Kerro mitä 4-vuotias poikasi osaa.
Kommentit (32)
Mun poika osasi 4-vuotiaana lukea ja kirjoittaa ja pelata shakkia niin hyvin, että voitti pappansakin siinä, eikä pappa ole mikään huono pelaaja.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:44"]Minun 4v 2kk ikäinen poikani osaa
- pukea ja riisua itse, ei tosin ole innokas näissä
- käydä itsenäisesti pissalla, ei tarvitse muistutella. Yövaippa on vielä ja kakkapyllyn pyyhintää ei olla edes harjoiteltu, kakan tekee pottaan. Yhtäkkiä vain häipyy Akun kanssa ja huutaa sitten pesemään.
- syödä itse lusikalla, haarukalla ja puikoilla (lapsislle tuunatuilla)
- lukea
- kirjoittaa tietokoneella
- kynällä kirjoittaa muutamia kirjaimia
- pyöräillä ja potkulautailla, luistella
- pakata itselleen yökylään repun (sieltä löytyi viimeksi hammasharja, -tahna, pyjama, yövaippa, unilelu ja kirja sekä kolme autoa)
- pujotella pikku helmiä
- tuntee planeetat ja ihmisen anatomian pääasiat, joka päivä kyselee uutta ja uusi tieto jää heti päähän
- osaa alkeellisia matemaattisia laskuja (0-10 tapahtuvat yteen- ja vähennyslaskut)
- osaa riimitellä, tunnistaa alkuäänteet, kuulee onko sanassa 1 vai 2 vokaalia tai konsonanttia
- tunnistaa värit, tietää mitä värejä sekoittamalla tulee uusia värejä
- osaa leikkiä kaverin kanssa
- osaa leikkiä yksin
- osaa soittaa pianolla kissanpolkan
- tuntee nuotit
ja ziljoona muuta asiaa :). Nelivuotiaat ovat ihania!!!
[/quote]
Onko lapsesi ainoa lapsi? Mielenkiinnosta :)
Voi että suloisia nelivuotiaita. :) Mun nelivuotias opiskelee ylipistossa. Joo, tiedetään, ei oo vielä valmistunut, mutta kun koulutus kestää sen 6 vuotta niin ajateltiin ettei hoputeta ettei jo ihan nuorella iällä ole piipussa. Baletti, ampumahiihto, korpallo ja viulunsoitto kun kuitenkin on jo noin lähes ammattilaistasolla sillä lailla vaativia harrastuksia, että niillekin pitää jäädä nelivuotiaalla vielä iltaisin aikaa.
Mut hei, eiköhän ne teidänkn nelivuotiaat siitä vielä johonkin ehdi, ei mitään turhaa huolta tarvitse kantaa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:46"]
Mun poika osasi 4-vuotiaana lukea ja kirjoittaa ja pelata shakkia niin hyvin, että voitti pappansakin siinä, eikä pappa ole mikään huono pelaaja.
[/quote]mikä sun pojasta tuli? Menestyikö opiskelussa?
Täyttää 4 muutaman kk kuluttua. Osaa lukea, ei kylläkään ihan kaikkia sanoja... Eli ehkä vain tunnistaa sanat jotenkin? Kirjoittaa tieto koneella muutamia sanoja ja toimii tieto koneella paljon paremmin kuin vanhempansa.
Laulaa, mutta ei vielä todellakaan osaa soittaa koskettimia oikein.
Pukee ym normitoiminnot itse.
Kuvaa kameralla ja siirtää kuvat koneelle. Vaihtaa laitteiden kieliä ja tietää mikä kieli kyseessä.
Ei osaa vielä pyöräillä ilman apupyöriä kuten kaverieni kolmivuotiaat:/ Myöskään luistelu ei omin avuin suju.
Mun poika ei osannut edes lukea eskarissa. Tosin päässälaski kun testasin eskarin keväällä. Koulussa oppi lukemaan sujuvasti oltuaan n 10 päivää.
Hän osaa ajaa ilman apupyöriä, luistella ja lukea.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:53"]Täyttää 4 muutaman kk kuluttua. Osaa lukea, ei kylläkään ihan kaikkia sanoja... Eli ehkä vain tunnistaa sanat jotenkin? Kirjoittaa tieto koneella muutamia sanoja ja toimii tieto koneella paljon paremmin kuin vanhempansa.
Laulaa, mutta ei vielä todellakaan osaa soittaa koskettimia oikein.
Pukee ym normitoiminnot itse.
Kuvaa kameralla ja siirtää kuvat koneelle. Vaihtaa laitteiden kieliä ja tietää mikä kieli kyseessä.
Ei osaa vielä pyöräillä ilman apupyöriä kuten kaverieni kolmivuotiaat:/ Myöskään luistelu ei omin avuin suju.
[/quote]
Ennakoiva syöttö heitti tietokoneen tieto koneeksi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:46"]
[/quote]mikä sun pojasta tuli? Menestyikö opiskelussa?
[/quote]
Menestyi loistavasti koulussa. Valmistuu pian insinööriksi.
Kaikkien 4v osaavat lukea. Ja luistella & pyöräillä. Meillä ei osaa. Nolottaa...
äitini oli ison koulun rehtori. hänelle aina joka vuosi ekaluokkalaisten äidit soittelivat syksyllä hätääntyneenä kun heidän lapsi ei vielä osaa lukea kun tulee kouluun...äitini aina vastasi, ettei lukeminen ennen koulunalkua ole mikään mitalisuoritus (vaikka tietysti kivaa jos lapsi itse haluaa oppia aikaisemmin ja nauttii lukemisesta) vaan koulu on sitä varten että siellä opitaan :)
Apua! Mun nelivuotias ei lue eikä kirjoita. Ei soita mitään soitinta. Ei sano L,S,R kirjainta.tietokoneestakaan ei paljoo ymmärrä. Syö,pukee,leikkii,juoksee, nukkuu,halaa,pussaa,rakastaa ja on rakastettava. KYLLÄ nelivyotiaat on ihania!!
Nää on näitä taas kerran...
Meillä poika 4v2kk:
- yleisesti kaikessa fyysisessä taitava lähtien siitä, että oppi luistelemaan (juoksemaan luistimilla) ekalla luistelukerralla, apupyörät on vielä pyörässä, mutta varmaan lähtee nekin pian
- kirjaimia tuntee jonkin verran lähinnä tasolla: mummu-kirjain, anna-kirjain, kaisa-kirjain, banaani-kirjain jne.
- osaa laskea kymmeneen
- käy pytyllä itsenäisesti, on käynyt jo pitkään, ei pyyhi itse, mutta ei tarvi muistutella ja vahinkoja ei tule koskaan. Huutelee aina pyyhkimään, kun tarvis.
- osaa ottaa juomista itse, avata jugurttipurkin jne.
- pukee hyvin, vetoketjua ei aina saa itse alulle, ei osaa sitoa mitään
- syö siististi
- osaa laittaa television päälle, käyttää digiboksia, osaa hakea dinovideoita netistä (siis kirjoittaa selaimeen yo -> sitten valitsee youtube ja sitten taas di -> dinosaurs)
Mutta ei osaa:
- puhua kovinkaan hyvin. Tai sanoja on, mutta puhe on epäselvää ja siitä käydään puheterapiassa.
Ei ole ainoa lapsi enää. Pikkusisko on 3 viikon ikäinen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:44"]Minun 4v 2kk ikäinen poikani osaa
- käydä itsenäisesti pissalla, ei tarvitse muistutella. Yövaippa on vielä ja kakkapyllyn pyyhintää ei olla edes harjoiteltu, kakan tekee pottaan. Yhtäkkiä vain häipyy Akun kanssa ja huutaa sitten pesemään.
- lukea
- pakata itselleen yökylään repun (sieltä löytyi viimeksi hammasharja, -tahna, pyjama, yövaippa, unilelu ja kirja sekä kolme autoa)
- pujotella pikku helmiä
- tuntee planeetat ja ihmisen anatomian pääasiat, joka päivä kyselee uutta ja uusi tieto jää heti päähän
- osaa alkeellisia matemaattisia laskuja (0-10 tapahtuvat yteen- ja vähennyslaskut)
- osaa riimitellä, tunnistaa alkuäänteet, kuulee onko sanassa 1 vai 2 vokaalia tai konsonanttia
- osaa leikkiä yksin
- tuntee nuotit
[/quote]
Onko lapsesi ainoa lapsi? Mielenkiinnosta :)
[/quote]
Puhuu kaikki äänteet, osaa luetella numerot 100:aan, luistelee, pyöräilee ilman apupyöriä, laskettelee aurassa keppejä. Pukee, riisuu, syö, voitelee leivän, kaataa maidon. Kirjoittaa nimensä. Piirtää tapahtumia. Leikkaa saksilla.
Ei osaa lukea, laskea, ei hajuakaan viikonpäivistä tai kellosta. Joskus vetoketjuongelmia. Ei osaa pyyhkiä, muuten vessassa päivällä ja yölläkin käy itse.
Täyttää kesällä viisi eli "vanha " nelivuotias. Kaikissa näissä luettelemissani taidoissa hurja harppaus 4v. täyttämisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:02"]
Apua! Mun nelivuotias ei lue eikä kirjoita. Ei soita mitään soitinta. Ei sano L,S,R kirjainta.tietokoneestakaan ei paljoo ymmärrä. Syö,pukee,leikkii,juoksee, nukkuu,halaa,pussaa,rakastaa ja on rakastettava. KYLLÄ nelivyotiaat on ihania!!
[/quote] mun poika oppi hyvin sanomaan kirjaimet. luin paljon satuja. ei osannut lukea ennen kouluun menoa.
Miksi? Onko lapsellasi ongelmia vai onko hän superlahjakas (sinun mielestäsi)?
Miksi? Onko lapsellasi ongelmia vai onko hän superlahjakas (sinun mielestäsi)?
Pukea, käydä vessassa, piirtää erilaisia kuvioita, pelata erilasia pallopelejä, laskea yksinkertaisia yhteenlaskuja, vähennyslaskut onnistuu joskus.
Minun 4v 2kk ikäinen poikani osaa
- lukea
- pujotella pikku helmiä
- osaa leikkiä yksin
- tuntee nuotit