Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SIIVOOJAN AVAUTUMINEN, sottapytyt kuulolle!

Vierailija
11.04.2014 |

Siivoan (väliaikaisesti) työkseni, enimmäkseen toimistoja, ja näin perjantai-illan iloksi tekee mieleni sanoa muutama sana kaikille sottaaville toimistotantoille. En koita provosoida, haluan vain avata silmänne, antakaa anteeksi minulle, olen työviikon jälkeen jälleen todella väsynyt.

Ensinnäkin, kun teillä läikkyy kotona esimerkiksi kahvia lattialle, oletan, että pyyhkäisette tahran saman tien pois? Mutta entäpä työpaikan kahvihuoneessa... Miksei siellä voi toimia samoin? Miksi pitää jättää tahrat kuivumaan lattiaan? Että siivooja saisi sitten käyttää työaikansa jynssäämällä irti kaikenmaailman kuivuneita tahroja?

Sama asia roskien kanssa. Tuskinpa kotona jätätte lattialle pudonneita roskia lojumaan. Mutta silloin kun ollaan tilassa, jonka joku muu siivoaa, niin eipä sillä tietenkään ole väliä, kun ei se ole OMA ongelma siivota niitä. Kyllä, siivoojan työ on siivota, mutta siivottavaa riittää kyllä ilman sitäkin, että täytyy aikuisten ihmisten jälkiä korjailla...

Sitten vielä KUUKAUTISSUOJAT. En ymmärrä miksi ne pitää jättää kaiken kansan nähtäviksi. Olisiko liian vaikeaa kääräistä side/tampooni vaikka paperiin? Ilmeisesti kyllä, sillä jatkuvasti saan ihailla vessan roskiksista tursuavia verisiä kuukautissuojia... Jätättekö kotonakin ne kaikkien kanssa-asukkien näkyville, vai päteekö tässä sama kuin aiemmissa, eli julkisissa tiloissa ei millään ole väliä? Veikkaanpa, ettei muutkaan vessan käyttäjät tahdo välttämättä katsella käytettyjä siteitä/tampooneja vessan (avo)roskiksessa.

Valituksen aiheita riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta riittäkööt nämä esimerkit tällä kertaa, ettei viesti veny liian pitkäksi. Ehkäpä joku edes tätä lukiessaan tajuaisi miettiä, kuinka paljon sitä itse tuleekaan sotkeneeksi työpaikalla/julkisilla paikoilla.

Liian usein ihmiset tuntuu ajattelevan, että siivoojat on jotenkin alempi-arvoisia ihmisiä, eikä siivoojilla ole mitään väliä, siivoojia voi kohdella huonosti ja voi sotkea mielinmäärin, koska siivoaminenhan on vain siivoojien työtä. Miettikää joskus, kuinka rankkaa siivoustyö voi oikeasti olla. Itse olen yliopistotasoisesti koulutettu, mutta joudun tekemään "paskaduunia" kun ei oman alan hommia löydy millään ja jostain täytyy saada rahaa lasten elättämiseksi. Ainakin tämän jälkeen olen yhtä kokemusta rikkaampi ja osaan itse arvostaa siivoojien työtä!

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä huomata miten valtavasti perusduuni herättää intohimoja. Itse siivoustyötä tekevänä huvittaa eniten tuo asenne, että siivostyötä osaa tehdä kuka vaan. Ei todellakaan osaa ja ammattimainen siivous on ihan eri juttu kuin jokaisen kotisiivous, jonka saa tehdä juuri niinkuin itse haluaa.

Vierailija
62/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 ja 46 hyvin sanottu. Tottakai sellaistakin on, että siivoojalta jää tekemättä jotain mitä on ihan sovittu -jokaiselle tapahtuu virheitä joskus ja jos tapahtuu liian usein, siitä voi varmasti ihan keskustella ja selvittää, mistä johtuu, onko siivousaika mitoitettu niin tiukaksi ettei meinaa ehtiä tai muistaa tehdä kaikkea vai mistä on kyse. Ja tietenkin voi tehdä hiukan ylimääräistä numeroa nostamatta, jos on harvoin jotain pientä sotkua jossakin, mutta tästä ei ole kyse kun sotketaan siten kuten aloittaja kuvaili. Nro 42:n kommentti oli vitsikäs, sääliks käy, mutta ei voi kauhalla ottaa, kun on kerran lusikalla annettu. 

t. 48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:56"]No ei sun mun kahveja tarvi ainakaan lattialta juuri pyyhkiä. Se on todella harvoin kun ehdin kahvitauon pitää ja jos ehdin niin kahvipannu on silloin taatusti tyhjä enkä ehdi uutta keitellä.

[/quote]

Oletkohan organisoinut työsi huonosti, jos et lakisääteisiä pidä. Et sinä mitään korkeampaa kruunua saa tuolla asenteella. Kiire on useimmiten kirvien välissä

Vierailija
64/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä ihmetellyt ihan samaa..kahvivanaa voi seurata niin tietää kuka on kaffensa läikyttänyt..ja entä ne wc:t? En ole ikinä tajunnut, että naisetkin voivat jätttää jälkeensä aivan saastaisen pytyn...

..ja kaikki meillä eivät edes tervehdi siivojia, vaikka samat henkilöt ovat olleet meillä vuosia töissä...

Olen muutamasta suusta kuullut, "että onhan täällä siivoojat". Hävettää toisten puolesta..

Vierailija
65/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 14:03"]

77: Ongelmaksi helposti muodostuu se, että osa työntekijöistä ei kuitenkaan tee osuuttaan. Niissäkin paikoissa, joissa siivooja käy, mutta on esim. sovittu kahvinurkkauksen siistimisestä työntekijöiden kesken, kuulee turhan usein: "jos sinua häiritsee minun likaiset kahvikuppini tiskipöydällä, niin pese ne itse."

Nimim. kokemusta on

[/quote]

77 vastaa:

Juu, näin käy varsinkin naisvaltaisilla työpaikoilla. Meillä ei ongelmia tämän suhteen. Itse käyn usein pesemässä vessat niin pysyvät siisteinä, muut tilat siivotaan tarpeen mukaan. Ja, meillä on tiskikone.

Vierailija
66/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:01"]Asiakkaan avautuminen:

Hyvä siivooja! Lakkaa kuvittelemasta itsestäsi liikoja ja ole kiitollinen, että työntekijät eivät ole pedantteja siivouksen suhteen- sinä olet nimittäin ensimmäinen, jolta loppuu hommat, jos taloustilanne firmassa pahenee.

Lakkaa räksyttämästä kahveista ja kulkemassa perästä, jos joku tiputtaa huomaamattaan roskan lattialle. Siivoa ne. Mitään muuta sinun ei tarvitse tehdä.

[/quote]

Höpsistä heijaa. Hyvälle siivoojalle löytyy aina työtä. Sinun työsi taas saattaakin olla liipaisimella.

[/quote]

Olet väärässä. Katsos kun insinöörit, tutkijat jne. osaavat kyllä siivota jälkensä ja laittaa kahvikupit tiskikoneeseen, mutta siivooja ei ikävä kyllä osaa tehdä meidän töitämme...eli jos joltain loppuu työt, se todellakin on siivooja.

[/quote]

meillä juuri ne insinöörit ja tutkijat EIVÄT siivoa jälkiään...laborantit kylllä siistii jälkensä. Eli mitä koulutetumpi sen kädettömämpi:)

Vierailija
67/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:31"]

Itse asiassa toisinpäin. Kotona en jaksa välittää kaiken maaimlan pikku tahroista ja roskista. Työpaikalla sen sijaan siistin jälkeni, kunnioituksesta työtovereitani kohtaan.

[/quote]

Tämä on nimenomaan se tärkein pointti koko keskustelussa!! Muistaakaa tämä niin hyvin menee.

Vierailija
68/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Kyllähän tässä maailmassa pitäisi kaikkien työelämään pyrkivien käydä kolme alaa läpi. Kuukausi puhelinmyyjänä, siivoojana ja asiakaspalvelijana. 

Siivojan työ ei tosiaan ole herkkua, mutta meitäkin tarvitaan. Sairaalan leikkaussaleja, osastoja, laboratorioita siivotessa tuntee useimmiten olevansa tarpeellinen ja osa potilaan hoitoprosessia. Arvotus tuntuu olevan nollassa välillä, mutta hyvääkin palautetta saa (erityisesti potilailta) 

Niin kauan kuin siivooja tekee työnsä moitteettomasti (edellyttäen mm. että sinä siivoat itse paperisi pois työpöydältäsi ennen siivoojan tuloa), kunnioita siivoojaa niin hän kunnioittaa myös sinua. Kusipäät jättää aina lähtemättömän vaikutuksen!

Heittäkää nyt helevettiin se "kyllä siivooja siivoaa" asenne!

Siivooja kyllä siivoaa sen mitä pitää, ylimääräiseen hinkkaamiseen ei yleensä ole aikaa. Jos kerran olet "parempi, viisaampi ihminen" ja oikeutettu irtisanomaan siivooja, ole hyvä ja tee se. En usko että olet puhtaanapidon ammattilainen, et todennäköisesti tiedä pätkääkään ammattimaisesta siivoamisesta! Kyllä me saamme paremman työpaikan, meille on AINA töitä. Sinulla rakas "parempi ihminen"  voi olla yt-neuvotteluiden aikaan tiukemmat paikat...

Terveisin laitoshuoltaja (insinöörin vaimo jonka mies osaa arvostaa siivousta työpaikallaan)

Vierailija
69/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihanaa että toimistoissa käy siivooja, joka pitää sen viihtyisänä ja edustuskunnossa. Imuroi lattialta kengissä kulkeutuneet hiekat ja pyyhkii pinnoilta pölyt ennenkuin ne ehtivät muodostua villakoiriksi ja vaalii työntekijöiden terveyttä pitämällä ovenkahvat, lavuaarien hanat, tiskipöydät ja muut erityistä hygieniaa vaativat kohdat bakteerittomina ettei niiden kautta leviä flunssapöpöjä ja pahempiakin tarttuvia pöpöjä.

Uskon, että kaikessa tässä puhtaanapidossa on muutenkin niin paljon tekemistä, että itsekkäiden tuhrijoiden tahrojen poistoon ja muuhun jälkien siivoomisen ei oikein tahdo aika riittää. Eikä ehkä motivaatiokaan, sillä onhan sellainen käytös siivoojan työn aliarvostamista.

En ole ollut siivousalalla, mutta nostan kyllä hattua siivoojille, kun kestävät kaikenlaisten moukkien käytöstä. Sen sijaan olen työskennellyt esimiehenä vaatekaupassa jossa ilmeisesti ne samat mulkerot kävivät ihan pokkana mylläämässä kaikki viikatut vaatepinot sekaisin, kun itsekkäästi ajattelivat että onhan täällä palkattua henkilökuntaa järjestämässä paikat kuntoon heidän jäljiltään. Ei tullut pieneen mieleenkään jättää vaatteita hyvään järjestykseen, jotta muidenkin olisi ollut yhtä mukava niitä tutkia. Yksi mulkero saattoi hetkessä sotkea koko kaupan. Ymmärrän hyvin mitä siivoojat ajattelevat vastaavista turhista sottaajista omilla työpaikoillaan.

Vierailija
70/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän keskusteluun voisin vielä lisätä, että minua ärsyttää se, kuinka ylimielisesti minuun siivoojana suhtaudutaan. Siivoan opiskelujeni ohella muutamaa toimistoa. Minusta kaikista sietämättömintä on se, että minä joudun toimistotädeiltä erikseen kysymään, voinko ottaa roskiksen sieltä pöydän alta ja saanko tyhjentää paperisilppurin ja pyyhkiä pöydän. Nämä kun eivät oma-aloitteisesti voi siirtyä, vaan istuvat kuin tuoliinsa liimaantuneina. Firmat ovat itse tilanneet tiloihinsa siivouksen, joten ei se ole minun syyni, että olen siellä. Joissain paikoissa imurointi on miltei rikokseen verrattavissa, niin huonosti siihen meteliin suhtaudutaan. Vaikka ovat itse ilmoittaneet, että imuroida täytyy. Jos käyn joka toinen viikko tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan, niin miksi eivät voisi vaikka siirtää silloin kahvitaukoaan vartilla ja olla hetken poissa tieltä?

Vierailija
71/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kannattaa palkata vain koulutettuja siivoojia.

Vierailija
72/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaan avautuminen:

Hyvä siivooja! Lakkaa kuvittelemasta itsestäsi liikoja ja ole kiitollinen, että työntekijät eivät ole pedantteja siivouksen suhteen- sinä olet nimittäin ensimmäinen, jolta loppuu hommat, jos taloustilanne firmassa pahenee.

Lakkaa räksyttämästä kahveista ja kulkemassa perästä, jos joku tiputtaa huomaamattaan roskan lattialle. Siivoa ne. Mitään muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Vierailija
73/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä et sovellu tuolle alalle. Toivottavasti pian löydät jotain paremmin sinulle sopivaa.

Vierailija
74/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpsistä heijaa. Hyvälle siivoojalle löytyy aina työtä. Sinun työsi taas saattaakin olla liipaisimella.

Vierailija
75/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä aika ällöä, jos ne kahvitahrat on lattialla monta päivää odottamassa siivoamista. Niin töissä kuin kotona. 

Vierailija
76/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:07"]

[/quote]

[/quote]

Olet väärässä. Katsos kun insinöörit, tutkijat jne. osaavat kyllä siivota jälkensä ja laittaa kahvikupit tiskikoneeseen, mutta siivooja ei ikävä kyllä osaa tehdä meidän töitämme...eli jos joltain loppuu työt, se todellakin on siivooja.

Vierailija
77/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että siivous lopetetaan ensimmäisenä jos menee huonosti? Meinaatteko, että työntekijät alkaa itse siivota, vai että siivoaminen vain lopetetaan? Onko nyt yleensä joku paikka, missä siivoja on talon palkkalistoilla? jossain kouluissa varmaan, mutta aika harvassa yrityksessä.

Vierailija
78/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojilla on nykyään sellainen kieroutunut käsitys, että he voisivat tehdä vain mukavia ja vaivattomia ylläpitosiivouksia. Siitä seuraa nämä aloitukset, joissa kitistään aivan tyhjästä.

Vierailija
79/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole iso vaiva hieman korjata omia jälkiä työpaikoilla, mutta toisille se taitaa olla ylivoimaista. Voimia sinulle arvokkaaseen työhösi!

Vierailija
80/91 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:13"]

Jaa että siivous lopetetaan ensimmäisenä jos menee huonosti? Meinaatteko, että työntekijät alkaa itse siivota, vai että siivoaminen vain lopetetaan? Onko nyt yleensä joku paikka, missä siivoja on talon palkkalistoilla? jossain kouluissa varmaan, mutta aika harvassa yrityksessä.

[/quote]

Et ole tainnut olla hetkeen työelämässä, jos luulet ettei siivooja olisi firman palkkalistoilla..? Tai sitten olet töissä jossain, jossa työntekijät siivoavat itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi