Kerro mitä 4-vuotias poikasi osaa.
Kommentit (32)
Miksi vain poikien tekemiset kelpaa?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 15:01"]
Laskea derivaatan nollakohdan ja kolmannen asteen yhtälön tietty!
[/quote]
http://cartman.naurunappula.com/screen/a1/cb/a1cbde79b79dad41/0/741548.jpg
Olen ajatellut että meillä ihan tavallinen 4v. Mutta osaa lukea ja kirjoittaa. Ei siis kovin tavallista? Toisia taitoja sitten toki puuttuu, esim. luistelu. Minusta nämä vertailut eivät ole kovin hedelmällisiä enkä halua laittaa eri taitoja mihinkään järjestykseen. Lapsen sosiaalisessa maailmassa esim. pyörällä ajo on varmasti hienompi taito kuin lukeminen.
Mitä 4 v. osaa lukea ja kirjoittaa!? Ei meillä osaa 6 vuotiaskaan vielä lukea taikka kirjottaa. Tosi lahjakkaita lapsia teillä.
Olin onnellinen, kun meillä nyt 3v7kk osasi eilen laskea karamellejä: yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi ja kahdeksan. Kirjaimia tunnistaa.
Mun poika oppi neljävuotiaana ajamaan pyörällä ilman appareita, uimaan, lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan yksinkertaisia yhteenlaskuja. Piirtää ei vieläkään 9vuotiaana osaa juurikaan.
Syödä itse, ja on ollut 2,5-vuotiaasta asti kokonaan kuiva. Riimittelee omituisia riimejä ja piirtelee käsitteellisiä kuvioita. Ei osaa pyöräillä, luistella, uida, lukea eikä laskea.
Veljeni on minua 8 vuotta nuorempi joten muistan hyvin hänen 4v ikänsä. Osasi:
-lukea. Luki sarjiksia
-laskea ainakin tuhanteen. Sataan osasi laskea jo 2v
-kirjoittaa ja piirtää muutakin kuin sotkua
-käydä pöntöllä kusella
-soittaa kännykällä
-tunsi kellon
-pyöräillä apurattailla.
-pukea helpoimmat vaatteet
-puhua aika sujuvasti
Mutta hän ei osannut:
-pyyhkiä persettään. Oppi vasta 8v
-syödä haarukalla ja veitsellä. Halusi usein että äiti syöttää ja söi pelkästään lusikalla vielä ekaluokalla
-uida
-luistella
-sanoa ärrää ja pidemmät sanat oli vaikeita
-ottaa itse juotavaa
-sitoa esim kengännauhoja
-ottaa itse vauhtia keinussa
-omassa sängyssä ei uskalla nukkua vieläkään
Että älykäs oli mutta ehkä hieman avuton.
Veljeni on minua 8 vuotta nuorempi joten muistan hyvin hänen 4v ikänsä. Osasi:
-lukea. Luki sarjiksia
-laskea ainakin tuhanteen. Sataan osasi laskea jo 2v
-kirjoittaa ja piirtää muutakin kuin sotkua
-käydä pöntöllä kusella
-soittaa kännykällä
-tunsi kellon
-pyöräillä apurattailla.
-pukea helpoimmat vaatteet
-puhua aika sujuvasti
Mutta hän ei osannut:
-pyyhkiä persettään. Oppi vasta 8v
-syödä haarukalla ja veitsellä. Halusi usein että äiti syöttää ja söi pelkästään lusikalla vielä ekaluokalla
-uida
-luistella
-sanoa ärrää ja pidemmät sanat oli vaikeita
-ottaa itse juotavaa
-sitoa esim kengännauhoja
-ottaa itse vauhtia keinussa
-omassa sängyssä ei uskalla nukkua vieläkään
Että älykäs oli mutta ehkä hieman avuton.
Hei, miten oikeasti täällä on kaikilla lukevat 4-vuotiaat ja vielä pojat? Oikeassa elämässä en tunne YHTÄÄN 4-vuotiaana lukemaan oppinutta. Kuullut olen yhdestä, johon uskon. Ihan nuorimpia on ollut tytön yksi tyttöpuolinen kaveri, joka oppi lukemaan heti 5-vuotissynttäreiden jälkeen ja on todellinen superlukija nyt 8-vuotiaana. Oma pikkuveljeni oli hämmästyksen aihe lukutaitonsa kanssa ja oikein sukulaiset halusi testata, kunneivat uskoneet muuten. Ikää oli oppiessa jotain 5 ja hiukan päälle.
Olen itsekin oppinut samassa iässä lukemaan niin en ole pitänyt pojan taitoa mitenkään erikoisena. Kirjoittaa ihan mitä vaan, ainoastaan pitkät vokaalit tunnistaa huonosti (esim. sanan saari sattaa kirjoittaa sari). Osaa myös tekstauskirjaimet, eli lukeminen onnistuu myös niillä. Ei jaksa kuitenkaan lukea montaa sanaa peräkkäin kun laiskuus iskee =)
Laskea derivaatan nollakohdan ja kolmannen asteen yhtälön tietty!