Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-kirjat, mitä ihmettä??

Vierailija
02.12.2020 |

Tässä iltana eräänä päätin että voisin vähän lukea, kun näemmä oli tullut joku uusi Twilight-kirja. Taatusti kuumaa kamaa! Mies oli viime jouluna hommannut lahjaksi Kindlen, joten sillähän näitä nykyän luetaan, ei pääse irmapetterit ihmettelemään kansikuvia tai tarvii kantaa luettuja kirjoja takasin kirjastoon tai kirppikselle. Kun lapset oli hoidossa, punkkupullo auki ja eikun sohvalle makaamaan. No ekana siitä laitteesta on tietysti akku loppu. Eipä siinä, löysin piuhan jonka sain tungettua reikään. Siihen ne onnistumiset sit loppui.

Siis kuka nää on suunnitellut? Ihan törkee säätö että sain edes sen kirjan kindlelle, ensin olin ilmeisesti väärässä Amazonissa (sanoi ettei voi tähän maahan tilata) ja sitten kun sain tilattua, kapine olikin linkitetty miehen tilille tai jotain.. Nyt kun vihdoin sain sen perkuleen kirjan auki, lapset tulee hoidosta jo tunnin päästä enkä oo ehtinyt mitään muuta. Onneks on ees viiniä..

Siis miten te oikein luette näitä e-kirjoja? Saaks nää kännykkään? Ei tää voi olla näin vaikeeta! Voinko syyttää miestä? Jätänkö sen sian?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-kirjoja voi lukea läppärillä, pöytätietokoneella, puhelimella ja tabletilla.

Nykyisin nuo varsinaiset kirjojen lukulaitteet ovat jo mennyttä aikaa.

Niitä tarvittiin aikaisemmin kun koko systeemi oli erilainen.

Väärin. E-kirjalukija on paljon parempi kun lukee paljon. Se ei heijasta valoa, sitä voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa. Se ei rasita silmiä pimeässäkään lukiessa. Akun lataus kestää viikkokausia. Maailman kätevin vehje.

Mutta se itse lukukokemus on täyttä kakkaa kun näyttö päivittyy niin hitaasti.

...

Näytön päivitysnopeus on käytännössä merkityksetön asia. Kukaan ei lue niin nopeasti, että se kävisi rajoitteeksi. Yhden sivun lukemiseen menee helposti pari minuuttia aikaa. Eihän perinteisenkään kirjan sivuja plärätä sekunneissa läpi. Riittää ihan hyvin kun sivunvaihto on yhtä nopeaa kuin tavallisen kirjan kanssa sivujen kääntely.

Netin selaamiseen tai muuhun käyttöön noi laitteet olisi täysin toivottomia. Mutta eihän niitä sellaiseen ole tarkoitettukaan. Vähän kuin haukkuisi vasaraa huonoksi työkaluksi kun sillä ei pysty vääntämään ruuveja.

Kyllä sillä ihmeesti on väliä kun selaa kirjaa tai haluaa zoomata jotain kuvaa. Ja se sivunvaihto ei todellakaan ole yhtä nopeata kuin paperikirjalla.

Uskokaa pois. Noi elukulaitteet ovat täysin turhia härveleitä kun laadukas tabletti ajaa saman asian 1000x paremmin. Plus sillä pystyy selailemaan netissä, katsoa netflixiä ja tekemään miljoona muutakin asiaa.

Vierailija
62/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-kirjoja voi lukea läppärillä, pöytätietokoneella, puhelimella ja tabletilla.

Nykyisin nuo varsinaiset kirjojen lukulaitteet ovat jo mennyttä aikaa.

Niitä tarvittiin aikaisemmin kun koko systeemi oli erilainen.

Väärin. E-kirjalukija on paljon parempi kun lukee paljon. Se ei heijasta valoa, sitä voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa. Se ei rasita silmiä pimeässäkään lukiessa. Akun lataus kestää viikkokausia. Maailman kätevin vehje.

Mutta se itse lukukokemus on täyttä kakkaa kun näyttö päivittyy niin hitaasti. Ja kuka nyt lukee kirkkaassa auringonpaisteessa??!! Varmaan pari päivää vuodessa suomessa mahdollista.

Tabletin voi laittaa yömoodiin ja keltainen teksti. Ei rasita silmiä. Joku tab s6/s7 on niin kirkas että voi lukea auringossa.

Koko sun teksti kuulostaa mainospuheelta.

Kuinkahan vanhaa lukulaitetta olet kokeillut? Vuodelta 2000? Nykyään sivu vaihtuu todella nopeasti ja kaikissa on sisäänrakennettuna näytön etupuolella oleva lukuvalo, jonka voimakkuutta voi säätää. Kun sen säätää minimiin, voi pimeässä huoneessa lukea vierustoveria häiritsemättä yölläkin. Ja kirkkaassa valossa lukemisesta: oletko koskaan lukenut tabletilla esim. uimarannalla? Siihen lukulaite on paljon parempi. Ja akun kestosta, puhelimessa ja tabletissa akkua kuluttaa nimenomaan näytön päällä oleminen, joten jos matkustat vaikka koko päivän jonnekin, akkua saattaa joutua jo välillä lataamaan, mikä ei aina onnistu helposti (lentoasemilla pistorasiat eivät toimi tms.)

Olen kokeillut mm kindle voyage, oasis, likebook mars, kobo aura, onyx pari mallia.

Mikään noista ei voita samsung tab s7+ tai ipadia. Onyxit pääse lähimmäksi kun niissä on android. Mutta hidas oli, ei pelkästään näytön takia, eikä siinä isossa mallissa ollut taustavaloa.

Kobo oli noista paskin. Kindlet olivat ok mutta silloin on lukittuna amazoniin. Eli ei epub tukea ja kuka nyt jaksaa calibrellä tms konvertoida kokoajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja senhän takia koska voi uimarannalla lukea kannattaa perustaa se hankinta 🤣

Vierailija
64/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia zoomailla kuvia ja leikkiä laitteella kun oikeasti keskittyä lukemaan kirjoja. Lukulaitteen näytöltä on miellyttävämpi lukea, akku kestää pidempään, laite on kevyempi, toimii kirkkaassa auringonpaisteessa yhtä hyvin kuin tavallinen kirja. Kaiken lisäksi laite on paljon edullisempi kuin tabletti.

Tabletin ruudulta lukeminen on vähän sama kuin tietokoneen näytöltä lukeminen. Ei vaan toimi kirjan korvaajana.

Vierailija
65/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen huijaus kampanja tässä nyt on menossa? Noi kindlet ovat tosi kalliita tabletteihin verrattuna. Esim 6 tuuman kindle paperwhite 139e gigantista. 7" tabletin saa alle satasella. 139 eurolla saisi jo 10" tabletin.

Ja kaikenlaisia epärationaalisia hyviä puolia listataan. Vai että voi lukea auringossa. No huh huh. Ihan niinkuin ei kännykkää pystyisi. Akku kestää. Varavirtalähde taitaa sitten olla joku tuntematon käsite joillekin?

Vierailija
66/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen huijaus kampanja tässä nyt on menossa? Noi kindlet ovat tosi kalliita tabletteihin verrattuna. Esim 6 tuuman kindle paperwhite 139e gigantista. 7" tabletin saa alle satasella. 139 eurolla saisi jo 10" tabletin.

Ja kaikenlaisia epärationaalisia hyviä puolia listataan. Vai että voi lukea auringossa. No huh huh. Ihan niinkuin ei kännykkää pystyisi. Akku kestää. Varavirtalähde taitaa sitten olla joku tuntematon käsite joillekin?

Kuinka monta kirjaa olet laitteella lukenut? Kokeile lukea pari kirjaa tabletilla ja sitten lukulaitteella. Ehkä valkenee sinullekin miksi ihmiset mielummin lukee lukulaitteella. Aika monella kun on se tabletti kotona myös. Ei se siitä ole kiinni. Eri laitteet vaan soveltuu eri tehtäviin toisiaan paremmin. Minun mielestäni on ihan järkevää käyttää jokaiseen tehtävään siihen kaikkein parhaiten soveltuvaa laitetta.

Vierailija
67/117 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kirjaa olet laitteella lukenut? Kokeile lukea pari kirjaa tabletilla ja sitten lukulaitteella. Ehkä valkenee sinullekin miksi ihmiset mielummin lukee lukulaitteella. Aika monella kun on se tabletti kotona myös. Ei se siitä ole kiinni. Eri laitteet vaan soveltuu eri tehtäviin toisiaan paremmin. Minun mielestäni on ihan järkevää käyttää jokaiseen tehtävään siihen kaikkein parhaiten soveltuvaa laitetta.

Kyllä noi kindlet ovat tuttuja. Ihan täyttä roskaa. Mieluummin luen amoled näytöltä mustalta taustalta tekstiä. Ne ovat paljon parempia silmille kuin taustavalaistu eink näyttö.

Vierailija
68/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noi kindlet ovat tuttuja. Ihan täyttä roskaa. Mieluummin luen amoled näytöltä mustalta taustalta tekstiä. Ne ovat paljon parempia silmille kuin taustavalaistu eink näyttö.

Tavallisessa huoneen valaistuksessa ei tarvitse taustavaloa. Siksi juuri e-ink on niin miellyttävä lukea. Kun se on samanlainen kuin paperisen kirjan pinta. Ihan samasta syystä tietokoneen näytöltä olisi tosi raskasta lukea parisataa sivuinen romaani. Vaikka olisi miten supertarkka ja huippulaadukas näyttö tietokoneessa niin en silti haluaisi käyttää sitä kirjan lukemiseen.

Vierailija
69/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on mahtava ketju! Just mietin että haluun ostaa itelleni joululahjaks jonkun laitteen millä lukea e-kirjoja!

Vierailija
70/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kobo (ei siis Kindle) ja oon Elisa-kirjasta ostanut itse. Eli läppärillä ostan ne kirjat (jossa olisi kyllä parantamisen varaa, sieltä voi ostaa vaan yhden kirjan kerrallaan, todella kankea systeemi) ja lataan ne sieltä elisan omakirjastosta läppärille, jonka jälkeen piuhalla lataan ne siihen Koboon. Mutta tietty siinä Kobossa pitää olla akkua että toi onnistuu. Ostosta latauksen valmistumiseen menee sellainen 3min, ei ole paha. Enemmän mulla menee aikaa siihen kirjojen valitsemiseen...

Vierailija
71/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja senhän takia koska voi uimarannalla lukea kannattaa perustaa se hankinta 🤣

No osittain toi oli syy miksi hankin lukijan, kivempi kantaa sinne ulkomaille se 50g painava lukija kuin 3kg pokkareita. Ja mun on ainakin todella vaikea lukea kännykänkään näyttöä aurinkolasit päässä rannalla. Mutta nämä on makuasioita, jokainen tekee just niin kuin itse haluaa.

Vierailija
72/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukulaite on tablettia kivempi koska se on niin kevyt.

Kännykkä olisi kevyt, mutta en ole edes harkinnut kirjan lukemista tällä pikkuruudulla.

Haluan nähdä kuitenkin sivun tai aukeaman kerrallaan.

Minulla meni käpy e-kirjojen kanssa ihan hintaan.

Se on käytännössä sama kuin oikean hinta, mutta käteen ei jää mitään.

Kirjastoista voisi tietenkin e-lainailla, mutta viitseliäisyys ei ole riittänyt sen kokeiluun.

Joten paperilla mennään vielä.

Vierailija
73/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en siedä e-kirjoja missään muodossa. Jo gradua kirjoittaessa oli tuskaa sieltä näytöltä selata kirjoja. Muutenkin jos luen kirjaa niin teen sen nimenomaan siitä syystä ettei tarvisi näyttöä tuijottaa.

Esim hiljattain ostin auton ja halusin korjaus/huolto-oppaan sille. Netistä olisi PDF:änä löytynyt ilmaiseksi mutta tilasin 29€ kirjan koska on ylivoimaisesti mukavampi lukea paperisesta kirjasta.

Vierailija
74/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Sonyn lukija. Vertailin silloin aikoinaan ominaisuuksia ja halusin ehdottomasti sellaisen, jolla voi ilman erillistä vaivaa lukea kirjaston kirjoja. Tämän takia karsin Kindlen pois ensimmäisenä.

Parasta lukijassa on sen kevyt koko, valtava muisti ja pitkä akunkesto. Siinä on netti mutta en koskaan käytä sitä, koska parasta on oikeastaan se, että saa olla tavoittamattomissa. Etenkin opiskellessa oli ihanaa vain keskittyä lukemiseen ilman houkutuksia. Laitteessa on valmiina sanakirjoja, joten sitäkään varten ei tarvitse nettiä. Mustavalkoisella ruudulla ei myöskään tee mieli käydä nettisivuilla, eikä laite ole siihen tarkoitettukaan.

Aina lomalle laitan laitteelle pari uutta kirjaa. Ei tarvitse miettiä painorajoja lentokoneessa tai huolehtia, että lukeminen loppuu kesken. Laitteen mahdollinen katoaminen tietysti harmittaisi mutta ainakaan sen mukana ei lähtisi mitään tunnuksia.

Vierailija
75/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en siedä e-kirjoja missään muodossa. Jo gradua kirjoittaessa oli tuskaa sieltä näytöltä selata kirjoja. Muutenkin jos luen kirjaa niin teen sen nimenomaan siitä syystä ettei tarvisi näyttöä tuijottaa.

Esim hiljattain ostin auton ja halusin korjaus/huolto-oppaan sille. Netistä olisi PDF:änä löytynyt ilmaiseksi mutta tilasin 29€ kirjan koska on ylivoimaisesti mukavampi lukea paperisesta kirjasta.

Sä luit niitä läppärin tai tabletin näytöltä eikö? Vaikka tuolla mitä joku väittää, tabletti ja lukija ei ole sama asia. Itsekkin inhoan lukea pitkiä tekstejä läppärin ja tabletin näytöltä, mutta lukijaa voin lukea tuntikaupalla kerrallaan. Hyvin lähellä kirjan sivua, paitsi että ei paina mitään. Ja tosiana ei tarvitse erillistä valoa, eikä heijasta valoa vieressä nukkuvan naamalle. 

Vierailija
76/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitylit nenä kiinni tabletissa lukemassa jotain roskaa. Tääkö on sitä kovaa lastenhoitoa kotona josta miehelle sit nalkutetaan kun väsyttää?

Mun lapset on 18v ja 20v. Päivällä mulla on aikaa lukea, kun koko muu perhe on koulussa/töissä/intissä.

Vierailija
77/117 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukulaite on tablettia kivempi koska se on niin kevyt.

Kännykkä olisi kevyt, mutta en ole edes harkinnut kirjan lukemista tällä pikkuruudulla.

Haluan nähdä kuitenkin sivun tai aukeaman kerrallaan.

Minulla meni käpy e-kirjojen kanssa ihan hintaan.

Se on käytännössä sama kuin oikean hinta, mutta käteen ei jää mitään.

Kirjastoista voisi tietenkin e-lainailla, mutta viitseliäisyys ei ole riittänyt sen kokeiluun.

Joten paperilla mennään vielä.

En tahtoisi mainostaa, mutta esim Elisa kirjassa on valtavasti kirjoja 0,5-5e välillä. Ei uutuuksia tietenkään, mutta vanhoja klassikoita. Ei ole paha raha mun mielestä.

Vierailija
78/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston e-kirjoja läppärillä "Lue selaimessa" ja hyvin toimii. Antaa paperikirjan sivun kaltaisen helposti luettavan lyhytrivisen sivun, paitsi joskus virhetilanteessa levittää tekstin laidasta laitaan hankalasti luettavaksi. Yli kolmeen vuoteen en ole enää paperikirjoja juuri lukenut.

Vierailija
79/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Kindle? Olen huomannut että halvemmat e-kirja-laitteet ovat jopa parempia. Hankin muistaakseni 50 eurolla oman Digma-merkkisen laitteeni. Käytin sitä ahkerasti ja akku ei meinannut loppua millään.

Kadotin myös laitteen 1,5 vuodeksi muuton yhteydessä ja kun se löytyi, oli akku edelleen täynnä :D

Vierailija
80/117 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut Kindleä ja pitäisin keveydestä ja auringossa lukemisen mahdollisuudesta. Mutta olen kotimaisen kirjallisuuden suurkuluttaja ja siksi lukutarpeisiini sopii kuukausiveloituksella oleva palvelu kuten Storytel tai Bookbeat. Niiden kirjoja voi lukea vain tabletilla. Lukukokemus menettelee tabletillakin, mutta koska luen vähintään 10 kirjaa kuukaudessa, inventoisin erilliseen lukulaitteeseenkin jos vain sellaisia olisi olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi