SIIVOOJAN AVAUTUMINEN, sottapytyt kuulolle!
Siivoan (väliaikaisesti) työkseni, enimmäkseen toimistoja, ja näin perjantai-illan iloksi tekee mieleni sanoa muutama sana kaikille sottaaville toimistotantoille. En koita provosoida, haluan vain avata silmänne, antakaa anteeksi minulle, olen työviikon jälkeen jälleen todella väsynyt.
Ensinnäkin, kun teillä läikkyy kotona esimerkiksi kahvia lattialle, oletan, että pyyhkäisette tahran saman tien pois? Mutta entäpä työpaikan kahvihuoneessa... Miksei siellä voi toimia samoin? Miksi pitää jättää tahrat kuivumaan lattiaan? Että siivooja saisi sitten käyttää työaikansa jynssäämällä irti kaikenmaailman kuivuneita tahroja?
Sama asia roskien kanssa. Tuskinpa kotona jätätte lattialle pudonneita roskia lojumaan. Mutta silloin kun ollaan tilassa, jonka joku muu siivoaa, niin eipä sillä tietenkään ole väliä, kun ei se ole OMA ongelma siivota niitä. Kyllä, siivoojan työ on siivota, mutta siivottavaa riittää kyllä ilman sitäkin, että täytyy aikuisten ihmisten jälkiä korjailla...
Sitten vielä KUUKAUTISSUOJAT. En ymmärrä miksi ne pitää jättää kaiken kansan nähtäviksi. Olisiko liian vaikeaa kääräistä side/tampooni vaikka paperiin? Ilmeisesti kyllä, sillä jatkuvasti saan ihailla vessan roskiksista tursuavia verisiä kuukautissuojia... Jätättekö kotonakin ne kaikkien kanssa-asukkien näkyville, vai päteekö tässä sama kuin aiemmissa, eli julkisissa tiloissa ei millään ole väliä? Veikkaanpa, ettei muutkaan vessan käyttäjät tahdo välttämättä katsella käytettyjä siteitä/tampooneja vessan (avo)roskiksessa.
Valituksen aiheita riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta riittäkööt nämä esimerkit tällä kertaa, ettei viesti veny liian pitkäksi. Ehkäpä joku edes tätä lukiessaan tajuaisi miettiä, kuinka paljon sitä itse tuleekaan sotkeneeksi työpaikalla/julkisilla paikoilla.
Liian usein ihmiset tuntuu ajattelevan, että siivoojat on jotenkin alempi-arvoisia ihmisiä, eikä siivoojilla ole mitään väliä, siivoojia voi kohdella huonosti ja voi sotkea mielinmäärin, koska siivoaminenhan on vain siivoojien työtä. Miettikää joskus, kuinka rankkaa siivoustyö voi oikeasti olla. Itse olen yliopistotasoisesti koulutettu, mutta joudun tekemään "paskaduunia" kun ei oman alan hommia löydy millään ja jostain täytyy saada rahaa lasten elättämiseksi. Ainakin tämän jälkeen olen yhtä kokemusta rikkaampi ja osaan itse arvostaa siivoojien työtä!
Kommentit (91)
.
[/quote]
Höpsistä heijaa. Hyvälle siivoojalle löytyy aina työtä. Sinun työsi taas saattaakin olla liipaisimella.
[/quote]
Olet väärässä. Katsos kun insinöörit, tutkijat jne. osaavat kyllä siivota jälkensä ja laittaa kahvikupit tiskikoneeseen, mutta siivooja ei ikävä kyllä osaa tehdä meidän töitämme...eli jos joltain loppuu työt, se todellakin on siivooja.
[/quote]
Hah! Monessa paikassa ei osaa. Meillää ei nykyisessä, kuten ei edellisessäkään, työpaikassa tiskaaminen kuulunut siivoojille ollenkaan. Se oli itse hoidettava ja osalla insinööreistä oli aivan järkyttävä kahvikuppi,kun eivät saaneet sitä pestyä - ei tiskikonetta. Mutta näytä mulle se insinööri, joka suostuu imuroimaan ja pesemään työapaikan lattian. En usko, että kovin helpolla löydät. Minä olen itse insinööri, eikä kyllä paljon kiinnosta. Kahvikuppien laittaminen koneeseen tai niiden peseminen itse on aina kuulunut henkilökunnalle kaikissa työpaikoissa, mitä muistan.
Joku sanoikin, että aika pientä on kahvitahran pyyhkiminen lattiasta, kun lattiat joka tapauksessa pyyhitään kostealla. Vai pidätkö sä ap lattiat kunnossa kuivalla mopilla pelkät pölypallot keräillen?
Ja mä olen eri mieltä tuosta siivoojan arvostuksesta. Mun työtä ainakin arvostetaan siivoamassani toimistossa, ihmiset ovat ystävällisiä; tervehtivät ja kiittävät, tarvittaessa antavat kritiikin ystävällisesti ja asia selvitetään fiksusti. Vaatii asiakaspalvelutaitoja. Tiedän tosin, että kaikki ei osaa arvostaa. Siivosin halpamarketissa ja siellä ne suoraan peruskoulusta tulleet kokivat olevansa NIIN paljon parempia, kun minä. Lähinnä huvitti, mutten tietenkään antanut sen näkyä vaan hoidin työni asiallisesti.
Jos maailma hukkuu paskaan, niin eipä ole sinulla suuri ja mahtava maailman tärkein insinööri töitä!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:13"]
Siivoojilla on nykyään sellainen kieroutunut käsitys, että he voisivat tehdä vain mukavia ja vaivattomia ylläpitosiivouksia. Siitä seuraa nämä aloitukset, joissa kitistään aivan tyhjästä.
[/quote]
Suosittelen kokeilemaan, kuinka mukavaa ja vaivatonta se siivoaminen onkaan. Noin voi sanoa vain henkilö, joka ei ole itse sitä joutunut tarpeeksi tekemään.
Siivouksestahan siivoojille maksetaan palkka.
Ei sen kahvitahran poistoon kulu ylimääräistä aikaa. Lattia jos luututaan muutenkin niin siinä samassahan se menee.
Tää on niin tätä nykypäivää, palkka pitäis saada ilman tekemättä mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:20"]
Jos maailma hukkuu paskaan, niin eipä ole sinulla suuri ja mahtava maailman tärkein insinööri töitä!
[/quote]
Niin, kyllä se siivous on niin tärkeää, että ruvetaan kaikki siivoojiksi! Ei me tehdä mitään insinöörien suunnittelemilla puhtaanapitolaitoksilla, viemärijärjestelmillä tms., kun siivooja se vaan pelastaa kaikki paskalta!
36: Ei sitä vessanpyttyä tartte tuntikausia hinkata, kun suihkuttaa ihan ekana sen vessanpesuaineen sinne pönttöön ja lavuaariin vaikuttamaan ja liottamaan liat.
Sillä aikaa voi vaikka pyyhkäistä märällä/kostealla mopilla ne kahvitahrat lattialta pois. Ne lähtee ilman hinkkaamistakin.
Samoin vessanpytyn liatkin, kun sen jälkeen menee pyyhkäisemään ne. Aine on kerinnyt vaikuttamaan ja liat lähtee hinkkaamatta pois. Eipä se (ainakaan) paljoa enempää aikaa vie kuin normaalistikaan.
Terv: siistijä itsekin. ;-)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:49"]
Minä teen toimistossa asiantuntijatyötä. Useinkaan muut työntekijät eivät toimi kuten minä haluaisin. He sotkevat asioita, vaikeuttavat minun työtäni ja välillä jopa tekevät mahdottomaksi sen, että toimintamme ei lipsuisi harmaille alueille jo laillisuuden suhteen. Minun hommani on sitten setviä sotkuja, joiden syntyyn minulla ei ole ollut osaa eikä arpaa.
Jos tämä rasittaa liikaa, minulla on oikeastaan kolme vaihtoehtoa. Yksi on vaihtaa työpaikkaa ja toinen se, että ihmisten perusluonne jotenkin maagisesti muuttuisi. Kolmannessa vaihtoehdossa saisin vaihtaa ainakin puolet työkavereista ja jatkossakin oikeuden irtisanoa heitä vain omalla päätökselläni, vaikken ole heidän esimiehensä. Ulkoisia asiakkaita en nyt edes halua ajatella.
Ehkä jokin teollisuussiivous voisi olla mukavampaa, ei ole niitä kahvitahroja yhtä paljon?
[/quote]
En usko että aloittajalla oli pointtina se, ettei siivoja voisi tehdä yhtään mitään muuta kuin sovittu tai että joku kahvitahra olisi ylivoimainen ongelma normaalisiivouksen lisäksi. Mielestäni kyse on siitä, ettei kenenkään toisen työtä pidä tarkoituksella hankaloittaa. Siivoja nimenomaan siivoaa sotkuja, jonka syntymiseen hänellä ei ole osaa eikä arpaa; eikä tarvitsekaan olla. Kenellekään siivoojalle tuskin on ongelma joidenkin yksittäisten kahvitahrojen tai muiden tahrojen siivous, vaan joidenkin siivottavien tilojen työntekijöiden ASENNE, jonka mukaan voi ihan sotkemalla sotkea tai olla välinpitämätön, koska siivojahan on sitä varten.
En usko, että sinun kollegasi aiheuttavat tarkoituksellisesti mitään ylimääräistä työtä sinulle, toisinkuin ihmiset, jotka heittelevät käytetyt terveyssiteet roskiksen viereen tai klonaavat kahvinsa ympäri toimistoa. Jos jonkun työntekotapa aiheuttaa ylimääräistä työtä sinulle, ei ensimmäisenä tarvitse olla itseään irtisanomassa tai irtisanomassa kollegoita, vaan keskustella asiasta ja huomauttaa, että hei, tähän asiaan voisitte kiinnittää enemmän huomiota ja tiesitkö, että jos teet näin, joudun sen korjaamaan, mutta jos samantien itse tekisin noin, asian käsittely helpottuu.
Miksi juuri siivoojaa kohtaan on sellainen asenne, että hänen työtään on vaikeutettava tai suorastaan tehtävä kiusaa? Siivoja ei ole sellainen palvelija, joka on ostettu paikalle siivoamaan sikailut, jota voi nöyryyttää ja joka voi käyttää miten paljon aikaa vain siivoukseen, vaan ylläpitämään siisteystasoa tiettyjen sovittujen tasojen mukaisesti ja hänellä on käytettävissään tietty aika työn suorittamiseen. On eri asia joskus vahingossa läikäyttää tippa kahvia johonkin kuin tarkoituksella kaataa tyyliin puoli pannua juomatta jäänyttä kahvia suoraan keittiön lattialle, koska "sitähän varten meillä on siivoja".
Monet eivät varmasti ymmärrä siivoojan työtä, eivätkä ymmärrä, että siivottavaa tulee ilmankin tahroja tai roskia. Vaikka toimistosta olisi käyty jo etukäteen viemässä kaikki roskat pois ja varmistettu, ettei kahviroiskeita ole missään, menee siivoojalla silti lähes normaali aika siihen, että siivoaa lattiat, pöytätasot ja wc:t, koska pölyä laskeutuu koko ajan, jokaisesta askeleesta jää lattiaan jälki, jokaisesta sormen kosketuksesta jää oveen jälki jne. ilman että kukaan tekee mitään ylimääräistä sotkua, kuten heittelee roskat pitkin lattioita tai läikyttää reilusti kahvia ohi kupin, eikä pyyhi pois.
No, siivojienkin pitäisi rohkeammin ilmoittaa siivousliikkeelle, että pitäisi laskuttaa asiakasta enemmän, koska kohteessa joutuu siivoamaan enemmän kuin mistä on sovittu ja että aikaa kuluu enemmän kuin on mitoitettu. Ongelmahan ei ole siivoojassa ja hänen asenteessaan. Toivottavasti kukaan siivoja ei lopeta työtään asiakkaan ylimielisen asenteen takia, vaan vie asian eteenpäin. Itse en ole onneksi koskaan ollut sellaisessa kohteessa siivoamassa, jossa ihmiset sikailisivat, vaan likaisuus on pysynyt normaalilla tasolla.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:34"]
Oletko rakas siivooja koskaan lukenut, mitä sopimuksessasi on kirjattuna? Lukeeko siellä todella, että toimisto tulee siivota ennen kuin sinä suostut sinne saapumaan vai oliko sittenkin niin, että sinut on palkattu siivoamaan ja ne muut tekee muita hommia, vaikka asiantuntijatehtäviä, joihin heidän on koulutettu ja palkattu.
[/quote]
Kokemukseni mukaan jokaisessa siivouskohteessa on siivouskomerossa siivousohje, joka perustuu nimenomaan siivoussopimukseen. Siivousohjeessa on eritelty mikä kaikki on siivottava ja millä tavalla. Esimerkiksi, tiistaisin vedetään lattiat mikroliinalla, torstaisin nihkeällä. Tahrat poistetaan erikseen. Tässä oletuksena se, että niitä tahroja on ihan joskus satunnaisesti. Siivoojaa kismittää se, jos lattiat ovat jatkuvasti niin tahraiset kahvista, että ne joutuu pyyhkimään joka kerta, myös tiistaisin ei vaan nihkeällä vaan märällä liinalla. En muista enää tarkkoja aikakertoimia, mutta mikroliinalla saman lattiapinta-alan pyyhkiminen voi olla puolet nopeampaa kuin märällä/nihkeällä. Siten siivouskohteen työntekijöiden suoranainen sikailu johtaa siihen, ettei siivooja ehdi tekemään työtään tarkoitetussa ajassa. Eli joo, kyllä sen verran täytyy ihmisten siivota omia jälkiään ennenkuin siivooja tulee paikalle, ettei siivoukseen mene kohtuuttomasti ylimääräistä aikaa. Eikä tämä tarkoita sitä, että jokaisen toimistotyöntekijän olisi perehdyttävä siivoussopimukseen ja eri asioihin kuluvaan aikaan, vaan tavanomainen huomioonottaminen ja maalaisjärjen käyttö on sallittu. Jos kuppi kaatuu lattialle, ota paperia ja pyyhi pahimmat pois. Jos tönäiset täyden roskiksen nurin, nosta kori ylös ja kerää roskat siihen takaisin. Jos suodatinpussi ei osukaan roskikseen, nostatko ylös ja laitat roskikseen sekä keräät vaikka paperilla levinneet purut roskikseen. Siivooja sitten siistii sen jäljelle jääneen tahran tai purut. Jos siivoojan on tarkoitus pyyhkiä toimistossa työntekijöiden pöydät, ole hyvä ja siirrä paperisi siistiin pinoon pois pöydältä. Siivoojalle tietää ylimääräistä työtä siirtää kaikki pikku tilpehöörisi pois pöytätasolta sen pyyhkiäkseen. Tosin, siivojia ohjeistetaan siivousliikkeen toimesta olemaan pyyhkimättä pöytiä, jos ne ovat aivan täynnä tavaraa tai pyyhkimään vain siltä osin kuin mahdollista, koska siivouskohteen työntekijät eivät pidä siitä että siivoja siirtelee tavaroita eri paikkoihin kuin missä ne ovat olleet ja paperit menevät epäjärjestykseen -ei siivoja voi alkaa valokuvaamaan kenenkään työpöytää ennen tavaroiden siirtämistä että tavarat menevät sitten varmasti samoihin paikkoihin takaisin. Olen nähnyt siivottavan toimiston työntekijöille ohjeistettavan ihan suoraan, että kun haluat että pöytäsi pyyhitään, siirrä sinä päivänä (olettaen että ko. päivä on siivouspäivä) tavarasi pois pöydältä.
Edelliseen viestiin nr 89 jatkoa:
Samoin, jos tilaat kotiisi siivoojan ja sovit,että siivooja esim. pesee lattiat ja pyyhkii pöydät, joudut itse siivoamaan ennen siivoojan tuloa sen verran, että raivaat pöytätasoilta (ainakin suurimman osan) tavarat helvetiin, että se siivooja pääsee työnsä tekemään eli pyyhkimään ne pöydät. Ja nostelet eteisestä ne 40 kenkäparia hyllylle, että lattian pääsee imuroimaan. Tai sitten sovit niin, että siivooja nostelee tavarasi ylös ja ohjeistat mihin tavarat voi siirtää tai hyväksyt sen ettei tavarat ole sitten juuri samoilla paikoilla kuin mihin ne jätit, sekä maksat tästä ajasta erikseen, vaikka puoli tuntia ylimääräistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:01"]Asiakkaan avautuminen:
Hyvä siivooja! Lakkaa kuvittelemasta itsestäsi liikoja ja ole kiitollinen, että työntekijät eivät ole pedantteja siivouksen suhteen- sinä olet nimittäin ensimmäinen, jolta loppuu hommat, jos taloustilanne firmassa pahenee.
Lakkaa räksyttämästä kahveista ja kulkemassa perästä, jos joku tiputtaa huomaamattaan roskan lattialle. Siivoa ne. Mitään muuta sinun ei tarvitse tehdä.
[/quote]
Höpsistä heijaa. Hyvälle siivoojalle löytyy aina työtä. Sinun työsi taas saattaakin olla liipaisimella.
[/quote]
Olet väärässä. Katsos kun insinöörit, tutkijat jne. osaavat kyllä siivota jälkensä ja laittaa kahvikupit tiskikoneeseen, mutta siivooja ei ikävä kyllä osaa tehdä meidän töitämme...eli jos joltain loppuu työt, se todellakin on siivooja.
[/quote]
Niin mutta kun te ette niitä töitä suostu ikinä tekemään, niin siivoojilta ei tässä maailmassa työt lopu. Vai menetkö sinä esim. siivoamaan lapsesi kouluun, sairaalaan, metroasemalle jne?