Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Ymmärtääkö ihmiset, mitkä massit kansan työttömyydessä on kiinni? Kaikki nämä tuki-kuntoutus-ilmaiskurssitukset ym te-toimiston ja Kelan juonet on tarkoituksellisia kepposia työttömälle, ei ole tarkoituskaan että löydät (ainakaan) vakituista työtä.
Olen ollut elämäni aikana moneen kertaan pitkäaikaistyötön. Olen kieltämättä ollut sitä joitain aikoja myös ihan omasta tahdostani. Se on nihkeetä ja köyhää elämää, jossa velat kasvaa ja luottotiedot nopeasti historia, mutta mielummin se kuin tehdä jollekin p*rsreijälle ilmaiseksi töitä!
Kertaakaan, en KERTAAKAAN ole saanut te-toimiston avulla töitä, tai koulutusta! Olen ihan itse ne työ- ja opintopaikat hommannut, mitä näihin vuosiin mahtuu. Mukaan lukien nykyinen pesti, jossa liksa on sen vajaa 3000€ - tai opinnot, joihin karkasin sitä työttömyyttä -> nyt on kolme ammattitutkintoa takataskussa.
Seuraava työttömyysperiodi mennään liiton rahoilla, ei tarvitse kuunnella Kelan saati te-virkailijoiden p*knjauhantaa!
Pointtina vaan; Turha odottaa te-toimiston apua työttömyyteesi, sinua tarvitaan siellä työttömien listoilla - nimenomaan työttömänä ja mielellään ”kuntoutuksen tarpeessa” olevana. Tässä se raha pyörii, ei todellakaan missään räkätuissa!
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuesta pitää tehdä määräaikainen, jonka maksu loppuu 2 vuoden jälkeen. Loputtomiin ei ole varaa hyysätä noita elämäntapatyöttömiä loisijoita.
Minä olen ollut työmarkkinatuella kolme vuotta (työttömänä käytännössä paljon kauemmin). Sadat työpaikkahakemukset sen enempää kuin aktiivimalli tai edes palkkatukimahdollisuus eivät ole saaneet työnantajia kiinnostumaan minusta. Saan asumistukea ja toimeentulotukea, mutta koska ne eivät riitä asuntolapaikkaan, otetaan työmarkkinatuesta vajaat sata euroa asumiseen.
Jos minä tahansa näistä tuista lopetetaan, joudun taas kadulle. Jos en heti vetäisi itseäni kiikkuun, ainoa mahdollisuuteni olisi hankkia ruoka myymälävarkauksilla ja lähteä kiertämään kesämökkejä, joissa voisi yöpyä. Väkivaltaisuuksiin minusta ei ole.
Mitä ajatuksia syntyy?
Minäkin olen miettinyt tuota että miksi työtön halutaan nähdä kuntoutuksen tarpeisena. Joita eivät edes ole.
Kaupungit pyörittää myös tarkoituksella pätkätyöläisenä ihmisiä.
Miksi SIIHEN ei kukaan puutu?
Ravintola-alalla on huutava pula työntekijöistä, samoin raksoilla ja siivousalalla. Ei kannata olla turhan ronkeli, vaikka olisikin koulutus johonkin tiettyyn hommaan. Väliaikaisesti voi tehdä muutakin, jos sitten saisi oman alan työtä myöhemmin. Turhaa puhua mistään paskaduuneista tai orjatöistä. Semmosia ei Suomessa ole olemassakaan. Elämäntapatyöttömiä sen sijaan on runsaasti.
Jos ei ole koulutusta esim. ravintolatöihin, sitten vaan koulun penkille. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuesta pitää tehdä määräaikainen, jonka maksu loppuu 2 vuoden jälkeen. Loputtomiin ei ole varaa hyysätä noita elämäntapatyöttömiä loisijoita.
Minä olen ollut työmarkkinatuella kolme vuotta (työttömänä käytännössä paljon kauemmin). Sadat työpaikkahakemukset sen enempää kuin aktiivimalli tai edes palkkatukimahdollisuus eivät ole saaneet työnantajia kiinnostumaan minusta. Saan asumistukea ja toimeentulotukea, mutta koska ne eivät riitä asuntolapaikkaan, otetaan työmarkkinatuesta vajaat sata euroa asumiseen.
Jos minä tahansa näistä tuista lopetetaan, joudun taas kadulle. Jos en heti vetäisi itseäni kiikkuun, ainoa mahdollisuuteni olisi hankkia ruoka myymälävarkauksilla ja lähteä kiertämään kesämökkejä, joissa voisi yöpyä. Väkivaltaisuuksiin minusta ei ole.
Mitä ajatuksia syntyy?
Mulle tuli ekana semmoinen ajatus, että mitä hommia osaat tehdä? Jotain pitää osata tehdä, että työnantaja haluaa ottaa sinut töihin. Sun pitää osoittaa olevasi kiinnostunut, motivoitunut, halukas työntekoon. Monta vuotta työttömänä makoilu ei oikein varmaan työnantajaa innosta. Mä olen vahvasti sitä mieltä, että jos hlö on halukas tekemään töitä eikä nirsoile, töitä on varmasti. En usko hetkeäkään ettei mitään löydy vuosikausiin, ellei sitten kyse ole työhaluttomuudesta. On totuttu siihen, että joku = yhteiskunta/Kela maksaa kaiken. Asuinpaikkaakin voi muuttaa työn perässä. Sukulaisia ja ystäviä voi sitten treffailla vapaa-aikana ja lomilla. Seli-seli-selitykset eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt tuota että miksi työtön halutaan nähdä kuntoutuksen tarpeisena. Joita eivät edes ole.
Kaupungit pyörittää myös tarkoituksella pätkätyöläisenä ihmisiä.No jos on vuosikaudet/-kymmenet mennyt työttömänä, on varmaan syytäkin kuntouttaa ko. henkilö työkykyiseksi. Mitä pahaa siinä on, jos vietät tietyn ajan kuntoutuksessa ja saat rytmiä arkeesi. Ilmaistahan se kuntoutus on kuntoutettavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia syntyy?
Mulle tuli ekana semmoinen ajatus, että mitä hommia osaat tehdä? Jotain pitää osata tehdä, että työnantaja haluaa ottaa sinut töihin. Sun pitää osoittaa olevasi kiinnostunut, motivoitunut, halukas työntekoon. Monta vuotta työttömänä makoilu ei oikein varmaan työnantajaa innosta. Mä olen vahvasti sitä mieltä, että jos hlö on halukas tekemään töitä eikä nirsoile, töitä on varmasti. En usko hetkeäkään ettei mitään löydy vuosikausiin, ellei sitten kyse ole työhaluttomuudesta. On totuttu siihen, että joku = yhteiskunta/Kela maksaa kaiken. Asuinpaikkaakin voi muuttaa työn perässä. Sukulaisia ja ystäviä voi sitten treffailla vapaa-aikana ja lomilla. Seli-seli-selitykset eivät kiinnosta.
Olisi pitänyt tarkentaa. Tarkoitin siis sitä, mitä tulee mieleen siitä, että jos työmarkkinatuki (tai muut tuet) lopetetaan 2 vuoden jälkeen, minun vaihtoehtoni ovat hyvin vähissä.
Minulla on kolme ammattia, kaksi tutkintoa ja katkeamaton työura vuoden 1990 ja 2016 välillä. Yksi osaamisalueistani on lukutaito ja kyky hahmottaa laajojakin tekstejä.
Kuinka on? Jaksatko paneutua varsinaiseen kysymykseeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos työmarkkinatuki loppuu niin onhan se vielä tuo toimeentulotuki ja asumistuki, jota voi anoa sitten , mitäs siihen sanot? Sanot varmaan, että nekin pitää lopettaa, no eihän siinä , kun suomen kadut olisi täynnä kodittomia nälkäisiä ihmisiä. Rikollisuus kasvaisi ja siinä voi mennä sinunkin palkat ohimemennen kodittomien näppiin. Et varmaan uskaltaisi enää kaduilla kulkea, kun joka nurkalla on asunnoton rahaton nälkäinen laitapuolen kulkija. Tämä yhteiskunta on nyt sellainen, ettei pelkällä tavaran vaihdolla elä, niin kuin joskus muinoin. Täällä vallitsee nyt rahan ahneiden mentaliteetti, köyhät kyykkyyn.
Minä hoidan ilmaiseksi lapsenlapsiani, nyt kun olen työtön. Pääsevätpä he ainakin töihin ja veroja maksamaan. Näin minä välillisesti olen hyödyllinen yhteiskunnalle vaikkakin ilmainen sellainen. Mahdollistan toisten työssäkäynnin, ilmaiseksi.
Orjatyötä täällä suomessa harrastetaan muutenkin , ainakin Keski-Suomessa. En ikinä ole täällä asuessa saanu oman alan töitä niin , että olisin nostanu kunnon palkkaa. Keski-Suomi on kokonaisuudessaan sisäpiiri alue. Vain tutut ja sukulaiset pääsevät työhön. Muille tarjotaan vain tukitöitä, joista ei hanki mitään. Orjuus, orjuuttaminen on tieääkseni laitonta puuhaa?
Pohjoisessa asuessa olin kuusi vuotta putkeen töissä ja se oli ihanaa, kunnes kunto romahti homeisten työpaikka rakennusten myötä. En olisi varmaan hengissä enää, jos en ois lähteny pois.
No nyt sitten työttömänä toisten solvauksia kuunnellen ja lukien vietän aikaani ja yritän myös hoitaa itseäni vaikkain hieman huonolla menestyksellä, kun ei ole sitä rahaa, jota tarvittaisiin esim. kunnon ergonomisten kenkien ostoon ja fysioterapialla käyntiin. Olkaa onnellisia te, joilla on palkkatulot ja voitte hoitaa itseänne , jos jotain vaivoja sattuu tulemaan. Antakaa meidän köyhien työttömien edes elää rauhassa. Meillä riittää murheita ilman teidän muistuttamisia tilanteestamme.
Kun niin kovasti meitä työttömiä mollaatte, niin tuli mieleen, että ettekö tykkää työstänne ja ettekö tykkää käydä töissä ja nostaa palkkaa ? Millä tavalla meidän työttömyys on teiltä pois, konkreettisesti?
Se mikä ei satu se vahvistaa ja jos usein sattuu niin siihen tottuu,kai?
Hyvää päivän jatkoa!
Toimeentulotukea ei saa jos on mökki eikä asuntolaina ja yhtiölaina ole laskuja tuossa tuessa, mutta vuokralla asuvat saavat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu yksin omakotitalossa, joutuisi valvomaan kaikki yöt.
"Minäkin olen miettinyt tuota että miksi työtön halutaan nähdä kuntoutuksen tarpeisena. Joita eivät edes ole.
Kaupungit pyörittää myös tarkoituksella pätkätyöläisenä ihmisiä"
- - -
"No jos on vuosikaudet/-kymmenet mennyt työttömänä, on varmaan syytäkin kuntouttaa ko. henkilö työkykyiseksi. Mitä pahaa siinä on, jos vietät tietyn ajan kuntoutuksessa ja saat rytmiä arkeesi.
Ilmaistahan se kuntoutus on kuntoutettavalle. "
- - -
"Sanotaan nyt vielä selkokielellä:
"Kuntoutus" ei ole ilmaista veronmaksajille.
Siinä valuu eri instasseillle/byrokraattisille tahoille/kurssittajille selvää verorahaa pelkästään palkkaus/kustannussyihin mitä se "kuntoutus" aiheuttaa.
Alkaen niistä virkailijoista, jotka sitä "kuntoutusta" työnhakijalle tyrkyttää,
koska palkkatyönvälittäjiksi te-virkailijoista ei enää työnhakijoille juurikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi SIIHEN ei kukaan puutu?
Niin totta. Minut yritti te-virkailija väkisin laittaa kuntouttavaan työhön johonkin päiväkotiin Vantaalla. Kun minulle soitettiin kaupungilta, sanoin että olen ihan normikunnossa ja kykenen töihin, en siis tarvitse kuntouttavaa. Hän uskoi ja tilanne päättyi siihen.
Sitten eri tilanteessa pääsin hetkeksi kaupungille toimistotöihin palkkatuella, sitä ennen minun piti kirjallisesti vakuuttaa esihaastattelijalle, että en edes kuvittele työn jatkuvan sen määrä-aikaisen pätkän jälkeen. Lopulta antoivat minulle kenkää koeajalla, kun tuli halvempi tilalle, koska minulle piti maksaa kokemuslisää. Näissä olisikin tutkittavaa, sen verran outoja ovat nämä työllisyystoimet. Nyt olen kuntakokeilussa ja se onkin jo sitten ihan oma tarinansa....
Työttömät ovat tämän maan syöpä
Työtarjouksista hieman. Osa ilmeisesti luulee, että te-toimistosta tai kunnasta lähetetty työtarjous olisi tae työpaikasta. Ei muuten ole - sitä pitää hakea aivan kuten muutakin työpaikkaa.
Olisin aika huolestunut, jos en olisi itse avointa ja tarjottua paikkaa jo itse huomannut. Saatika hakenut, jos se on sopiva.
Työttömyyttä olen myös itse kokenut, ja tiedän että kun määräaikaisuuteni päättyy, voi edessä olla loppuelämän työttömyys. Ikä on suurin este ja introverttinä en osaa nuoleskella ketään. Oikeastaan päinvastoin, en nöyristele ketään. Varsinkaan niille kermaperseille, jotka ovat saaneet työpaikan kaverilta tai sukulaisilta voin olla jopa ärsyttävä. Kyllä, se on tahallista... Usein he ovat olleet myös tiimin heikoimpia lenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on huutava pula työntekijöistä, samoin raksoilla ja siivousalalla. Ei kannata olla turhan ronkeli, vaikka olisikin koulutus johonkin tiettyyn hommaan. Väliaikaisesti voi tehdä muutakin, jos sitten saisi oman alan työtä myöhemmin. Turhaa puhua mistään paskaduuneista tai orjatöistä. Semmosia ei Suomessa ole olemassakaan. Elämäntapatyöttömiä sen sijaan on runsaasti.
Jos ei ole koulutusta esim. ravintolatöihin, sitten vaan koulun penkille. Siitä se lähtee.
Terveyssyyt rajoittavat hyvin monella työllistymistä. Vaikka akateemisena ja ylikoulutettuna minut jostain syystä tarjoilijaksi kelpuutettaisiin, paniikkihäiriöni ja sosiaalisten tilanteiden pelkoni tuskin kovin pitkää työpestiä ennustaa. Koulutustani vastaavaa työtä sen sijaan pystyn ja osaan tehdä, mutta vielä tarvittaisiin se palkkaa maksava työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos työmarkkinatuki loppuu niin onhan se vielä tuo toimeentulotuki ja asumistuki, jota voi anoa sitten , mitäs siihen sanot? Sanot varmaan, että nekin pitää lopettaa, no eihän siinä , kun suomen kadut olisi täynnä kodittomia nälkäisiä ihmisiä. Rikollisuus kasvaisi ja siinä voi mennä sinunkin palkat ohimemennen kodittomien näppiin. Et varmaan uskaltaisi enää kaduilla kulkea, kun joka nurkalla on asunnoton rahaton nälkäinen laitapuolen kulkija. Tämä yhteiskunta on nyt sellainen, ettei pelkällä tavaran vaihdolla elä, niin kuin joskus muinoin. Täällä vallitsee nyt rahan ahneiden mentaliteetti, köyhät kyykkyyn.
Minä hoidan ilmaiseksi lapsenlapsiani, nyt kun olen työtön. Pääsevätpä he ainakin töihin ja veroja maksamaan. Näin minä välillisesti olen hyödyllinen yhteiskunnalle vaikkakin ilmainen sellainen. Mahdollistan toisten työssäkäynnin, ilmaiseksi.
Orjatyötä täällä suomessa harrastetaan muutenkin , ainakin Keski-Suomessa. En ikinä ole täällä asuessa saanu oman alan töitä niin , että olisin nostanu kunnon palkkaa. Keski-Suomi on kokonaisuudessaan sisäpiiri alue. Vain tutut ja sukulaiset pääsevät työhön. Muille tarjotaan vain tukitöitä, joista ei hanki mitään. Orjuus, orjuuttaminen on tieääkseni laitonta puuhaa?
Pohjoisessa asuessa olin kuusi vuotta putkeen töissä ja se oli ihanaa, kunnes kunto romahti homeisten työpaikka rakennusten myötä. En olisi varmaan hengissä enää, jos en ois lähteny pois.
No nyt sitten työttömänä toisten solvauksia kuunnellen ja lukien vietän aikaani ja yritän myös hoitaa itseäni vaikkain hieman huonolla menestyksellä, kun ei ole sitä rahaa, jota tarvittaisiin esim. kunnon ergonomisten kenkien ostoon ja fysioterapialla käyntiin. Olkaa onnellisia te, joilla on palkkatulot ja voitte hoitaa itseänne , jos jotain vaivoja sattuu tulemaan. Antakaa meidän köyhien työttömien edes elää rauhassa. Meillä riittää murheita ilman teidän muistuttamisia tilanteestamme.
Kun niin kovasti meitä työttömiä mollaatte, niin tuli mieleen, että ettekö tykkää työstänne ja ettekö tykkää käydä töissä ja nostaa palkkaa ? Millä tavalla meidän työttömyys on teiltä pois, konkreettisesti?
Hyvää päivän jatkoa!
Toimeentulotukea ei saa jos on mökki eikä asuntolaina ja yhtiölaina ole laskuja tuossa tuessa, mutta vuokralla asuvat saavat tuet.
Ai, jos sinulla on kesämökki niin et saa toimeentulotukea , järkyttävää! Olen kyllä kuullut jotain tuon suuntaista, että ehdottavat esim. sen mökin myymistä, no entäs sitten kun ne mökkirahat on eletty? Siis ihan pöllöö touhua. Ihmisellä ei saisi olla mitään, kyllä tässä ihmisarvo on nollassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivän jatkoa!
Ai, jos sinulla on kesämökki niin et saa toimeentulotukea , järkyttävää! Olen kyllä kuullut jotain tuon suuntaista, että ehdottavat esim. sen mökin myymistä, no entäs sitten kun ne mökkirahat on eletty? Siis ihan pöllöö touhua. Ihmisellä ei saisi olla mitään, kyllä tässä ihmisarvo on nollassa.
Jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea ei edes vaikka on lapsia. Se vaan menee niin.
olen_tyoton_en_vajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi SIIHEN ei kukaan puutu?Niin totta. Minut yritti te-virkailija väkisin laittaa kuntouttavaan työhön johonkin päiväkotiin Vantaalla. Kun minulle soitettiin kaupungilta, sanoin että olen ihan normikunnossa ja kykenen töihin, en siis tarvitse kuntouttavaa. Hän uskoi ja tilanne päättyi siihen.
Sitten eri tilanteessa pääsin hetkeksi kaupungille toimistotöihin palkkatuella, sitä ennen minun piti kirjallisesti vakuuttaa esihaastattelijalle, että en edes kuvittele työn jatkuvan sen määrä-aikaisen pätkän jälkeen. Lopulta antoivat minulle kenkää koeajalla, kun tuli halvempi tilalle, koska minulle piti maksaa kokemuslisää. Näissä olisikin tutkittavaa, sen verran outoja ovat nämä työllisyystoimet. Nyt olen kuntakokeilussa ja se onkin jo sitten ihan oma tarinansa....
Minulle TE-virkailija ehdotti kuntouttavaa, jotta tottuisin heräämään aamulla säännöllisesti töihin ja saisin seuraakin. Hän onnekseni ymmärsi, että 25 vuoden kokemuksella osaan varmasti herätä aamulla säännöllisesti töihin ja seurani valitsen pääsääntöisesti muilla kuin sillä perusteella, että he ovat kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Diskomyrkkyluikero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että elät yhteiskunnan tuilla, jotka revitään työntekijöiden palkoista. Elät siis heidän siivellä, mikä ei ole reilua. Jos oikeasti olisit nostamatta mitään tukia ja eläisit omavaraisesti, se olisi hieno homma. Nyt sen sijaan lokkeilet tukirahoilla etkä edes yritä työllistyä.
Tämähän lämmittää kaikkien työssäpuurtajien mieltä ja saa näitä ennakkoluuloja työttömistä aikaan. Kiitos vain siitäkin.En sanonut missään kohtaa, etten yritä työllistyä. Merkillistä että se, että työtön mainitsee elämänsä olevan mukavaa ja merkityksellistä, tarkoittaa automaattisesti lokkeilua.
Paitsi että niin kauan kuin otat vastaan yhteiskunnan maksamaa työttömyyskorvausta olet lokkeilija, jonka elatus maksetaan työtä tekevien selkänahalla.
Eli et tiedä että tukiakin verotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että elät yhteiskunnan tuilla, jotka revitään työntekijöiden palkoista. Elät siis heidän siivellä, mikä ei ole reilua. Jos oikeasti olisit nostamatta mitään tukia ja eläisit omavaraisesti, se olisi hieno homma. Nyt sen sijaan lokkeilet tukirahoilla etkä edes yritä työllistyä.
Tämähän lämmittää kaikkien työssäpuurtajien mieltä ja saa näitä ennakkoluuloja työttömistä aikaan. Kiitos vain siitäkin.En sanonut missään kohtaa, etten yritä työllistyä. Merkillistä että se, että työtön mainitsee elämänsä olevan mukavaa ja merkityksellistä, tarkoittaa automaattisesti lokkeilua.
Paitsi että niin kauan kuin otat vastaan yhteiskunnan maksamaa työttömyyskorvausta olet lokkeilija, jonka elatus maksetaan työtä tekevien selkänahalla.
Eli et tiedä että tukiakin verotetaan?
Tämän tietää häkellyttävän harva.
Voin kertoa, että kyllä kirpaisee, kun työmarkkinatukipäätöksessä lukee "675,60 €" ja pari riviä alempana "maksetaan 540,48 €".