Meillä menee noin 220€ viikossa ruokakauppaan, kaksi aikuista. Mites teillä?
Kotiinkuljetus kerran viikossa Stockan herkusta. Tehdään kaikki ruoka itse hyvistä raaka-aineista.
15€ per päivä on todella vähän aikuisen ihmisen kaikista syömisistä ja suurimmasta osasta juomiakin (uhan kaikki muu paitsi viinit ja muut alkot)
Ai niin, onhan tuossa kaikki siivoustarvikkeet, saippuoita, talouspapereita ym.
Kommentit (60)
En ole laskenut. 2000 €/kk jää tilistä käyttörahaa. Sinkkuna ei ole tarvinnut valikoida laputettuja tuotteita.
katselin tuossa S-pankin appia, ja jotain 250e/kk menee tuohon prismaan josta ostan kaikki ruoat, sekä vähän muutakin välillä. (tietty pitsaa myös pitseriasta kerran pari viikossa 5e/kerta
T: yksin aikuinen, mies 34v, 185cm/92kg
Noin 1500 euroa kuussa. Kaksi aikuista, taapero ja eskarilainen.
3 aikuista ja yksi lapsi. Viime viikolla meni vähän yli 50e ruokakauppaan. Tällä viikolla menee enemmän kun ammattikoululainen opiskelee kotona ja syö lounaan kotona.
Tollaseen summaan on pakko käydä töissä monta tuntia. Mä pärjään vähemmällä ja saan vetää lonkkaa.
Hurjia - ja hurjan pieniäkin - summia! Meillä on 2 aikuista, toinen ottaa eväät töihin joka päivä. Käydään kerran viikossa kaupassa ja siihen reissuun menee rahaa n. 70 euroa. Viikolla täydellennellään, jos joku loppuu, ehkä 20-30 eurolla. Eli yhteensä menee noin satanen viikossa, poislukien mahdolliset ulkona syömiset. Kauppalaskua ollaan saatu pienennettyä ateriat etukäteen suunnittelemalla ja hävikin minimoinnilla ja jättämällä heräteostokset kauppaan. Seurataan myös sesonkia/satokautta. En koe, että mistään olisi tingitty tai että jätettäisiin jotain ostamatta nuukailun vuoksi. 200-250 € viikossa kahdelle aikuiselle tuntuu aivan älyttömän isolta summalta!
Työpaikkalounaat 120€/kk + ostokset kotiin ehkä satasen luokkaa kuukaudessa.
Yksi henkilö 220 €/kk.
n. 1200e kuussa, 2 aikuista, 4 lastan (joista 2 teinejä). Kolmella vaikea erikoisruokavalio.
Ei Stockan herkkua ole enää edes olemassa.
Muutenkin toi 220 € viikossa kertaa 52 viikkoa vuodessa on aika mojova summa rahaa. En minä viitsisi pistää 11440 € vuodessa pelkkään ruokaan rahaa. Parissa kymmenessä vuodessa tuo on jo komean omakotitalon verran rahaa!
Menee 450e viikossa, tässä mukana siis päivittäistavaraa eli vaippoja, papereita, pesuaineita jne. 7-hlö perhe.
Tilataan kotiinkuljetuksella prismasta, ja menee kuussa n. 450 €/kk kahdelle aikuiselle. Mukana pääasiassa laadukkaita ainesosia, ei eineksiä. Ruoka tehdään alusta alkaen itse.
Syön töissä lounaan, kahvit maksaa, eli 8-14e menee töissä. Ehkä muutaman euron edestä kotona. Eli sanotaanko, että 100e/vko per lärvi menee kahden aikuisen kodissa. Ei katsella ruokien hintoja, muuten tosi tiukkoja ollaan kumpikin rahasta, mutta ruuasta ei tingitä - ostetaan mitä halutaan milloin halutaan, vaikka harvemmin mitään kallista.
Asun yksin, työssäkäyvä, lounasta ravintolassa joka päivä. Ruokakauppaan menee alle 100 e viikossa, ostokset painottuu lähinnä viikonloppuun. Arkisin olen vähän kotona ja vielä vähemmän syön kotona. Kotona syöminen ja muutenkin oleilu kotona painottuu viikonloppuun.
Itselläni menee tällä hetkellä vajaa 5€ päivässä. Syön lähinnä puuroa, rahkaa, oliiviöljyä ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 pieniruokainen aikuinen, vegaani, 30-50 euroa menee kuukaudessa.
Syön monipuolisesti, en mitään lihankorvike-eineksiä. Teen kaiken alusta asti itse, myös esim majoneesin, baba ganoushin ja hummuksen. Kalleimmat tuotteet lienee kasvijuomat. Nekin voisi muuten tehdä itse, mutta noihin valmiisiin on lisätty B12- ja D-vitamiinia, joten niitä ei tarvitse erikseen purkista syödä.
Nyt kyllä puhut silkkaa potaskaa! Vegaani EI pysty syömään viidelläkympillä kuussa, vaikka tekisi kaiken itse. Olen ollut vegaani yli 20 vuotta ja minun ruokaostokseni VIIKOSSA on noin 120-150€. Monipuolinen ja eettinen vegaaniruoka on monin verroin kalliimpaa kuin sekaaniruoka.
Mä korjasinkin tuonne jo myöhemmin, että piti olla viikossa, ei kuukaudessa. Ja kuten alkuperäisessä viestissäni kerroin, niin olen pieniruokainen.
Tän viikon ruokaostokset:
Herkkusieniä
Punajuuria
Päärynöitä
Mungpapuja (kuivia, näistä saa ituja pitkäksi aikaa)
Pinaattia
Kukkakaalia (pakaste)
Herneitä (pakaste)
Parsakaalia (pakaste)
Mantelijuoma
Maapähkinävoita
2 pakettia kikherneitä (tölkki)
Savutofu
Hintaa vajaa 25 euroa. Kaapista löytyi jo kaurahiutaleita, vegaanista pastaa, mausteita, tahnoja (esim tahini), sipuleita ja valkosipulia, jotain juureksia (porkkanaa ja bataattia), omenia ja viinirypäleitä, kylmäpuristettua kookos- ja oliiviöljyä. Ja soijavanukkaita :)
Meillä korkeintaan 500e/kk. 2 aikuista ja 2 lasta.
Olen jo vuosia seurannut kaikkea kulutustani sentin tarkkuudella, koska se on mielenkiintoista. Nettiohjelman avulla se sujuu kätevästi. Tarkistin luvut ja ne ovat seuraavat.
2019
Ruokaostokset: 4 915,80/12 = keskimäärin 409 euroa kuussa
Lisäksi seuraavat:
Ruokatoimitukset kotiin: 665,35
Take away (tähän kategoriaan menevät esim. salaatit, voileivät yms. jos ostan mukaan): 502,60
Kahvilat: 398,10
Ravintolat: 968,40
Työpaikkaruokailu: 232,29
Yhteensä ruokaan meni vuonna 2019 noin 7 700 euroa, eli keskimäärin 640 euroa kuussa. On se aika paljon yhdelle ihmiselle, mutta tykkään syödä hyvin.
Vertailun vuoksi laitetaan vielä 2020 tähänastiset luvut:
Ruokaostokset: 5 099,29
Ruokatoimitukset kotiin: 827,40
Take away: 711,31
Kahvilat: 99,30
Ravintolat: 738,68
Työpaikkaruokailu: 78,56
Vuonna 2020 mennyt toistaiseksi 7 554 euroa, eli noin 686 euroa kuussa. Luvuista huomaa että olen ollut etätöissä useamman kuukauden. Työpaikkaruokailu on jäänyt, mutta kaupasta olen ostanut enemmän ruokaa, ja tilannut myös kotiin enemmän. "Ruokatoimitukset kotiin" ovat ainoastaan ravintolaruokaa. Kahviloissa olen käynyt paljon vähemmän, mutta kesälomalla söin paljon ravintoloissa joten niiden osuus ei ole paljon laskenut.
Ruokaostokset-kategoriaan kuuluvat myös talouspaperit, WC-paperit ja kodin pesuaineet. Mutta ei mitään alkoholia, koska en käytä sitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei Stockan herkkua ole enää edes olemassa.
Muutenkin toi 220 € viikossa kertaa 52 viikkoa vuodessa on aika mojova summa rahaa. En minä viitsisi pistää 11440 € vuodessa pelkkään ruokaan rahaa. Parissa kymmenessä vuodessa tuo on jo komean omakotitalon verran rahaa!
Tingit ruoassa niin säästänet myös terveydessä.
200-250€ viikko 2 aikuista ja kolme koululaista. Tiukkaa tekee pystyä tuohon mutta nyt pakko.
Halutaan syödä kuitenkin kunnon ruokaa ei halpaa einestä eikä epäterveellistä.