Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-kirjat, mitä ihmettä??

Vierailija
02.12.2020 |

Tässä iltana eräänä päätin että voisin vähän lukea, kun näemmä oli tullut joku uusi Twilight-kirja. Taatusti kuumaa kamaa! Mies oli viime jouluna hommannut lahjaksi Kindlen, joten sillähän näitä nykyän luetaan, ei pääse irmapetterit ihmettelemään kansikuvia tai tarvii kantaa luettuja kirjoja takasin kirjastoon tai kirppikselle. Kun lapset oli hoidossa, punkkupullo auki ja eikun sohvalle makaamaan. No ekana siitä laitteesta on tietysti akku loppu. Eipä siinä, löysin piuhan jonka sain tungettua reikään. Siihen ne onnistumiset sit loppui.

Siis kuka nää on suunnitellut? Ihan törkee säätö että sain edes sen kirjan kindlelle, ensin olin ilmeisesti väärässä Amazonissa (sanoi ettei voi tähän maahan tilata) ja sitten kun sain tilattua, kapine olikin linkitetty miehen tilille tai jotain.. Nyt kun vihdoin sain sen perkuleen kirjan auki, lapset tulee hoidosta jo tunnin päästä enkä oo ehtinyt mitään muuta. Onneks on ees viiniä..

Siis miten te oikein luette näitä e-kirjoja? Saaks nää kännykkään? Ei tää voi olla näin vaikeeta! Voinko syyttää miestä? Jätänkö sen sian?

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kindle paperwhite on ihan paras! Akku kestää ja kestää eikä silmät rasitu. Ehdoton reissussa ja rinkassa .

Vierailija
42/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-kirjoja voi lukea läppärillä, pöytätietokoneella, puhelimella ja tabletilla.

Nykyisin nuo varsinaiset kirjojen lukulaitteet ovat jo mennyttä aikaa.

Niitä tarvittiin aikaisemmin kun koko systeemi oli erilainen.

Lukulaite on kyllä käyttömukavuudeltaan aivan eri tasolla kuin muut näytöt. Silmät eivät väsy yhtään, koska näytön valaisutekniikka on täysin erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, äläpä muuta. oon luovuttanu kindlen kanssa jo aikoja sitten. helpommat vaihtoehdot kiinnostelee myös jos jollain on vinkkejä! känny kulkee aina mukana mut kun siitä ei saa pois noita hälyjä helposti ellei mee lentokonetilaan, niin mieluusti lukis ihan rauhassa.

Vierailija
44/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on vaikeaa? Amazon nettisivulta ostaa kirjan vaikka VISA Debit kortilla ja sitten lataa sen kindlellä laitteelle. Voi toki ostaa suoraan kindlelläkin.

Vierailija
45/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tossa oo mitään vaikeeta. Luottokortti kiinni amazoniin ja ostoksille. Älä anna miehen laittaa tiliään kindleen jos se kerran ei sitä käytä. Mä ostan paljon kirjoja amazonista, paljon halvempaakin kuin suomessa.

Vierailija
46/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan iPadin laturiin, telineeseen, ja luen siitä. Asia-artikkelit (enintään 10 sivua) saatan edelleen mieluiten printata ja lukea paperilta, varsinkin jos siitä pitää opiskella tai merkitä jotakin.

Vierailija
47/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä mä siis voin ilmaseks ladata tabletille?

Luulin että Storytel on vaan äänikirjoille, voiks siinä siis myös lukea?

Storytelissa, kuten myös Nextoryssa ja Bookbeatissa on äänikirjoja ja e-kirjoja. Tabletissa on helppo säätää näytön kirkkautta ja sinisen valon määrää, joten senkään vuoksi ei tarvitse erillistä laitetta.

Vierailija
48/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. E-kirjalukija on paljon parempi kun lukee paljon. Se ei heijasta valoa, sitä voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa. Se ei rasita silmiä pimeässäkään lukiessa. Akun lataus kestää viikkokausia. Maailman kätevin vehje.

Mutta se itse lukukokemus on täyttä kakkaa kun näyttö päivittyy niin hitaasti. Ja kuka nyt lukee kirkkaassa auringonpaisteessa??!! Varmaan pari päivää vuodessa suomessa mahdollista.

Tabletin voi laittaa yömoodiin ja keltainen teksti. Ei rasita silmiä. Joku tab s6/s7 on niin kirkas että voi lukea auringossa.

Koko sun teksti kuulostaa mainospuheelta.

Vierailija
49/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori siis edellinen oli AP

No tunnistimme kyllä.

Vierailija
50/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika monimutkaiselta edelleen. Eiks puhelimelle oo mitään hyvää ohjelmaa jolla lukea? Ap

Vierailija
51/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kertoo jo kaiken, kun AP on intopiukkana lukemassa uutta Twilightia. 

No en varmasti oo ainoo :D

AP

No et!! En tiennytkään että on tullut uusi, heti guuglasin ja takuulla tilaan (iha peruskirjan, en pidä e-kirjoista). Kiitos vain vinkistä! 😄

Vierailija
52/117 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis onko Amazon vaan ihan hanurista näiden suhteen? Kannattaako mun ees yrittää käyttää sitä? Haluisin lukea englanniks myös.

Amazon toimii älyttömän hyvin, paras kirjakauppa. Kindle appsin saa laitettua puhelimeen jos et tykkää siitä Kindlen omasta laitteesta. Mä tykkään, katson Netflixiäkin matkoilla sen kautta.

Vierailija
53/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä Kindlellä voi kattoa netflixiä? Mun on ainakin sellanen mustavalkonäyttöinen rutku jossa kyllä akku kestää mutta en ikinä kattois siltä videota.

Vierailija
54/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä Kindlellä voi kattoa netflixiä? Mun on ainakin sellanen mustavalkonäyttöinen rutku jossa kyllä akku kestää mutta en ikinä kattois siltä videota.

Varmaan noilla kindle fire kiinanjäte tableteilla. Noissa ei kyllä ole mitään muuta hyvää paitsi hinta. Ei edes play kauppaa. Samsungit ovat miljoona kertaa parempia.

Vierailija
55/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi samsungin amoled näytöt ovat paljon parempia silmille kuin kindlet. Eli siis tab s6 tai s7 tai esim galaxy s20 note.

Olen kokeillut noita kaikkia.

Jos joku on eri mieltä niin linkki johonkin tutkimuksiin. Olen aivan varma ettei kukaan pysty laittamaan.

Ja todellakin. Jos viettää tuntikaupalla nokka kiinni kännykässä facessa, instassa ja vauva palstalla niin eipä todellakaan eroa siitä jos lukee ekirjaa.

Vierailija
56/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi samsungin amoled näytöt ovat paljon parempia silmille kuin kindlet. Eli siis tab s6 tai s7 tai esim galaxy s20 note.

Jos joku on eri mieltä niin linkki johonkin tutkimuksiin. Olen aivan varma ettei kukaan pysty laittamaan.

Ja todellakin. Jos viettää tuntikaupalla nokka kiinni kännykässä facessa, instassa ja vauva palstalla niin eipä todellakaan eroa siitä jos lukee ekirjaa.

Sillä ihan oikeasti on eroa. Sähköpaperinäyttö on ihan omanlaisensa verrattuna mihinkään tabletin, kännykän tai tietokoneen näyttöön. Näytön pinta on sellainen mattapintainen ja luettaessa tuntuu samalta kuin se olisi tavallisen kirjan paperipinta. Tabletin näyttö on monin verroin tarkempi ja värikkäämpi, mutta silti e-ink näyttö päihittää sen kirjan lukemisessa. Se on ihan oma käyttötarkoituksensa kun haluaa lukea tekstiä kirjan muodossa.

Vierailija
57/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen tabletti maksaa viisi kertaa enemmän kuin Kindle. Eikä se edes oli kirjojen lukemiseen parempi laite. Kindlen näytöltä on kivempi lukea kuin tabletin näytöltä. Akkukin kestää kymmenen kertaa pidempään yhdellä latauksella. Selviää helposti viikon lomamatkasta vaikka unohtuisi latausjohto kotiin.

Vierailija
58/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. E-kirjalukija on paljon parempi kun lukee paljon. Se ei heijasta valoa, sitä voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa. Se ei rasita silmiä pimeässäkään lukiessa. Akun lataus kestää viikkokausia. Maailman kätevin vehje.

Mutta se itse lukukokemus on täyttä kakkaa kun näyttö päivittyy niin hitaasti. Ja kuka nyt lukee kirkkaassa auringonpaisteessa??!! Varmaan pari päivää vuodessa suomessa mahdollista.

Tabletin voi laittaa yömoodiin ja keltainen teksti. Ei rasita silmiä. Joku tab s6/s7 on niin kirkas että voi lukea auringossa.

Koko sun teksti kuulostaa mainospuheelta.

Kuinkahan vanhaa lukulaitetta olet kokeillut? Vuodelta 2000? Nykyään sivu vaihtuu todella nopeasti ja kaikissa on sisäänrakennettuna näytön etupuolella oleva lukuvalo, jonka voimakkuutta voi säätää. Kun sen säätää minimiin, voi pimeässä huoneessa lukea vierustoveria häiritsemättä yölläkin. Ja kirkkaassa valossa lukemisesta: oletko koskaan lukenut tabletilla esim. uimarannalla? Siihen lukulaite on paljon parempi. Ja akun kestosta, puhelimessa ja tabletissa akkua kuluttaa nimenomaan näytön päällä oleminen, joten jos matkustat vaikka koko päivän jonnekin, akkua saattaa joutua jo välillä lataamaan, mikä ei aina onnistu helposti (lentoasemilla pistorasiat eivät toimi tms.)

Vierailija
59/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se itse lukukokemus on täyttä kakkaa kun näyttö päivittyy niin hitaasti.

...

Näytön päivitysnopeus on käytännössä merkityksetön asia. Kukaan ei lue niin nopeasti, että se kävisi rajoitteeksi. Yhden sivun lukemiseen menee helposti pari minuuttia aikaa. Eihän perinteisenkään kirjan sivuja plärätä sekunneissa läpi. Riittää ihan hyvin kun sivunvaihto on yhtä nopeaa kuin tavallisen kirjan kanssa sivujen kääntely.

Netin selaamiseen tai muuhun käyttöön noi laitteet olisi täysin toivottomia. Mutta eihän niitä sellaiseen ole tarkoitettukaan. Vähän kuin haukkuisi vasaraa huonoksi työkaluksi kun sillä ei pysty vääntämään ruuveja.

Vierailija
60/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se itse lukukokemus on täyttä kakkaa kun näyttö päivittyy niin hitaasti.

...

Näytön päivitysnopeus on käytännössä merkityksetön asia. Kukaan ei lue niin nopeasti, että se kävisi rajoitteeksi. Yhden sivun lukemiseen menee helposti pari minuuttia aikaa. Eihän perinteisenkään kirjan sivuja plärätä sekunneissa läpi. Riittää ihan hyvin kun sivunvaihto on yhtä nopeaa kuin tavallisen kirjan kanssa sivujen kääntely.

Netin selaamiseen tai muuhun käyttöön noi laitteet olisi täysin toivottomia. Mutta eihän niitä sellaiseen ole tarkoitettukaan. Vähän kuin haukkuisi vasaraa huonoksi työkaluksi kun sillä ei pysty vääntämään ruuveja.

Siis tarkotin päivittymisellä sitä kun e-ink näyttö välähtää päivittäessään pikselit. Mulla on muistaakseni kindle paperwhite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme