Ärsyttää pari kaveria, jotka kerskuu, etteivät katso telkkaria
Joo. En mäkään käy pilkillä, mutten pidä tarpeellisena sitä koko ajan mainostaa. Kumpikaan näistä naisista ei ole niitä penaalin terävimpiä kyniä ja joskus on tehnyt mieli sanoa, että kannattaisko joskus vaikka katsoa sitä telkkaria...
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 15:47"]
Telkkarin katsominen on aika sivistävääkin ja keskusteluohjelmat räjähtävät joskus ihan yhteiskunnallisiksi ilmiöiksi saakka (homoillat ja muut), joten on aika hölmöäkin olla katsomatta.
[/quote]
Uutisia voi seurata netistä ja lukea jotain ulkomaisia tai kotimaisia ajankohtaisjulkaisuja (esim. Suomen kuvalehti). Tähän kuluu vähemmän aikaa kuin jaarittelevien TV-ohjelmien katsomiseen.
Itse en juuri katso TV:tä enkä mainittua homoiltaakaan katsonut. Silti minulle ei ole jäänyt epäselväksi, mikä on viimeiset vuodet ollut valtakunnan tärkein kysymys ja minkä vähemmistön oikeudet ovat joka päivä esillä ainakin jossakin mediassa.
eikö nykyisin pitäisi sanoa ettei ole tietokonetta :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 15:53"]
Mä joudun joskus selittelemään, kun en katso reality-ohjelmia ja tanssitähtösiä, putouksia yms. Katson vain valitsemiani elokuvia ja sarjoja. Nää "mie romahan" jutut on mulle ihan vieraita ja siksi mun on helpompi sanoa etten katso telkkaria ollenkaan, tai katson sitä niin vähän... Muuten ihmiset kuvittelee, että kaikki tietää nuo putous-hahmot ja viidakon tähtöset.
[/quote]
Ja sä et taida osata lukea!
Kertoo paljon sinusta, ettet tiedä telkkarista tulevan muutakin kuin tuota kakkaa!
[/quote]
Tuo korostamisentarve on kyllä jotenkin noloa, jos ei katso niin ei katso, ei monet lue kirjojakaan tai katso elokuvia ja tiedänpä ihmisen, joka ei koskaan kuuntele musiikkia, mut harvoinpa noi tyypit oikein korostavat sitä, etteivät niin tee. Kyllä sieltä paistaa se vanha 60- ja 70-lukulainen ajattelu, et tv on jotenkin erityisen passivoivaa ja alkeellista.
Itse olen ekaa tv-sukupolvea Suomessa eli tv on ollut mulle "aina". Kyllä mä olen saanut paljon tietoa tv:n kautta. Esim. olen nähnyt lähes kaikki elokuvaklassikot (mistä on ollut minulle suunnatonta hyötyä mm. ammatillisesti), kiitos niin parjatun YLE:n, joka niitä on kiitettävästi näyttänyt. Köyhällä maalaispenskalla ei muuten olisi ollut mitään mahdollisuutta niitä muuten nähdä, nythän on netit sun muut.
Tykkään dokkareista ja niitäkin tellusta näkee kiitettävästi. Esimerkiksi Tapaninpäivän tsunamin tapahtumia katsellessa kävi mielessä, et mä olisin heti tajunnut siellä rannalla vedestä tyhjentynyttä rantakivikkoa ja sitä kaukana näkyvää aaltoa katsellessa, et helvetin äkkiä pois täältä jonnekin ylemmäs. Ja miksi: ihan samoin kuin se pieni ranskalaistyttö, (joka huusi isälleen, et se on tsunami) niin mäkin olin n. vuosi ennen noita tapahtumia nähnyt sen BBC:n dokkarin tsunameista ja siinähän kerrottiin, mitä tsunamissa tapahtuu - ensin vesi vetäytyy ja sitten se tulee voimalla takaisin.
Mut eniten huvittaa nää realityn halveksijat. Juu, suurin osa realityista on silkkaa paskaa, mut on siellä helmiäkin. Se on vain yksi genre muiden genrien joukossa. Ei realityn seuraajasta voi päätellä yhtään sen enempää kuin leffan tai kirjan nauttijasta. Näillä halveksijoilla tuntuu olevan oletuksena, et realityn katsoja ei tee muuta kuin vain katsoo sitä realitya tai et tv:n katsojalla ei ole muita aktiviteetteja (vai pitäisikö sano passiviteetteja?) kuin tv:n katselu. Melko ylimielistä tulkintaa ja kertoo paljon sanojasta itsestään. Täällä yliopistollakin on monia jonkun realityn seuraamiseen koukkuun jääneitä ja kyllä he ihan tolkuissaan silti ovat. Ja yksi katsoo intohimoisesti erästä tiettyä saippuaoopperaa, ihan kauhiata!
En minäkään katso telkkarista muuta kuin ajankohtaisohjelmia ja dokumentteja (BigBrother ja Hauskat kotivideot) sekä joskus urheilua (jalkapallo, jääkiekko). En jaksa seurata mitään sarjoja, enkä katsoa edes elokuvia telkkarista, ne tuleea aina liian myöhään. Jos haluan katsoa elokuvan, lataan sen netistä tai vuokraan videovuokraamosta. Uutisetkin saa luettua kätevämmin netistä. Netti on minulle nykyisin ykkösviihdemedia ja kakkosena tulee kirjat.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:11"]
eikö nykyisin pitäisi sanoa ettei ole tietokonetta :)
[/quote]
Tää olisi jo aika friikkiä!! Ei tv vielä mitään, mutta jos tietsikka puuttuisi, niin....
Netti > Pelit > Elokuvat > Radio > TV
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:08"]
Tosiaan, "kiireiset" ihmiset makaavat joka päivä tunteja tositv:n yms. edessä eikä aikaa jää tärkeisiin asioihin tai ihmisille.
[/quote]
LOL, siis ei jää aikaa tärkeille ihmisille, kuten esim. sinulle. Perkeleen juntti-tv vie sinulta yleisön. Kelle sä nyt huolesi kaadat, kelle sä nyt kerskut ja jaat tärkeitä mielipiteitäsi? No, onneksi on av - ja täähän on tosi tärkeä, eikä yhtään juntti, nih.
Olen tosiaan huomannut, että ei uskalla sanoa, ettei katso koskaan telkkaria. Se näyttää herättävän ihmisissä ihmeen paljon närkästystä.
Joten olen nykyään hiljaa siitä ja yritän rupatella iltislööppien perusteella näistä nykyisistä ilmiöistä, ettei kukaan huomaa, että en ole ajantasalla niistä.
En ole kaivannut telkkaria oikeastaan sitten 80-luvun. Erotessani nuoruuden avoliitosta, telkkari meni exälle ja en ostanut uutta 7 vuoteen, minkä asuin yksin. Muutettuani mieheni kanssa yhteen,, talouteen tuli taas televisio. Sitä katselin satunnaisesti ja äitiyslomalla taisin katsoa aamulla emmerdalen 90-luvulla. Sitten lähdin taas töihin ja aikaa ei enää riittänyt sohvalla lojumiseen, joten telkkarin katsonta jäi kokonaan.
Olen aina lukenut todella paljon ja mieluummin edelleenkin rojahdan sohvalle lukemaan, kuin aukaisen television.
Mutta olen kyllä huomannut, ,että tätä ei uskalla sanoa ääneen missään.
Yleensä nämä tyypit tuijottavat kyllä Areenaa, Katsomoa yms. todella paljon. Se on vain eri asia, kun tuijottaa tietokoneen näyttöä kuin tv:tä...
Töissä monet tuntuvat katsovan Big Brotheria, Salkkareita, Putousta yms. vähän niin kuin velvollisuudesta, jotta tietää mistä puhutaan. Sitten kokoonnutaan kahvipöytään haukkumaan näitä ohjelmia. Jos kaikki jättäisivat katsomatta ohjelmat, jotka oikeasti eivät kiinnosta, voisi kahvitauollakin puhua jostain muusta.
Tiedän kyllä, että TV:stä (varsinkin Teemalta) tulee paljon laadukkaita dokumentteja. Silti pidä parempana kirjojen ja laatulehtien lukemista. Esim. joku historia-aiheinen dokkari voi kestää tunnin, kun taas informaatiotasoltaan vastaavan pitkän aikakauslehtiartikkelin lukee 10 minuutissa (Historia-lehti, National Geographic jne.)
Tilastotietoa TV:n katselusta: http://www.finnpanel.fi
Suomalaiset katsovat keskimäärin yli 3 tuntia TV:tä päivässä, tämä on reilu 21 tuntia viikossa.
Väitän, että olisi paljon hyödyllisempää käyttää tämä aika itsensä kehittämiseen, liikuntaan, ihmissuhteisiin, lukemiseen, uuden kielen opiskeluun jne. Toki minäkin katson joskus elokuvia tai jakson erästä sarjaa, joka löytyy blurayna, mutta tähän menee vain 1-2 tuntia viikossa.
Jokainenhan voi itse valita käyttääkö aikansa katsomalla tv:tä vai ELÄMÄLLÄ omaa elämää.
Miten ketään voi pänniä se, että joku toinen ei katso telkkaria?
Meillä töissä moni jauhaa tv-ohjelmista päivittäin. Sarjojen henkilöhahmoista kuulee enemmän juttua kuin perheestä tai muista oikeista ihmisistä. Minua häiritsee se paljon enemmän, myös siksi, että ne samat tyypit jättävät duuneja rästiin, tulevat aamulla myöhässä, unohtuvat nettiin ja kaiken kaikkiaan eivät osaa käyttää työaikaa niin kuin pitäisi. No, muistan tämän sitten bonuksia jakaessani.
Minulle on ihan sama, katsooko joku televisio-ohjelmia ja millä laitteella, kunhan se ei vaikeuta niin sanottua elämää, etenkään muiden.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:09"]
Töissä monet tuntuvat katsovan Big Brotheria, Salkkareita, Putousta yms. vähän niin kuin velvollisuudesta, jotta tietää mistä puhutaan. Sitten kokoonnutaan kahvipöytään haukkumaan näitä ohjelmia. Jos kaikki jättäisivat katsomatta ohjelmat, jotka oikeasti eivät kiinnosta, voisi kahvitauollakin puhua jostain muusta.
Tiedän kyllä, että TV:stä (varsinkin Teemalta) tulee paljon laadukkaita dokumentteja. Silti pidä parempana kirjojen ja laatulehtien lukemista. Esim. joku historia-aiheinen dokkari voi kestää tunnin, kun taas informaatiotasoltaan vastaavan pitkän aikakauslehtiartikkelin lukee 10 minuutissa (Historia-lehti, National Geographic jne.)
Tilastotietoa TV:n katselusta: http://www.finnpanel.fi
Suomalaiset katsovat keskimäärin yli 3 tuntia TV:tä päivässä, tämä on reilu 21 tuntia viikossa.
Väitän, että olisi paljon hyödyllisempää käyttää tämä aika itsensä kehittämiseen, liikuntaan, ihmissuhteisiin, lukemiseen, uuden kielen opiskeluun jne. Toki minäkin katson joskus elokuvia tai jakson erästä sarjaa, joka löytyy blurayna, mutta tähän menee vain 1-2 tuntia viikossa.
[/quote]
Mitä sä tästä huolta kannat? Sinullahan on nyt etulyöntiasema, koska et ole tuhlannut aikaasi hyödyttömään tv:n tuijotteluun. Me pöljät odotamme henkeä pidätellen sun aikaansaannoksiasi: joko tulee se suuri, kaiken uusiksi pistävä keksintö, eeppinen romaani, joka on klassikko jo syntyessään vai hieno, ajatuksia herättävä mietelause?
Mä oon vain suorittanut, siis suorittanut (passiivisesti ja mielikuvituksettomasti) amk- ja yliopistotutkinnot, osaan vain viittä kieltä, hoidan asiantuntijuutta vaativan duunini mitenkuten ja osallistun yhteen tutkimusprojektiin vain osapäiväisesti, kirjoittelen yhteen blogiin satunnaisesti, harrastan melko vakavasti tähtitiedettä (vie liikaa aikaa sekin kaikelta "itsensä kehittämisestä" ja katselen telkusta mm. Putousta. Mitä kaikkea sitä saisikaan vielä aikaiseksi, jos ei olisi tuota saatanan pirunpesäkettä kotinurkassa?
Mut onneksi sinä saat aikaan vaikka mitä. Ja kehityt, mitä tv:n katsojat ei koskaan voi tehdä.
Aina kun satun töllön avaamaan niin muistuu kyllä mieleen miksi sitä ei melkeen koskaan tule katsottua.. Mainoskatkot -.-
Minusta ap:n pilkkiesimerkki on aika huono. Ei multa maanantaiaamuna kukaan töissä kysy, että tulikos saalista eilen. Huomasitkos miten se kiiski sätki hauskasti siinä jäällä? Siis miitäääh, et kertaakaan koko viikonloppuna pilkkinyt? Etkö edes tänäänkään aio mennä pilkkimään, kun nyt tulisi kuitenkin särkeä hyvin?
Meillä siis on kotona iso wt-telkkari, jota voin joskus katsoa vaikka viisi tuntia illassa ja välillä en muutamaan viikkoon. Seuraan oikeastaan vain yhtä realityohjelmaa ja paria sarjaa kerralla. Yleensä en ole niistäkään tuoreimpia jaksoja nähnyt kun joku haluaa niistä keskustella.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 15:41"]
Joo. En mäkään käy pilkillä, mutten pidä tarpeellisena sitä koko ajan mainostaa. Kumpikaan näistä naisista ei ole niitä penaalin terävimpiä kyniä ja joskus on tehnyt mieli sanoa, että kannattaisko joskus vaikka katsoa sitä telkkaria...
[/quote]
Mullakaan ei ole ollut TVtä enää pitkään aikaan. Sitä on ihan valtavasti aikaa tehdä jotain järkevää nyt kun ei tarvi istua tuon ääressä kaikkia päiviä. Sitä ei edes tajua miten paljon siinä vuorokaudessa on tunteja, kun ne kaikki käyttää telkun katsomiseen.
[/quote]
miksi sen telkkarin edessä pitäisi istua koko päivä? Eli sun mielestä se on on-off tilanne, mitään siitä välistä ei löydy?
mun katsominen vaihtelee ihan hirveästi, joskus vähemmän, joskus enemmän. Sairaana on kiva katsoa "hömppää", kun mitään muuta ei jaksa tehdä. Samoin joskus rättiväsyneenä perjantai-iltana.
joitain, esim brittitelevisiosarjoja on kiva seurata.
Ei kun nimenomaan nää kaverit korostaa itse sitä, etteivät katso telkkaria, vaikkei ole mitään puhetta mistään ohjelmista tms. Ovat sitä tyyppiä jotka tykkää korostaa itseään muutenkin. Ap
Tosiaan, "kiireiset" ihmiset makaavat joka päivä tunteja tositv:n yms. edessä eikä aikaa jää tärkeisiin asioihin tai ihmisille.