E-kirjat, mitä ihmettä??
Tässä iltana eräänä päätin että voisin vähän lukea, kun näemmä oli tullut joku uusi Twilight-kirja. Taatusti kuumaa kamaa! Mies oli viime jouluna hommannut lahjaksi Kindlen, joten sillähän näitä nykyän luetaan, ei pääse irmapetterit ihmettelemään kansikuvia tai tarvii kantaa luettuja kirjoja takasin kirjastoon tai kirppikselle. Kun lapset oli hoidossa, punkkupullo auki ja eikun sohvalle makaamaan. No ekana siitä laitteesta on tietysti akku loppu. Eipä siinä, löysin piuhan jonka sain tungettua reikään. Siihen ne onnistumiset sit loppui.
Siis kuka nää on suunnitellut? Ihan törkee säätö että sain edes sen kirjan kindlelle, ensin olin ilmeisesti väärässä Amazonissa (sanoi ettei voi tähän maahan tilata) ja sitten kun sain tilattua, kapine olikin linkitetty miehen tilille tai jotain.. Nyt kun vihdoin sain sen perkuleen kirjan auki, lapset tulee hoidosta jo tunnin päästä enkä oo ehtinyt mitään muuta. Onneks on ees viiniä..
Siis miten te oikein luette näitä e-kirjoja? Saaks nää kännykkään? Ei tää voi olla näin vaikeeta! Voinko syyttää miestä? Jätänkö sen sian?
Kommentit (117)
Storytel oli pettymys
Otin juuri Storytel:in Black Friday tarjouksena 3 kk jakson ja pettymys oli iso kun selvisi että PC:llä ei voi lukea tai kuunnella yhtään mitään (asiakaspalvelu vahvisti tämän), myöskään vähän vanhemmalla iPad:illa ei voi lukea ollenkaan kun sovelluskauppa ilmoittaa että pitää olla uusin käyttis.
Vähän huijattu olo jäi kun tuota PC osuutta ei mitenkään mainittu heidän sivuillaan vaikka tarkasti ne luin ennen tilausta. Eli ok kännykällä kirjojen kuunteluun, mutta kuka hullu pystyy lukemaan 15 tuntia kirjaa tihrustamalla tekstiä kännykän ruudusta...? Sitä varten on PC:n isot ruudut keksitty.
Mulla on ollu Kindle jo yli 10 vuotta (nykyinen paperwhitekin on jo 8v) , aivan superhelppo käyttää. Akun kun lataa täyteen se kestää kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kindle? Olen huomannut että halvemmat e-kirja-laitteet ovat jopa parempia. Hankin muistaakseni 50 eurolla oman Digma-merkkisen laitteeni. Käytin sitä ahkerasti ja akku ei meinannut loppua millään.
Kadotin myös laitteen 1,5 vuodeksi muuton yhteydessä ja kun se löytyi, oli akku edelleen täynnä :D
Kindle on lukulaitteena ihan ykkönen. En jaksaisi tabletilta tai pcn ruudulta lukea tuntitolkulla, silmät väsyy. Plus se on kevyt, kiva lukea sängyssä, matkoilla, lentokoneessa, ulkona. :)
Itse luen Ellibs nettikirjaston kirjoja tai ostan Elisakirjasta tarjouksia,halvemmillaan 4-5€. Tabletti käytössä. Eikä mitään ongelmaa.
Mulla on Kobo. Kirjastosta e-kirja läppärillä Adobe Digital Editionsiin ja sieltä lukijalle. En ole kokenut työlääksi.
Sun täytyy olla ihan käsi.
Mun kirjakaveripiirissä kaikki käyttää ja iso osa kirjoittaa itse enkä ole noin osaamatonta kuullut ikinä. Sehän on helppo kuin mikä.
Amazon piste comiin. Tet itselle tilin. Miks ihmeessä mikään sun laite olisi yhdistetty jonkun muun tiliin? Täh? Ootsä joku ukkosi kylkiluu vai aikuinen akka jolla omat kortit ja tilit?
Sitten menet kindlelle ja poistat sen mikä lie ukkos tilin, kirjaudut pois ja kirjaudut uusiksi omallasi.
Amazon.comissa ettit sen mitä tahdot ja 1 klikkaat sitä. Sitten kun laitteesi on wifissä tai netissä muutoin niin ostetut kilahtelevat sinne sen ollessa auki. Helppoa kun mikä.
Helpoin vaihtoehto on ladata Amazon Kindle- sovellus tabletille tai luurille.
Ja kirjautua siihen.
Kysy jos et osaa. Oon käyttänyt vuosikymmenen. Terveisin kirjahullu suur- vakikäyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Storytel oli pettymys
Otin juuri Storytel:in Black Friday tarjouksena 3 kk jakson ja pettymys oli iso kun selvisi että PC:llä ei voi lukea tai kuunnella yhtään mitään (asiakaspalvelu vahvisti tämän), myöskään vähän vanhemmalla iPad:illa ei voi lukea ollenkaan kun sovelluskauppa ilmoittaa että pitää olla uusin käyttis.
Vähän huijattu olo jäi kun tuota PC osuutta ei mitenkään mainittu heidän sivuillaan vaikka tarkasti ne luin ennen tilausta. Eli ok kännykällä kirjojen kuunteluun, mutta kuka hullu pystyy lukemaan 15 tuntia kirjaa tihrustamalla tekstiä kännykän ruudusta...? Sitä varten on PC:n isot ruudut keksitty.
Mä luen aina vaan puhelimella, on vielä kohtuu pieni puhelin. Ajattelin samalla tavalla, mutta jotenkin kun kokeilin olikin tosi hyvä lukea.
Luurin tai tabletin sovelluskaupasta
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Kobo. Kirjastosta e-kirja läppärillä Adobe Digital Editionsiin ja sieltä lukijalle. En ole kokenut työlääksi.
https://www.helmet.fi mutta en mä ainakaan ole ladannut mitään lukuohjelmia erikseen,mulla pn pc,windows10.
Musta Kindle on tosi helppokäyttöinen, onnistuu ostaa esim. Elisa-kirjan kautta ja siirtää laitteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo jo kaiken, kun AP on intopiukkana lukemassa uutta Twilightia.
No en varmasti oo ainoo :D
AP
no, et. ja sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.helmet.fi mutta en mä ainakaan ole ladannut mitään lukuohjelmia erikseen,mulla pn pc,windows10.
Mikä e-kirjanlukija sulla on?
En ymmärrä miksi pitää värkätä niin monimutkaisia, mitään ihmeen erikoisia extra softia tarvitaan. Mistä se tarve tulee?
Ei mulla vaan peruskäyttö eikä mikään vaadi minulla olevan muuta kuin se Amazon Kindle luku-appi. Eikä mikään vaadi oikeasti erillistä lukulaitetta eli Kindleä jollei satu huvittamaan ja pitämään erillisestä sälästä. On minulla niitä yksi mutta sen lataus piti heti uudesrta huonommin kuin kännykän. Se näkymä on ollut väritön enkä minä pidä käyttöliittymästä yhtään. Minä suosittelen paljon somessa ystäväpiirilleni mm mesessä suoraan ja Kindle -sovellus on valovuodet edellä sen laiteen suhteen kaikessa siinä. Se on järkyttävän kätevä tabletilla tai kännykässä jolla on hyvä näyttö ja sinisen valon suodatin ym. Siitä saa suoraan arvosteltua Amazoniin ja Goodreadsiin kirjan lopusta
Olen ostanut e-kirjoja kustantamojenkin sivuilta netistä ja lähettänyt niitä ihan yksinkertaisesti kindle-pilveeni ongelmitta tarvitsematta mitään erikoisohjelmistoja. Samoin kuin olen voittanut blogien kilpailuissa ja kirjailija tapahtumissa sekä saanut arvostelukappaleita suoraan muutoin kirjailijoilta tai muualta tai napsinut kirjailijoiden jakamia ilmaisia Bookfunnelista, Prolific Worksista, Booksproutista ym. Olen itse lähettänyt voittajille suoraan kindle-pilveen itse pitämissäni kilpailuissa. Mihinkään en ole tarvinnut mitään Calibreja enkä muita. Minulle on laitettu kappaleet sähköpostiini mistä olen lähettänyt ne edelleen omaan kindle emailiini tai vaihtoehtoisesti ne on lähetetty sinne suoraan niin, olen ensin whitelistannut ne lähettäjäosoitteet omissa Amazonkin tiliasetuksissani ja kertonut lähettävälle taholle oman kindleosoitteeni.
Jos TARVITSISI muuntaa jotain tiedostoa sopivaksi mobi-tiedostosysteemiin pitäisi vain tyhjennetylle otsikkoriville kirjoittaa CONVERT. Sellaista ei ole kyllä sattunut.
Olen tehnyt US Zoniin eli sinne .com- päätteiseen Storeen aikoinaan tilin. Sinne kortti tietoihin. Sitten latasin Amazon Kindle-sovelluksen ja kirjauduin Zonin käyttäjätunnuksilla. Siinä sovelluksessa silloin oli valmiiksi jo ilmaisia kirjoja tervetuliaisiksi. Kaikki mitä asiakas ostaa kilahtelee sinne täysin ongelmitta. Niin ostetut kuin lähetetyt arvostelukipaleet.
Zonissa on niin hurja valikoima, hurjista hurjin miljoonien valikoima, kun itseä ei ns kotimainen valikoima kiinnosta niin minua ei saisi näihin Suomessa / Pohjoisnaissa pyörivien firmojen kelkkaan rehellisesti mikään. Niiden hinnat on p*skat, valikoima ihan järkyttävän pieni ja huono. Että oikein peräti tuhansia kirjoja mistä valita :D
Ja millaisia, millainen valikoima. Star Trek triple facepalm sille :D
Se tuhansia kirjoja mistä valita on huvittava meille, joilla monilla on pilvessä 10k + ekirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Se tuhansia kirjoja mistä valita on huvittava meille, joilla monilla on pilvessä 10k + ekirjaa.
Meille, jotka luemme fyysisiä kirjoja, on tarjolla miljoonia kirjoja.
Joku mainosti niitä Elisan halpoja. Tuota, se Elisan halapa on minusta kyllä sitten Amazonin normaalitaso ja siellä on myös aina vaihtuvat läjät 0€ ilmaisia ihan omaksi. Vielä enemmän 0.99. Sieltä löytää kirjailijoiden oman kirjailijasivun kautta selaamalla hyvin paljon kullakin olevia ilmaisnimikkeitä koettaakseen pitääkö vaiko eikö. Se on täky millä houkutellaan tutustumaan. Toki sieltä saa todella helposti kustakin nimikkeestä ladattua näytteen eli samplen maksutta omalle laitteelle. Samoin kirjan omalta sivulta yleensä saa luettua näytteen. Ei tarvitse ostaa sikaa säkissä.
Scribd on toinen millä suuri valikoima. Srcribd-sovellus on ilmainen mobiilisi sovelluskaupassa aivan samoin kuin Amazon Kindle. Sekin on minusta yhtä helppo peruskäytöltä ja sen lisäksi sillä voi kuunnella ne audiokirjat mitä siellä on uusistakin kirjoista jopa heti paljon samaan kk-hintaan mihin e-kirjatkin siinä, eikä se ole kuin sen kympin kuussa. Siinä on kuukauden ilmainen koeaika. En ole itse törmännyt rajoituksiin siinä. Se sovellus on myös todella helppo. Tili sinnekin kannattaa tehdä selaimessa ja sitten kirjautua sillä sovellukseen.
Siellä ei osteta mitään, se on tasan vuokrapaikka. Amazonissa taas on sekä että. Audible on se Amazonista löytyvä audiokirjajuttu.
Nämä ovat legittejä myyntipaikkoja. Jos jokin paikka netissä mainostelee kaikkea ilmaiseksi, se on rikollinen saitti, piratismia, ja ne vievät leivät niiltä kirjailijoilta, jotka koettavat sitä meidän iloksemme ammatikseen harrastaa. Älkää ystävällisesti mainostako sellaista täällä. Se on rikokseen yllytystä. Moni tätä e-kirjapuolta tuntematon ei valitettavasti välttämättä ymmärrä mihin sekaantuu. Kaiken lisäksi sellaisilta saiteilta voi saada laitteilleen kaikenlaisia vakoilu- ja tietojen varastamis- haitakkeita sen lisäksi että oma luottokortti numero voi joutua asiattomiin käsiin ja tulee sekaantuneeksi rikollisuuteen.
Ilmaisiakin ja liki-ilmaisia käyttötapoja kuluttaa kirjoja on todellakin niin ettei kellään länsimaisella älylaitteisiin, tietokoneisiin, e-lukijoihin ja nettiyhteyksiin käsiksi pääsemään kykenevällä ole mitään oikeata tekosyytä alkaa varkaaksi kirjailijoiden kukkarolle. Niidenkin on maksettava laskunsa ja saatava jotain pöytään kirjoitellessaan teille viihdykettä. Jollei raskitse maksaa kymppiä kuussa vuokrapalvelun kuukausimaksua liki käytännössä rajattomista valikoimista, kannattaa vähän miettiä. Minua tosissaan nyppii varkaat kukkarolla. Miettikääpä jos teidän tilistänne massiivinen määrä ihmisiä kävisi varastamassa ajatellen ettei se mitään, et se sinä tarvitse palkkaasi kuun lopussa mutta he ovat oikeutettuja syömään toisen kuormasta maksamatta siitä mitään.
Älkää nyt hyvät ihmiset ostako mitään kirjoja. Tutustukaa vähän siihen miten amazon ja kustantajat riistävät kirjailioita. Piratoikaa kirjat ja antakaa 100% kirjan hinnasta lahjoituksena suoraan kirjailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille, jotka luemme fyysisiä kirjoja, on tarjolla miljoonia kirjoja.
Tarjolla juu, mutta eri asia sitten onko varaa.
Yksi tekstikirja voi maksaa satoja euroa. Kiva sitten nieleä se tappio kun kirja ei ollutkaan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kindle? Olen huomannut että halvemmat e-kirja-laitteet ovat jopa parempia. Hankin muistaakseni 50 eurolla oman Digma-merkkisen laitteeni. Käytin sitä ahkerasti ja akku ei meinannut loppua millään.
Kadotin myös laitteen 1,5 vuodeksi muuton yhteydessä ja kun se löytyi, oli akku edelleen täynnä :D
Kindle toimii saumattomasti amazonin kanssa. On myös todella hyvä elukija muihin laitteisiin verrattuna. Kääntää sivut suht nopeasti.
Boox on toinen hyvä merkki. Ovat toki kalliita mutta niissä on android joten niihin saa mitä vaan äppsejä.
Tosin eink laitteet ovat kaikki surkeita johonkin samsungin tablettiin verrattuna.
Noihin halpoihin ei saa kindle äppsiä. Toki on elukulaitteita joissa on android ja sen äppsin voi ladata play storesta mutta ne ovat sitten kalliimpia.
Kannattaa kuitenkin investoida siihen kalliiseen. Kindle laite ei tue epub formaattia. Onyx on hyvä mutta kallis merkki.