Meillä menee noin 220€ viikossa ruokakauppaan, kaksi aikuista. Mites teillä?
Kotiinkuljetus kerran viikossa Stockan herkusta. Tehdään kaikki ruoka itse hyvistä raaka-aineista.
15€ per päivä on todella vähän aikuisen ihmisen kaikista syömisistä ja suurimmasta osasta juomiakin (uhan kaikki muu paitsi viinit ja muut alkot)
Ai niin, onhan tuossa kaikki siivoustarvikkeet, saippuoita, talouspapereita ym.
Kommentit (60)
Noin 50€/henkilö viikossa tai jopa alle. Syömme erittäin hyvin ja monipuolisesti (liha, kala, kasvikset) - eli ei eineksiä eikä roskaruokaa. Kaikki ruoka tehdää itse. Ok, pakastevihanneksia ja jäätelöä voi satunnaisesti ostaa myös valmiina - mutta niitäkin harvoin.
Ravintolassa käynti on keskittynyt ulkomaille ja nyt korona-aikana ei siten synny kuluja siltäkään suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi aikuista ja yksi 8-vuotias lapsi ja menee viikossa tuo kaksisataa, välillä vähän alle, välillä vähän yli. Emmekä edes tilaa mistään Stockmannilta, vaan käydään ihan normi Prismassa, välillä Lidlssä (kasviksissa ja hedelmissä paras laatu ainakin tällä paikkakunnalla) ja välillä Citymarketissa/lähi k-kaupassa. Emme syö valmisruokia, mutta olen tarkka ruuan laadusta, en osta halvalla mädäntyneitä tomaatteja tai hedelmiä, nahistuneita perunoita tai porkkanoita, joita hyvin usein on tarjolla marketeissa :( Lapsi on maitoallerginen, eli emme osta mitään kalliita jogurtteja tms. En voi käsittää kun täällä palstalla tai jossain iltapäivälehdessä jotkut kehuu että käyttävät ruokaan 100 euroa kuukaudessa! Mä en voi käsittää miten se on mahdollista? Syövätkö he jotain ohrapuuroa ja hernekeittoa koko ajan?
Meillä menee tuo 200 e kk ja kolme aikuista mutta onnistuu siten että kasvatan ja säilön todella paljon itse.
No se tietysti selittää jos on maata missä viljellä ja isot tilat missä säilöä (kellarit ja muut). Ja jos esim. itse metsästää. Mutta usein kyllä annetaan ymmärtää että kaupunkioloissakin tuo olisi mahdollista. Ei vaan mene mulle jakeluun miten olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi aikuista ja yksi 8-vuotias lapsi ja menee viikossa tuo kaksisataa, välillä vähän alle, välillä vähän yli. Emmekä edes tilaa mistään Stockmannilta, vaan käydään ihan normi Prismassa, välillä Lidlssä (kasviksissa ja hedelmissä paras laatu ainakin tällä paikkakunnalla) ja välillä Citymarketissa/lähi k-kaupassa. Emme syö valmisruokia, mutta olen tarkka ruuan laadusta, en osta halvalla mädäntyneitä tomaatteja tai hedelmiä, nahistuneita perunoita tai porkkanoita, joita hyvin usein on tarjolla marketeissa :( Lapsi on maitoallerginen, eli emme osta mitään kalliita jogurtteja tms. En voi käsittää kun täällä palstalla tai jossain iltapäivälehdessä jotkut kehuu että käyttävät ruokaan 100 euroa kuukaudessa! Mä en voi käsittää miten se on mahdollista? Syövätkö he jotain ohrapuuroa ja hernekeittoa koko ajan?
Minäkin mietin, miten esimerkiksi puoli kiloa kasviksia päivässä on mahdollista totuttaa satasen kuukausi budjetilla. Toki juurekset ja kaali ovat edullisia mutta tuskin kukaan jaksaa syödä vain niitä.
Paljon tekee tietysti myös se syökö kotona ruokaa ollenkaan vai ainoastaan työpaikalla. Jos syö töissä eikä laske sitä budjettiin, niin kyllähän siitä saa isot säästöt. Osa työpaikoista tarjoaa välipalahedelmiä yms.
Mä olen tuo ylläoleva vegaani ja ostan toki tuoreita kauden kasviksia, mutta myös paljon pakastekasviksia. Ei ne ole yhtään huonompi vaihtoehto ja ovat edullisia.
Tällä hetkellä budjetti on 10 e vkossa.
Ruokajaossa 3 x vkossa, Lidlin hävikkilaatikkoja 3 kpl.
Ostan pari maitoa ja jotain, esim nyt ostin 2 tonnikalaa. Viime viikolla 2 margariinia ja makaronia
Jääkaappi on monta krt vkossa lähes tyhjä.
Helppo seurata kun tilaa kotiin eli 100-150 / viikko. Sisältää pesuaineet, paperit ym. Mutulla sanoisin, että summa nyt pienempi kuin ennen maaliskuuta 2020.
2 alle 70v eläkeläistä
50 euroa viikossa (aikuinen ja taapero) eli yhteensä 200 euroa kuukaudessa ruokaan. Lisäksi toki 100 euroa varattu vaipoille, hygieniatarvikkeille ja vessapapereille yms. Eli koko kauppalaskut ovat kuukaudessa 300e (75e/vko).
Ja tehdään itse erilaisia ruokia, mutta toki hyödynnetään tarjouksia, jos osuu silmään.
4 hengen perhe, ruokakauppaan ml. kaikki taloustarvike keskimäärin 30e/pv. Emme syö eineksiä ja x-tra yms. muu moska ei maistu.
Alle 100€ menee viikossa kahdella aikuisella meilläpäin. Tehdään myös kaikki itse tuoreista ja hyvistä raaka-aineista. Tietysti jos kaikki pitää nimenomaan stockan herkusta tilata suoraan kotiin niin meneehän siihen ylimääräistä vaikka kuinka paljon.
Suunnilleen saman verran menee meillä kuin ap:lla, kahden aikuisen talous. Kerran viikossa markettiostokset n. 100 euroa ja lisäksi toinen satanen menee lähikauppaan kun viikon varrella haetaan täydennystä tuoreruokiin. Tällä hetkellä ei juurikaan syödä ulkona koska korona, molemmat etätöissä kotona.
Mulla menee 200e kuussa yksin ruokaan.
Noin 160 euroa viikossa ruokakauppaan ja noin 650 euroa kuukaudessa yhdeltä henkilöltä.
En käytä lainkaan alkoholia, tupakkaa, edes kahvia - siis päihteitä.
Isokulutuksinen mies.
Summassa päivittäistarpeet ja ruoat.
En käytä juuri eineksiä.
Kalaa, kanaa, pähkinöitä, kasviksia, hedelmiä ja marjoja ehkä pääasiassa.
Syödä pitää, - siinä säästäminen maksanee taas muualla.
60 euroa viikossa ja yksin elelen.
S-ryhmän kaupoissa kuukauden ruokatilaukset ovat n. 700-800, K-ryhmässä samat kamppeet olleet yli 1000 euroa/kk.
Suosimme siis S-ryhmää, koska ne säästyneet pari satasta voi käyttää johonkin muuhun. Meitä on kaksi aikuista, ollaan kumpikin etätöissä ja syödään päivittäin iso lämmin brunssi, välipala ja illallinen.
Meillä kuluu paljon kasviksia ja salaattia, kananmunia, juustoja, kalaa ja kanaa, jonkin verran punaista lihaa. Suositaan luomua ja kotimaista kaikessa mahdollisessa.
Budjetin saisi vedettyä paljonkin tiukemmaksi tarvittaessa, mutta koska harrastan kokkailua, ja hyvä ruoka on meille arjen nautinto, niin nautitaan nyt siitä, mistä voidaan. Ehkä koronavuodesta muistaa jälkeenpäin myös ne yhteiset, kivat ruokahetket ja makuelämykset? :)
Vierailija kirjoitti:
1 pieniruokainen aikuinen, vegaani, 30-50 euroa menee kuukaudessa.
Syön monipuolisesti, en mitään lihankorvike-eineksiä. Teen kaiken alusta asti itse, myös esim majoneesin, baba ganoushin ja hummuksen. Kalleimmat tuotteet lienee kasvijuomat. Nekin voisi muuten tehdä itse, mutta noihin valmiisiin on lisätty B12- ja D-vitamiinia, joten niitä ei tarvitse erikseen purkista syödä.
Nyt kyllä puhut silkkaa potaskaa! Vegaani EI pysty syömään viidelläkympillä kuussa, vaikka tekisi kaiken itse. Olen ollut vegaani yli 20 vuotta ja minun ruokaostokseni VIIKOSSA on noin 120-150€. Monipuolinen ja eettinen vegaaniruoka on monin verroin kalliimpaa kuin sekaaniruoka.
Kerran viikossa tapahtuva ruokakuljetus kuulostaa siltä, että joudutte tosi paljon orjallisesti suunnittelemaan, ja tuskin kaikki hedelmät ja vihannekset säilyvät hyvinä viikkoa, eli syöttekö niitä lainkaan tarpeeksi? Miksi ette raaski maksaa kahta kertaa viikossa sitä kotiinkuljetusta?
Tähän mennessä tänä vuonna vähän alle 900€. Laskin, että koko vuonna tulee menemään aika tarkalleen tuhat euroa, kun on joulu tulossa. Tämä siis koko vuodelle, ei viikolle. Yksi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 pieniruokainen aikuinen, vegaani, 30-50 euroa menee kuukaudessa.
Syön monipuolisesti, en mitään lihankorvike-eineksiä. Teen kaiken alusta asti itse, myös esim majoneesin, baba ganoushin ja hummuksen. Kalleimmat tuotteet lienee kasvijuomat. Nekin voisi muuten tehdä itse, mutta noihin valmiisiin on lisätty B12- ja D-vitamiinia, joten niitä ei tarvitse erikseen purkista syödä.
Nyt kyllä puhut silkkaa potaskaa! Vegaani EI pysty syömään viidelläkympillä kuussa, vaikka tekisi kaiken itse. Olen ollut vegaani yli 20 vuotta ja minun ruokaostokseni VIIKOSSA on noin 120-150€. Monipuolinen ja eettinen vegaaniruoka on monin verroin kalliimpaa kuin sekaaniruoka.
Nuo epärealistiset ja omituisen pienet ruokamenot selittyvät sillä, että joko kaikkia menoja ei lasketa, tai sitten syödään paljon työpaikkaruokalassa ja ravintolassa, ja näitä ei luonnollisestikaan lasketa kauppamenoihin, kun ovat ravintolamenoja, ja usein ihmiset unohtavat laskea mukaan puolison kaupassakäynnit, etenkin jos puoliso käy kaupassa useammin ja autolla, ja itse käy vaan pienet ostokset lähikaupasta. Joskus unohdetaan mainita se, että joku antelias maajussinaapuri/sukulainen tuo kaikki lihat, kalat, juurekset ja vielä leivätkin ihan hyvää hyvyyttään - mielikuvitusmaailmassa kaikki voivat turvautua naapuriapuun ruokailunsa suhteen.
Ei riitä mihinkään tuo. Juuri tilasin lihakaupasta 200 eurolla pihvejä meille kahdelle. Sanoisin että menee vähintään 500 euroa ruokaan viikossa + viinit. Tosin syömme yleensä ylkona lauantaisin ja paikasta riippuen lasku on yleensä 150 - 350 euroa.