Miksi jotkut eivät ymmärrä mitä KERTAKÄYTTÖINEN tarkoittaa? Kertakäyttöistä maskia ei käytetä uudelleen!
"Mutta kun pidin vain puoli tuntia, voin laittaa vielä huomenna uudelleen!"
Se on KERTAKÄYTTÖINEN. Sitä EI KÄYTETÄ UUDELLEEN.
Miten tämä voi olla näin vaikea ymmärtää?
Kommentit (85)
Itse laitan viikon aikana käytetyt maskit sähkösaunaan lämmityksen ajaksi eli noin tunniksi.
Itse en pidä kertakäyttömaskia kuin yhden kerran kuten kuuluukin.
Autossa on paketillinen maskeja. Aina kun menen vaikka kauppaan, desinfioin käteni ensin käsidesillä ja sitten otan maskin paketista ja asetan paikoilleen. Käyn kaupassa ja palatessa autolle, poistan maskin pitäen kiinni vain niistä nauhoista - en koske maskiin - ja heitän maskin kaupan edessä olevaan roskikseen. Autoon päästyäni desinfioin ensin käteni ennen liikkeelle lähtöä. Aina uusi maski vaikka kävisi vain kerran kaupassa vaikka vain maitoa hakemassa. Mikäli ajaa vielä toiseen kauppaan tai virastoon tai muualle, pidän sen maskin ajaessani naamalla - en koske siihen enkä poista sitä autossa.
Tuon ei pitäisi kellekään olla vaikea prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Autossa on paketillinen maskeja. Aina kun menen vaikka kauppaan, desinfioin käteni ensin käsidesillä ja sitten otan maskin paketista ja asetan paikoilleen. Käyn kaupassa ja palatessa autolle, poistan maskin pitäen kiinni vain niistä nauhoista - en koske maskiin - ja heitän maskin kaupan edessä olevaan roskikseen. Autoon päästyäni desinfioin ensin käteni ennen liikkeelle lähtöä. Aina uusi maski vaikka kävisi vain kerran kaupassa vaikka vain maitoa hakemassa. Mikäli ajaa vielä toiseen kauppaan tai virastoon tai muualle, pidän sen maskin ajaessani naamalla - en koske siihen enkä poista sitä autossa.
Minä kuuntelin radiosta, kuinka neuvottiin uusiokäyttämään kertakäyttömaskit. Ne voi keittää jopa 10 kertaa ilman, että teho juurikaan laskee. Ne voi myös desinfioida vaikka kuivassa saunassa, kunhan ne ovat siellä n.80 asteessa tarpeeksi pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Kyse ei ole ymmärryksen puutteesta. Maskia pidetään sosiaalisista-, eikä terveydellisistä syistä. Kiitos teidän vouhottajien.
Just näin, en mä ainakaan tuhlaa rahojani johonkin maskeihin joiden
1. hyödyistä en ole yhtään varma
2. käyttäminen on rillien kanssa aivan saatanallisen hankalaa
3. naamalla ollessa hengittäminen todella vaikeata, alkaa puuskututtaa ---> rillit huurustuu entistä enemmän.
1. Googlaamalla löytyy iseita tieteellisiä julkaisuja joissa on todettu hyödyt. Yhtäön julkaisua et llydä missä sanottaisiin maskin olevan hyödytön. Keväällä ei oltu vielä ehdittytestata korona viruksen kanssa maskia, joten tottakai tutkimuksissa täytyi todeta ettei ole näyttöä korona maskin hyödyistä korona viruksen kanssa.
2. 3. Tsemppiä. Kaikki voivat oppia käyttämään maskia, jottei näitä ongelmia synny.
Vierailija kirjoitti:
Jos hengittelee kokoajan takaisin niitä omia bakteerejaan siitä maskista, niin henigtystietulehduksen todennäköisyys vaan kasvaa. Varsinkin nyt talvella.
Tämähän nyt ei pidä millään lailla paikkaansa.
Kas itsekäs ihminen ymmärtävää, että maskilla suojellaan muita ihmisiä, siksi sen käyttö ei ole tarpeen. Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta-teema on hylätty vanhanaikaisena, tilalle on tullut itse.
Itsekäs ihminen käsittää, että maskia pitää käyttää lähinnä pahoilta katseilta suojautumiseen, eikä maskin puhtaudella ole merkitystä ( "hähhähhää, ITSEHÄN käytän samaa maskia koko ajan, ettekä pellet edes huomaa eroa!").
Kas tässä on se pieni ongelma. Maskin likaisuudesta on haittaa lähinnä ITSELLE, jos maskiin on päätynyt terveydelle haitallisia mikrobeja.
Moni itse-ihminen käyttäytyy vähän niin kuin teini, joka kapinoi auktoriteetteja vastaan omaksi vahingokseen. He eivät halua olla lampaita, he haluavat osoittaa kuuluvansa omaan viiteryhmäänsä (ilmeisesti pässeihin?).
Juu, jännä juttu et googlaamalla ei löydy 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Kyse ei ole ymmärryksen puutteesta. Maskia pidetään sosiaalisista-, eikä terveydellisistä syistä. Kiitos teidän vouhottajien.
3. naamalla ollessa hengittäminen todella vaikeata, alkaa puuskututtaa ---> rillit huurustuu entistä enemmän.
1. Googlaamalla löytyy iseita tieteellisiä julkaisuja joissa on todettu hyödyt. Yhtäön julkaisua et llydä missä sanottaisiin maskin olevan hyödytön. Keväällä ei oltu vielä ehdittytestata korona viruksen kanssa maskia, joten tottakai tutkimuksissa täytyi todeta ettei ole näyttöä korona maskin hyödyistä korona viruksen kanssa.
2. 3. Tsemppiä. Kaikki voivat oppia käyttämään maskia, jottei näitä ongelmia synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Ilmankos taudit tuolla asenteella leviääkin.
No mitähän tauteja se maski estäisi leviämästä? Kerropa nyt. Niissä kertakäyttösissä maskeissa oikein lukee, ettei suojaa koronalta tai muilta viruksilta.
Ainoa tapa estää tauteja leviämästä on kunnollinen käsihygienia ja turvavälit. Maskit on aivan yhtä tyhjän kanssa tautien levittämisen suhteen.Miten käsienpesu auttaa, jos joku lähelläsi aivastaa tai hengittää naamaasi?
Et osannut sitten lukea käsihygieniaa pidemmälle.
"Ainoa tapa estää tauteja leviämästä on kunnollinen käsihygienia JA TURVAVÄLIT." Kukaan ei hengitä naamalle tai pärski päälle, kun pitää ne turvavälit.
Vaikka olisi maski naamalla, muttei pidä turvavälejä, niin se virus kyllä leviää sieltä maskin takaa, koska ne maskit EI suodata viruksia.Entä jos itse pitää turvavälejä, mutta muut eivät ja tulevat yllättäen lähellesi sattumalta samalla aivastaen ja kummallakaan osapuolella ei ole maskia?
No se on sitten voivoi. Minä pidän itse turvavälit, mutta en pelkää koronaa. Jos joku tunkee iholle ja aivastaa, niin minkäs minä sille voin. Maski ei estä niitä viruksia leviämistä aivastuksen mukana, joten jos ei pidä turvaväliä, niin on se ja sama onko maskia vai ei.
Siksi ne turvavälit! Maskeista viis.Kyllä se maski estää, ei yksittäisiä viruksia mutta se pysäyttää ne pisarat, joissa virukset lähtevät leijailemaan. Ihmeesti viitsit yrittää argumentoida asiaasi jos et viitsi perehtyä siihen, mitä asiasta on sanottu ja miten sitä on tutkittu.
Ei niitä maskeja huvin vuoksi ole tarkoitettu pidettäväksi, vaikka jotkut ovat senverran lapsellisia, että repivät iloa siitä, että pelottelevat muita yskimällä huvikseen. Tai päättävät, että huonot ja jo hylätyt perustelut ovat aina parempia kuin pussillinen uusia. Jotka siis jostain mystisestä syystä ovat voittaneet ne edelliset.
Juuri näin. Lisäksi kertakäyttömaskin staattinen varaus imee partikkkeleita puoleensa ja sitoo ne kankaaseen. Aiheesta on tarjolla JUFO laatuisia tutkimuksia, jotka löytyy googlaamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuntelin radiosta, kuinka neuvottiin uusiokäyttämään kertakäyttömaskit. Ne voi keittää jopa 10 kertaa ilman, että teho juurikaan laskee. Ne voi myös desinfioida vaikka kuivassa saunassa, kunhan ne ovat siellä n.80 asteessa tarpeeksi pitkään.
Muuten oikein, mutta teho laskee pesussa huomattavasti. Estää kyllä pisaratartunna ja on pesun jälkeenkin parempi kuin kangasmaski, mutta maskin staattiset ominaisuudet katoaa osaksi pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan kuvittele että kangasmaskien käyttäjät pesevät niitä joka käyttökerran jälkeen? Niitä pidetään naamalla sosiaalisen paineen alla kaupoissa ja julkisissa kulkuvälineissä, sitten työnnetään taskuun ja sieltä taas naamalle.
Et kai sinä kuvittele tietäväsi, miten kaikki sinulle tuntemattomat ihmiset toimii. Käytän kangasmaskeja, jotka pesen joka käytön jälkeen. En koskaan laitta maskia uudelleen naamalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan kuvittele että kangasmaskien käyttäjät pesevät niitä joka käyttökerran jälkeen? Niitä pidetään naamalla sosiaalisen paineen alla kaupoissa ja julkisissa kulkuvälineissä, sitten työnnetään taskuun ja sieltä taas naamalle.
Minä pesen. Enkä koskettele likaista maskia enkä varsinkaan työnnä taskuun ilman pussia.
Samoin minä teen. Ei koskaan likaista maskia naamalle ja maski aina pussissa, jos pitää laittaa laukkuun tai taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Kas itsekäs ihminen ymmärtävää, että maskilla suojellaan muita ihmisiä, siksi sen käyttö ei ole tarpeen. Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta-teema on hylätty vanhanaikaisena, tilalle on tullut itse.
Itsekäs ihminen käsittää, että maskia pitää käyttää lähinnä pahoilta katseilta suojautumiseen, eikä maskin puhtaudella ole merkitystä ( "hähhähhää, ITSEHÄN käytän samaa maskia koko ajan, ettekä pellet edes huomaa eroa!").
Kas tässä on se pieni ongelma. Maskin likaisuudesta on haittaa lähinnä ITSELLE, jos maskiin on päätynyt terveydelle haitallisia mikrobeja.
Moni itse-ihminen käyttäytyy vähän niin kuin teini, joka kapinoi auktoriteetteja vastaan omaksi vahingokseen. He eivät halua olla lampaita, he haluavat osoittaa kuuluvansa omaan viiteryhmäänsä (ilmeisesti pässeihin?).
Tämä. Ja nämä mainitsemasi itse-ihmiset ovat juurikin niitä jotka ovat työntäneet päänsä hiekkaan pelosta toistellen mantraa, ettei koronaa ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Krtkäyttöiset maskit voi pestä silkkiohjelmalla - itse asiassa niillä hengittää paljon kevyemmin sen jälkeen kun kaikki ryönä lähtenyt veks. Suosittelen.
Onko silkkiohjelman lämpötila vähintään 60 astetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Ohis, minä ainakin löysin useita. Tässä mm. yksi. https://www.researchgate.net/publication/340603522_Face_Masks_Against_C…
Sosiaaliset paineet ei pahemmin paina mua.
Minä varmaan kuulun johonkin pieneen prosenttiin ihmisiä jotka on tulla hulluksi maski naamalla. Vaikka kuinka asettelisin maskin hyvin se EI IKINÄ OLE HYVIN.
En kestä sitä tunnetta, kun hengitysilma virtaa sieltä yläosasta silmille - ja huurruttaa rillit. Jos nostan maskin yläreunaa ylemmäs rillien alle - kuten täälläkin on neuvottu - se reuna osuu herkkään silmien alus ihoon, joka tuntuu ihan helvetillisen ärsyttävälle. Alan jo vakavissani epäillä, että maskin käyttö on paljastunut minussa piilevän aistiyliherkkyyden!
Laskin eilen kauppareissulla koskeneeni kolme kertaa kasvoihini, koska oli PAKKO, kun korjasin maskia. Toinen vaihtoehto olisi ollut että olisin paiskannut maskin raivopäissäni lattiaan.
Kuvitelkaa tunne, että joku puhaltelisi koko ajan teitä silmiin, osa näkökentästä olisi sumennettu ja silmien alle olisi vaikka teipattu jotain, joka painaa ja ärsyttää. Ja sitten tämän tunteen ja rajoitetun näkökentän kanssa yritätte tehdä jotain, vaikka nyt niitä ostoksia kaupassa.
Noh, maskia pidän silti (että muilla olisi parempi mieli)... Tehokkaasti tämä kyllä rajaa paikallisten palveluiden käytön siihen yhteen pakolliseen ruokakauppakäyntiin kerran viikossa.
En käytä ollenkaan koska käyn vain kaupassa ja en ruuhka-aikaan, turvavälit kunnossa moninkertaisesti. Mikään sosiaalinen paine ei minuun vaikuta missään asiassa.
Mie oon käyttänyt samaa maskia jo puoli vuotta ja hyvin pelaa. Ei ole korona tarttunut. Joka ilta keitän sen mäntysuopavedessä..
Eikös tuo ole maskien puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Ohis, minä ainakin löysin useita. Tässä mm. yksi. https://www.researchgate.net/publication/340603522_Face_Masks_Against_C…
Käytän ainoastaan kertakäyttö maskia.