Miksi jotkut eivät ymmärrä mitä KERTAKÄYTTÖINEN tarkoittaa? Kertakäyttöistä maskia ei käytetä uudelleen!
"Mutta kun pidin vain puoli tuntia, voin laittaa vielä huomenna uudelleen!"
Se on KERTAKÄYTTÖINEN. Sitä EI KÄYTETÄ UUDELLEEN.
Miten tämä voi olla näin vaikea ymmärtää?
Kommentit (85)
Kävin kaupassa maanantaina ja juuri äsken. Molemmilla kerroilla suurimmalla osalla oli maksit kasvoilla. Otin takin taskusta, jota en muuten koskaan käytä (rintatasku parkatakissa) maskin, joka oli naamallani viikko sitten.
En vaan jaksa tätä. Inhoan pitää maskia, joten käyn enää vain ruokakaupassa ja kirjastossa. Joululahjat tilasin netistä eilen ja tänään.
Mä en ole vielä kertaakaan käyttänyt vaikka leviämisalueella. Keväällä on kerrottu ettei niistä hyötyä niin en käytä. Muutnrkin ravaan kaupassa noin 5 krt päivässä niin en jaksa joka muutamaksi minuutiksi ostaa sellaisia. Ei ole kukaan pahasti katsonut. Virastoissa, lääkäreillä yms ku käy ni en kuule sanaakaan mitä sieltä maskin takaa mumistaan. Terveyskeskuksen ajanvarauspaikastakin joufuin lähtemään hoitamatta asiaa ku en kuullut sanaakaan mitä se maskin ja pleksin takaa puhui... On tää sairasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään huoleta kuinka tämä maskien käyttäminen normalisoi ja suorastaan kannustaa kasvojen peittämiseen julkisesti?
Ja mua huolettaa kuulovammaisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan kuvittele että kangasmaskien käyttäjät pesevät niitä joka käyttökerran jälkeen? Niitä pidetään naamalla sosiaalisen paineen alla kaupoissa ja julkisissa kulkuvälineissä, sitten työnnetään taskuun ja sieltä taas naamalle.
Tämä on totta. Asun maaseudulla, täällä ei tiettävästi ole ainuttakaan tartuntaa ja kuuliaisina me käytämme maskeja kaupassa tai viedessämme lasta päivähoitoon. Käsidesiä kuluu, etäisyyttä pidetään ja päivitellään sitä, kun tautitapauksia on aina vain enemmän, vaikka me omasta mielestämme teemme kaikkemme. Mutta kun se maski on meille vain sosiaalinen pakko, niin eihän se oikeasti vaikuta.
kö-yhä kirjoitti:
mä keitin just kaks,mulla matka kestää kaks minuuttia sinne ja kaksi takaisin plus 20min kaupan kierto,aivan hyvin voi keittää ja käyttää uudelleen,muutaman kerran ainaskin
VTT sanoi että noin 10 kertaa.
Itse en käytä maskia ollenkaan, tai jos käytän, niin käytössä on sama "kertakäyttö" maski joka on ollut takussani jo elokuusta. Kyse on piitaamattomuudesta, tai oikeastaan minun kohdallani siitä, etten usko tämän korona viruksen olevan niin vaarallinen kuin väitetään. Maskeilla yhtiöt tienaa miljardeja.
Myös mielestäni yhteiskunnan toimet koronaa vastaan ovat olleet huonoja. Miksi sulkea kaikki yritykset, kun suomessa COVID-19 kuolleiden mediaani ikä on 87. Jos ette usko niin katsokaa vaikka itse. Kaikki tämä hässäkkä muutaman vanhuksen takia. Vanhukset ovat riskiryhmää myös ihan perusflunssalle, joten mikään ei ole muuttunut. Mikseivät riskiryhmään kuuluvat vain eristä itseään. Ei kiinnosta korona eikä mitään sääntöpaskat. Vittuillaksen myös yskin kovaäänisesti julkisilla paikoilla pelotellakseni korona hyseerikkoja :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään huoleta kuinka tämä maskien käyttäminen normalisoi ja suorastaan kannustaa kasvojen peittämiseen julkisesti?
Kohta ollaan valmiita burkhaankin.
Mä kyllä rakastan raikasta ilmaa ja happea niin paljon, ettei mun maskinkäyttö normalisoidu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan kuvittele että kangasmaskien käyttäjät pesevät niitä joka käyttökerran jälkeen? Niitä pidetään naamalla sosiaalisen paineen alla kaupoissa ja julkisissa kulkuvälineissä, sitten työnnetään taskuun ja sieltä taas naamalle.
Minä pesen. Enkä koskettele likaista maskia enkä varsinkaan työnnä taskuun ilman pussia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vielä kertaakaan käyttänyt vaikka leviämisalueella. Keväällä on kerrottu ettei niistä hyötyä niin en käytä. Muutnrkin ravaan kaupassa noin 5 krt päivässä niin en jaksa joka muutamaksi minuutiksi ostaa sellaisia. Ei ole kukaan pahasti katsonut. Virastoissa, lääkäreillä yms ku käy ni en kuule sanaakaan mitä sieltä maskin takaa mumistaan. Terveyskeskuksen ajanvarauspaikastakin joufuin lähtemään hoitamatta asiaa ku en kuullut sanaakaan mitä se maskin ja pleksin takaa puhui... On tää sairasta aikaa.
Uskotko aina väkisin ensimmäisiä tietoja lopun ikääsi, vaikka ne kumotaan, vai ainoastaan kun se sopii itsellesi parhaiten?
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä maskia ollenkaan, tai jos käytän, niin käytössä on sama "kertakäyttö" maski joka on ollut takussani jo elokuusta. Kyse on piitaamattomuudesta, tai oikeastaan minun kohdallani siitä, etten usko tämän korona viruksen olevan niin vaarallinen kuin väitetään. Maskeilla yhtiöt tienaa miljardeja.
Myös mielestäni yhteiskunnan toimet koronaa vastaan ovat olleet huonoja. Miksi sulkea kaikki yritykset, kun suomessa COVID-19 kuolleiden mediaani ikä on 87. Jos ette usko niin katsokaa vaikka itse. Kaikki tämä hässäkkä muutaman vanhuksen takia. Vanhukset ovat riskiryhmää myös ihan perusflunssalle, joten mikään ei ole muuttunut. Mikseivät riskiryhmään kuuluvat vain eristä itseään. Ei kiinnosta korona eikä mitään sääntöpaskat. Vittuillaksen myös yskin kovaäänisesti julkisilla paikoilla pelotellakseni korona hyseerikkoja :D
Likainen maski on riski SINULLE.
Krtkäyttöiset maskit voi pestä silkkiohjelmalla - itse asiassa niillä hengittää paljon kevyemmin sen jälkeen kun kaikki ryönä lähtenyt veks. Suosittelen.
kertakäyttöisen maskin voi hygienisoida myös toholla.
Mä ostin 50 maskin pakkauksen toukokuussa, kun asuinmaassni tuli maskipakko. Vielä n. 10 maskia jäljellä. Ovat riittoisia, vaikka käyttäjiäkin on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Kyse ei ole ymmärryksen puutteesta. Maskia pidetään sosiaalisista-, eikä terveydellisistä syistä. Kiitos teidän vouhottajien.
Ilmankos taudit tuolla asenteella leviääkin.
No mitähän tauteja se maski estäisi leviämästä? Kerropa nyt. Niissä kertakäyttösissä maskeissa oikein lukee, ettei suojaa koronalta tai muilta viruksilta.
Ainoa tapa estää tauteja leviämästä on kunnollinen käsihygienia ja turvavälit. Maskit on aivan yhtä tyhjän kanssa tautien levittämisen suhteen.
Miten käsienpesu auttaa, jos joku lähelläsi aivastaa tai hengittää naamaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Kyse ei ole ymmärryksen puutteesta. Maskia pidetään sosiaalisista-, eikä terveydellisistä syistä. Kiitos teidän vouhottajien.
No mitähän tauteja se maski estäisi leviämästä? Kerropa nyt. Niissä kertakäyttösissä maskeissa oikein lukee, ettei suojaa koronalta tai muilta viruksilta.
Ainoa tapa estää tauteja leviämästä on kunnollinen käsihygienia ja turvavälit. Maskit on aivan yhtä tyhjän kanssa tautien levittämisen suhteen.Miten käsienpesu auttaa, jos joku lähelläsi aivastaa tai hengittää naamaasi?
Ja mistä ne taudit pääsevät käsiin?
Jos hengittelee kokoajan takaisin niitä omia bakteerejaan siitä maskista, niin henigtystietulehduksen todennäköisyys vaan kasvaa. Varsinkin nyt talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Ainoa tapa estää tauteja leviämästä on kunnollinen käsihygienia ja turvavälit. Maskit on aivan yhtä tyhjän kanssa tautien levittämisen suhteen.Miten käsienpesu auttaa, jos joku lähelläsi aivastaa tai hengittää naamaasi?
Et osannut sitten lukea käsihygieniaa pidemmälle.
"Ainoa tapa estää tauteja leviämästä on kunnollinen käsihygienia JA TURVAVÄLIT." Kukaan ei hengitä naamalle tai pärski päälle, kun pitää ne turvavälit.
Vaikka olisi maski naamalla, muttei pidä turvavälejä, niin se virus kyllä leviää sieltä maskin takaa, koska ne maskit EI suodata viruksia.
Entä jos itse pitää turvavälejä, mutta muut eivät ja tulevat yllättäen lähellesi sattumalta samalla aivastaen ja kummallakaan osapuolella ei ole maskia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Et osannut sitten lukea käsihygieniaa pidemmälle.
"Ainoa tapa estää tauteja leviämästä on kunnollinen käsihygienia JA TURVAVÄLIT." Kukaan ei hengitä naamalle tai pärski päälle, kun pitää ne turvavälit.
Vaikka olisi maski naamalla, muttei pidä turvavälejä, niin se virus kyllä leviää sieltä maskin takaa, koska ne maskit EI suodata viruksia.Entä jos itse pitää turvavälejä, mutta muut eivät ja tulevat yllättäen lähellesi sattumalta samalla aivastaen ja kummallakaan osapuolella ei ole maskia?
No se on sitten voivoi. Minä pidän itse turvavälit, mutta en pelkää koronaa. Jos joku tunkee iholle ja aivastaa, niin minkäs minä sille voin. Maski ei estä niitä viruksia leviämistä aivastuksen mukana, joten jos ei pidä turvaväliä, niin on se ja sama onko maskia vai ei.
Siksi ne turvavälit! Maskeista viis.
Olen pessyt kertakäyttömaskit pesupussissa 60 astetta ohjelmassa ja ihan hyvinä ovat pysyneet. Kuulemma noin kymmenisen kertaa voi noin tehdä, siitähän oli tutkimuskin. Kannattaa kiinnittää vain huomiota pyykinpesuaineen ja huuhteluaineen tuoksuun ettei mene taju :) Mutta miedosti tuoksuvina ne ovat kyllä paremman tuoksuisia kuin uusina. Ja tottakai laitan pesuun, vaikka olisin käyttänyt vain viisi minuuttia, ei se nyt niin iso vaiva ole.