Haluaisin tehdä vaikutuksen ystävääni ruualla
Oon aika kehno kokki. Ystäväni on tulossa luokseni syömään parin viikon päästä ja haluaisin tarjota jotain mikä "vie kielen mennessään". Hän on sekasyöjä eikä allergioita. Haluaisin tehdä jotain oikein herkullista liharuokaa.
Olen hänen luonaan saanut herkutella kerran jos toisenkin ja aina yhtä hyvää. Millä tekisin häneen vaikutuksen? Saa olla vaativakin ruoka. Lupaan noudattaa orjallisesti reseptin kaikkia kohtia. Tai edes mikä liha olis takuuvarma onnistua?
Kommentit (34)
Sushi, jos kerran haaste ei pelota. Löytyy hyviä ohjevideoita.
Tee jotain ruokaa, joka hautuu uunissa pitkään. Uuniruoka on aina parasta.
Valkosipulisimpukat alkuun, purkista sini- tai vihersimpukoita, voita, valkosipulia ja aurajuustoa tai parmesaanilastuja pieneen kuppiin ja uunissa 10 minuuttia 200astetta. Pienet kahvikupit tai vastaavat käyvät hyvin jos ei ole etanapannua. Tai katkarapuja, voita, savupaprikaa, chiliä ja persiljaa valkosipulilla ja samoin uuniin. Paahtoleipää tai vastapaistettua patonkia kaveriksi.
Pääruuaksi stroganoff, hauduta naudanlihakuutioita pitkään uunissa vähässä vedessä, sekaan porkkanaa, sipulia ja ruskistettuja jauhoja tai lihaliemikuutio ja ruskeakastikepussi ja mausteet. Lisäksi uunissa paistetut perunat. Jauhoiset perunat puoliksi, keitetään viisi minuuttia ja sitten pellille. Ensin hölskytetään mausteöljyssä, mausteet maun mukaan, vaikka pippuria, paprikajauhetta, ranskanperunamaustetta ym. Voit vielä pyöritellä perunat maissijauhoissa, joihin sekoitat mausteet. Ja sitten uuniin alle 180 astetta ja tunti. Paistuvat samalla kuin stroganoff.
Jälkiruuaksi liekitetyt letut. Voi paistaa letut etukäteen tai ostaa valmiit, lämmitys pannulla voissa, sekaan appelsiinilikööriä ja tulta perään. Päälle jäätelöä ja kermavaahtoa purkista.
Pitäisi onnistua äkkinäiseltäkin.
Aitoon ja todelliseen ystävään ei tarvitse yrittää tehdä vaikutusta. Onneksi minulla on yksi sellainen. Mitään "kaveripiiriä" minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Aitoon ja todelliseen ystävään ei tarvitse yrittää tehdä vaikutusta. Onneksi minulla on yksi sellainen. Mitään "kaveripiiriä" minulla ei ole.
Tiedän ettei minun TARVITSE tehdä häneen vaikutusta. Olen ilmeisesti jollain tavoin jo joskus tehnyt, koska on rinnallani 25 vuotta pysynyt. Hän tietää etten ole mikään kokkikolmonen, niin siksi olisi mukava hänet yllättää. Otan ilolla vastaan kaikki tarjotut vaihtoehdot, niin lihat kuin kalatkin. Lammas on minulle vähän niin ja näin koska olen syönyt vain kerran elämässäni hyvää lammasta. Toisaalta toi aikaisempi lammasresepti kuulosti hyvältä pitkine haudutuksineen ym.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika nyt taas...
Lammasruoka tekisi minuun vaikutuksen.
Tarjoa ruoka tyylillä, kata kauniit astiat, laita kynttilöitä ja rauhallista musiikkia taustalle. Tarjoa aperitiivi, sopiva ruokajuoma ja digestiivi.
Tarjoa Lotiseva Herkkupizza, ystäväsi yllättyy takuulla. https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/549393/Lotiseva herkkupizza/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika nyt taas...
Tarkoitan, etten yrittäisi mitään gourmet-ruokaa enkä yrittäisi "ylittää itseäni", en siis yrittäisi tehdä vaikutusta. Tekisin sellaisen ruoan joka on riittävän helppo kokkaustaidoilleni ja joka on hyvää ja tarjoaisin sitä ystävälle.
Joillakin ihmisillä on ihan käsittämätön pakko "tehdä vaikutus" ja saada kehuja ja kenties saada sana vielä kiertämään erinomaisuudestaan ja saada muut kateellisiksi. Tiedän yhden sellaisen naisen, enkä luojan kiitos ole hänen kanssaan tekemisissä. Ihme arvomaailma sillä ihmisellä.
Tee vaikka Lyonin kanaa. On herkullista ja helppoa.
Tee punaviinissä haudutettu pata. Paras tulee jos saat jostain hirveä, mutta myös vaikka karjalanpaistiliha toimii. Pitkä haudutusaika on tässä se ratkaiseva tekijä, se mureuttaa lihan ja et voi epäonnistua eikä sun tarvitse edes vahtia ruokaa, se tekeytyy itsestään. Tässä yksi tosi simppeli ohje ihan omasta päästäni:
800 g kokolihaa kuutioina
3 porkkanaa kuutioina
2 sipulia kuutioina
1 punainen paprika kuutioina
2 tomaattia kuutioina
0,5-1 dl punaviiniä
Suolaa
Maustepippureita
Laakerinlehtiä
Voita
4-6 perunaa
Paista lihat tosi kuumalla pannulla voissa niin että pinta ruskistuu. Saavat olla sisältä raakoja. Heitä lihat pataan kuutioitujen sipulien, porkkanoiden ja paprikoiden kanssa. Lisää suolaa noin 1-2 tl, maustepippureita noin 5-10 kpl ja pari laakerinlehteä. Voit lisätä myös jotakin yrttiä, vaikkapa timjamia. Kaada päälle punaviini, lisää tarvittaessa vettä tai lihalientä, laita hautumaan miedolla lämmöllä niin että porisee kevyesti kannen alla. Noin parin tunnin päästä lisää tomaatit kuutioituna. Siitä noin tunti eteenpäin päätä jaksatko tehdä perunamuusia vai heitätkö myös perunat kuutioituna pataan. Kumpikin toimii hyvin. Jos pistät perunat pataan, se on valmista kun perunat ovat kypsiä. Tarkista suola. Lisukkeena toimii hyvin yksinkertaisimmillaan tuore leipä ja sama viini, jota käytit valmistukseen. Yrttivoi leivälle ja joku hyvä juusto olisi aivan täydellinen jos oikein haluat panostaa. Muista että tärkeintä on pitkä haudutusaika, eli ajat ohjeellisia minimiaikoja. Kun annat padan mureutua kunnolla, takaan että lautanen kaavitaan viimeisillä leivänmuruilla puhtaaksi eikä viiniä jää myöskään yli. 😉
T. Kokki
Vierailija kirjoitti:
Merimiespata.
Miesparka. Joutua nyt pataan. No ehkä on aromit kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
https://anna.fi/reseptit/hitaasti-paahdettu-lampaan-lapapaisti
Tein tänään tämän kokeilumielessä ja oli kyllä herkullista. Lammasta ei kaupasta löytynyt, mutta karitsa teki myös tehtävänsä. Päätin myös että tätä tarjoilen sitten ystävälleni. Ihan pienen muutoksen aion kyllä tehdä. Rosmariinia on tällä ohjeella mielestäni liikaa, eli sai ihan keskittyä löytämään suusta muita makuja kuin rosmariinin. Muuten oli suussa sulavaa. Pohdin vielä että laitanko lisukkeeksi keitettyä puikulaperunaa vai valkosipulikermaperunat.
Ap
Merimiespata.