Miksi lähihoitajia pilkataan?
Itse ainakin rakastan olla lähihoitaja, saan tehdä ihmisläheistä ja tärkeää työtä. Palkka toki voisi olla parempi, mut lisien kanssa sillä elelee ihan mukavasti. Työni on kolmivuorotyötä joka ei tietenkään kaikille sovi.
Itse kuitenkin pidän siitä, ettei mikään päivä ole samanlainen, sekä siitä että näen konkreettisesti miten autan näitä nuoria jotka kamppailevat päihdeongelmien ja mielenterveysongelmien kanssa.
Työni on ohjata, keskustella, auttaa löytämään päivärytmi, pohtia tulevaisuutta (opiskelujen jatkamista, uutta alaa, asunnon saantia) ja asettaa konkreettisia tavoitteita niiden saavuttamiseksi ja auttaa sillä matkalla.
Yhtään kertaa ei ole 11 vuoteen v*uttanut mennä töihin.
Kommentit (65)
Kaikki lähihoitajat joita itse tiedän kuvittelevat olevansa lähes lääkäreitä tai psykologeja. Merkittäviä yhteiskunnan sankareita.. Erityisesti juuri päihdeasioiden kanssa työskentelevät kokevat olevansa psykologeja ja maailman pelastajia. Tosiasia on kuitenkin se että otatte verikokeita tai pyyhitte pyllyjä/haavoja tai käytte narkkareiden kanssa kaupassa/kelassa.
N35
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähihoitajat joita itse tiedän kuvittelevat olevansa lähes lääkäreitä tai psykologeja. Merkittäviä yhteiskunnan sankareita.. Erityisesti juuri päihdeasioiden kanssa työskentelevät kokevat olevansa psykologeja ja maailman pelastajia. Tosiasia on kuitenkin se että otatte verikokeita tai pyyhitte pyllyjä/haavoja tai käytte narkkareiden kanssa kaupassa/kelassa.
N35
Tässä esimerkki, lähihoitajien aliarvioimisesta. Olemme paariakastia maassamme. Emme osaa mitään, olemme täysin turhia. Ehkä lähihoitajakoulutus täytyisi lopettaa, koska asenne meihin on tämä. Hoitakoot omaiset itse vanhuksensa, koska me emme osaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
N35
No sinä asiakkaanaa kyllä tarvitset lähihoitajia, halusit tai et. Monia harmittaa kun oma elämänhallinta on kadonnut tyystin, muta myös sinun kannaltasi on parempi että yhteistyö sinua hoitavien hoitajien kanssa olisi positiivista ja rakentavaa.
Ilman lähihoitajia lapset, vanhukset, vammaiset, mielenterveysongelmaiset ja päihdeongelmaiset jäisivät vaille hoitoa. Terveyskeskus ei voisi ottaa vastaan potilaita eikä hammaslääkäri hoitaa hampaita. Myös muutama koronatesti jäisi näinä ihmeellisinä aikoina ottamatta. Ja hei, sun jalkahoitajasi saattaa myös olla lähihoitaja. Siinäpä sitä. Alalla oon ollut 15 vuotta ja edelleen työ antaa lähes joka päivä jotain uutta.
Saa pilkata. Olen 58 v lähihoitajaksi kouluttautunut läski, työtön. Missä se työvoimapula on? En kelpaa hoitamaan edes vanhuksia. Ei suhteita, ei suosittelijoita. Te-toimistossa sanottiin, että alalla on niin paljon töitä, kuin vaan haluaa. Joka päivä luen, kuinka alalla kärsitään hoitajapulasta. Jep.