Voiko ulosotossa suorittaa omasta pyynnöstä ulosmittauksen?
Tuntuu ihan absurdilta edes kysyä tätä, koska en ole ikinä ollut ulosotossa, aina maksanut kaikki laskut ihan normaalisti, koska se on itsestäänselvyys. Veroja mätkähti kerralla iso summa enkä saanut asiaa hoitoon, vaikka kaikkeni yritin.
Voiko ulosottoviranomainen myydä velallisen pyynnöstä omaisuutta?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit itse myydä omaisuutta. Tai sitten teet ulosoton kanssa maksusopimuksen.
Maksusopimusta en suosittele tekevän!!!!
Jos jostain syystä tarviit toimeentulotukea hakea ulosoton takia et saa jos sinulla on uloston kanssa maksusopimus,muuten saat.
Niin siis jos kertoisin syyn auton myymiselle, mutta en tietenkään mitään yksityiskohtia revitellen. Vaan antaisin sellaisen kuvan, että en haluaisi myydä, mutta nyt on pakko.
Niin olisiko se hyvä keino?
Ei missään tapauksessa kannata kertoa syytä myynnille ilmoituksessa. Se antaa vain epäilyttävän vaikutelman.
Käyttölaina pankista, jolla hoidat verot. Ulosottotoimistosta tulee ensin maksulappu, jossa pari viikkoa maksuaikaa. Sen maksamalla ei edes tule mitään merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan pihalla näistä kaikista hommista ja niiiiin katkera eräälle henkilölle. Hän on välillisesti aiheuttanut kaiken tämän pas.kan. Ikinä ennen en ole joutunut minuuttiakaan miettimään tällaisia asioita 🤬 Pitää googlettaa velkajärjestely, en siitäkään mitään ymmärrä.
En ole lukenut ketjua kokonaisuudessaan, mutta tässä jo ensimmäinen kokemukseen pohjautuva tieto:
Velkajärjestelyn tarkoitus on varmistaa, että velkojat saavat edes osan rahoistaan takaisin. Jos on todennäköistä, että kykenet maksamaan kaiken ja/tai summa on niin pieni että se joka tapauksessa tulisi maksettua takaisin velkajärjestelyvuosien aikana (omana aikanani järjestelyn kesto oli 3-5 vuotta), et pääse velkajärjestelyyn.
Et myöskään pääse velkajärjestelyyn heti vaan ensin sinun pitää osoittaa, että olet halukas lyhentämään ulosottoasi tunnollisesti ja mieluiten yli laskennallisen osuuden (karkeasti ottaen 1/3 nettotuloista). Eli esimerkiksi omalla kohdallani nettoni oli 2400 e/kk, joten maksoin (omatoimisesti) ulosottoon kuukausittain 800 e ja minulle jäi siis 1600 e/kk. Velkaneuvojan mukaan minun olisi kannattanut maksella muutaman kuukauden ajan uo:ta niin paljon kuin mahdollista osoittaakseni halukkuuteni hoitaa asiani. Itse en hakeutunut velkajärjestelyyn koska hän ennakoi, että sen kesto olisi kohdallani viisi vuotta ja niiden viiden vuoden ajan minun olisi siis pitänyt tulla toimeen pelkällä suojaosuudella.
Voit omatoimisesti lyhentää ulosottoa niin paljon kuin haluat, jos onnistut saamaan lisätuloja tai myymään jotain tms.
Noh, laitellaan autoa myyntiin (itkettää pelkkä ajatuskin.) Kannattaako kertoa jotenkin tyylikkäästi myynnin syy vai olla siitä ihan hiljaa? Koska en myy autoa siksi, että ehdottomasti haluaisin siitä eroon ja se olisi viallinen riesa. Jos kertoisin syyn (en tietenkään yksityiskohtia) niin antaisiko se paremman vaikutelman?