Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajia pilkataan?

Vierailija
02.12.2020 |

Itse ainakin rakastan olla lähihoitaja, saan tehdä ihmisläheistä ja tärkeää työtä. Palkka toki voisi olla parempi, mut lisien kanssa sillä elelee ihan mukavasti. Työni on kolmivuorotyötä joka ei tietenkään kaikille sovi.
Itse kuitenkin pidän siitä, ettei mikään päivä ole samanlainen, sekä siitä että näen konkreettisesti miten autan näitä nuoria jotka kamppailevat päihdeongelmien ja mielenterveysongelmien kanssa.
Työni on ohjata, keskustella, auttaa löytämään päivärytmi, pohtia tulevaisuutta (opiskelujen jatkamista, uutta alaa, asunnon saantia) ja asettaa konkreettisia tavoitteita niiden saavuttamiseksi ja auttaa sillä matkalla.

Yhtään kertaa ei ole 11 vuoteen v*uttanut mennä töihin.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole koskaan tavannut ihmistä joka vähättelisi tai pilkkaisi lähäreitä. Kaikki kunnia lähihoitajille!

No et tietenkään, koska se ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä. Liturgian mukaan kaikki ammatit ovat arvokkaita, kaikki ihmiset ovat samanarvoisia jne. 

Vierailija
42/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, arvostan lähihoitajia, ilman heitä ei tämä järjestelmä pysy pystyssä. Toivoisin, että lähärit arvostaisivat myös itse ammattitaitoaan. Lähäreiden koulutus on erittäin hyvä. Työtilanne erinomainen. Ei hoitoalan ammatti ole huono vaihtoehto missään mielessä. Työpaikka taattusti löytyy tekevälle hoitajalle. Itse olen kiitollinen työpaikasta. Korona ei minua haittaa, olen itse ammattini valinnut ja riskit sen myötä, en halua olla marttyyri joka narisee olosuhteista. Moni muukin työ on riskialtista, jopa paljon enemmän kuin hoitoala.

Voitte ehkä kuvitella, että suhtautumiseni on poikkeava valtavirran mielipiteestä. Kyllä meitä tämän asenteen omaavia hoitajiakin löytyy =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa pulleista suomalaisämmistä ei jaksaisi viikkoakaan noita töitä.

Suurin osa lähihoitajista on pulleita suomalaisämmiä. Kai työtä pitää sitten paeta syömisellä.

Etpä paljon ole lähäreitä nähnyt ja eiköhän noita pulleita ole joka ammatissa. Miksi työtä pitäisi paeta syömisellä, kun monet tykkää olla työssään.. Happamia sanoi kettu..

Sinuun ainakin tuntui kolahtavan. Happamia happamia...

Vierailija
44/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja, arvostan lähihoitajia, ilman heitä ei tämä järjestelmä pysy pystyssä. Toivoisin, että lähärit arvostaisivat myös itse ammattitaitoaan. Lähäreiden koulutus on erittäin hyvä. Työtilanne erinomainen. Ei hoitoalan ammatti ole huono vaihtoehto missään mielessä. Työpaikka taattusti löytyy tekevälle hoitajalle. Itse olen kiitollinen työpaikasta. Korona ei minua haittaa, olen itse ammattini valinnut ja riskit sen myötä, en halua olla marttyyri joka narisee olosuhteista. Moni muukin työ on riskialtista, jopa paljon enemmän kuin hoitoala.

Voitte ehkä kuvitella, että suhtautumiseni on poikkeava valtavirran mielipiteestä. Kyllä meitä tämän asenteen omaavia hoitajiakin löytyy =)

Eli jos kaikki lähihoitajat korvattaisiin sairaanhoitajilla, niin millä tavalla järjestelmä kaatuisi? Mitä te sellaista te sairaanhoitajat ette osaa tai ette pysty oppimaan mitä lähärit osaavat?

Vierailija
45/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kaikki lähihoitajat korvattaisiin sairaanhoitajilla, niin millä tavalla järjestelmä kaatuisi? Mitä te sellaista te sairaanhoitajat ette osaa tai ette pysty oppimaan mitä lähärit osaavat?

Noh... mietitään vähän. Lähihoitaja on sosiaali- ja terveysalan tutkinto. Sairaanhoitaja on  terveydenhoitoalan tutkinto. Lähihoitajilla on 10 eri suuntautumisvaihtoehtoa, esim. lapset ja nuoret, suun terveydenhuolto jne. Jos sairaanhoitajat laitettaisiin päiväkoteihin ja hammasklinikoille, niin kyllä heiltä puuttuisi aika paljon koulutusta siltä alalta. Lähihoitajan koulutuksessa on n. puolet sossujuttuja ja puolet terveysjuttuja ja siihen päälle erikoistuminen johonkin suuntaan.

Sinä et taida tietää paljoakaan näistä koulutuksista, vaan luulet että lähihoitaja on sama kuin entisaikojen perushoitaja tai sairaala-apulainen.

Vierailija
46/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pullea suomalaisämmä ja tehnyt yli 40 vuotta vanhustyötä hoitokodissa,sairauslomalla en ole ollut  montaakaan kertaa tänä aikana.

Vierailija
47/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pilkkaa, ihmettelen vain monesti, miten kukaan jaksaa sitä työtä. Ylityöllistettyjä ja alipalkattuja...

Vierailija
48/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys nyt on muutenkin turha, koska meillä ei ole tarpeeksi sairaanhoitajia tekemään myös lähihoitajan töitä. Ja miksi nyt ylipäänsä millään alalla on eri tason ammattilaisia? Yhtä voisi varmaankin sanoa, että myös sairaanhoitajan työ on turha koska lääkärit osaavat samat asiat ja enemmän. On ihan järkevää, että korkeamman osaamisen työntekijät keskittyvät vaativampiin töihin sen sijaan, että kaikki tekisivät kaikkea.

Ei oikeastaan tarvitse ihmetellä, miksi lähihoitajakoulutus vetää puoleensa myös siihen täysin sopimatonta porukkaa. Miksi ei vetäisi, kun yleinen asenne on nykyään se, että kyseessä ei ole oikea työ ollenkaan. Tämähän on hällä väliä -asenteen omaavalle ihmiselle houkutteleva tekijä, jotakin turhanpäiväistä puuhastelua jossa ei palkkansa eteen edes tarvitse tehdä mitään oikeaa ja tärkeää työtä. Jokainen lähihoitajan työtä halveksiva omalta osaltaan lisää tätä ongelmaa.

Missä vaiheessa tavallisesta kunniallisesta työstä on tullut häpeä? Minä tiedän oikein hyvin, etten osaa sitä mitä sairaanhoitaja osaa. Minä tiedän senkin, että minusta ei olisi korkeakouluun. Ei se kuitenkaan tee minun opiskelualastani turhaa. Minä tiedän mitä _minulta_ vaaditaan ja haluan tehdä sen hyvin. Sillä tavalla kuin haluaisin itseäni hoidettavan.

-lähihoitajaopiskelija

Vierailija
49/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hsl2020 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole koskaan tavannut ihmistä joka vähättelisi tai pilkkaisi lähäreitä. Kaikki kunnia lähihoitajille!

Tällä palstalla pilkataan lähäreiden lisäksi kaikkia ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita, myös ylemmän AMK-tutkinnon tehneitä. He eivät ole mitään, eivätkä he ole oppineet opintojen aikana mitään. Heitä ei tarvita, koulutus on pelleilyä ja tutkinto on mitätön paperi, jota yksikään rekrytoija ei arvosta. Lähäreitä palstalla käytetään esimerkkinä ihmisestä, joiden henkiset rahkeet eivät riitä muuhun. Ikään kuin nämä pilkkaajat norsunluutorneissaan tietäisivät, mitä kanttia, sydämen sivistystä ja laajaa ihmistuntemusta tarvitaan lähihoitajien tekemissä töissä.

Pahoitan usein täällä mieleni ihan omasta puolestani, ja muiden, jotka ovat käyneet amiksia tai AMK:eja. Mun mielestäni kaikki osaaminen ja työ on arvokasta, ja mua aivan raastaa aina lukea sitä pilkkaa. En ymmärrä, mihin sillä pyritään. Lähärit kuitenkin hoitavat näiden kiusaajienkin lapsia ja vanhempia, heitä itseäänkin heikolla hetkellä. Ja me muut mm. AMK-tutkintoja tehneet toimimme hyvin erilaisissa tehtävissä yhteiskunnan eri aloilla. Ehkä näiden pilkkaajien, joilla toki keskimääräistä korkeatasoisempi ymmärrys kaikesta, mielestä olisi hyvä, että aivan kaikilla olisi akateeminen koulutus; oppivelvollisuuttahan voitaisiin laajentaa sisältämään maisterintutkinto, koska kaikki ne, joilta se puuttuu, ovat heidän mielestään saastaa, joko laiskoja tai heikkolahjaisia, tai molempia. Tai sitten voi olla, että heidän mielestään on vain hauska pilkata muita, erilaisia valintoja tehneitä ihmisiä.

Kannattaa myöskin muistaa, ettei se pelkkä maisterin tutkinto riitä kunnioituksen saamiseen, vaan sen pitää olla nimenomaan luonnontieteelliseltä alalta (ja sieltäkin varmaan joku maantieto on vaan noloa). Kaikki humanistiset tutkinnot on ihan pilipalitutkintoja ja pahin kaikista on tietysti sukupuoltentutkimus, jota näiden pilkkaajien mielestä opiskelee ilmeisesti 95 prosenttia humanisteista.

Vierailija
50/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää miksi lähihoitajan työtä ei arvosteta edes rahassa. Lähärit pitävät huolta kuitenkin niistä kaikkien tärkeimmistä lapsistamme,vanhemmistamme,meistä,hampaistamme jne.

Vierailija
51/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tietenkään, koska se ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä. Liturgian mukaan kaikki ammatit ovat arvokkaita, kaikki ihmiset ovat samanarvoisia jne. 

No on kyllä sosiaalisesti hyväksyttyä sanoa, että puhelinmyynti on perseestä. Tai että vaikka kirjallisuudenhistorian professori tekee arvokasta työtä, on silti siivoustyö käytännönelämän kannalta arvokkaampaa. Jos siivoojat ja kirjallisuushistorian professorit katoaisivat, huomattaisiin se siivoajien katoaminen huomattavasti aiemmin kuin niiden professorien katoaminen.

Esimerkiksi lähäreitä, sairaanhoitajia ja lääkäreitä on vaikeita arvottaa tarkasti, koska he tekevät työtä samalla alalla ja samojen potilaiden parissa. Siinä kokonaisuudessa on jokaisella osansa ja kaikki ovat tärkeitä.

Vierailija
52/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pilkataan niin se johtuu siitä, että nämä ihmiset itse hakeutuu alalle ja sitten valittavat siitä kokoajan.

Vierailija
53/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsi kuulostaa kiinnostavalta, mutta enemmän päivätyöltä kuin kolmivuorotyöltä. Kolmivuorotyö on hirveää aika monelle ihmiselle. Haluatko kertoa lisää työpaikastasi?

Vierailija
54/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilkataanko?

No ainakin Maisan tapauksessa on ollut selvä kahtiajako lentoemännän ja lähihoitajan koulutuksen välillä. Liekö syy halveksunnassa, kun on kyseessä Maisa? Kova kiistely ensin siitä onko edes valmistunut, ja sen jälkeen haukuttiin koko paketti. Mutta lentoemon homma selvästi herätti jopa Maisan kohdalla kunnioittaviakin kommentteja.

Mä tein aikoinaan hoitoalan sijaisuuksia, silloin kun sai vielä tehdä kotiavustajana. Tapasin vinon pinon tuoreita lähihoitajia, ja anteeksi nyt kovasti, joka päivä sai hämmästellä. Fiksujakin tietenkin oli.

Moni oli todella leipääntynyt jo lyhyessä ajassa. Huomasin kaikesta, että olivat luulleet olevansa melkein sisar hento valkoisia, mutta oli melkoinen ylläri, kun pskaa joutuikin siistimään. Yksi kertoi rakastuneensa asiakkaaseen ja flirttaili, toinen otti mun pukukaapin käyttöönsä tuosta noin vain, kun jäi ovi auki vahingossa. Hommia yritettiin siirtää muille, ja jopa valehdeltiin. Tällaista käytöstä paljon.

Satavuotiaalta yksi vei apuvälineet, "kun tämä oli niin pirteä ja käski viemään ne pois", vaikka oli vuosia ylipuhuttu asiakkaalle ne huoneessa käytettäväksi. Pullikoi muutenkin kokeneempia vastaan kaikessa.

Ne terävät lähtivätkin lisäopintoihin, sosionomeiksi ja sairaanhoitajiksi. Tuli vaan mieleen, että pitäisi karsia huomattavasti tarkemmin, ettei noita pölvästejä päästettäisi alalle. Älykkäät kärsivät, kun nuo aiheuttavat halveksunnan.

Eiköhän se pilkkaaminen Torpan kohdalla johdu ihan muista syistä kuin lähihoitajan ammatista...

Vierailija
55/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleismaailmallinen ongelma, ei vain Suomessa. Muistan tämän 90-päivää jakson viime vuodelta: Michael ja Angela menevät kylään Michaelin äidin luo. Äiti ei puhu englantia, joten M. joutuu tulkkaamaan keskustelun. Äiti: mitä Angela tekee työkseen? Angela: olen lähihoitaja saattokodissa Michael: Angela on lääkäri.

Vierailija
56/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin, ilman hoitoalan henkilöstöä meillä ei olisi mitään toivoa! Ehdottomasti yhteiskunnan yksi tärkeimmistä tukipilareista. Lähihoitajat tekevät raskasta työtä todella pienellä korvauksella, kunnioitan!

Vierailija
57/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lähihoitajista on pulleita suomalaisämmiä. Kai työtä pitää sitten paeta syömisellä.

Ai jaa? Minä olen tavannut myös ulkomaalaista syntyperää olevia lähihoitajia, pulleita eikä niin pulleita. Ihmisen paino ei ole merkittävin tekijä vaan se kuinka suoriutuu työstään. 

Vierailija
58/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olette lauma juntteja. Haisette Rainbow siiderille ja punaiselle L&M:lle.

Vierailija
59/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa? Minä olen tavannut myös ulkomaalaista syntyperää olevia lähihoitajia, pulleita eikä niin pulleita. Ihmisen paino ei ole merkittävin tekijä vaan se kuinka suoriutuu työstään. 

Kyllä se pulleus maksaa paljon veronmaksajille!

Vierailija
60/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat. Olette ihmiset hei suurin osa lähihoitajan työn tarpeessa. Ne lastenhoitajat päiväkodeissa ovat pääosin lähihoitajia. Ne hammashoitajat hammaslääkärin työparina ovat myös lähihoitajia. Mielisairaanhoitajat ja päihdeklinikoilla työskentelevät ovat myös lähihoitajia. Kuntoutuksessa työskentelevät ovat myös lähihoitajia. Kehitysvammaisten parissa työskentelevät ovat lähihoitajia. Vanhustenhoidossa esim. palvelutalot ja kotihoito, työskentelevät ovat myös lähihoitajia. Sairaaloiden ja terveyskeskusten vastaanotossa työskentelevät jotka ottavat sinut vastaan ja kyselevät esitiedot ja kirjaavat koneelle, ovat myös lähihoitajia. Plastiikkakirurgien vastaanotoilla myös lähihoitajat ottavat sinut vastaan ja antavat suuhusi ne rauhoittavat ennen silmäluomien laserointia. Ei ole mahdollista, että yhteiskunta pyörisi ilman lähihoitajaa. Kaikki lähihoitajia vihaavatkin ovat olleet ja tulevat olemaan lähihoitajien asiakkaina, halusivat tai eivät. Että niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä