Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhe-elämää, Turku vs Helsinki

Vierailija
01.12.2020 |

Asumme Helsingissä ja mietimme muuttoa Turkuun. Työpaikat säilyy nykyisellään, että siitä ei ongelmaa. Lähinnä mietimme, että kuinka Turkuun sopeutuisimme? Minkälaista siellä on lapsiperheiden asua ja elää? Saisimme haaveitamme vastaavan kodin Turusta, se kiehtoo mutta sopeutuminen mietityttää.

Kertokaahan kokemuksia pk-seudulta Turkuun muuttaneet, miten on mennyt? Ja muutkin kommentit vastaan ja puolesta otetaan mielellään vastaan!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko keskusta-alueella kivoja lasten leikkipuistoja tms? Mites perhekerhot, kirkon lapsityö yms lapsiperheille suunnattu toiminta. Eli panostetaanko Turussa lapsiperheisiin? Ainakaan Turku-lisää ei makseta hoitarahan päälle. Se on harmi se...

AP

Minusta keskustassa on paljon puistoja. Tosin en kyllä muista eriksene missä siellä on leikkipuistoja.

Paljon on ainakin ennen ollut toimintaa.

Vierailija
42/64 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä pelota, että lapset alkavat puhua Turun murteella? Jos he ovat nuoria, se voi jäädä päälle niin etteivät he enää myöhemmin opi puhumaan normaalisti, vaikka muuttaisivatkin Helsinkiin opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä pelota, että lapset alkavat puhua Turun murteella? Jos he ovat nuoria, se voi jäädä päälle niin etteivät he enää myöhemmin opi puhumaan normaalisti, vaikka muuttaisivatkin Helsinkiin opiskelemaan.

Minä asuin lapsuuteni Lohjalla (jossa on melkein pahempi länsimurre kuin Turussa).

En koskaan oppinut ko murretta, koska kotona puhuttiin yleiskieltä.

Vierailija
44/64 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tämä vähän hirvittää. Oikeasti. Turun murre kuulostaa meidän korvaan erikoiselta ja paikoin sitä on vaikea ymmärtää. Oudolta tuntuisi jos omat lapset kalkattaisivat sitä. Itse puhumme yleiskieltä, ehkä lapsetkin pysyisivät vaan siinä?

Vierailija
45/64 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerissä pahoja sisäilmaongelmia, en omaa lastani sinne laittaisi. Uuden rakennuksen saaminen kestää aina.

Keskustassa on leikkipuistoja. Puolala, Barker, muumipuisto joen toisella puolella.. Kupittaan seikkailupuisto on melko lähellä. Talvipyöräilyreitti on myös mielestäni hyvä jos sattuu asumaan sopivasti.

Lapsille on kerhoja, kuntalisää ei makseta mutta Helsingin asumiskustannukset huomioiden ei kovin suuri miinus.

Murteeseen osittain tottuu. Omat lapset ei onneksi puhua turkua, vaikka välillä nuotti tuleekin.

Vierailija
46/64 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin 10 vuotta sitten jo. Minä olen Helsingistä Tammisalosta ja mies on Salosta. Olemme viihtyneet todella hyvin, lasten harrastukset lähellä, koulut lähellä vaikka kaksi käykin kansainvälistä koulua ja heillä pidempi matka. Torille on matkaa noin 4 kilometriä, työmatkaan menee 7 minuuttia autolla ja 20 min pyörällä, mutta etäilemme molemmat ta etäilimme jo ennen kuin korona alkoi. Omakotitalo maksoi 10 vuotta sitten 170 000 euroa, iso piha, paljon omenapuita, luumupuita ja kirsikkapuita. Olemme viihtyneet, emmekä varmaan koskaan muuta enää muualle. Turku on kesäisin minusta Suomen paras paikka asua ja talvella taas on aika hiljaista. Kulttuuria/utheilua/tapahtumia on koko ajan jos ne kiinnostaa. Parasta on lyhyet etäisyydet ja nopea liikkuminen mihin tahansa, golfkentille, harrastuksiin, merelle, saaristoon, Naantaliin jne jne. Ihmiset mukavia, en ole missään ollut niin paljon tekemisissä esim naapureiden kanssa, Helsingissä kun ei kerrostalossa edes naapurit tervehtineet, tämä on tällaista ns vanhan ajan Suomea.

Vierailija
47/64 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Topeliuksen ja Kähärin koulut hyviä myös. Muutettiin 14 v sitten Helsingistä ja kaikki tuntuu niin helpolta! Erityisesti, kun kaikkea löytyy eikä mihinkään kestä kauan. 10 min ja on jo toisella puolella kaupunkia, jos tarvitsee.

Vierailija
48/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Ajatus Turkuun muutosta ja sen tuomista positiivisista puolista nytkähti taas eteenpäin. Sain vahvistusta sille ajatukselle, ettei Turusta puutu juurikaan mitään vrs Helsinki.

Olisin kiitollinen jos joku Steiner-koulun vanhempi heittäisi vielä kokemuksia koulusta. Sisäilmaongelmat ovat nousseet jo. Koulun tunnelma, opettajat, opetuksen laatu? Meillä siis lapsi Hkissä yksityisessä koulussa, samoin yksityisellä olleet päivähoidossa. Julkisen taso on ollut niin kuraa. Ehkä tämä sama ongelma ei ole Turussa?

Vierailija
49/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner-koulua en kyllä miettisi.

Vierailija
50/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän perusteluja että miksi ei Steineria? Pedagogiikan sisältö on tuttu ja siihen en tarvitse kommenteja. Jos Steineriin päädymme, olemme tutkineet sen arvopohjaa ja allekirjoitamme sen. Mutta kokemuksia koulun ilmapiiristä kaipaisin. Jospa täällä olisi joku vanhempi, jonka lapsi on ko. koulussa?

Vierailija
51/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnollisia uimarantoja on täällä ei ole kuin yksi (Uittamolla) ja sinnekin on keskustasta matkaa 7 km. Toinen varteenotettava Ruissalossa, mutta sinne on matkaa vielä enemmän.

Uittamon uiimarannalle on torilta matkaa vajaa 5 km.

Vierailija
52/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän perusteluja että miksi ei Steineria? Pedagogiikan sisältö on tuttu ja siihen en tarvitse kommenteja. Jos Steineriin päädymme, olemme tutkineet sen arvopohjaa ja allekirjoitamme sen. Mutta kokemuksia koulun ilmapiiristä kaipaisin. Jospa täällä olisi joku vanhempi, jonka lapsi on ko. koulussa?

Opettajat eivät ole järin koulutettuja ja esim siirtyminen tavalliseen kouluun on vaikeaa. Yo-tulokset heikkoja.

Ja sama opettaja opettaa pitkään eli jos ei sukset mene yksiin, on silti sen yhden opettajan armoilla.

Vierailija
53/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolalan koulu on hyvä, siellä toimii myös kieliluokat ja musiikkiluokka. Ja ilmeisesti palasivat jo omaan rakennukseen väistötilojen jälkeen? Tosin itse näin naapurikaupungissa (Naantali) lapsia kasvattaneena hirvittää pienten lasten liikkuminen ydinkeskustassa, mutta ilmeisesti se sujuu ihan hyvin.

Itse aina välillä haaveilen muuttamisesta Turun keskusta-alueelle (itäinen keskusta, mikä Turussa on aivan eri asia kuin Helsingin Itäkeskus), mutta sitten taas totean Naantalin edut kuten loistavan terveyskeskuksen ja alhaiset verot, enkä enää haluakaan muuttaa.

Kouluista puheenollen, lapsemme ja lapsenlapsemme luokilla ei ole koskaan esiintynyt kiusaamista. Olen sopivin väliajoin kysellyt heiltä asiaa aikoinaan ja fiilis on ollut hyvä. Tosin osa on käynyt musiikkiluokat Puolalassa ja toiset muualla.

Toinen mikä on hyvä, että turussa voi liikuntaa harrastava ikääntynyt kävellä keskustaan asioille ja takaisin vielä näinikääntyneenäkin ( vajaa 5 km suuntaansa) , puhumattakaan fillaroinnsta.

Vierailija
54/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa kyllä panisin ihan tavalliseen kouluun. Esimerkiksi Vasaramäen koululla on hyvä maine ja koko alue on ihana. Lähellä on Kupittaan puisto jne

Vierailija
55/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poulalan koulu ja Syvälahden koulu loistavia.

Vierailija
56/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helsinkiläinen ja töiden vuoksi asunut pari vuotta Turussa ja muutaman Jyväskylässä.

Turkulaisiin porukoihin on oikeasti vaikeampi päästä ulkopuolisena sisään verrattuna helsinkiläisiin tai luonnostaan ystävällisiin jyväskyläläisiin. Helsingissä on aina paljon muualta muuttaneita ja ihmisiä avoimissa elämäntilanteissa, jolloin tutustuminen ja uusien ystäväpiirien luominen on helppoa. Turkulaisten piirit ovat sulkeutuneempia. Turkulaisten puhetyyli on töksäyttelevä ja jopa vähän töykeä. En tarkoita murretta vaan tyyliä kommunikoida toisten kanssa. Olen myös kohdannut yllättävän paljon helsinkiläisvihaa Turussa asuessani. 

Itse en viihtynyt, kuten ei moni Pk-seudulta alun perin oleva tuttavani. Jyväskylässä asuisin mielelläni edelleen, jos vain töitä olisi riittänyt. Ihmiset ovat siellä mukavia, kaupungissa yhdistyy pikkukaupungin leppoisuus ja riittävät palvelut.

Vierailija
57/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen helsinkiläinen ja töiden vuoksi asunut pari vuotta Turussa ja muutaman Jyväskylässä.

Turkulaisiin porukoihin on oikeasti vaikeampi päästä ulkopuolisena sisään verrattuna helsinkiläisiin tai luonnostaan ystävällisiin jyväskyläläisiin. Helsingissä on aina paljon muualta muuttaneita ja ihmisiä avoimissa elämäntilanteissa, jolloin tutustuminen ja uusien ystäväpiirien luominen on helppoa. Turkulaisten piirit ovat sulkeutuneempia. Turkulaisten puhetyyli on töksäyttelevä ja jopa vähän töykeä. En tarkoita murretta vaan tyyliä kommunikoida toisten kanssa. Olen myös kohdannut yllättävän paljon helsinkiläisvihaa Turussa asuessani. 

Itse en viihtynyt, kuten ei moni Pk-seudulta alun perin oleva tuttavani. Jyväskylässä asuisin mielelläni edelleen, jos vain töitä olisi riittänyt. Ihmiset ovat siellä mukavia, kaupungissa yhdistyy pikkukaupungin leppoisuus ja riittävät palvelut.

Minäkin olen asunut kaikissa noissa kolmessa kaupungissa, mutta kokemukseni täysin eri. Jyväskylässä sulkeutuneet sisäänpäinlämpiävät pikku piirit, kukaan ei puhu naapureilleen tai muutenkaan. Turussa sen sijaan jutustellaan vaikka kaupan jonossa. Olen puhelias ihminen ja jyväskyläläisten umpimielisyys oli märkkä rätti päin naamaa. Hgissä toki parhaat mahdollisuudet tutustua uusiin ihmisiin.

Vierailija
58/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse ikinä kohdannut helsinkiläisvihaa. En edes kiekkohulluilta. Tällaisia kommentteja lukiessa tulee mieleen, että olisiko peiliin katsomisen paikka?

Vierailija
59/64 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse ikinä kohdannut helsinkiläisvihaa. En edes kiekkohulluilta. Tällaisia kommentteja lukiessa tulee mieleen, että olisiko peiliin katsomisen paikka?

Minä olen. Savokainuulaiset mieheni sukulaiset huokuivat sitä. 

Turussa en ole sitä kohdannut.

Vierailija
60/64 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 🔼

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän