Miksi lähihoitajia pilkataan?
Itse ainakin rakastan olla lähihoitaja, saan tehdä ihmisläheistä ja tärkeää työtä. Palkka toki voisi olla parempi, mut lisien kanssa sillä elelee ihan mukavasti. Työni on kolmivuorotyötä joka ei tietenkään kaikille sovi.
Itse kuitenkin pidän siitä, ettei mikään päivä ole samanlainen, sekä siitä että näen konkreettisesti miten autan näitä nuoria jotka kamppailevat päihdeongelmien ja mielenterveysongelmien kanssa.
Työni on ohjata, keskustella, auttaa löytämään päivärytmi, pohtia tulevaisuutta (opiskelujen jatkamista, uutta alaa, asunnon saantia) ja asettaa konkreettisia tavoitteita niiden saavuttamiseksi ja auttaa sillä matkalla.
Yhtään kertaa ei ole 11 vuoteen v*uttanut mennä töihin.
Kommentit (65)
Tällä hetkellä kateelliset pilkkaa lähäreitä, hoitsuja ja sosionomeja.
Wituttaahan se ku on omasta "hienosta" työstä työttömänä tai lomautettuna...
Eikös sinne ole kuitenkin jonkinmoiset pääsykokeet? Eli siis jos työkkäri pakottaa hakemaan ko koulutukseen niin itse ainakin esittäisin että olen tosi innoissani asiasta ja sitten suureksi pettymyksekseni epäonnistuisin pääsykokeissa kerta toisensa jälkeen esim yllättävän jännityksen tai katatonian vuoksi. (enkä kertoisi työkkärille osaavani sanan katatonia) Yleensä viranomaisiin toimii kun käyttäytyy juuri päinvastoin kun he olettavat sinun toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sinne ole kuitenkin jonkinmoiset pääsykokeet? Eli siis jos työkkäri pakottaa hakemaan ko koulutukseen niin itse ainakin esittäisin että olen tosi innoissani asiasta ja sitten suureksi pettymyksekseni epäonnistuisin pääsykokeissa kerta toisensa jälkeen esim yllättävän jännityksen tai katatonian vuoksi. (enkä kertoisi työkkärille osaavani sanan katatonia) Yleensä viranomaisiin toimii kun käyttäytyy juuri päinvastoin kun he olettavat sinun toimivan.
(siis, minusta ko ammatissa ei ole mitään vikaa mutta en halua hoitaa tai auttaa ihmisiä missään asemassa tai ammatissa)
No tyhmähän tässä pitää olla ,että tekee niskalimassa paska hommia (kirjaimellisesti) ja on vastuussa ihmishengistä tällä mitättömällä palkalla.
1700e käteen on suoranaista v i ttuilua tästä työstä.
Siinäpä sitä syytä miksi aina pilkataan.
Ne lähärit on muutenkin niitä elämän jämäpaloja
hsl2020 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole koskaan tavannut ihmistä joka vähättelisi tai pilkkaisi lähäreitä. Kaikki kunnia lähihoitajille!
Tällä palstalla pilkataan lähäreiden lisäksi kaikkia ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita, myös ylemmän AMK-tutkinnon tehneitä. He eivät ole mitään, eivätkä he ole oppineet opintojen aikana mitään. Heitä ei tarvita, koulutus on pelleilyä ja tutkinto on mitätön paperi, jota yksikään rekrytoija ei arvosta. Lähäreitä palstalla käytetään esimerkkinä ihmisestä, joiden henkiset rahkeet eivät riitä muuhun. Ikään kuin nämä pilkkaajat norsunluutorneissaan tietäisivät, mitä kanttia, sydämen sivistystä ja laajaa ihmistuntemusta tarvitaan lähihoitajien tekemissä töissä.
Pahoitan usein täällä mieleni ihan omasta puolestani, ja muiden, jotka ovat käyneet amiksia tai AMK:eja. Mun mielestäni kaikki osaaminen ja työ on arvokasta, ja mua aivan raastaa aina lukea sitä pilkkaa. En ymmärrä, mihin sillä pyritään. Lähärit kuitenkin hoitavat näiden kiusaajienkin lapsia ja vanhempia, heitä itseäänkin heikolla hetkellä. Ja me muut mm. AMK-tutkintoja tehneet toimimme hyvin erilaisissa tehtävissä yhteiskunnan eri aloilla. Ehkä näiden pilkkaajien, joilla toki keskimääräistä korkeatasoisempi ymmärrys kaikesta, mielestä olisi hyvä, että aivan kaikilla olisi akateeminen koulutus; oppivelvollisuuttahan voitaisiin laajentaa sisältämään maisterintutkinto, koska kaikki ne, joilta se puuttuu, ovat heidän mielestään saastaa, joko laiskoja tai heikkolahjaisia, tai molempia. Tai sitten voi olla, että heidän mielestään on vain hauska pilkata muita, erilaisia valintoja tehneitä ihmisiä.
Tämä on kyllä jännä juttu. Itse en ole törmännyt maistereiden puolelta tulevaan pilkkaan. Toki aiheellisesti korjataan, jos joku sanoo AMK-tutkinnon rinnastuvan maisteriin (molemmissa omat hyvät puolensa joita toki saa ja pitääkin korostaa). Sen sijaan usein haukutaan koulutettuja ihmisiä, miten olemme pelkkiä "turhia käsien heiluttelijoita" "toimistorottia" ja "työ on turhaa". Itse koen kaikkien töiden olevan tärkeitä ja arvostan jokaista joka jaksaa herätä joka aamu tehdäkseen töitä meidän yhteisen yhteiskunnan eteen.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, hyvä että lähäreitä on ja joku sitä työtä suostuu tekemään. Arvostan lähäreitä työssään. Mutta sitten siviilissä kukaan tietämäni lähäri ei ole se penaalin terävin kynä.
Kommentistasi päätellen et ole itsekään se penaalin terävin kynä saati että sinulla olisi edes kaikki muumit laaksossa. Itse arvostan lähihoitajia suuresti.
Vierailija kirjoitti:
hsl2020 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole koskaan tavannut ihmistä joka vähättelisi tai pilkkaisi lähäreitä. Kaikki kunnia lähihoitajille!
Tällä palstalla pilkataan lähäreiden lisäksi kaikkia ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita, myös ylemmän AMK-tutkinnon tehneitä. He eivät ole mitään, eivätkä he ole oppineet opintojen aikana mitään. Heitä ei tarvita, koulutus on pelleilyä ja tutkinto on mitätön paperi, jota yksikään rekrytoija ei arvosta. Lähäreitä palstalla käytetään esimerkkinä ihmisestä, joiden henkiset rahkeet eivät riitä muuhun. Ikään kuin nämä pilkkaajat norsunluutorneissaan tietäisivät, mitä kanttia, sydämen sivistystä ja laajaa ihmistuntemusta tarvitaan lähihoitajien tekemissä töissä.
Pahoitan usein täällä mieleni ihan omasta puolestani, ja muiden, jotka ovat käyneet amiksia tai AMK:eja. Mun mielestäni kaikki osaaminen ja työ on arvokasta, ja mua aivan raastaa aina lukea sitä pilkkaa. En ymmärrä, mihin sillä pyritään. Lähärit kuitenkin hoitavat näiden kiusaajienkin lapsia ja vanhempia, heitä itseäänkin heikolla hetkellä. Ja me muut mm. AMK-tutkintoja tehneet toimimme hyvin erilaisissa tehtävissä yhteiskunnan eri aloilla. Ehkä näiden pilkkaajien, joilla toki keskimääräistä korkeatasoisempi ymmärrys kaikesta, mielestä olisi hyvä, että aivan kaikilla olisi akateeminen koulutus; oppivelvollisuuttahan voitaisiin laajentaa sisältämään maisterintutkinto, koska kaikki ne, joilta se puuttuu, ovat heidän mielestään saastaa, joko laiskoja tai heikkolahjaisia, tai molempia. Tai sitten voi olla, että heidän mielestään on vain hauska pilkata muita, erilaisia valintoja tehneitä ihmisiä.
Ei kai lähi- ja sairaanhoitajissa mitään vikaa ole ja arvostustakin saavat, kunhan tietävät vain paikkansa ja asemansa. Ihan samalla tavalla kuin roskakuskiakin arvostetaan, kunhan on hiljaa ja pysyy pois muiden tieltä.
Ei se ole pilkkaamista jos joku kertoo mielipiteensä AMK-tutkinnoista, sehän kertoo vain siitä viestin vastaanottajasta, jos ei kestä totuutta kuulla.
Sinun narsistista totuuttasi ei halua kukaan kuulla. Eräs hoitoalalla tarvituista ominaisuuksista on empatiakyky, sinulla sitä ei selvästikään ole. Älykkyyden ylikorostaminen on eräänlaista narsismia, enemmän tarvittaisiin viisautta kuin älykkyydellä pätemistä.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, hyvä että lähäreitä on ja joku sitä työtä suostuu tekemään. Arvostan lähäreitä työssään. Mutta sitten siviilissä kukaan tietämäni lähäri ei ole se penaalin terävin kynä.
No, voihan olla etten ole se penaalin terävin kynä. Se ei kuitenkaan taida olla asia, jonka olen itse voinut valita, ja niin kauan kuin minulla on kyky ymmärtää lähihoitajan työssä tarvittavia asioita kuten lääkkeiden annostelussa tarvittavaa perusmatematiikkaa, aseptiikkaa jne, sekä omaan vastuuntunnon ja empatiakyvyn, niin ei kai siinä pitäisi olla suuremmin ongelmia. Aika moni meistä ihmisistä ei ole niitä penaalin terävimpiä kyniä, mutta jos on normaaliälyinen ja omaa oikean asenteen, niin aika monessa duunariammatissa pärjää. Meitä suorittavan työn tekijöitäkin tarvitaan. Vaikka kaikki olisivat kykeneväisiä valmistumaan yliopistosta niin jonkun ne suorittavat työt pitäisi siltikin tehdä. Ilman näitä töitä tämä yhteiskunta ei toimisi. Ja toivon mukaan hoitoalalle hakeudutaan muustakin syystä kuin siitä, että sitä työtä nyt juuri ja juuri suostuu tekemään. Itse ainakin olen hakeutunut sille siksi, että haluan hoitaa ihmisiä.
Se on kieltämättä ongelma, että tälle alalle alettiin jossain vaiheessa päästää ihmisiä, jotka eivät sille lainkaan sovi. Esimerkiksi päihdeongelmaisia, aivan väärän asenteen omaavia tai heitä joilla on sellaisia oppimisvaikeuksia, että he eivät esimerkiksi kykene annostelemaan lääkkeitä oikein. Tälle asialle pitäisi tehdä jotain.
-lähihoitajaksi opiskeleva
No itsellä herättää ihmetystä se, että miten lähihoitajat jankuttaa olevansa (lähes?) yhtä päteviä kuin sairaanhoitajat ja jakavat lääkkeitä ym. ja antavat JOPA suonensisäisiä lääkkeitä.... Ja vaativat noilla perustein samaa palkkaa.
Siitä tulee se yksinkertainen fiilis, että tajuatko kuinka vähän tiedät tuolla koulutuksellasi.... Yksi oli terävänä hakemassa lääkärin avustajaksi, vaikka ei selvitynyt edes koulustaan omin päin (mies teki osittain tämän tehtävät) ja uskon kyllä, että suuri osa on päteviä mutta nämä ruikuttajat..
Asia on niin, että kun tietää jostain asiasta jotain, tajuaa kuinka vähän siitä tietää. Eli lähihoitajan koulutus on lyhyt --> eikö järki sano kuinka paljon syvällisempää on sairaanhoitajan saati erikoistuneen koulutus ja vielä lääkäri erikseen.
Mutta kun osa on niin vatipäitä, että luulevat olevansa samaa tasoa. Ja he ovat niitä kovaäänisimpiä vielä. Lieneekö se syynä. Onneksi itse silti tajuan, että on monenlaista porukkaa tuollakin alalla. Toivon vain, etten joudu kokemaan niiden hoitoa, jotka pääsivät mäihällä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa pulleista suomalaisämmistä ei jaksaisi viikkoakaan noita töitä.
Aika paljon meitä suomalaisämmiä tässä työssä on, sehän on hyvin yleinen naisten ammatti. Entä kuinka hyvin jaksaisivat pulleat suomalaisäijät? Miehillähän ylipaino on vielä yleisempää, ja monella miehellä on myös se asenne, että mies ei kuulu vaippoja vaihtamaan.
Ap missä pilkkaa ja kuka? Olen elämässäni tavannut henkilökohtaisesti kaksi lähihoitajaa. Toisen kanssa en ehtinyt jutella kovin paljon (kertoi kyllä pitävänsä työstään), toinen taas kertoi työnsä rutiineista siihen tyyliin että en ymmärrä ap sinun aloituksessasi mainittua yhdessä tulevaisuuden pohtimista kun työ oli mitoitettu niin tiukalle että hyvä jos kerran päivässä pystyy käymään vessassa.
Liian monella lähärillä on elämänhallinta, mielenterveys ongelmia ja paino yli 100 kg.
Suuri osa lähäreistä on vastuunpakoilijoita. Eivät tee muuta kuin pyyhkivät takapuolia ja syöttävät. Kaikki muu jätetään sairaanhoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lähihoitajista on pulleita suomalaisämmiä. Kai työtä pitää sitten paeta syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentistasi päätellen et ole itsekään se penaalin terävin kynä saati että sinulla olisi edes kaikki muumit laaksossa. Itse arvostan lähihoitajia suuresti.
No sehän on hienoa kun sinä arvostat lähihoitajia. Sinun on oltava penaalin terävin kynä tuolla perusteella.
Vierailija kirjoitti:
No itsellä herättää ihmetystä se, että miten lähihoitajat jankuttaa olevansa (lähes?) yhtä päteviä kuin sairaanhoitajat ja jakavat lääkkeitä ym. ja antavat JOPA suonensisäisiä lääkkeitä.... Ja vaativat noilla perustein samaa palkkaa.
Siitä tulee se yksinkertainen fiilis, että tajuatko kuinka vähän tiedät tuolla koulutuksellasi.... Yksi oli terävänä hakemassa lääkärin avustajaksi, vaikka ei selvitynyt edes koulustaan omin päin (mies teki osittain tämän tehtävät) ja uskon kyllä, että suuri osa on päteviä mutta nämä ruikuttajat..
Asia on niin, että kun tietää jostain asiasta jotain, tajuaa kuinka vähän siitä tietää. Eli lähihoitajan koulutus on lyhyt --> eikö järki sano kuinka paljon syvällisempää on sairaanhoitajan saati erikoistuneen koulutus ja vielä lääkäri erikseen.
Mutta kun osa on niin vatipäitä, että luulevat olevansa samaa tasoa. Ja he ovat niitä kovaäänisimpiä vielä. Lieneekö se syynä. Onneksi itse silti tajuan, että on monenlaista porukkaa tuollakin alalla. Toivon vain, etten joudu kokemaan niiden hoitoa, jotka pääsivät mäihällä läpi.
Toivottavasti hoitohenkilökunta kuitenkin tietää tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa lähäreistä on vastuunpakoilijoita. Eivät tee muuta kuin pyyhkivät takapuolia ja syöttävät. Kaikki muu jätetään sairaanhoitajille.
Siinä mielessä mielenkiintoinen kommentti, että toisaaltahan lähihoitajia haukutaan siitä, että he kuvittelevat osaavansa sairaanhoitajan hommat. Perushoito, eli ihan juuri se peseminen, syöttäminen jne. ovat nimenomaan lähihoitajan työtä. Kaikissa paikoissa eivät mitkään sairaanhoidolliset työt, ei välttämättä edes lääkehoito, kuulu lähihoitajan tehtäviin. Osassa tietysti kuuluvat.
Yhtä hyvin voisi sanoa, että moni sairaanhoitajista katsoo, ettei heidän pitäisi joutua tekemään perushoitoa.
Asenneongelmaisia työntekijöitä on ihan molemmilla puolilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lähihoitajista on pulleita suomalaisämmiä. Kai työtä pitää sitten paeta syömisellä.
Etpä paljon ole lähäreitä nähnyt ja eiköhän noita pulleita ole joka ammatissa. Miksi työtä pitäisi paeta syömisellä, kun monet tykkää olla työssään.. Happamia sanoi kettu..
Suurin osa lähäreistä on nimenomaan niitä pulleita.