Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
481/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kommentoitte tai ajattelette näin:

"Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse."

Miten tällaista ei normaalilla älyllä oleva ymmärrä?

Ette te kovin älykkäitä ole vaikka teillä olisi se korkeakoulututkintokin, jos olette pitäneet KAIKKIA työttömiä luusereina, alkoholisteina, laiskoina, mt-ongekmausina...!

Onko matikka miten tuttua? Hallitset teki sen, edes alakoulutason?

Jos työttömiä on SATOJATUHANSIA ja avoimia työpaikkoja KYMMENIÄTUHANSIA niin mitä kohtaa, ette ymmärrä?

Vtuttaa tällaiset ä l y k ä ä p i ö t ja niiden tekemät itkuvirsiketjut, kun ne huomaa tippuneensa itse juuri siihen samaan halveksumaansa kuoppaan!

T. Ei työtön (HEH, ähäskutti)

Et ehkä työtön, mutta yksinäinen olet.

Vierailija
482/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai täynnä on tullut nyt lisää näitä "laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti" työttömiä.

.

Eli AP ja kumppanit.

.

Nyt vain nautitte siitä itse luomastanne laiska-hullu-alkkis-LEIMASTA!

.

Eihän tätä LEIMAA itse työttömät itselleen ole luoneet vaan te "parempiosaiset", tosin nyt menee jo hieman huonommin.

.

Sitä niittää mitä kylvää. Ja nyt on tullut se kylvön aika!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai täynnä on tullut nyt lisää näitä "laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti" työttömiä.

.

Eli AP ja kumppanit.

.

.

Eihän tätä LEIMAA itse työttömät itselleen ole luoneet vaan te "parempiosaiset", tosin nyt menee jo hieman huonommin.

.

Sitä niittää mitä kylvää. Ja nyt on tullut se kylvön aika!

Juu 👍

Ja yhyyyyy.....

Vierailija
484/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tänne on tullut nyt lisää näitä "laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti" työttömiä.

.

Eli AP ja kumppanit.

.

.

.

Sitä niittää mitä kylvää. Ja nyt on tullut se NIITON aika!

Korjataan.

T. Samalla puolella

Vierailija
485/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyyyyyyy.

Onko porukka työttömänä?

Vierailija
486/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista nähdä, paljonko Suomessa olisi työttömyyttä, jos mitään Kela-etuuksia ei olisi olemassa? 

Vierailija
487/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä numeroiden 478 ja 490 välillä tapahtuu? Räjähtikö jonkun näppäimistö? Vai pää?

Vierailija
488/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työtön 20 vuotta. 3 ammattitutkintoa muun muassa raksapuoli amiksessa, puupuoli ja lopulta rakennusmestarin paperit, lukuisia kursseja kävin mutta töitä en saa. Viimeks kuukausi sitten hain töitä turusta 20 paikkaan raksatöitä kun näin että siellä on paljon työpaikkoja vapaana mutta yksikään ei pyytänyt haastatteluun.

Vierailija
489/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä, paljonko Suomessa olisi työttömyyttä, jos mitään Kela-etuuksia ei olisi olemassa? 

Olisiko sinusta myös mielenkiintoista nähdä, kun ihmiset varastaisi ruokaa ja tappaisi toisiaan, että saisivat rahaa ruokaan ja elämiseen?

Vierailija
490/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihä se mikään huono homma olla työtön Suomessa. Kela maksaa asumistukee, työmarkkinatukee ja toimeentulotukee. Ku hakee aina leipäjonosta safkaa pari kertaa viikossa niin ihan hyvin riittää rahat bisseen ja kannapikseen ja voi kattoo netflixii koko päivän ja fokusoitua harrasuksiin! Kuka mitää töitä tarvii Suomes??!!

Oikaistaanpa hieman käsityksiä. Minulle ainakaan sossu ei maksa penniäkään vaan liitto.

No tämä ei sinänsä ole mikään ylpeilyn aihe, samoista verovaroista menevät. Liitto siis maksaa 4% toimeentulostasi, loput kattaa valtio. Työttömyysturvamaksut taas eivät tietenkään kata juurikaan kuluista, varsinkin jos työttömyys pitenee.

Vierailija
491/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihä se mikään huono homma olla työtön Suomessa. Kela maksaa asumistukee, työmarkkinatukee ja toimeentulotukee. Ku hakee aina leipäjonosta safkaa pari kertaa viikossa niin ihan hyvin riittää rahat bisseen ja kannapikseen ja voi kattoo netflixii koko päivän ja fokusoitua harrasuksiin! Kuka mitää töitä tarvii Suomes??!!

Oikaistaanpa hieman käsityksiä. Minulle ainakaan sossu ei maksa penniäkään vaan liitto.

No tämä ei sinänsä ole mikään ylpeilyn aihe, samoista verovaroista menevät. Liitto siis maksaa 4% toimeentulostasi, loput kattaa valtio. Työttömyysturvamaksut taas eivät tietenkään kata juurikaan kuluista, varsinkin jos työttömyys pitenee.

On se kumma, että itsekin koko elämän veroja maksaneena ja nytkin ansiosidonnaisesta maksan veroja nii ei liikenisi yhtään kun ei vaan töitä ole. Sen verran töitä tullut niska limassa tehtyä, että tosiaan olen tämän ansainnut nyt. Kela on silti eri asia kuin liitto vaikka verovaroista menisi. Ja etuuksistakin maksetaan kuule veroja kaiken lisäksi.

Vierailija
492/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksia tilanteesta kirjoitti:

Jäin työttömäksi 90-luvun alussa kun valmistuin juuri parhaaksi lamaan. Parin kuukauden päästä sain töitä mutta en todellakaan omalta alaltani. Uudelleen jäin työttömäksi 2008 ja olin silloin 50v. Kesti vuoden että sain töitä. Nyt jäin työttömäksi yt-neuvotteluissa yli vuosi sitten. Töitä minulta ei todellakaan puuttunut, mutta olin ainoa nainen ja vanhimmasta päästä tiimissä. Pojille piti saada töitä joten sain lähteä. Uusi esimieheni ei ollut edes kiinnostunut siitä mitä tein päivittän. Olin vain ikäni puolesta sopiva ulos.

Täytän nyt parin viikon päästä 62v ja olen huomannut että hakemuksia on ihan turha lähettää.

Kun hallitus nyt aikoo vielä viedä toimeentuloni, on seuraavat pari vuotta luultavasti pelkkää tuskaa.

Suosittelen että nykyiset 30-40 vuotiaat seuraatte tiiviisti tapahtumia työmarkkinajärjestöjen toiminnassa.

Tällä hetkellä palkkoja lasketaan ties millä perusteella. Jos palkka on nykyisin kokoaikatyöstä 1500 €/kk, ette tule sillä pärjäämään. Jopa vuokra vie 600-900€/kk. Kun sitten tuon sikamaisen palkan jälkeen jäät eläkkeelle, eläkkesi on noin 700-800/kk. Sillä et sitten elä millään tavalla.

Varautukaa myös säästämään sen pahan päivän varalle sillä nyt on työnantajan markkinat eikä muutosta

näy. Tosin työntekijät joukkona voivat joskus vaikuttaa tulevaisuuteen. Siksi meillä on esim 5-päivän työviikko. Tappelematta sekään ei tullut eikä ole tulevaisuudessa iha itsestäänselvyys.

Otan kantaa tuohon eläkeasiaan. Takuueläke Suomessa tällä hetkellä on 830€/kk. Tuohon mainitsemaasi työeläkkeeseen tulisi noin 300€ kansaneläkettä lisäksi. Tällaisella eläkkeellä vuokran omavastuuosuus olisi noin 230€/kk.

Käytännössä siis köyhinkin eläkeläinen elää hieman paremmin kuin työtön, joka saa työmarkkinatukea, joka on 703 e/kk.

Vierailija
493/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten etuuksien poistaminen lisäisi työpaikkojen määrää?

Ja jos haluaisit tietää työttömyysetuuksien poiston vaikutuksen haluun mennä töihin, eikös ansiosidonnaisen poisto olisi huomattavasti fiksumpi tutkimusaihe? Harva kun Kelan työttömyystuilla pystyy elämään.

Toisaalta olisiko skenaariossasi toimeentulotuki olemassa vai ei?

Vierailija
494/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön 45 kirjoitti:

Olen ollut työtön 20 vuotta. 3 ammattitutkintoa muun muassa raksapuoli amiksessa, puupuoli ja lopulta rakennusmestarin paperit, lukuisia kursseja kävin mutta töitä en saa. Viimeks kuukausi sitten hain töitä turusta 20 paikkaan raksatöitä kun näin että siellä on paljon työpaikkoja vapaana mutta yksikään ei pyytänyt haastatteluun.

Varmaan sitten ottaa päähän, kun joku pöljä netissä käskee sua "menemään töihin"!

Vierailija
495/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että ennakko-oletuksesi on, ettei työttömyyttä olisi elkei sitä "mahdollistettaisi" etuuksilla. Kuitenkin jos vertaillaan työttömyysprosentteja maailmanlaajuisesti, on syy-seuraussuhde päinvastainen, eniten työttömyyttä on pääsääntöisesti maissa, joissa ei ole lainkaan sosiaaliturvaa. Afrikan maat yliedustettuina tietenkin, myös useat muut työttömyys- tai toimeentuloetuuksien ulkopuolella olevat maat. Työttömyysprosentti n. 30. Myös Kreikka ja Italia yli 20%. Se, että ihmiset joutuvat kadulle, ei auta heitä työllistymään, ei vaikka sinä luulisit sen olevan mainio potku takamukselle. Tähän sitoutuu toki yhteisvastuullisuuden puute ja korruptio, työmarkkinatkin ovat osa yhteisvastuuta. Se, että kaikki ansaitsisivat rehdisti elantinsa vaatisi myös sitä, ettei muista hyötyjiä olisi eikä kukaan saisi markkinoiden avustuksella enemmän kuin hänelle "kuuluisi". Maailmassa on tietyt lainalaisuudet, eivätkä ne ole yksilöstä riippuvaisia tai yksyhteen yksinkertaisia.

Vierailija
496/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ryhdyin prostuutioon kun jäin työttömäksi. Sain rahaa jopa 2 tonnia päivässä.

Vierailija
497/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on kyllä ihan normi työ

Vierailija
498/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Työttömyys oli elämäni parasta aikaa, ei olisi uskonut ellei itse olisi kokenut. Sai rahaa tekemättä mitään, ja oli aikaa tehdä mitä huvitti.

Miksi sitten et jäänyt elämään sitä työttömän ihanaa elämää?

Ahne kun olen perusluonteeltani, niin kiinnosti lopulta ostaa talo ja perustaa perhe. Nyt paiskotaan töitä lopun elämää, koska asuntolaina ja lapset. Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että onnellisempi olin työttömänä. Silloin oli vapaus, mutta nyt taas on materiaa ja rahaa, mutta toisaalta myös enemmän velvollisuuksia.

Vierailija
499/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Työttömyys oli elämäni parasta aikaa, ei olisi uskonut ellei itse olisi kokenut. Sai rahaa tekemättä mitään, ja oli aikaa tehdä mitä huvitti.

Ahne kun olen perusluonteeltani, niin kiinnosti lopulta ostaa talo ja perustaa perhe. Nyt paiskotaan töitä lopun elämää, koska asuntolaina ja lapset. Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että onnellisempi olin työttömänä. Silloin oli vapaus, mutta nyt taas on materiaa ja rahaa, mutta toisaalta myös enemmän velvollisuuksia.

Mutta tässähän on se vissi ero, että työttömyys on jotain mitä voisit valita tai tekstistäsi saa sen kuvan, että päätit kuitenkin valita työtä tekevän elämän ja sen materialistiset mukavuudet ja sen perhe-elämän. Siinä vaiheessahan se työttömyys vasta muuttuu ahdistavaksi, kun se ei ole millään tasolla oma valinta ja muutosta ei ole näkyvissä eikä sekään ole omissa käsissä.

Vierailija
500/4199 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässähän on se vissi ero, että työttömyys on jotain mitä voisit valita tai tekstistäsi saa sen kuvan, että päätit kuitenkin valita työtä tekevän elämän ja sen materialistiset mukavuudet ja sen perhe-elämän. Siinä vaiheessahan se työttömyys vasta muuttuu ahdistavaksi, kun se ei ole millään tasolla oma valinta ja muutosta ei ole näkyvissä eikä sekään ole omissa käsissä.

Mutta mitäs jos töitä ei olisikaan löytynyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä