SIIVOOJAN AVAUTUMINEN, sottapytyt kuulolle!
Siivoan (väliaikaisesti) työkseni, enimmäkseen toimistoja, ja näin perjantai-illan iloksi tekee mieleni sanoa muutama sana kaikille sottaaville toimistotantoille. En koita provosoida, haluan vain avata silmänne, antakaa anteeksi minulle, olen työviikon jälkeen jälleen todella väsynyt.
Ensinnäkin, kun teillä läikkyy kotona esimerkiksi kahvia lattialle, oletan, että pyyhkäisette tahran saman tien pois? Mutta entäpä työpaikan kahvihuoneessa... Miksei siellä voi toimia samoin? Miksi pitää jättää tahrat kuivumaan lattiaan? Että siivooja saisi sitten käyttää työaikansa jynssäämällä irti kaikenmaailman kuivuneita tahroja?
Sama asia roskien kanssa. Tuskinpa kotona jätätte lattialle pudonneita roskia lojumaan. Mutta silloin kun ollaan tilassa, jonka joku muu siivoaa, niin eipä sillä tietenkään ole väliä, kun ei se ole OMA ongelma siivota niitä. Kyllä, siivoojan työ on siivota, mutta siivottavaa riittää kyllä ilman sitäkin, että täytyy aikuisten ihmisten jälkiä korjailla...
Sitten vielä KUUKAUTISSUOJAT. En ymmärrä miksi ne pitää jättää kaiken kansan nähtäviksi. Olisiko liian vaikeaa kääräistä side/tampooni vaikka paperiin? Ilmeisesti kyllä, sillä jatkuvasti saan ihailla vessan roskiksista tursuavia verisiä kuukautissuojia... Jätättekö kotonakin ne kaikkien kanssa-asukkien näkyville, vai päteekö tässä sama kuin aiemmissa, eli julkisissa tiloissa ei millään ole väliä? Veikkaanpa, ettei muutkaan vessan käyttäjät tahdo välttämättä katsella käytettyjä siteitä/tampooneja vessan (avo)roskiksessa.
Valituksen aiheita riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta riittäkööt nämä esimerkit tällä kertaa, ettei viesti veny liian pitkäksi. Ehkäpä joku edes tätä lukiessaan tajuaisi miettiä, kuinka paljon sitä itse tuleekaan sotkeneeksi työpaikalla/julkisilla paikoilla.
Liian usein ihmiset tuntuu ajattelevan, että siivoojat on jotenkin alempi-arvoisia ihmisiä, eikä siivoojilla ole mitään väliä, siivoojia voi kohdella huonosti ja voi sotkea mielinmäärin, koska siivoaminenhan on vain siivoojien työtä. Miettikää joskus, kuinka rankkaa siivoustyö voi oikeasti olla. Itse olen yliopistotasoisesti koulutettu, mutta joudun tekemään "paskaduunia" kun ei oman alan hommia löydy millään ja jostain täytyy saada rahaa lasten elättämiseksi. Ainakin tämän jälkeen olen yhtä kokemusta rikkaampi ja osaan itse arvostaa siivoojien työtä!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:17"]
Vastaan nyt 34 ja 33.
1. Kyse ei ole arvoista. Se tahran hinkutus, liotus jne nyt vain vie aikaa joka on muulta työltä pois.
2. Hommaan kuuluu niin paljoa. Pölyt, lattiat, oven kahvat, pöydät, matot, roskikset, taukotilat, pukkarit, vessat jnejne. Monissa paikoissa on osassa vielä sellaiset pintamateriaalit että voi kiesus.
3.Ja se työaika.. monessa paikassa saa juosta pää kolmantena jalkana hiki hatussa, aika ei riitä, lisää et saa vaikka miten pyydät. Miksi juoksen? Kun en halua niitä valituksia!
Ihan tosissaan, siihen toimiston siivoamiseen kun kuuluu niin paljon muutakin kun vain pikku luuttuaminen ja tahrojen puhdistus.
-se ent. Siivooja
[/quote]
Hommaan kuuluu siis
- pölyt. Juokset kiinni pölyhiukkasia vai kiillotat niitä?
- lattiat. Mitä niille tehdään, jos tahroja ei puhdisteta? Katsellaan pää kallellaan?
- oven kahvat. Nehän vasta ovatkin tahraisia vai miksi ihmeessä ne ovat tärkeämpiä kuin roska lattialla?
- pöydät. Näillehän ei voi myöskään tehdä mitään, jos löytyy yksikin tahra ja jos ovat tahrattomia, niin mikä järki on huiskia rätillä?
- matot. Vaihtomatoista huolehtii erillinen firma.
- roskikset. Kerran viikossa joutuu työhuoneen roskiksen tyhjentämään ja joka kerta voi valittaa, että siellä on vääriä roskia?
- taukotilat. Näissä ei nähtävästi ole lattioita, ovenkahvoja, pöytiä tai pölyä, koska ne lueteltiin jo aikaisemmin.
- pukkarit. Sama kuin taukotilat vai luettelitko epähuomiossa työsi kahteen kertaan?
- vessat. Niin, niissäkään ei saisi olla siivottavaa, ettei tulisi siivoojalle paha mieli.
Itse asiassa toisinpäin. Kotona en jaksa välittää kaiken maaimlan pikku tahroista ja roskista. Työpaikalla sen sijaan siistin jälkeni, kunnioituksesta työtovereitani kohtaan.
Ihme nillitystä pikkujutuista. Mieti, mitä vaikka joku laivasiivooja joutuu kokemaan! Sentään ovat roskiksessa ne siteet.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:04"]
Naurettavaa kun ihmiset eivät tiedä että tampoonin voi vetää pöntöstä alas, vaikka turpoavia siteitä ei. Ei se tampooni ole isompi kuin useatkaan kovat paskapökäleet,
[/quote]
Kyllä sen voi, mutta se ei hajoa miksikään. Se pökäle hajoaa.
Taukotila ja pukuhuone ei ole sama asia. Vai syödäänkö teillä eväitä pukuhuoneessa?
vessanpönttöön ei kuulu tamponit vaan pissa ja kakka että vessapaperi,
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:20"]
Jos maailma hukkuu paskaan, niin eipä ole sinulla suuri ja mahtava maailman tärkein insinööri töitä!
[/quote]
Niin, kyllä se siivous on niin tärkeää, että ruvetaan kaikki siivoojiksi! Ei me tehdä mitään insinöörien suunnittelemilla puhtaanapitolaitoksilla, viemärijärjestelmillä tms., kun siivooja se vaan pelastaa kaikki paskalta!
[/quote]
Niin eli eikö voisi arvostaa kaikkien työtä eikä satuilla, että katsos, sinulta siivooja-kulta loppuu työt.
Ei herranjumala oikeasti voi olla näin tyhmiä ihmisiä!
Kyllä nyt ihan perushyvään käytökseen kuuluu siivota omat jälkensä oli sitten kotona tai töissä tai kauppakeskuksessa tai ihan missä vaan.
Ihan hirveää luettavaa kun asiantuntijat ja insinöörit ylentävät itsejään, oksettavaa.
Pakko huomauttaa ot:nä että mulla parhaiten käyttäytyvät asiakkaat ovat spurguja ja perusduunareita. Varsinkin keski-ikäiset ylemmän luokan naiset ovat niin täynnä itseään että ihme että ego edes mahtuu hypermarkettiin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:17"]
Vastaan nyt 34 ja 33.
1. Kyse ei ole arvoista. Se tahran hinkutus, liotus jne nyt vain vie aikaa joka on muulta työltä pois.
2. Hommaan kuuluu niin paljoa. Pölyt, lattiat, oven kahvat, pöydät, matot, roskikset, taukotilat, pukkarit, vessat jnejne. Monissa paikoissa on osassa vielä sellaiset pintamateriaalit että voi kiesus.
3.Ja se työaika.. monessa paikassa saa juosta pää kolmantena jalkana hiki hatussa, aika ei riitä, lisää et saa vaikka miten pyydät. Miksi juoksen? Kun en halua niitä valituksia!
Ihan tosissaan, siihen toimiston siivoamiseen kun kuuluu niin paljon muutakin kun vain pikku luuttuaminen ja tahrojen puhdistus.
-se ent. Siivooja
[/quote]
Hommaan kuuluu siis
- lattiat. Mitä niille tehdään, jos tahroja ei puhdisteta? Katsellaan pää kallellaan?
- oven kahvat. Nehän vasta ovatkin tahraisia vai miksi ihmeessä ne ovat tärkeämpiä kuin roska lattialla?
- pöydät. Näillehän ei voi myöskään tehdä mitään, jos löytyy yksikin tahra ja jos ovat tahrattomia, niin mikä järki on huiskia rätillä?
- roskikset. Kerran viikossa joutuu työhuoneen roskiksen tyhjentämään ja joka kerta voi valittaa, että siellä on vääriä roskia?
- taukotilat. Näissä ei nähtävästi ole lattioita, ovenkahvoja, pöytiä tai pölyä, koska ne lueteltiin jo aikaisemmin.
- pukkarit. Sama kuin taukotilat vai luettelitko epähuomiossa työsi kahteen kertaan?
- vessat. Niin, niissäkään ei saisi olla siivottavaa, ettei tulisi siivoojalle paha mieli.
[/quote]
Ei herranjumala. Siivoatko sinä kotonasi ikinä? Ilmeisesti et.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:17"]
Vastaan nyt 34 ja 33.
-se ent. Siivooja
[/quote]
Hommaan kuuluu siis
[/quote]
Menes jo jonnekkin muualle provoilemaan. Anna meidän normaalilla järjellä varustettujen jatkaa tätä keskustelua.
Ja pukkari voi olla haasteellinen, varsinkin silloin, kun sitä siivoaa niin, että paikalla on henkilökunnan tavaroita. Siinä menee aikaa, kun siirtää kengät pois lattialta, pyyhkii lattian ja laittaa kengät takaisin paikoilleen. Onneksi omalla työpaikallani on ilmoitus, jossa kehotetaan laittamaan kengät pukukaappiin kaksi kertaa viikossa, kun siivooja pukkarin siivoaa.
Ja luuletko tosiaan, että siellä lattialla ei ole mitään muuta, kuin ne kahvitahrat? Koetko, että lattia on liian siisti siivoojalle, jos siellä ei ole vähän kahvia sotkettu?
Noiden lisäksi hommiin saattaa kuulua tiskaamista (käsin), kasvien kastelua ja vaikka puhelimien pyyhkiminen. Et arvaa, miten ällöttäviä lankapuhelimet/hiiret ja näppikset voikaan olla. Ja tosiaan pari kertaa vuodessa on yleensä vahaus ja ikkunoiden pesu. Silloin toki palkataan enemmän väkeä, mutta perussiisteys on silti pidettävä. Joskus kahvojen lisäksi koko ovi on pyyhittävä. Lasiset pinnat saattavat olla joskus todella haasteelliset, onneksi nykyään on parempia puhdistusaineita, kuin omalla siivousurallani oli. Niin ja keittiössä pyyhitään usein myös tuolien pinnat sen pöydän lisäksi. Vessassa pestään peili, lavuaarit ja KOKO vessanpönttö niin sisä-, kuin ulkopuoleltakin. Myös putket pyyhkäistään pölyistä.
Nytpä en keksi muuta tähän hätään.
Ainiin! Ne pölyt pyyhitään joka päivä juurikin sen takia, ettei sitä pääsisi kertymään palloiksi nurkkiin. Et uskokkaan, miltä esim. koulut/kaupat näyttäisivät, jos siivoojat pitäisivät vaikka viikon tauon.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:37"]
Ei herranjumala oikeasti voi olla näin tyhmiä ihmisiä!
Kyllä nyt ihan perushyvään käytökseen kuuluu siivota omat jälkensä oli sitten kotona tai töissä tai kauppakeskuksessa tai ihan missä vaan.
Ihan hirveää luettavaa kun asiantuntijat ja insinöörit ylentävät itsejään, oksettavaa.
Pakko huomauttaa ot:nä että mulla parhaiten käyttäytyvät asiakkaat ovat spurguja ja perusduunareita. Varsinkin keski-ikäiset ylemmän luokan naiset ovat niin täynnä itseään että ihme että ego edes mahtuu hypermarkettiin.
[/quote]
Täytyy sanoa, että vaikka insinööritoimiston miehet on laiskoja pesemään kahvikuppeja, niin paljon fiksumpaa väkeä kuin jossain valtion virastossa. Kerran yksi akka huusi, että kun hän illalla lähti töistä kuuden aikaan niin tiskikone oli vielä päällä. Kysyin tyhmänä, etteikö voinut sitä sammuttaa, niin ei kuulu hänen hommiinsa. Minun hommiini kuului täyttää se ja käynnistää, mutta ei sammuttaa, koska olin silloin työllistämistuella ja työaikani loppui puoli kolmelta, eli heti iltapäiväkahvitauon jälkeen. Sen sijaan insinööritoimistossa pomotkin keittelevät kahvia mukisematta, jopa asiakaskahvit. Osa ei tiskaa, mutta moni pesee kahvipannunkin ihan itse.
Monesti siivoojana manannut jotain kohdetta, että kukahan insinööri se on tämänkin suunnitellut, kun ei ole lainkaan ajatellut puhtaanapitoa. Taisin nyt selvittää kuka on syyllinen; AV:n insinöörit, jotka eivät yhtään ajattele siivoojia.
Yleisissä vessoissa käy järjenköyhää porukkaa. Jos vessapaperi ei lähde nätisti telineestä, se täytyy jostain syystä riipiä lattialle pöntön sijasta. Myös tyhjät vessapaperirullat jätetään lattialle roskisten viereen, jos se sattuu tipahtamaan lattialle telineestä. Vessaharjakin tuntuu olevan täysin tuntematon kapistus. En ymmärrä, miten kukaan kehtaa jättää seuraavalle vessassa kävijälle tällaisen sotkun. Siivooja käy kerran päivässä, joten äkkiäkös vessa on taas sotkuinen.
Ei se yksi siivooja voi siivota monenkymmenen ihmisen sotkuja niin, että se pysyisi suhteellisen siistinä seuraavaan kertaan mikäli kukaan ei välitä mistään mitään.
Jos ette siivoojaa halua ajatella (koska hänhän tekee vain työtään) niin ajatelkaa edes muita, jotka käyttävät samoja tiloja.
Tällä hetkellä muulla alalla olevana mutta siivoojana olleena ajattelisin kyllä että siivouksesta olisi joissakin yrityksessä helppo tinkiä. Voitaisiin kierrättää siivoustehtävät työntekijöiden kesken tai vastata omasta alueesta. Tällä hetkellä ei omalla työpaikallakaan käy siivoojaa, vaan siivoamme itse. Toki on monia paikkoja, jossa tällaista mallia ei voida toteuttaa, esim. koon tai hygienian takia.
Minä teen toimistossa asiantuntijatyötä. Useinkaan muut työntekijät eivät toimi kuten minä haluaisin. He sotkevat asioita, vaikeuttavat minun työtäni ja välillä jopa tekevät mahdottomaksi sen, että toimintamme ei lipsuisi harmaille alueille jo laillisuuden suhteen. Minun hommani on sitten setviä sotkuja, joiden syntyyn minulla ei ole ollut osaa eikä arpaa.
Jos tämä rasittaa liikaa, minulla on oikeastaan kolme vaihtoehtoa. Yksi on vaihtaa työpaikkaa ja toinen se, että ihmisten perusluonne jotenkin maagisesti muuttuisi. Kolmannessa vaihtoehdossa saisin vaihtaa ainakin puolet työkavereista ja jatkossakin oikeuden irtisanoa heitä vain omalla päätökselläni, vaikken ole heidän esimiehensä. Ulkoisia asiakkaita en nyt edes halua ajatella.
Ehkä jokin teollisuussiivous voisi olla mukavampaa, ei ole niitä kahvitahroja yhtä paljon?
Aloittajalla on hyvä pointti, mutta ymmärrän ihmettelyn siitä, mikä kuuluu siivoojan työhön jos ei kahvitahrat ja roskien noukkiminen. Asiallisesti tällaisenkin ihmettelyn voisi esittää, eikä aggressiivisesti. Samallalailla voidaan arvostella ja ihmetellä kiukkuiseen sävyyn minkä tahansa ammattikunnan työtehtäviä, myös näiden siivoojan työn ihmettelijöiden. Vaikka itselläsi olisi tietty mielikuva jostakin asiasta tai työnkuvasta, se ei tarkoita että työnkuvaan kuuluisi nämä asiat. Jos ei ole siivonnut ammatikseen, ei ymmärrä miten paljon siivottavaa on ilman roskia ja kahvitahrojakin. Ensinnäkin, siivooja ei itse päätä mitä siivoaa, joten usein ei kannata moittia siivoojaa vaan siivoussopimusta, josta päättää asiakas ja siivousliike yhdessä. Sopimuksessa eritellään tilan käyttötarkoitus, pintamateriaalit ja likaisuusaste. Toimistot likaantuvat vähemmän kuin teollisuustilat ja toisaalta jälkimmäisessä ei ole tarpeenkaan saada lopputuloksesta yhtä hyvää kuin toimistoista tai varsinkaan niiden asiakastiloista, kuten neuvotteluhuoneista tms. Asiakas määrittelee haluamansa siisteystason ja mitä kauempana tämä taso on keskimääräisestä tilan likaisuudesta, sitä kalliimmaksi muodostuu siivous. Toimiston, jossa ramppaa vähän asiakkaita ja tehdään työ tietokoneilla eikä leikata paperia ja askarrella (kuten esim. mainostoimistossa) siivous vaatii vähemmän kuin toimistossa, jossa jatkuvasti pidetään neuvotteluita, asiakkaat kantavat sisään kuraa, kahvitellaan ja murennetaan croisantteja joka paikkaan ja jotka kuitenkin halutaan pitää edustuskuntoisena asiakkaille.
Kuvitellaan esimerkiksi toimisto XY, jonka toimistosiivoussopimukseen kuuluu wc-tilojen siivous (lattiat pyyhitään, wc-istuimet pyyhitään, wc-allas harjataan, käsi-ja wc-paperit täydennetään, roskikset tyhjennetään), kaikkien lattiapintojen moppaaminen/nihkeäpyyhkiminen, ovien kahvojen pyyhkiminen, vapaiden pöytäpintojen pyyhkiminen pölystä, keittiön lattian pyyhkiminen nihkeällä, keittiötasojen pyyhkiminen ja roskiksien tyhjentäminen. Tästä toimisto XY maksaa ja näiden toimien tekemiseen on yleensä mitoitettu hyvin tarkaan lasketut (minimi)ajat, joissa siivoojan pitää nämä kaikki suorittaa. Siivous on mitoitettu sillä olettamalla, ettei ylimääräistä roskaa ole esimerkiksi lattioilla lukuunottamatta jotain yksittäistä paperitolloa jossakin. Siten kaikki muu, kuten likaisten astioiden kerääminen pöydiltä, roskien noukkiminen lattialta, yläpölyjen pyyhkiminen, keittiökaappien puhdistus, lattialistat, kahvi/hunaja/ruokatahrojen jynssääminen lattioilta (koska ei lähde kevyellä nihkeäpyyhinnällä) ei kuulu sopimukseen.
Koska mitoitukset ovat tiukkoja ja asiakkaan kanssa on sitäpaitsi sovittu vain tietyistä asioista, siivoojan ei tarvitse eikä pidä tehdä ylimääräistä, koska tekee sen silloin ilmaiseksi. Siivooja ei silloin tee myöskään työtään huonosti, koska tekee sovitut asiat. Jos asiakas on tyytymätön siivoukseen ja haluaa porsastella enemmän, pitää neuvotella sellainen siivoussopimus, jossa maksetaan siitä että toimistotyöntekijät voivat heittää suodatinpussit ja terveyssiteet lattioille. Toimistosiivouksessa suurin osa siivouksesta koostuu lattioiden ja pintojen pyyhkimisestä, jotka todellakin likaantuvat (pölyä/hiekkaa/sormenjälkiä tulee jo parissa päivässä paljon) eikä mistään näkyvistä paperitolloista tai kahvitahroista. Imuroivathan ihmiset kotonaankin ja pyyhkivät pölyjä ja rätit ovat mustina,vaikkei yhtäkään kahvikupillista olisi kaatunut tai roskaa olisi lattialla. Lisäksi, siivoustyö on kiireistä ja huonosti palkattua koska ala on hyvin kilpailutettua. Siivoustyötä tehneenä ihmettelen useimpia asiakkaita, jotka ottavat niin halvalla siivouksen, ettei siivousta voi tehdä muuten kuin pikakelauksella pahimmat paikat koluten. Ja asettavat siisteystason minimiin ja ihmettelevät sitten kun ei heijastu oma perse lattialaminaatin kiillosta.
No ei sun mun kahveja tarvi ainakaan lattialta juuri pyyhkiä. Se on todella harvoin kun ehdin kahvitauon pitää ja jos ehdin niin kahvipannu on silloin taatusti tyhjä enkä ehdi uutta keitellä.
77: Ongelmaksi helposti muodostuu se, että osa työntekijöistä ei kuitenkaan tee osuuttaan. Niissäkin paikoissa, joissa siivooja käy, mutta on esim. sovittu kahvinurkkauksen siistimisestä työntekijöiden kesken, kuulee turhan usein: "jos sinua häiritsee minun likaiset kahvikuppini tiskipöydällä, niin pese ne itse."
Nimim. kokemusta on
Itse ajattelisin asiaa niin, että todennäköisesti siivoojalla on vain rajallinen aika olla kohteessa. Jos hänen aikansa menee pinttyneiden tahrojen jynssäämiseen jää joku muu paikka huonommin siivottua.
Työpaikoilla kaikki eivät ole niitä sottapyttyjä ja nämä sottapytyt saattavat olla sitä kotonakin.
Eihän aloittaja kritisoinut mitään roskisten tyhjentämisestä. Aloittaja kritisoi sitä, että veriset siteet ja tamponit jätetään AVOROSKIKSEEN muiden toljoteltaviksi. Ei ole iso vaiva kääräistä side uuden siteen muoveihin ja tamponi paperin sisälle. Ei haisekkaan niin pahalle. Itse olen pitänyt tätä toimenpidettä itsestäänselvyytenä, mutta taidan olla vain outo.
Ja kyllä, olen itse toimistotyössä. Kerran kahvitauollani satuin huitasemaan koko kahvikupin pitkin pöytää ja lattioita. Ei tullut mieleenkään jättää sitä sotkua sen takia, että "kyllä siivooja sitten pyyhkii". Olisi varmasti pyyhkinytkin, mutta en usko, että työkaverini olisivat arvostaneet sitä, kuinka kengät tarttuvat lattiaan ja lehti kastuu pöydän päällä. Ja kyllä se märkä kahvi irtoaa lattiasta paljon helpommin, kuin kuivunut. Jos sattuu huomaamaan kahvin läikkymisen, niin sen pyyhkäisemiseen menee n. puoli minuuttia. KUKAAN ei ole niin arvokas työntekijä, etteikö ehtisi sitä käyttää tahran pyyhkäisyyn. Eiköhän siinä lattiassa riitä ihan tarpeeksi pyyhittävää hiekan, leivämurujen ja muun ohella.
Olen itse ollut joskus siivoojana toimistossa. Mikään muu ei työssäni ärsyttänyt, kuin se, että työpöytien tasojen pyyhkiminen kuului tehtävääni. Kuitenkaan en saanut siirtää työpapereita syrjään pyyhkimisen ajaksi (minkä tietty ymmärrän). Mutta kyllä sieppasi, kun sain sitten valituksen niistä pöydistä, joita en ollut päässyt kuukauteen pyyhkimään. MITEN VOIN TEHDÄ TYÖNI, KUN KONTTORITYÖNTEKIJÄT EIVÄT ANNA SIIHEN MAHDOLLISUUTTA?? Tilanne ei muuttunut tiettyjen pöytien kohdalla, mutta onneksi asiasta ei enää valitettukaan, kun selitin tilanteen.
Ja sairaalatilojakin olen päässyt siistimään. Jännä juttu, miten lääkärit ja muut alan ammattilaiset eivät ymmärrä, että jos he läikyttävät lattialle jotain syövyttävää, niin siivooja ei saa niitä tippoja lattialta pois. Tai tietty saa, poistattamalla lattiavaha kokonaan ja laittamalla uuden vahan päälle. Siihen tuskin on millään sairaalalla varaa, vahaus kun on erikoistyö ja siitä saa maksaa enemmän. Nämäkin tahrat laitettiin siivoojan laiskuuden syyksi. Kerran hinkkasin lähemmäs 5minuuttia yhtäkin tahraa, eikä se lähtenyt, lääkäri oli vieressä ja mutisi huonoista siivousaineista... Huoh! Onneksi pomoni osasi selittää asian ja totesi, että tilanteeseen auttaa se, etteivät enää läikyttele mitään lattialle.