Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat kertovat naisten seksuaalisesta ahdistelusta teekkaribileissä – "fuksirastilla" painostettu juomaan piimää miesopiskelijan haarovälistä

Kommentit (1198)

Vierailija
721/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunhan ne kuvat on katottava että se raha kolahtaa tilille

Vierailija
722/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole mitään uutta, 90-luvulla riparileirillä tyttöjä pakotettiin syömään porkkanaa poikien haarovälistä ns leikkimielessä ja sekä pappi että ohjaajat naureskelivat vieressä. Tämä on täysin totta.

täähän meni niin että 3 miestä menee makaamaan porkkanat ojossa, tyttö näkee tämän ja sen jälkeen silmät sidotaan. Sitten pitää pureskella nopeasti, paitsi viimeinen porkkana on vaihdettu makkaraksi..... ( terveisiä tosiaa 80-90 luvun ripareilta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia taisi puuttua tuosta Ylen artikkelista, mutta tuli esiin somessa. Teekkarikulttuuriin kuuluu bileiden lisäksi naisten syrjiminen opinnoissa ja työelämässä. Esim. ryhmätöissä osa miehistä ignooraa naisten ideat ja esittää ne myöhemmin omina. Osa miehistä pitää naisia typerinä, vaikka yksittäisellä naisella olisi huippuarvosanat ihan siellä samalla kurssilla missä mies itsekin on. Tuota ei voi selittää millään muulla kuin seksismillä ja valmistumisen jälkeen se jatkuu työelämässä.

Ei tässä ole kyse mistään bileistä ja että naisvihalta voisi suojautua jättämällä ottamatta paidan pois fuksirastilla. Tuo naisviha on syvällä teekkarikulttuurissa, myös luennoilla ja selvin päin.

Kasvattakaa poikanne kunnioittamaan naisia.

Hyvät lähteet taas väittämillä. 

On se kumma kuinka niin kovin voimaantuneet naiset eivät kykene pitämään puoliaan. 

Jos näissä tilanteissa kieltäytyy jostain, aletaan haukkua nynnyksi ja ilonpilaajaksi, joitakin huor*tellaan.

Fuksit ovat nuoria, eivät mitään 35-vuotiaita.

Ryhmäpaine on ihan oikea ilmiö myös, turhaan vänkkää vastaan, tosi noloa.

Ryhmäpaine? Ketä tähän ryhmään kuuluu, ne muut naiset?

Ootko tyhmä?

Ne muut opiskelijat.

Väännetään rautalangasta:

Teekkareiden kuumilla fuksitytöille järkkäämä mimmifutispeli ei jatku, ennen kuin juot pullon skumppaa. Sun takia homma seis, jos kieltäydyt. Ja ei, etukäteen tästä ei kerrota.

Sut heitetään vaatteet päällä altaaseen. Oot kokonaan märkä, on kylmä. Miehet sanoo, että hei vaatteet pois ja menkää saunaan lämmittelemään. Ja ei, kellään ei ole uikkareita tai vaihtovaatteita, koska tästä ei kerrottu.

Fuksirastilla pitää olla pitkä vaatejono. Sun joukku feilaa, jos kieltäydyt riisiutumasta.

Ne miehet huorittelut ja haukkuu ilonpilaajaksi, jos tuputettu viina ei kelpaa. Eivät välttämättä edes kerro, että se on 80 prossasta.

Luulisi olevan miehille armeijasta tuttu rangaistusmuoto, jos yksi ei tottele, kaikki kärsii. Eli yksi nillittäjä on syypää muiden ilon pilaamiseen. Se on nuorille aika hiton painava syy mennä muun joukon mukana.

Fuksit on usein juuri muuttaneet pois kotoa, usein uuteen kaupunkiin. Paine saada kavereita ja päästä porukkaan on valtava.

Vierailija
724/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset haluavat pukeutua paljastavasti juhliin joten juhlatoimikunnan nainen päättää teemaksi bordellin. siinä kaikki. 

Ei siinä ihan kaikki ole. Bordelli-bileitä kun on ehditty järjestää jo 30 vuotta joka syksy.

En ensimmäisen Bordellin syntytarinaa tiedä, kun en silloin vielä polilla ollut (muistan kyllä käyneeni tuona syksynä sähkölafkalla ja nähneeni ilmoitustaululla noiden juhlien mainoksen "Miehet pukeutuvat huonoiksi naisiksi ja naiset vaikka miksi"). Omana fuksivuotenani se oli jo vakiintunut perinne, jota järjestettiin koska sitä oli aina järjestetty.

Yksissä Bordelli-bileissä tuli käytyä opiskeluaikana. Ei ollut minun juttuni, niin ei tarvinnut toista kertaa mennä. Vaikka ei ainakaan sinä vuonna siellä niin mahdottoman suurta eroa ollut tavallisiin smökkibileisiin verrattuna, strippariesitys oli kutakuinkin ainoa asia, mitä ei smökissä muutoin nähnyt. Siitäkin jäi aika vaivaantunut olo.

Mitäs haluat niistä ensimmäisistä Bordelli bileistä kuulla? Olin itse paria ensimmäistä järjestämässä. Ja naisia oli mukana bileitä ideoimassa ja järjestämässä. Jos joku heistä olisi tuominnut jonkun idean huonoksi, hän olisi aivan varmasti ajanut mielipiteensä läpi. Oli ne vaan sen verran kovia naisia ne. Ei niissä yhtäkään osallistuja naista nolattu tai ahdisteltu. Yksi mies esitti elefanttia, ja hänet ohjattiin ulos bileistä. Nais strippari oli ehkä nyky standardeilla huono valinta ohjelmanumeroksi. Mutta Kinky-klubin sm-esitys ei. Lipuista tapeltiin, ja naisia oli varmasti enemmän osallistujissa, kuin ko. koulussa keskimäärin.

According to you. 

Onko sinulla vastakkaisia kokemuksia ko. bileistä? Oletko edes ollut teekkari- bileissä?

Kun kerran olet ollut järjestäjänä, niin eiköhän sinulla ole aikamoinen tarve selitellä asiat parhain päin. Peiliin katsomisen paikka.

Kyllä minä voin peiliin katsella. Noiden tapahtumien osalta ei kyllä löydä yksikään sen ajan opiskelija (sukupuolesta välittämättä) naisten halventamista tai suurempaa ahdistelua. Tottakai ajat muuttuvat, ja jälkikäteen on aivan turha arvostella historian tapahtumia. 30-luvulla oli kovasti muotia mittailla kalloja ja luokitella ihmisiä eri rotuihin, ja vetää siitä johtopäätöksiä mm. älykkyydestä. Ja tätä tapahtui myös Suomessa. Oman aikani teekkari-bileet olivat sen ajan opiskelijoiden käsityksen mukaan hyvinkin tasa-arvoiset. Tänä päivänä varmasti joku itse keksityllä sukupuolella varustautunut henkilö löytää varmasti moitittavaa tuostakin ajasta. Parin kymmenen vuoden kuluttua tämän päivän ihmiset ja touhut haukutaan aivan varmasti jonkun kategorian mukaan.

Vierailija
725/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset haluavat pukeutua paljastavasti juhliin joten juhlatoimikunnan nainen päättää teemaksi bordellin. siinä kaikki. 

Ei siinä ihan kaikki ole. Bordelli-bileitä kun on ehditty järjestää jo 30 vuotta joka syksy.

En ensimmäisen Bordellin syntytarinaa tiedä, kun en silloin vielä polilla ollut (muistan kyllä käyneeni tuona syksynä sähkölafkalla ja nähneeni ilmoitustaululla noiden juhlien mainoksen "Miehet pukeutuvat huonoiksi naisiksi ja naiset vaikka miksi"). Omana fuksivuotenani se oli jo vakiintunut perinne, jota järjestettiin koska sitä oli aina järjestetty.

Yksissä Bordelli-bileissä tuli käytyä opiskeluaikana. Ei ollut minun juttuni, niin ei tarvinnut toista kertaa mennä. Vaikka ei ainakaan sinä vuonna siellä niin mahdottoman suurta eroa ollut tavallisiin smökkibileisiin verrattuna, strippariesitys oli kutakuinkin ainoa asia, mitä ei smökissä muutoin nähnyt. Siitäkin jäi aika vaivaantunut olo.

Bordelli on koneinsinöörien fuksien bileet; älä sotke sähköteekkareita tähän (vaikka olisit mainoksen sähköllä nähnyt). Sähkön fuksien järjestämät bileet on Oikosulku.

Koneinsinöörien bileissä ei ollut millään tapaa täysipäistä 90-luvulla(kaan). Valitettavasti jouduin kerran paikalle. Sieltä on epäilemättä ”kasvanut” oikein setämiesten setämiehet maailmalle 🤢

Muistelen samaa. Tai lähinnä yritän unohtaa.

Koneinsinööreillä matalampi ÄO ja korkeampi veren testosteronitaso.

Mutta liittyen bordellibileisiin (koneosasto), niin sanonpahan vaan että aiheesta on yksi lehtijuttu joka löytyy googlaamalla. Toimittaja käy tutustumassa meininkiin ja kuvaa sen. Oikeastaan bileiden idea on että miehet ja naiset pukeutuu erittäin niukasti (miehillä speedot tai jotain nahka-asuja). Mies- ja naisstripparit esiintyy. Eli meininki kohtuu sama kun seksimessuilla paitsi että meininki kiltimpää ja pienimuotoisempaa. Lippuja kuulemma vaikea saada. En jaksanut yrittää kun itse olin opiskelija. Turha tuosta bileen nimestä on provosoitua. Ei siellä mitään ihmiskauppaa harrasteta. Meno lopulta paljon nörtimpää kun mitä nimi ja hehkutus antaa ymmärtää. Harva sieltä saaneena poistuu.

Vierailija
726/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli luokkabileet kyllä tosi siistejä ja pojat käyttäytyivät tosi fiksusti. T. 80-luvulla valmistunut naisinsinööri pienestä tekusta. Saattoi olla poikkeuksellinen luokka. 

Ihan käsi sydämmellä  harmittaako? Olisiko jossakin muualla ollut jännempää?

Myönnän kyllä itsekin laiminlyöneeni kanssaopiskelijoita ja olen siitä todella pahoillani.

Vierailija
727/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs haluat niistä ensimmäisistä Bordelli bileistä kuulla? Olin itse paria ensimmäistä järjestämässä. Ja naisia oli mukana bileitä ideoimassa ja järjestämässä. Jos joku heistä olisi tuominnut jonkun idean huonoksi, hän olisi aivan varmasti ajanut mielipiteensä läpi. Oli ne vaan sen verran kovia naisia ne. Ei niissä yhtäkään osallistuja naista nolattu tai ahdisteltu. Yksi mies esitti elefanttia, ja hänet ohjattiin ulos bileistä. Nais strippari oli ehkä nyky standardeilla huono valinta ohjelmanumeroksi. Mutta Kinky-klubin sm-esitys ei. Lipuista tapeltiin, ja naisia oli varmasti enemmän osallistujissa, kuin ko. koulussa keskimäärin.

According to you. 

Onko sinulla vastakkaisia kokemuksia ko. bileistä? Oletko edes ollut teekkari- bileissä?

Kun kerran olet ollut järjestäjänä, niin eiköhän sinulla ole aikamoinen tarve selitellä asiat parhain päin. Peiliin katsomisen paikka.

Olen eri, mutta millä perusteella sinä kyseenalaistat tuon kertomuksen, jos et ole itse ollut edes paikalla?

Sillä perusteella, että hän ei voi tietää, mitä naiset tai muut osallistujat ajattelivat tai tunsivat tapahtumasta, mutta silti puhuu heidän puolestaan. Puhukoon vaan omasta puolestaan, vastenmielisen tapahtuman järjestäjänä.

Vierailija
728/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tkk:lla maisteriopinnot vasta 29 vuotiaana, en ole kauheasti kerennyt bilettää ja nyt zoomissa koronan takia luennot ym. Mua on kerran sanottu zoomissa seksikkään näköiseksi henkilön toimesta joka aina kehuu komeiden miesten ulkonäköä, olen itse nainen. Oli päällä ihan huppari ja ei meikkiä. Siinä kaikki ahdistelu ja vähättely mitä olen itse toistaiseksi Aallon tietotekniikan laitoksella kokenut... Päinvastoin miesteekkarit kohtelee mua mielestäni korostuneen tasa-arvoisesti kokoajan kaikkialla... Mutta olenkin vanhempi jo...

Vierailija
729/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko tyhmä?

Ne muut opiskelijat.

Väännetään rautalangasta:

Teekkareiden kuumilla fuksitytöille järkkäämä mimmifutispeli ei jatku, ennen kuin juot pullon skumppaa. Sun takia homma seis, jos kieltäydyt. Ja ei, etukäteen tästä ei kerrota.

Sut heitetään vaatteet päällä altaaseen. Oot kokonaan märkä, on kylmä. Miehet sanoo, että hei vaatteet pois ja menkää saunaan lämmittelemään. Ja ei, kellään ei ole uikkareita tai vaihtovaatteita, koska tästä ei kerrottu.

Fuksirastilla pitää olla pitkä vaatejono. Sun joukku feilaa, jos kieltäydyt riisiutumasta.

Ne miehet huorittelut ja haukkuu ilonpilaajaksi, jos tuputettu viina ei kelpaa. Eivät välttämättä edes kerro, että se on 80 prossasta.

Pakko sanoa ex teekkari miehenä että tommonen meininki on täysin asiatonta.  Isin pikku talttahampaat luulee olevansa jotain suuria mestareita kun oikeen keksimällä keksivät temppuja että saisi vaatteet pois opiskelijakollegoilta. Ja vielä häpäisevät muiden teekkarien maineen noilla tempuillaan. Onneks ei tuo kiltahörhöily ollut mun juttu kun aikoinani opiskelin Otaniemessä. Pakko sanoa että normi miehenä ei ollut hajuakaan että jotkut siellä tommosta harrastaa.

En muutenkaan koskaan tajunnu sitä että miksi valtaosa teekkarimiehistä yritti epätoivon vimmalla piirittää niitä 5 %, teekkareista jotka oli naisia. Että miksi ei voinut vaan mennä jonnekkin humanistibileisiin, kauppisbileisiin, hoitsubileisiin jns. ja tutustua vastakkaisen sukupuolen edustajiin.

Vierailija
730/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

According to you. 

Olen eri, mutta millä perusteella sinä kyseenalaistat tuon kertomuksen, jos et ole itse ollut edes paikalla?

Sillä perusteella, että hän ei voi tietää, mitä naiset tai muut osallistujat ajattelivat tai tunsivat tapahtumasta, mutta silti puhuu heidän puolestaan. Puhukoon vaan omasta puolestaan, vastenmielisen tapahtuman järjestäjänä.

Aika monta vuotta ehdin opiskelijajärjestössä touhuta, ja myös niiden naisopiskelijoista kanssa kesksutella. Yksikään heistä ei tullut sanomaan, että kauheat bileet, kun siellä halvennettaisiin naisia, tms. Ja naisia oli ko. opiskelijajärjestön hallituksessa vuodesta riippuen 30-50%. Eli juuri siinä porukassa, joka järjesti noita bileitä. Opiskelijoista koneella oli naisia n. 10-15%.

Vierailija
731/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö noilla hulluilla on Tampereella bommareita?

Vierailija
732/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin keskitysleiri se fuksirasti muka on? Avatkaa suunne ja sanokaa EI.

Itse kieltäydyin osallistumasta lukion "mopotukseen" eli siihen, että ylioppilaskirjoituksiin valmistautuvat oppilaat halusivat kyykyttää ensimmäisen vuoden oppilaita. 

Vierailija
733/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin keskitysleiri se fuksirasti muka on? Avatkaa suunne ja sanokaa EI.

Itse kieltäydyin osallistumasta lukion "mopotukseen" eli siihen, että ylioppilaskirjoituksiin valmistautuvat oppilaat halusivat kyykyttää ensimmäisen vuoden oppilaita. 

Eiköhän se ei ollut ihan tässä. Jopa ahdistelijapäsmäröijille. Toivottavasti kävi tarpeeksi selväksi.

Vierailija
734/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin tkk:lla maisteriopinnot vasta 29 vuotiaana, en ole kauheasti kerennyt bilettää ja nyt zoomissa koronan takia luennot ym. Mua on kerran sanottu zoomissa seksikkään näköiseksi henkilön toimesta joka aina kehuu komeiden miesten ulkonäköä, olen itse nainen. Oli päällä ihan huppari ja ei meikkiä. Siinä kaikki ahdistelu ja vähättely mitä olen itse toistaiseksi Aallon tietotekniikan laitoksella kokenut... Päinvastoin miesteekkarit kohtelee mua mielestäni korostuneen tasa-arvoisesti kokoajan kaikkialla... Mutta olenkin vanhempi jo...

Ootas vaan niin 20 vuoden päästä muistikuvasi asiasta on ihan toiset ja raivoat pitkin silloista hologrammi-somea että sinua on sorrettu. 

Vierailija
735/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten he voivat tietää, että se on juuri naisiin kohdistunutta häirintää? Ei voi tietää mikä sukupuoli-identiteetti kenelläkin on. Jos nuo penikselliset luulivat heitä vaginallisiksi miehiksi, niin sittenhän se oli vain poikien keskinäistä pelleilyä. Sitäpaitsi penis voi olla myös feminiininen elin. Nämä "häirityt" siis tekivät aikamoista oletuksia itsekin näiden toisten sukupuoli-identiteetistä. Ehkä se olikin naisten keskinäinen saunailta. Kysyivätkö nuo menstruoijat, miksi nämä penikselliset identifioituivat? Ehkä he tosiaan olivat peniksellisiä naisia.

Vierailija
736/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

According to you. 

Aika monta vuotta ehdin opiskelijajärjestössä touhuta, ja myös niiden naisopiskelijoista kanssa kesksutella. Yksikään heistä ei tullut sanomaan, että kauheat bileet, kun siellä halvennettaisiin naisia, tms. Ja naisia oli ko. opiskelijajärjestön hallituksessa vuodesta riippuen 30-50%. Eli juuri siinä porukassa, joka järjesti noita bileitä. Opiskelijoista koneella oli naisia n. 10-15%.

Mutta nyt sanotaan, ja ihan tosi moni sanoo julkisuudessa. Sinäkö tiedät paremmin? Sepä hienoa! Oletko nykyisin setämiesinsinööri?

Tamperelaisten touhuista en juurikaan tiedä, ja vielä vähemmän tiedän tämän päivän opiskelijoiden touhuista. Oman aikani tapahtumista tiedän, ja vielä jopa muistan. Oletkos itse paljonkin opiskelijatapahtumissa pyörinyt, vai huuteletko täällä ihan vaan vapaamuotoisesti? Some-lässytyksiin tulee aina suhtautua varauksellisesti, ja varsinkin sellaisten henkilöiden kirjoituksiin, joiden ansainta perustuu raflaavia otsikoihin. En kiistä, etteikö joku ole joskus voinut kokea ahdistuneisuutta opiskellessaan.

Ja joo, olen setä. En ole vaihtanut sukupuoltani, joten olen yhä 863mies. Ja olen DI. Eli aika lähelle tuo sinun heittosi osui.

Vierailija
737/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hittojako osallistuvat mihinkään makkaransyöntiin kenenkään haarovälistä... Turhaa ininää. 

Aina voi sanoa ei ja pitääkin sanoa jos siltä tuntuu että rajoja ylitetään.

Vierailija
738/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat seksuaalisen ahdistelun värit?

Vierailija
739/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä Natalla kesti 13 vuotta uhriutua tästäkin asiasta. Ilmeisesti se on vastuuvapauslauseke syntyä naiseksi. Ilmeisesti pitäisi syyntakeettomaksi julistaa, kun hän ei ole valmis ottamaan yhtään vastuuta omista teoistaan. Ehkäpä 20 vuoden päästä selviää että joku mies on pakottanut hänet ottamaan kaulatatuoinnin.

Vierailija
740/1198 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörit ovat sairas lahko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan