Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajia pilkataan?

Vierailija
02.12.2020 |

Itse ainakin rakastan olla lähihoitaja, saan tehdä ihmisläheistä ja tärkeää työtä. Palkka toki voisi olla parempi, mut lisien kanssa sillä elelee ihan mukavasti. Työni on kolmivuorotyötä joka ei tietenkään kaikille sovi.
Itse kuitenkin pidän siitä, ettei mikään päivä ole samanlainen, sekä siitä että näen konkreettisesti miten autan näitä nuoria jotka kamppailevat päihdeongelmien ja mielenterveysongelmien kanssa.
Työni on ohjata, keskustella, auttaa löytämään päivärytmi, pohtia tulevaisuutta (opiskelujen jatkamista, uutta alaa, asunnon saantia) ja asettaa konkreettisia tavoitteita niiden saavuttamiseksi ja auttaa sillä matkalla.

Yhtään kertaa ei ole 11 vuoteen v*uttanut mennä töihin.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole koskaan tavannut ihmistä joka vähättelisi tai pilkkaisi lähäreitä. Kaikki kunnia lähihoitajille!

Vierailija
2/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole koskaan tavannut ihmistä joka vähättelisi tai pilkkaisi lähäreitä. Kaikki kunnia lähihoitajille!

No ei heihin oikeassa elämässä kauheasti törmää, mutta täällä palstalla yksi vakituinen pilkanaihe. :D Oikeassa elämässä olen tainnut törmätä yhteen, jonka mielestä lähihoitajat ovat saastaa. Juuri näillä sanoilla, hän tosin oli suivaantunut kun en suostunut treffeille, lieneekö sillä osuutta asiaan😅-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä harvoja aloja joissa tehdään tarpeellista työtä ja johon ihmisiä oikeasti kannattaisi kouluttaa.

Vierailija
4/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkataanko?

Vierailija
5/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilkataanko?

No ainakin Maisan tapauksessa on ollut selvä kahtiajako lentoemännän ja lähihoitajan koulutuksen välillä. Liekö syy halveksunnassa, kun on kyseessä Maisa? Kova kiistely ensin siitä onko edes valmistunut, ja sen jälkeen haukuttiin koko paketti. Mutta lentoemon homma selvästi herätti jopa Maisan kohdalla kunnioittaviakin kommentteja.

Mä tein aikoinaan hoitoalan sijaisuuksia, silloin kun sai vielä tehdä kotiavustajana. Tapasin vinon pinon tuoreita lähihoitajia, ja anteeksi nyt kovasti, joka päivä sai hämmästellä. Fiksujakin tietenkin oli.

Moni oli todella leipääntynyt jo lyhyessä ajassa. Huomasin kaikesta, että olivat luulleet olevansa melkein sisar hento valkoisia, mutta oli melkoinen ylläri, kun pskaa joutuikin siistimään. Yksi kertoi rakastuneensa asiakkaaseen ja flirttaili, toinen otti mun pukukaapin käyttöönsä tuosta noin vain, kun jäi ovi auki vahingossa. Hommia yritettiin siirtää muille, ja jopa valehdeltiin. Tällaista käytöstä paljon.

Satavuotiaalta yksi vei apuvälineet, "kun tämä oli niin pirteä ja käski viemään ne pois", vaikka oli vuosia ylipuhuttu asiakkaalle ne huoneessa käytettäväksi. Pullikoi muutenkin kokeneempia vastaan kaikessa.

Ne terävät lähtivätkin lisäopintoihin, sosionomeiksi ja sairaanhoitajiksi. Tuli vaan mieleen, että pitäisi karsia huomattavasti tarkemmin, ettei noita pölvästejä päästettäisi alalle. Älykkäät kärsivät, kun nuo aiheuttavat halveksunnan.

Vierailija
6/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilkataanko?

Kyllä, lue vaan tätäkin palstaa hiukan pidempään. Esimerkiksi yksi keskustelu pyörii nytkin välillä etusivulla, jossa eräs kertoi kouluttautuneensa lähihoitajaksi ettei tarvitse olla työtön. Joku siellä kertoi että ennemmin tap*aisi itsensä kuin olisi lähihoitaja. - Ap

Vierailija
7/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kiusaajat hakeutui alalle..

Vierailija
8/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, hyvä että lähäreitä on ja joku sitä työtä suostuu tekemään. Arvostan lähäreitä työssään. Mutta sitten siviilissä kukaan tietämäni lähäri ei ole se penaalin terävin kynä.

Vierailija
9/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla usein aliarvioidaan lähihoitajien koulutusta, työn laatua ja jopa älykkyyttä. Todella typerää

Lähihoitajat ekevät todella arvokasta työtä ja ovat oman alansa ammattilaisia! Olen itse sairaanhoitaja ja arvostan todella lähihoitajia ja heidän osaamistaan. Minulla on työkavereina erittäin päteviä ja viisaita lähihoitajia.

Vierailija
10/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä harvoja aloja joissa tehdään tarpeellista työtä ja johon ihmisiä oikeasti kannattaisi kouluttaa.

Aika pieni sun elämänpiiri.

Mistä saadaan ruoka ja juoma, millä ne kuljetetaan, entäs niiden jakelu? Missä asutaan ja koko ketju asunnon rakentamiseen? Vaatteissa sama juttu. Mites muu terveydenhuolto, jos lääkäri ei paranna, ei lähihoitajalla ole hoivattavia?

Ja ihminen ei elä pelkästä leivästä, tarvitaan myös "sirkushuveja".

Vierailija
11/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla usein aliarvioidaan lähihoitajien koulutusta, työn laatua ja jopa älykkyyttä. Todella typerää

Lähihoitajat ekevät todella arvokasta työtä ja ovat oman alansa ammattilaisia! Olen itse sairaanhoitaja ja arvostan todella lähihoitajia ja heidän osaamistaan. Minulla on työkavereina erittäin päteviä ja viisaita lähihoitajia.

Ja esim meillä ei erotella mitenkään, ainoa ero minun ja meidän lähihoitajien työnkuvissa on, että minä teen enemmän toimistotyötä ja käyn rokottamassa asukkaat. Mistä jälkimmäinen on vähän hassua, kun lähihoitajat tekee kaikki muut i.m pistokset kuitenkin, ottavat verikokeet ja huolehtivat ihon alle pistettävistä lääkityksistä.

Vierailija
12/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla pilkataan lähäreiden lisäksi kaikkia ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita, myös ylemmän AMK-tutkinnon tehneitä. He eivät ole mitään, eivätkä he ole oppineet opintojen aikana mitään. Heitä ei tarvita, koulutus on pelleilyä ja tutkinto on mitätön paperi, jota yksikään rekrytoija ei arvosta. Lähäreitä palstalla käytetään esimerkkinä ihmisestä, joiden henkiset rahkeet eivät riitä muuhun. Ikään kuin nämä pilkkaajat norsunluutorneissaan tietäisivät, mitä kanttia, sydämen sivistystä ja laajaa ihmistuntemusta tarvitaan lähihoitajien tekemissä töissä.

Pahoitan usein täällä mieleni ihan omasta puolestani, ja muiden, jotka ovat käyneet amiksia tai AMK:eja. Mun mielestäni kaikki osaaminen ja työ on arvokasta, ja mua aivan raastaa aina lukea sitä pilkkaa. En ymmärrä, mihin sillä pyritään. Lähärit kuitenkin hoitavat näiden kiusaajienkin lapsia ja vanhempia, heitä itseäänkin heikolla hetkellä. Ja me muut mm. AMK-tutkintoja tehneet toimimme hyvin erilaisissa tehtävissä yhteiskunnan eri aloilla. Ehkä näiden pilkkaajien, joilla toki keskimääräistä korkeatasoisempi ymmärrys kaikesta, mielestä olisi hyvä, että aivan kaikilla olisi akateeminen koulutus; oppivelvollisuuttahan voitaisiin laajentaa sisältämään maisterintutkinto, koska kaikki ne, joilta se puuttuu, ovat heidän mielestään saastaa, joko laiskoja tai heikkolahjaisia, tai molempia. Tai sitten voi olla, että heidän mielestään on vain hauska pilkata muita, erilaisia valintoja tehneitä ihmisiä.

Vierailija
13/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia on varmasti moneen junaan, mutta itse olen työpaikassa jossa me lähärit ja sh:t työskentelemme sulassa sovussa ja meillä on jopa hauskaa yhdessä! Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä röllit netissä hoitajista ajattelee. Kateellisia ja katkeria riittää.

Vierailija
14/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa pulleista suomalaisämmistä ei jaksaisi viikkoakaan noita töitä.

Vierailija
15/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimiston mielestä moniongelmaisten pitkäaikaistyöttömien ja muidenkin, joilla on vaikeaa löytää työtä, löytää omaa alaa tai päästä mihinkään kouluttaminen lähihoitajaksi on ratkaisu kaikkiin ongelmiin riippumatta mm. alalle soveltuvuudesta. Lähihoitajan ammatti on ikäänkuin viimeinen hätäratkaisu kun mitään muutakaan ei enää ole. Tämä on suurimpia syitä ap:n kuvaamaan asiaan.

Vierailija
16/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.  Itse en ole pilkannut enkä vähätellyt koskaan.

Mutta se voi johtua siitäkin, että osa lähihoitajista valittaa ja halveksii työtään itse.

He tekevät sitä jatkuvasti ja toistuvasti.   Tämä palsta on hyvä esimerkki siitä.

Onneksi itselläni on ollut suuri ilo kohdata ystävällisiä ja työnsä osaavai lähihoitajia.

Kohtaan heitä erittäin usein, sillä kerran käyn viikossa käyn katsomassa hoivakodissa asuvaa isoäitiäni ja ne hoitajat joita siellä kohtaaan ovat olleet lähihoitajia.

Vierailija
17/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston mielestä moniongelmaisten pitkäaikaistyöttömien ja muidenkin, joilla on vaikeaa löytää työtä, löytää omaa alaa tai päästä mihinkään kouluttaminen lähihoitajaksi on ratkaisu kaikkiin ongelmiin riippumatta mm. alalle soveltuvuudesta. Lähihoitajan ammatti on ikäänkuin viimeinen hätäratkaisu kun mitään muutakaan ei enää ole. Tämä on suurimpia syitä ap:n kuvaamaan asiaan.

Itsekin odotan pitkäaikaistyöttömänä kovasta ahdistuksesta kärsivänä sitä lähitulevaisuuden päivää kun minut tuohon koulutukseen pakotetaan. Tosin olisihan tämä huomattavasti parempi vaihtoehto kun kuntouttava työtoiminta. Toisaalta lähihoitajan aikuiskoulutuksessa ei taida olla minua kiinnostavia suuntautumisvaihtoehtoja. Päihdetyötä tai kehitysvammaistyötä, enkä juuri vanhustyötäkään en halua tehdä. Nuoret ja hallinto/toimisto kyllä kiinnostaisivat. Siis tuollaista ap.:n kuvaamaa työtä voisin kyllä tehdä.

Vierailija
18/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Tämä on yksi näistä tämän palstan uskonkappaleista. Ensinnäkään pitkäaikaistyötön ei automaattisesti ole yhtä kuin moniongelmainen. Ja jos joku moniongelmainen vahingossa hoitajakoulutukseen päätyy, hänelle tulee suuria ongelmia työssäoppimisjaksojen läpäisyyn. (Ja sitten vielä sellainen hyvä uutinen, että ongelmistaan voi päästä eroon!)

Ja nyt käsi sydämellä kaikki amk- ja yliopistokoulutetut, kaikki teidän kolleganneko ovat niitä penaalin terävimpiä kyniä? ;)

Vierailija
19/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hsl2020 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla pilkataan lähäreiden lisäksi kaikkia ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita, myös ylemmän AMK-tutkinnon tehneitä. He eivät ole mitään, eivätkä he ole oppineet opintojen aikana mitään. Heitä ei tarvita, koulutus on pelleilyä ja tutkinto on mitätön paperi, jota yksikään rekrytoija ei arvosta. Lähäreitä palstalla käytetään esimerkkinä ihmisestä, joiden henkiset rahkeet eivät riitä muuhun. Ikään kuin nämä pilkkaajat norsunluutorneissaan tietäisivät, mitä kanttia, sydämen sivistystä ja laajaa ihmistuntemusta tarvitaan lähihoitajien tekemissä töissä.

Pahoitan usein täällä mieleni ihan omasta puolestani, ja muiden, jotka ovat käyneet amiksia tai AMK:eja. Mun mielestäni kaikki osaaminen ja työ on arvokasta, ja mua aivan raastaa aina lukea sitä pilkkaa. En ymmärrä, mihin sillä pyritään. Lähärit kuitenkin hoitavat näiden kiusaajienkin lapsia ja vanhempia, heitä itseäänkin heikolla hetkellä. Ja me muut mm. AMK-tutkintoja tehneet toimimme hyvin erilaisissa tehtävissä yhteiskunnan eri aloilla. Ehkä näiden pilkkaajien, joilla toki keskimääräistä korkeatasoisempi ymmärrys kaikesta, mielestä olisi hyvä, että aivan kaikilla olisi akateeminen koulutus; oppivelvollisuuttahan voitaisiin laajentaa sisältämään maisterintutkinto, koska kaikki ne, joilta se puuttuu, ovat heidän mielestään saastaa, joko laiskoja tai heikkolahjaisia, tai molempia. Tai sitten voi olla, että heidän mielestään on vain hauska pilkata muita, erilaisia valintoja tehneitä ihmisiä.

Ei kai lähi- ja sairaanhoitajissa mitään vikaa ole ja arvostustakin saavat, kunhan tietävät vain paikkansa ja asemansa. Ihan samalla tavalla kuin roskakuskiakin arvostetaan, kunhan on hiljaa ja pysyy pois muiden tieltä. 

Ei se ole pilkkaamista jos joku kertoo mielipiteensä AMK-tutkinnoista, sehän kertoo vain siitä viestin vastaanottajasta, jos ei kestä totuutta kuulla.

Vierailija
20/65 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pilkkaavat ovat ammattitrolleja, jotka keräävät valituksen aiheet sieltä täältä ja heittävät sitten herjaa, jonka etenkin hoitajat uskovat , tyyliin ” minä tunnen sinut, hyvä, että sinusta päästiin”. Ette varmasti tunne noita herjaajia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän