettu yli 80 000 km, nykyään lukitsen vain pyörän omalla lukolla. Pikaliittimen takia istuin on lukittu pysyvästi erikseen. Lisäksi pyörässä on vanha Security tms. tarra, sillä aikoinaan siinä oli vakuutus, jota en uusinut sen kalliin hinnan takia. Toinen pyörä on pari vuotta vanha, jolla ajan ympäri vuoden. Siinä minulla on istuinlukko, joka samalla lukitsee takarenkaan sekä erillinen u-lukko, jonka laitan kiinni johonkin kiinteään elementtiin, jolloin pyörää ei helposti voi kantamalla viedä. Tässäkin pyörässä on muutama "persoonallinen" visuaalinen lisä, joiden toivon karkottavan mahdollisia varkaita.

Näillä varotoimilla olen ainakin toistaiseksi pääkaupunkiseudulla pärjännyt. Kummastakin pyörästä on valokuvat sun muut tiedot (esim. rungonnumero) helposti ja nopeasti käsillä.

Olen aina ihmetellyt, kuka niitä varastettuja pyöriä oikein ostaa. Olen katsellut Torin ilmoituksia ja harkinnut vielä toisen kauppakassin eli halvan pyörän ostamista. Nyt olisi yksi kiikarissa, saas nähdä miten käy.

Vierailija
20/112 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nimenomaan ole resurssien tuhlausta.

Rikollisuuden torjunta ja yhteiskuntarauhan turvaaminen alkaa niistä pienistä asioista. Jos pyörävarkauksista, häiriköinnistä, ilkivallasta ja muusta sellaisesta "pienestä" muodostuu kuva, että niitä saa tehdä ihan rauhassa ilman kiinnijäämisen ja sanktioiden uhkaa, laskee se rimaa tehdä niitä enemmän ja siirtyä ehkä jopa kovempiin juttuihin hiljalleen.  Tämän lisäksi nämä "pikku"rikokset aiheuttavat suurta epämukavuutta yleiselle järjestykselle, turvallisuudentunteelle ja viihtyisyydelle.

Suomessa on jostain ihmeen syystä haluttu lähteä hällä väliä-linjalle, jossa voidaan sanoa vähän kaikesta että se on vain resurssien tuhlausta eikä kannata tehdä mitään, kun ainoa oikea linja olisi mitoittaa ne resurssit tarvittavan tason mukaan ja alkaa töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan