KOIRAIHMISET! Mikä koira minulle?
Asun yksin melko suuressa kerrostaloasunnossa, mutta vietän enemmän aikaa vahempieni maatilalla.
Kouluni alkaa vasta syksyllä, ja ajattelin tämän ajan oleva paras koiran ottoon, koska on ylimääräistä aikaa.
Koiran pitäisi olla kooltaan noin 25 - 35 kg painava.
Olla suht aktiivinen, eli jaksaa lenkkejä.
Olla ystävällinen ja reipas, mutta kuitenkin olla hiukan suojelunhaluinen, sillä pidän iltalenkeistä pimeällä järven rannalla ja asuinalueeni on hieman rauhaton. Muutaman kerran lenkillä minua on selvästi seurattu ja tunne ei ole pimeällä järvellä kovin mukava.
Myös äitini haluaisi joskus koiran kanssa mennä lenkille mutta metsässä häntä pelottaa iltahämärällä. Eli koiran ei pitäisi heiluttaa häntää jos joku raiskaaja käy päälle .. :D
Mutta päivinä kun olen kerrostalossa yötä, koira ei saisi olla mikään vartijarotukaan, koska haukkuherkkyyden poiskitkeminen ei ole sillon kovin helppoa.
Olen ajatellut novascotiannoutajaa, koska voisin harrastaa sen kanssa agilityä, ja se tykkää uida. Merenranta on vieressä :) Esimerkiksi vesipelastus kiinnostaisi.
Mutta luulen että sillä ei ole ollenkaan omistajan suojeluviettiä.
Koira saa olla ns. vaikea rotu. Minulla on aikaa, taitoa ja kokemusta :)
Kasvoin tätini luona jolla on kennel, lapsuus ja nuoruus meni koirankoulutusohjelmia katsoessa ja koirien kanssa oleilessa.
Kaverin ongelmakoirankin sain omistajan koulutuksella kiltin varman koiran :)
Mutta mikä koira minulle?
Kommentit (32)
Se on totta, että musta labbis uroskin voisi toimia ihan riittävänä pelotteena. On myös aktiivinen koira, eikä löysä kotikoira niin kuin moni kuvittelee. Toki ne on laiskoja, jos syötetään lihavaksi, eikä liikuteta...
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 15:54"]ROTTWEILER.
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 15:51"]
Esim. suursnautseri. Mutta kai sulla itselläkin on muita ideoita kuin tuo tolleri, jos kerran koiria olet pitkään harrastanut?
[/quote]
Tätini kasvatti alle 20kg rotuja
ap
Pk Collie! Ihan ässä rotu määritelmiisi :)
Meilla pitbull. Ihana loikoilija kotona. Ottaa rennosti lasten kanssa. Tulee toimeen meidan muiden koirien kanssa (isojen pyreneiden koira). Suhtautuu suojelevasti omistajiaan kohtaan pimealla, mutta uskoo kun sita komentaa. Energinen lenkilla. Se pitaa kylla kouluttaa hyvin, mutta yleisesti oppivat aika nopeasti. Minusta maineestaan huolimatta aika ihana ja leppoisa rotu.
Ällöttävää. Koira saa joutua vaaraan kunhan sinä pysyt kunnossa? Älä ota koiraa ollenkaan!
Ikävä on ainakaan mitään vahtirotua ottaa kerrostaloon ja palveluskoirat vaatii paljon liikuntaa. Ei ole mukavaa jos koira joutuu makaamaan päivät pitkät sisällä kerrostalossa. Koiran kuuluukin jonkunverran haukkua, siitä ei tosin välttämättä naapurit tykkää. Meillä on lähellä naapurilla kolme dalmatialaista ja ne haukkuvat todella paljon ja vetävät ihmisen kumoon. Noutajasta ei kyllä ole vahtikoiraksi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 15:54"]
ROTTWEILER.
[/quote] Meilla oli....tuli traumat, ja pois annettiin. Se vihasi muita koiria, ja vaikka oli kennelissa yksi iltapaiva, se KIIPESI sielta ulos, ja tappoi pihaan tulleen koiran. Se oli ihan hullu koira
Vain av foorumilla :
Olen ottamassa koiraa vain koska haluan sen puolustamaan itseäni ja haluan asettaa koiran vaaraan
Olen kiduttamassa koiraa, koska otan vain kerrostaloon makaamaan.
jep jep..
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 16:11"]Ikävä on ainakaan mitään vahtirotua ottaa kerrostaloon ja palveluskoirat vaatii paljon liikuntaa. Ei ole mukavaa jos koira joutuu makaamaan päivät pitkät sisällä kerrostalossa. Koiran kuuluukin jonkunverran haukkua, siitä ei tosin välttämättä naapurit tykkää. Meillä on lähellä naapurilla kolme dalmatialaista ja ne haukkuvat todella paljon ja vetävät ihmisen kumoon. Noutajasta ei kyllä ole vahtikoiraksi.
[/quote]
Koira ei kyllä välitä millaisen talon tai asunnon lattialla/sohvalla/sängyllä loikoilee, kunhan aktivoidaan ja lenkkeillään muuten. En ole ainakaan kuullut että omakotitalossa asuva koira on automaattisesti onnellisempi kuin kerrostalossa.
Oletko miettinyt esimerkiksi saksanpaimenkoiraa? Miellyttämishaluinen, aktiivinen koira, joka taipuu moneen harrastukseen, suojelee myös omistajaansa tarpeen tullen.
En nyt muuten osaa kommentoida, kun nykyään on niin paljon rotuja, joista en ole kuullutkaan, mutta tuohon haukkuherkkyyteen. Kaikista haukkuherkinkin koira on sellainen yleensä vain saadessaan jonkin ärsykkeen. Eli suurinpiirtein näin: paimenviettinen haukkuherkkä koira saatta haukahdessa kerrostalossa lapsia paimentaessaan, metsästysviettinen leikkiessään tai ehkä korkeintaan esim. parvekkeelta lintuja tiiraillessaan. Toisin sanoen näistä ei todellista ongelmaa mielestäni eikä omalla kokemuksellani kerrostalossakaan muodostu, ei koira hauku siellä yksinään koko päivää tai aina jonkun nähdessään. Kerrostalossa ongelmallisin haukkuherkkäkoira on vahtimisviettinen. Näiltäkin koirilta jokaisen oven rasahduksen ja hissin kolahduksen haukkumisen saa yleensä koulutettua pois, varsinkin kun sinulla on noin paljon kokemusta koirankoulutuksesta. En siis ottaisi siitä nyt hirveätä paniikkia, että jokin "haukkuherkäksi" tituleerattu koira sitten räksyttää taukoamatta kerrostalossa oleillessanne.
ROTTWEILER.