Kun lapsi aloittaa armeijan, maksaako kela vuokran kun hän asuu lapsuuden kodissa.
Eli siis lapsi menee armeijaan, asuu lapsuudenkodissa, jota minä maksan.
Maksaako kela hänen asumisen osuutensa vuokrasta vai miten.
Kommentit (57)
Itseasiassa yli 18 v ei oo vanhempien vastuulla ja on oikeutettu esim omaan toimeentulotukeen. Vaikka asuisi vanhempiensa luona.
Hän siis saisi tukea omaan ruokaan, bussilippuun jne. Välttämättömiin.
Vierailija kirjoitti:
No eihän siinä ongelmaa ole. Voi hyvänen aika. Teette vuokrasopimuksen keskenänne, hän on alivuokralainen asunnossa ja maksaa ruokaa.
Tiliotteessa näkyy kuinka summa siirtyy ja sehän on helppo järjestää.Myös parisuhteessa olevat harrastaa tätä kun puoliso löhtee inttiin- esim tyttöystävä muuttaa kirjat muualle ja silti oikeasti asuu siinä ilmaisessa kämpässä sillä aikaa. Onpa vaikeeta.
Maksat sitten myös verot saamastasi vuokratulosta.
Kyllä mun lapsi on aina mun lapsi.
Oli sitten armeijassa tai missä.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä alkaa ja teen siis vuokrasopimuksen lapsen kanssa nyt keväällä. Mahtavaa. Laitan huoneen hinnaksi vaikka 450 euroa.
Kiitos avusta!
Kai lapsella on vakituisia tuloja jolla voi tuon vuokran maksaa?
Kelaan on toimitettava tiliotteet maksetuista vuokrista, muuten ei tukea tipu.
Muista että myös sinun on ilmoitettava vuokratulot verottajalle.
Itsenäisestä asumisesta maksaa ei siitä että asuu mamman kanssa. Sinä hoidat vuokran jotta poika suorittaa velvollisuutensa Isänmaan hyväksi. Tee hyvät sapuskat kun poika pääsee lomille. Niin tein minäkin ja jälkiruoat päälle ja leivoin tavallista enemmän. Mikäs sen parempaa kun lämmin pulla ja kylmä maito, maistuu sotilaallekin.
Jos saat itse asumistukea, sinun on ilmoitettava alivuokralaisen maksama vuokra Kelaan. Se luonnollisesti vähennetään omasta vuokrastasi, kun asumistuen suuruutta määrätään.
Kela tosiaan vaatii tiliotteet vähintään 3kk ajalta, pelkkä vuokran maksukuitti ei riitä.
Ihminen jolla ei tuloja saa toimeentulotukea vuokranmaksuun. Näin siis myös lapsesi. Hakekaa sitä ajoissa ennen armeijaa. Tehkää vuokrasopimus jne. Ei siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kela tosiaan vaatii tiliotteet vähintään 3kk ajalta, pelkkä vuokran maksukuitti ei riitä.
No ei hönellä tuloja olekaan - ettei siinä mitään ihmeellistä tai salattavaa ole.
Ilmoita myös verottajalle saamasi vuokratulo.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisestä asumisesta maksaa ei siitä että asuu mamman kanssa. Sinä hoidat vuokran jotta poika suorittaa velvollisuutensa Isänmaan hyväksi. Tee hyvät sapuskat kun poika pääsee lomille. Niin tein minäkin ja jälkiruoat päälle ja leivoin tavallista enemmän. Mikäs sen parempaa kun lämmin pulla ja kylmä maito, maistuu sotilaallekin.
Teemmekin vuokrasopimuksen tässä keväällä, ennen armeijan alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei hönellä tuloja olekaan - ettei siinä mitään ihmeellistä tai salattavaa ole.
Jos ei ole tuloja, niin ei voi maksaa vuokraakaan. Ei siis ole tukea tulossa.
Nuo tiliotteet pyydetään nimenomaa siksi että pystytään varmistamaan että vuokra tosissaan maksetaan.
Jos tällaisia kysyy luulen että Kela maksaa jo koko kämpästä, ei noin yksinkertainen voi töissä olla missään.
Iloiset veronmaksajat täällä taas kekkuloi. Ap on varmaan just niitä sankareita jotka vastaa "Haluaisitko maksaa lisää veroja"-gallupeihin myöntävästi mutta toimii just päinvastaisesti käyttämällä kaikki mahdolliset vähennykset ja huijaamalla kaikki mahdolliset tulonsiirrot omaan taskuun.
Suomessa ei ole lapsisotilaita, se on enemmän semmoinen kehitysmaiden juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tuloja, niin ei voi maksaa vuokraakaan. Ei siis ole tukea tulossa.
Nuo tiliotteet pyydetään nimenomaa siksi että pystytään varmistamaan että vuokra tosissaan maksetaan.
Et itse taida ihan ymmärtää.
Kun lapsi / aikuinen ei saa tuloja eikä palkkaa, hän saa vuokranmaksuun ja elämiseen toimeentulotukea ja asumistukea esim.
Tässä tapauksessa aikuinen lapsi saa toimeentulotukea, jolla maksaa vuokransa. Eli siirtää rahan vuokranantajalle ja se näkyy tiliotteista toki.
Armeijan aikana sen maksaa myös kela, mutta ei toimeentulotukena. Onkohan se asumisavustus vai mikä nimeltään.
Menevä katsomaan esim kelan sivuilta noita kysymyksiä.
Siellä useampi tapaus, jossa vanhemmat tekevät vuokrasopimuksen oman lapsen kanssa.
Onko sulle lapsi ollut vaan rahastuskeino ??? Oletko antanut sille lapsilisät niinkuin ne kuuluu lapselle . Ei vanhemmat ota lapselta rahaa vaan antaa .
En mä lapselta otakaan. Ai Jeesus sentään
Voi kuule, Kelalla on pääsy väestötietorekisteriin ja sieltä väestötietorekisteristä näkee henkilön perhesuhteet saman tien. Eli esim. ketkä ovat henkilön vanhemmat tai ketkä ovat henkilön lapsia.