Hei muut työttömät, miten saatte päivän kulumaan?
Kello on nyt kymmenen aamulla ja olen jo tarkistanut uudet työpaikat. Lisäksi ajattelin imuroida ja käydä lenkillä. Illalla voisi vaikka katsoa jonkun leffan. Yksin asuvana päivässä on nyt aivan liikaa aikaa, ja korona rajoittaa menemisiä huomattavasti. Eipä tietysti olisi rahaakaan käydä nyt missään, mutta ystävienkään näkeminen ei onnistu. Sikäli kun heillä nyt olisi aikaakaan. Alkaa pikku hiljaa seinät kaatua päälle ja ahdistaa. Tuntuu, että olisi ihan sama vain painua takaisin peiton alle.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Peiton alle nyt ei ainakaan kannata mennä. Siitä on vain haittaa yhtään pidemmällä tähtäimellä.
No sepä se, mutta kun alkaa olla vähän vaikeaa keksiä, että mikä se oma funktio tässä maailmassa oikein on. Istun tässä enkä keksi enää mitään, mitä tekisin. Nukkumalla pääsisi edes karkuun tätä tyhjyttä hetkeksi. Ap
Älä vaan ala tissuttelemaan, sillä se huononee vieläkin, kun ei jaksa lähteä aamulla lenkillekään.
Luen, maalaan, piirrän, kirjoitan, väritän kuvia, opettelen soittamaan musiikkia, kudon villasukkaa, nauhoitan videoita, opiskelen kaikkea mielenkiintoista, pelaan pelejä, katson youtubee tai leffaa, harrastan liikuntaa, siivoan, juttelen kaverin kanssa, tanssin, leikin olevani poptähti ja esiintyväni suuryleisölle, kokkaan... Tekemistä on enemmän kuin aikaa!
Minä laitan ainakin kaljat käymään tänään.
Lenkkeilen, siivoan, luen kirjoja, pelaan netissä videopelejä ystävien kanssa, piirtelen, ennen koronaa kävin myös kylässä muutaman lähellä asuvan ystävän luona ja kirjastoissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan ala tissuttelemaan, sillä se huononee vieläkin, kun ei jaksa lähteä aamulla lenkillekään.
No siitä ei onneksi ole pelkoa mun kohdalla. Ymmärrän kyllä hyvin niitä, joiden tulee otettua "parit" ja sitten parit enemmänkin lopulta, koska onhan tää autius ja hiljaisuus ja merkityksettömyys aika ahdistavaa. En ihmettele, että mikä tahansa pieni helpotus alkaa tuntua houkuttelevalta. Ap
Se tyhjyys voi olla ihan hyvä juttu, anna sille aikaa. Ehkä sieltä alkaa pikkuhiljaa nousta ajatuksia mitä SINÄ haluat tehdä. Maailmassa missä ihmisten töitä tälläkin hetkellä automatisoidaan pois ja on tehty niin jo viimeiset yli 100 vuotta kannattaa todella keskittyä löytämään oman elämän arvo muualta kuin työstä. Kokeile vaikka meditoida tai joogata.
Minä kävin pienellä lenkillä metsässä ja samalla reissulla hain karjalanpaistilihat kaupasta. Pyykit koneeseen, ruoka uuniin ja imurointi sekä yksi siivoussiideri napaan. Illalla flixi tai pelaamista tietokoneella, työkkärin sivut pläräsin läpi eilen illalla. Siinäpä se. :)
Nukun niin pitkään ku haluun enkä häpeä sitä yhtään
Vierailija kirjoitti:
Se tyhjyys voi olla ihan hyvä juttu, anna sille aikaa. Ehkä sieltä alkaa pikkuhiljaa nousta ajatuksia mitä SINÄ haluat tehdä. Maailmassa missä ihmisten töitä tälläkin hetkellä automatisoidaan pois ja on tehty niin jo viimeiset yli 100 vuotta kannattaa todella keskittyä löytämään oman elämän arvo muualta kuin työstä. Kokeile vaikka meditoida tai joogata.
Hyviä pointteja. Oon paljon jo ehtinytkin näitä asioita kelailla. Työ ei sinällään ole mulle enää kovin tärkeä arvo, sillä työelämä on osoittanut julmuutensa liian monesti. Mun tyhjiö tulee oikeastaan enemmän siitä, että työssäkäynti on tuonut päivääni sosiaalisia suhteita. Asun tosiaan yksin, ja nyt kun ei ole edes niitä pieniä työkontakteja päivän mittaan, tunnen itseni todella ahdistuneeksi ja yksinäiseksi. Olen tosi sosiaalinen ihminen. Nyt saattaa mennä päiviä, etten puhu kenellekään, kun ei kehtaa olla koko ajan kavereillekaan soittelemassa, heillä on omat kiireensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja. Oon paljon jo ehtinytkin näitä asioita kelailla. Työ ei sinällään ole mulle enää kovin tärkeä arvo, sillä työelämä on osoittanut julmuutensa liian monesti. Mun tyhjiö tulee oikeastaan enemmän siitä, että työssäkäynti on tuonut päivääni sosiaalisia suhteita. Asun tosiaan yksin, ja nyt kun ei ole edes niitä pieniä työkontakteja päivän mittaan, tunnen itseni todella ahdistuneeksi ja yksinäiseksi. Olen tosi sosiaalinen ihminen. Nyt saattaa mennä päiviä, etten puhu kenellekään, kun ei kehtaa olla koko ajan kavereillekaan soittelemassa, heillä on omat kiireensä.
Tämä siis ap. Ja lisään vielä, että olis kyllä kivempaa myös olla täällä tyhjiössä, jos ei olis rahat loppu koko ajan ;)
Pelkkiin koiralenkkeihin menee n. 3 tuntia päivässä. Treeneihin menis kevyesti myös kolme tuntia. Ruuanlaittoon ehkä yht. 1-1,5 h riippuen mitä tekee. Siivoukseen tunti kaksi. Sit jos käy mummolassa apuna, siivoaa ja tekee ruokaa niin kolmen tunnin reissu jo siinä. Hyvin saa ajan kulumaan.
Minä olen työtön ja poissa kotoani. Jos olisin kotona, löytäisin vaikka mitä tekemistä.
Herään aamukuudelta, vaikka olen ollut työtön tosi pitkään. Luen aamuisin uutiset monesta eri paikasta ja seurailen verkkojulkaisujen mielipidepalstoja. Uutisiin menee helposti pari kolme tuntia. Sitten lueskelen tiedelehtiä ja -artikkeleita ja käyn tarkastelemassa kaikenlaisia maailmankolkkia karttapalvelun kautta. Joka päivä katson jonkin työpaikkafoorumin ilmoitukset, mutta niissä ei nokka kauan tuhise. Sitten taas uutistenlukua. Aika usein päädyn myös katsomaan dokumenttiohjelmia. Illalla katson muutaman jakson parista sarjasta, jotka olen kyllä jo nähnyt moneen kertaan. Minulla on pääsy Netflixiin, Amazon Prime Videoon ja HBO Nordiciin, mutta en löydä niistä oikeastaan mitään uutta kiinnostavaa, eikä keskittymiskykyni riitä elokuvien tai uusien sarjojen katsomiseen. Ennen luin valtavasti kirjoja, mutta nyt niitä ei ole käsillä enkä oikein jaksaisi omistautuakaan niille enää. Nukun tosi paljon.
Oli unohtua: suoritin uuden tutkinnonkin näiden työttömyysvuosieni aikana. Kului paljon aikaa lukemiseen ja kirjoittamiseen. Olen katsellut ilmaisia avoimen yliopiston ja AMK:n kursseja, mutta myöhästyin niistä kaikista tänä syksynä. Pitää katsoa, olisiko niitä tarjolla alkuvuodesta. Opiskeleminen olisi kivaa, paitsi että sitten, kun pitäisi ryhtyä lukemaan ja kirjoittamaan, into ei koskaan ole parhaimmillaan.
Ulkoilen paljon, keksin uusia kävelyreittejä.
Löysin uudelleen vanhan käsityöharrastuksen, suunnittelen ja kudon sukkia ym. erilaisilla väriyhdistelmillä ja kuvioilla.
Keksin uusia ruoka- ja leivonnaisresepteja ja teen ruokaa. Pyrin terveelliseen, joka olisi samalla hyvää.
Luen kirjoja, lähinnä vanhoja klassikoita.
Kuuntelen radiota tai musiikkia kutoessani.
Luen netissä englanninkielisä sanomalehtiä ym. kielitaidon ylläpitämiseksi.
Menen kaljalle heti kun pubi aukeaa. Muutaman tasoittavan jälkeen menen kotiin nukkumaan päiväunet. Sitten katson JIMiä, tv7 ja muita hyviä kanavia. Syön pitsaa ja juon kaljaa. Illalla nappaan teräviä. Päivässä poltan askin Norttia. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa! Töihin orjaksi en kaipaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis ap. Ja lisään vielä, että olis kyllä kivempaa myös olla täällä tyhjiössä, jos ei olis rahat loppu koko ajan ;)
Mihin sulla rahat menee jos istut kotona? Kyllä sä ilmeisesti jonnekin saat ne kulumaan, vai teetkö paljon verkko-ostoksia??
Teen vapaaehtoistyötä n. 20-30 h viikossa. Se tuo kivasti sisältöä ja merkitystä elämään. Lisäksi opiskelen kansalaisopistossa kieliä ja koitan muutenkin pysyä aktiivisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sulla rahat menee jos istut kotona? Kyllä sä ilmeisesti jonnekin saat ne kulumaan, vai teetkö paljon verkko-ostoksia??
No niin, siellä ensimmäinen räyhä. Ei mene rahaa yhtään mihinkään ylimääräiseen. Ihan normaaleista laskuista ja ruokaostoksista on kyse. Ap
Eikö työkkäri patista teitä esimerkiksi kursseille?
Miksi ette opiskele? Tee vapaaehtoistyötä esimerkiksi eläinten parissa? Eläinsuojeluyhdistykset kaipaa vapaaehtoisia ja osa kustantaa ruoat jne.
Peiton alle nyt ei ainakaan kannata mennä. Siitä on vain haittaa yhtään pidemmällä tähtäimellä.