Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkettää. Ei yhtään rahaa ja ruoka lopussa! :(

Vierailija
11.04.2014 |

Jääkaapissa on sinappia, vähän maitoa ja vähän hernekeittoa. Tilillä tasan 0€ ja lompakossa 50senttiä. Ei kavereita, ei ketään, joka vois lainata vähän rahaa.  Vituttaa mutta myös itkettää. Miten voiki olla näin köyhää taas tämä kuukausi! :( Onneks ei oo lapsia, ei tartte niiden kärsiä.

Muita samassa tilanteessa olevia? :( Ja mitään vittuiluja en tarvi, rahoja en törsäile turhuuksiin. Rahat menee, mitkä tulee. Yleensä kyllä jää jonku verran, nyt ei kun laskuja oli niin paljon.

VOI VITTU TÄTÄ ELÄMÄÄ !!!!!!!

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei rahaa muille tarvitse jakaa. 6 e saa kaupasta valtavasti aineksia, 1 e jauhoja, 0,40 e pottuja,1 e makaronia,1e juureksia,1 e nakkeja. soppaa ja leipää moneksi päiväksi. Kastiketta ja muuta. 0,50 eRahkapurkki ei paljoa maksa, jos on marjoja pakkasessa.Ja aina tarjouksista voi täyttää kaappia ja pakkasta. Menee viikkoja, ettei tarvii kaupassa käydä.  Ajatuksella, että raha pysyy pankissa tai kukkarossa.Ja terveellisesti voi syödä. Tehdä pellillinen pizzaa, pullaa ja pyytää kaverit kylään.

Vierailija
22/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun on rahaa niin ostakaa pesuaineet, riisiä, tummaa makaronia, jauhoja, vihannespusseja pakkaseen, kauraryynejä jne. Tehkää itse sämpylät, leivät, kotiruokaa, ei eineksiä, ei heseja eikä mäkkejä, kiertäkää ne kaukaa. Rahaa täytyy olla aina kun on lapsia perheessä. Ei pidä elää kädestä suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:26"]Mitä ihmeen ennakoimattomia laskuja ihmisillä voi olla? En yksinkertaisesti osaa elää niin, että kaikki talouteen tuleva raha kulutetaan - ai niin, minähän olen näitä vanhanaikaisia, joiden mielestä ei tarvitse asua yksin kaksiossa Helsingin keskustassa, jos ei ole rahaa.

[/quote]

Idiootti. Minä asun vuokra-asunnossa eläkkeellä olevan mieheni kanssa. Saan työttömyysrahaa 450 €, sillä pitäisi elättää perhe koko kuukauden. Revi siitä. Katsotaan kauanko pärjäät valittamatta.

Vierailija
24/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus ollut työtön ja on lapsi ja erottu. Aina on ollut lapselle ruokaa sun muuta, itselle vaatteet jne. Ei ole tarvinnut kerjätä. En ole ollut ruokajonoissa enkä mene. Rahaakin oli tilillä. Nyt töissä ollut vuosia.

Vierailija
25/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:56"]

Tää rahattomuus oli suorastaan taiteenlaji opiskeluaikoina. Baarista kun tultiin aamuyöllä, niin perunat kiehumaan ja sipulit paistumaan pannulle. Ja oltiin muuten pirun laihoja, suorastaan luurankoja vaikka ei karpattu. Sori, tuli niin mieleen kaikki tää, ei kyllä nykyään naurattais työssäkäyvänä tuo tilanne. Saisitko sukulaisilta apua?

[/quote]

Baarissa kuitenkin käytiin? Ja muka oltiin rahattomia. Just.

Vierailija
26/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä sen, että elämässä tulee yllättäviä tilanteita vastaan. Niin on tullut meilläkin, ja sitten on oltu tiukoilla. Opiskeluaikoina saatoin helposti elää pari viikkoa kaurapuurolla ja hemapa-keitolla, sitten taas onnesta soikeana tuhlasin parissa viikossa opintotuen, mutta jossain vaiheessa sitä ei enää ole nuori ja tyhmä ja jossain vaiheessa sitä pitäisi tajuta, ettei näin voi elää pidemmän päälle.

Jos ap on vielä opiskelija ja nuori, ymmärrän tilanteen.

Jos ap on sairastunut yllättäen tai joutunut muuten työkyvyttömäksi, ymmärrän tilanteen.

Mutta jos ap on työssäkäyvä ihminen, jonka palkka vain ei riitä joka kuukausi ja jolla ei ole minkäänlaista pahanpäivänrahaa, vaikka työelämässä on oltu jo jonkin aikaa, niin sitten en ymmärrä. Jossain vaiheessa näistä virheistä pitäisi oppia. Esim. minä olin kerännyt 5000 euron summan säästötilille parin vuoden töiden jälkeen, kaikki sitten meni, kun epäonni osui kohdalle, mutta ei ollut kyse siitä, että piti päästä hammaslääkäkärille tai jääkaappi hajosi. Näitä varten rahat kyllä olisivat riittäneet ja 5000:llakin elin jonkin aikaa ihan kohtuullista elämää.

Jos siis ap on työssäkäyvä, on hänen aika alkaa suunnitelmaa elämää vähän pidemmällekin. Jos rahaa ei koskaan jää edes muutamaa kymppiä yli, ovat kulut liian suuret. Halvempi asunto, työmatkat pyöräillen, työpaikkalounaat vaihdetaan eväisiin, joka kuukausi säästötilille muutama kymppi ja puolen vuoden ajan tiukka budjetti siitä, mihin rahat oikein kuluvat. Kaikessa on aina se halvempi vaihtoehto.

Pienituloisella on hankalampaa säästää mutta ei se mahdotonta ole. Veikkaan, että ap:lläkin asuntokulut ovat liian suuret.

Yli varojen on helppo elää. Samalla sitä usein uskottelee, ettei pystyisi elämään yhtään halvemmalla. Tosiasiassa kyse on siitä, ettei halua. Harva haluaa tinkiä elintasostaan. Hyvä kysymys onkin, mihin ap:n rahat oikein hupenevat. Mitä hän sillä palkallaan ostaa? Jos tiukka tilanne on vain tämä yksi kerta, ei ole syytä huoleen, mutta ihmettelen kyllä, miksi ap:lla ei ole sitä säästötiliä tässä tapauksessa. Jos taas tilanne on krooninen, pitää asioita alkaa miettiä uudella tavalla. Tuollaisessa elämisessä kun ei ole järkeä. 

Vierailija
27/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun ex jätti mut, mulla alkoi rahaongelmat, joita en edes tajunnut olevan olemassa. Mm säästin sähköä, kun käytin taloyhtiön grilliä, jossa lämmitin ruokaa. Lapsien mielestä oli kivaa syödä ulkona ja ruokakin maistui paremmalta.

Syötiin kaapit ihan tyhjiksi. Joka ikinen päiväysiä vanha pussikeitto meni ja ostin vain ja ainoastaan pakolliset kaupasta. Ehkä puoli vuotta meni tässä. Nyt on 5 viikon ruokalista, tarkka kauppalista ja mitään höpöhöpö ostoksia ei todellakaan tehdä.

Sain provikkakirppispaikan, tyhjensin kodin ja muutaman työkaverin kodin, moni asia on nyt kunnossa.

Ilman ns lisäansioita tilanne olisi edelleen akuutti.

Tällä ja ensi viikolla myyn yht 500 rairuohoastiaa, joita olen tehnyt kauan, lähes tulkoon kaikki kierrätysmateriaaleista jne vastaavaa on koko ajan.

Edelleen jos pitäisi elää pelkällä palkalla, saisin vain pakolliset maksettua, en mm ruokaa.

Meillä ei ole käytännössä mitään myytävää, käyn kaikki kaapit läpi 2 x vuodessa ja joka ikisen esineen pidän kädessäni ja mietin tarvitsenko. Ei nyt 1000 tavaran haasteeseen voitaisi mennä, tai voisin, ilman lasten tavaroita. Mutta mitä saan työkavereilta, myös 2 x vuodessa eräs kirpputoriyrittäjä hakee n 10 banaanilaatikkoa kotoani ja saan niistä yleensä n 500 euroa , joka on aina meidän lomabudjetti.

Eli koko ajan pitää olla jotain virityksiä ei vaan tyytyä kohtaloon ja valittaa.

Vierailija
28/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä ota ainakaan pikavippiä! Eräs tuttavani on ollut jo vuosia pahassa pikavippikierteessä.

Vierailija
29/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, milloin saat rahaa? Lähettäisin mielelläni paketillisen kuivamuonaa vaikka Matkahuollon tai Postin avulla, mutta en tiedä ehtiikö se auttamaan ennen kuin rahapula helpottaa.

Vierailija
30/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa säästää sillon ku on rahaa. Säästäminen lähtee ihan pienistä asioista.

Esim. Siivousrätit / keittiönrätit voi tehdä rikkinäisistä vaatteista

Saippua palasaippuana tai 2L kanisteri kerralla

LIDL.STÄ KAIKKI RUOKA MINKÄ SAA!

Kaikki ruoantähteet kannattaa hyödyntää jos on aikaa esim. tehdä sämpsylöitä niin ,

kaurapuuron loput taikinaan jne.

Teeleipä on tuoreena maukasta ja nopea valmistaa

Vierailija
31/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää Suomi yks kehitysmaa kun pitää palasaippuastakin osan ilmeisesti säästää. Ihan sama vaikka asuis jossain indokiinassa.

Vierailija
32/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei sori tuo pikavippi oli huono ehdotus :(

Vierailija
33/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uusia ideoita mulla, mutta toivotan sulle ja muillekin hyvää jatkoa. Käyn lasten kanssa ev.lut seurakunnan kerhoissa ja siellä kirkolla jaetaan esim. Maanantaisin ruokaa, on melko hyvännäköistäkin tarviketta, kasviksia jne. Kannattaa jatkossa mennä leipäjonoon, siellä on niin monenlaista ihmistä, ei kannata luulla asiakkaiden olevan vain juoppoja. Ihan siistejä perheenisiä, mummoja ja maahanmuuttajia. Jos asut pienellä paikkakunnalla, kannattaa ottaa yhteys diakoniin. Kokeile myös eri seurakunnat, helluntaisrk, vapaakirkko jne. Voit ihan hyvin hakea sieltä kassin ruokaa ja laita sitten se säästyvä summa vararahastoon kun ensi ekrralla tulee tiukkaa tai yllättävä meno.
Sinä joka myyt itseäsi rahapulassa...oikeesti, ei voi olla niin huonosti asiat Suomessa. Tekee pahaa puolestasi. Takuulla siinä rikkoo itseään, etkö voisi yrittää hoitaa rahaongelmaa muulla tavoin..?

Vierailija
34/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kommentoi jotain että jos ap on työelämässä niin ei ymmärrä jos ei jää rahaa jne.. Juu, en ole siis tosiaan työelämässä. Ja ei, asumiskuluni eivät ole liian korkeat. Vuokra on alle 400€/kk. Mielestäni se ei todellakaan ole paljoa.

Nyt pitää syödä hernekeittoa (huoh, taas), alkaa nälkä olemaan.

Ap

Vierailija
35/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:26"]Mitä ihmeen ennakoimattomia laskuja ihmisillä voi olla? En yksinkertaisesti osaa elää niin, että kaikki talouteen tuleva raha kulutetaan - ai niin, minähän olen näitä vanhanaikaisia, joiden mielestä ei tarvitse asua yksin kaksiossa Helsingin keskustassa, jos ei ole rahaa.

[/quote]

Idiootti. Minä asun vuokra-asunnossa eläkkeellä olevan mieheni kanssa. Saan työttömyysrahaa 450 €, sillä pitäisi elättää perhe koko kuukauden. Revi siitä. Katsotaan kauanko pärjäät valittamatta.

[/quote]

MIkä kumma on työttömyysraha? Ja miksi teillä on nettiyhteys, jos ei ole rahaa edes ruokaan?

Vierailija
36/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:24"]

No mä oon se, joka valitin ettei oo rahaa ostaa pesuainetta. Mulla on nyt viikonlopuksi rahaa huomiselle 6 euroa ja sunnuntaille 4. Kaapissa on puurohiutaleita ja puoli purkkia eli noin 75 grammaa Pirkka mansikkarahkaa, jonka ajattelin aamulla laittaa puuron päälle. Makaronia on, mutta en vaan kykene syömään sitä. Huomiseksi siis 6 euroa työpaikkaruokailuun, ostan varmaan tomaatteja, banaanin, omenan ja reajuustoa. Näin täällä.

[/quote]
Ei ihme, että rahat loppu, jos viimeiset pennoset käytät tomaatteihin (varmaankin kotimaisiin, kilohinta huitelee 5 eurossa), raejuustoon (sitäkään köyhä ei osta kuin tilipäivänä). Osta mielummin jauhoja ja tee sämpylöitä ja päälle margariiniä. Itse ostin viimeisen käyttöpäivän jauhelihaa 1,-/400 g ja tein lihapullia, joista syödään useamman kerran.

[/quote]

Lähikaupassa 5 tomaattia maksoi ehkä 80 senttiä. Olen töissä vkl aamusta iltaan, en jaksa alkaa yöllä leipoa. Kyllä ajattelin nyt vaan jotain halpaa ja täyttävää ostaa. Selityksen makua, mutta aion nyt vaan ostaa, mikä on täyttävää ja maanantaiksi on 12 euroa ja tiistaina saan kohtuuison palkan. En ala yöllä laittamaan ruokaa, ostan valmiina, ei fiksua, mutta nyt vaan tavoite syödä maha täyteen ja en voi olla ilman tuoreita kasviksia. Raejuustosta saa proteiinia, tonnikala maksoi cittarissa euron, samoin euroshopper kananmunat ja just muistin että mulla on pakkasessa cittatista ostettuja euron kasvispuhvejä, ne ehkä voisin aamulla paistaa mukaan.

[/quote]

Kiitos. Nyt ymmärrän, miksi köyhä pysyy köyhänä ja minä ostan sijoitusasuntoja.

[/quote] mikä kusipää

[/quote]

Mahdat asua jossain syrjäkylässä, koska Helsingissä asuessa mulla ei kyllä rahat riittäisi joka kuu yllättäviin terveysmenoihin tai edes asunnon vuokraan kun en saanut halpaa soluasuntoa. Asuin opiskelijana aikaisemmin muualla halvemmalla paikkakunnalla ja siellä rahat juuri riittivät vielä shoppailuunkin. Se vähän riippuu missä asuu, mutta en todellakaan ihmettelisi jos opiskelijalla rahat olisivat lopussa. Sen verran perseestä ne tuet on jos ei ota lainaa.

[/quote]

Syrjäkylillä asun Taka-Töölössä kaukana kaupoista.

Vierailija
37/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:40"]

[/quote]

[/quote]

MIkä kumma on työttömyysraha? Ja miksi teillä on nettiyhteys, jos ei ole rahaa edes ruokaan?

[/quote]

Eikös sille miehelle silti makseta jotain eläkettä myös?  Aina on kätevä jättää jotain mainitsematta.

Vierailija
38/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Miksi minun pitäisi elää yhtä alhaista elämään kuin sinun? Olet tehnyt vääriä valintoja, olet jättänyt asioita tekemättä, olet ihan itse halunnut tuollaisen elämän. MInä olen valinnut toisin enkä ikinä eläissäni päädy vastaavaan tilanteeseen. Paitsi jos meistä tulee osa Venäjää ja omaiseni tapetaan.

Vierailija
39/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 20:57"]

On tää Suomi yks kehitysmaa kun pitää palasaippuastakin osan ilmeisesti säästää. Ihan sama vaikka asuis jossain indokiinassa.

[/quote]

Ihmettelen minäkin sitä ruuanlaittoa pihagrillissä. Valtavaa sähkönsäästöä, mutta netti päällä jatkuvasti. Puhelinta ladataan kerrostalon rappukäytävässä jne. Ei päätä eikä häntää tuossa touhussa.

Vierailija
40/164 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kärsivät rahapulasta ja ruokapulastakin siksi koska eivät yksinkertaisesti osaa tai viitsi tehdä järkeviä ruokaostoksia ja ajatella taloudellisesti. On toki tapauksia, että tulee yllättäviä menoja, sairastumisia tai muuta vakavaa mutta monella sama huono tilanne toistuu kuukaudesta toiseen, eikä virheistä silti opita. Joku jo mainitsi baarissa käyvät opiskelijat, jotka muuten elävät pelkällä perunalla ja ketsupilla - järki hoi... Halvallakin voi syödä hyvin ja terveellisesti, jos vaan viitsii vaivautua.

Jokaista kuukautta varten kannattaa kirjata jonkunlainen budjettirunko ja pyrkiä myös pysymään siinä. Asumismenot, pakolliset laskut ja muut maksetaan ensin, sitten lasketaan paljonko jää käyttörahaa josta rajataan sivuun joku summa ruokaa ja elintarvikkeita varten ja loput säästöön.

Jos on rahat vähissä ja pienet tulot, silloin kannattaa vertailla ruoan kilohintoja, eri ruokakauppojen hintatasoa, ostaa tarjouksesta ja olla tarkkana, kaikki missä lukee tarjous ei silti ole oikeasti edullista, pitää olla hintatietoinen.

Pesuaineita ostaessa kannattaa tutustua myös näihin Euroshopper, Rainbow ja Pirkka tuotteisiin, kilo, kpl ja litrahintojen kanssa kannattaa olla tarkkana - usein isompi pakkaus samaa tuotetta on halvempi kuin pieni.

Ei kannata ostaa eineksiä ja valmisruokia, tai valmiita ateriakastikkeita ja muita puolivalmisteita, kermoja, juustoja jne. Ei kannata heikossa rahatilanteessa syödä ulkona ravintoloissa ja kahviloissa, ruokakaupasta ei kannata ostaa tonnikalaa (katsokaa kilohintaa, ei se mitään halpaa ole), eikä kalapuikkoja, eikä yksittäispakattuja jogurtteja, rahkoja, valmiita leipiä jne. Kasvisten ja hedelmien kanssa kannattaa suosia sesongin tuotteita, jotka sillä hetkellä edullisia ja suosia niitä ruoanlaitossa. Kastikkeita voi jatkaa kasviksilla, kesäkurpitsalla, porkkanalla jne ja laittaa vähemmän lihaa tai kanaa.

Raejuusto ja rahka ei ole mikään erityisen edullinen proteiinin lähde ja harvoin Suomessa kenelläkään on edes tarvetta normaalin ruokavalion ohella tankata extra proteiineja vaikka tämä proteiini hypetys onkin nyt kaikkien huulilla. Riittävästi ja  edullisemmin proteiinia saa ruokavaliossa kanamunista, vihreistä linsseistä, lihasta, kanasta, kalasta.

Leipään uppoaa yllättävän paljon rahaa. Lidlissä kilohinnalta kaikista halvin leipä on 450g pakkaus maalaisviipaleita, jotka maksavat 0,89€ - toisaalta 2kg vehnäjauhoja saisi hintaan 0,89€ ja 1kg ruisjauhoja hintaan 0,79€. Kaurahiutaleiden tarkkaa hintaa en muista, mutta jo noista aineksista leipoisi todella monet leivät kerralla ja laittaisi pakkaseen josta voi sulatella sitä mukaa kun leipää tarvitsee. Joka päivä ei tarvitse leipoa, kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa riittää, eikä se oikeasti kestä kauaa tai ole vaikeaa. Porkkanaa ja perunaakin voi laittaa leipään. Joskus kaupoissa on tarjouksia 5kg perunaa eurolla, iso säkki joka kestää pitkään ja pienellä kekseliäisyydellä siitä saa aikaan vaikka mitä. 

Ei varmaan tarvitse edes mainita ettei alkoholiin, tupakkaan ja muihin päihteisiin kannata rahojaan tuhlata. Kannattaa miettiä myös, mitä hygieniatuotteita ostaa ja ostaako vaatteita oikeasti tarpeeseen vai miksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän