Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-kirjat, mitä ihmettä??

Vierailija
02.12.2020 |

Tässä iltana eräänä päätin että voisin vähän lukea, kun näemmä oli tullut joku uusi Twilight-kirja. Taatusti kuumaa kamaa! Mies oli viime jouluna hommannut lahjaksi Kindlen, joten sillähän näitä nykyän luetaan, ei pääse irmapetterit ihmettelemään kansikuvia tai tarvii kantaa luettuja kirjoja takasin kirjastoon tai kirppikselle. Kun lapset oli hoidossa, punkkupullo auki ja eikun sohvalle makaamaan. No ekana siitä laitteesta on tietysti akku loppu. Eipä siinä, löysin piuhan jonka sain tungettua reikään. Siihen ne onnistumiset sit loppui.

Siis kuka nää on suunnitellut? Ihan törkee säätö että sain edes sen kirjan kindlelle, ensin olin ilmeisesti väärässä Amazonissa (sanoi ettei voi tähän maahan tilata) ja sitten kun sain tilattua, kapine olikin linkitetty miehen tilille tai jotain.. Nyt kun vihdoin sain sen perkuleen kirjan auki, lapset tulee hoidosta jo tunnin päästä enkä oo ehtinyt mitään muuta. Onneks on ees viiniä..

Siis miten te oikein luette näitä e-kirjoja? Saaks nää kännykkään? Ei tää voi olla näin vaikeeta! Voinko syyttää miestä? Jätänkö sen sian?

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-kirjoja voi lukea läppärillä, pöytätietokoneella, puhelimella ja tabletilla.

Nykyisin nuo varsinaiset kirjojen lukulaitteet ovat jo mennyttä aikaa.

Niitä tarvittiin aikaisemmin kun koko systeemi oli erilainen.

Väärin. E-kirjalukija on paljon parempi kun lukee paljon. Se ei heijasta valoa, sitä voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa. Se ei rasita silmiä pimeässäkään lukiessa. Akun lataus kestää viikkokausia. Maailman kätevin vehje.

Vierailija
22/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää Kindleä hommatko jos haluatte lukea muitakin kuin Amazonin kirjoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aargh, että tällä Kindlellä ei oikein tee mitään? Ukkeli oli niin tohkeissaan hankkimassa sen, mutta ei se kyllä sillä itekään oo lukenut. Ehkä kerran oon nähnyt sen käyttämässä sitä..

Vierailija
24/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori siis edellinen oli AP

Vierailija
25/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aargh, että tällä Kindlellä ei oikein tee mitään? Ukkeli oli niin tohkeissaan hankkimassa sen, mutta ei se kyllä sillä itekään oo lukenut. Ehkä kerran oon nähnyt sen käyttämässä sitä..

Tekeehän sillä, jos haluaa ostaa suoraan Amazonilta. Ja voi sillä muitakin lukea, vaatii vaan vähän kikkailua. Eikö miehesi ottanut selvää ennen ostamista?

Vierailija
26/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saat Kindle appin kännykkään. Ja on oma vikasi jos olet kirjautunut miehesi tilillä Amazoniin. Kaikki Amazonista ostettavat e-kirjat pitää suomalaisten ostaa USAn Amazonin kautta.

Vierailija
27/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukenut vuosia pelkästään Kindlellä e-kirjoja. Todella helppoa ja näppärää, eikä täyty nurkat kirjakasoista (+50 kirjaa vuodessa).

Tietysti kirjat ovat englanniksi mutta se ei itseäni haittaa. Varsinkin kun valikoima on hyvin laaja enkä toisaalta joudu ikinä odottamaan suostuuko joku suomalainen kustantaja kirjan kääntämään. Kirjat voit ostaa suoraan Kindlellä tai erikseen Amazon US sivustolta ja ne latautuvat hetkessä laitteelle. Ainoa mitä vaaditaan on tosiaan että olet omilla tunnuksilla jotta kirjat latautuvat sinun lukulaitteeseesi.

Ovat myös paljon halvempia kuin Suomessa myytävät kirjat ja e-kirjat. Tabletilla en ikinä lukisi, silmät väsyvät ja akku ei kestä. Lukulaite on myöskin pienempi joten se on helpompi kuljettaa mukana :)

Vierailija
28/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeehän sillä, jos haluaa ostaa suoraan Amazonilta. Ja voi sillä muitakin lukea, vaatii vaan vähän kikkailua. Eikö miehesi ottanut selvää ennen ostamista?

Se tykkää ostella kaikkia vempeleitä jotka on muka tosi hyödyllisiä vaikkei se niitä koskaan käytä. Autotalli on täynnä ties mitä työkaluja jotka oli ihan pakko saada pölyttymään sinne nurkkaan. Että ehkä ei ottanut selvää..

Vierailija
29/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota en ymmärrä miksi dokaat samalla kun luet. Eihän siitä lukemastaan muista mitään edes sen jälkeen.

Vierailija
30/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen kääntämiseen toiseen tiedostomuotoon ja kirjaston helppoon käyttämiseen:

https://calibre-ebook.com/

Itse käytän 7-tuumaista tablettia kirjojen lukemiseen ( ReadEra, BluefireReader, Amazon Kindle, BookBeat), mikä on sopivan kokoinen ja painoinen ja olen empinyt varsinaisen lukulaitteen ostoa siitä syystä, että en tiedä, miten niissä toimii kirjaston kirjat ( eli ei) ja myös esimerkiksi Bookbeat, joka ei käsittääkseni toimi. Liian rajoittuneita toiminnoiltaan verrattuna hintaansa.

Vierailija
31/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kirjat ovat englanniksi mutta se ei itseäni haittaa. Varsinkin kun valikoima on hyvin laaja enkä toisaalta joudu ikinä odottamaan suostuuko joku suomalainen kustantaja kirjan kääntämään.

Toiset (kuten minä) ovat hyvinkin kiinnostuneita kotimaisestakin kauno- ja tietokirjallisuudesta. Silloin on parempi hankkia jokin muu lukulaite kuin Kindle. En halua olla naimisissa Amazonin kanssa.

Vierailija
32/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuun sua ap!! mä en vaan jaksa tota kindleä. jotenkin ihan liian monimutkanen koko toi ekirjahomma. luen mielummin nettisivuilta novelleita.

Vierailija
33/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä mä siis voin ilmaseks ladata tabletille?

Luulin että Storytel on vaan äänikirjoille, voiks siinä siis myös lukea?

Helmet,jos on kirjastokortti niin sieltä. Eikä maksa mitään. Ihan ok valikoimat.

Vierailija
34/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjahelmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helmet,jos on kirjastokortti niin sieltä. Eikä maksa mitään. Ihan ok valikoimat.

sori: https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto

on ihan helppo ja yksinkertainen käyttää. EKa sivulla ohjeet.

Vierailija
35/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

helmikirjat kirjoitti:

kirjahelmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sori: https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto

on ihan helppo ja yksinkertainen käyttää. EKa sivulla ohjeet.

Kiitos! AP

Vierailija
36/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä ohan tavallisissa kunnankirjastoissa/maakuntakirjastoissa on aika hyvät ja täysin ilmaiset e-kirjavalikoimat. Tosin pääsääntöisesti vaan suomeksi.

Kyllä, ihan ilmaiseksi luen minäkin Helsingin kaupungin kirjastosta (helmet.fi) kirjoja läppärillä. Suosituimpia joutuu vähän jonottamaan. 

Vierailija
37/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis tohon kirjastohommaankin tarvii jonkun Adobe-tunnuksen? Ei riitä pelkkä kirjastokortti?

Vierailija
38/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue jatluvasti ekirjoja padiltäni, johon olen ostanut Elisa-kirjasta ekirjoja ja Hesarin tilaajana luen kuukauden ilmaiskirjoja. En tarvitse mitään Kindleä ja systeemi toimii hyvin. En osta peinttikirjoja muuten kuin divarista vanhoja kirjoja silloin tällöin.

Vierailija
39/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue jatluvasti ekirjoja padiltäni, johon olen ostanut Elisa-kirjasta ekirjoja ja Hesarin tilaajana luen kuukauden ilmaiskirjoja. En tarvitse mitään Kindleä ja systeemi toimii hyvin. En osta peinttikirjoja muuten kuin divarista vanhoja kirjoja silloin tällöin.

Ehkä mäkin sit voisin kokeilla tablettia! Pahastuukohan lapset jos lainaan niiden ipadia..

Vierailija
40/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis tohon kirjastohommaankin tarvii jonkun Adobe-tunnuksen? Ei riitä pelkkä kirjastokortti?

Joo ja sitten lukuohjelma, joka osaa käyttää sitä tunnusta. Esim:

https://www.bluefirereader.com/bluefire-reader.html

Jos tallennat tiedostot koneelle, niin et tarvitse nettiyhetttä ja voit lukea niitä kaikilla Adobe-tunnuksen ymmärtäville lukuohjelmilla. Ellibs-ohjelmalla voit lukea kirjaston kirjoja, mutta vaatii netin päälläolon, mikä tablettia käytettäessä on ongelma akun keston kannalta.

https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.ellibs.ellibs&hl=fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi