Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Työntekoa ei tajua ennen kuin sen itse kokee!
Olin kulttuurialan työtön. Opiskelin sosiaalialaa. Päivääkään en ole enää ollut työtön, enkä voisi olla, vaikka haluaisinkin, koska avoimia työpaikkoja on niin paljon. Moniin paikkoihin on nolla hakijaa.
Alan vaihtoa voi aikuisenakin pohtia, jos oma ala ei työllistä.
Hesburgerissa on aina töitä tarjolla, tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Hesburgerissa on aina töitä tarjolla, tervetuloa!
Täällä ei ole Hesburgeria.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuesta pitää tehdä määräaikainen, jonka maksu loppuu 2 vuoden jälkeen. Loputtomiin ei ole varaa hyysätä noita elämäntapatyöttömiä loisijoita.
Ettäs kehtaat. Ihan hyvin tiedät että moni työtön on sitä vastoin tahtoaan. Ikäänsä kukaan ei nuoremmaksi saa ja 40-50-vuotiaat ovat useiden työnantajien silmissä aivan liian vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu 12v5kk työttömänä enkä ole saanut ainuttakaan työtarjousta työkkäristä.
Olin tänä vuonna puoli vuotta työttömänä, sinä aikana sain yhden työtarjouksen työkkäriltä ja se oli vielä omalle alalleni.
Muuten eivät mitään yhteyttä pitäneet, eikös niiden pitäisi kolmen kuukauden välein soitella perään?
Tämä pk-seudulla.
Nyt tämä korona tilannekkin vaikuttaa työttömyyteen. Minut on jätetty kunnan armoille, kirjeessä luki, että kunta ottaa yhteyttä. Maaliskuussa tuli kirje ja mitään ei ole kuulunut. Kuulun riskiryhmään ja on muitakin rajoiteitta ja tälläkin hetkellä en pysty kävelemään, kuin pieniä matkoja ja ihan hiljaa.Todella surkeeta.Tietokoneen äärellä voisin jotain tehdä, kun keksisi mitä?
Osa laittaa miehen kirjoille vanhempien luo ja nostaa yksinhuoltajatuet. Siksi osalla tuet riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Osa laittaa miehen kirjoille vanhempien luo ja nostaa yksinhuoltajatuet. Siksi osalla tuet riittää hyvin.
Miehelle osoitteeksi POSTE RESTANTE ja hups perheellä on varaa ulkomaanmatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Työtä on kyllä kaikille, jos annettaisiin vain kysynnän ja tarjonnan kohdata.
On todella vaikeaa tietää, minne kannattaa ja voi hakea, ja missä niitä työpaikkoja on, jonne ei 500 muutakin hae.
Eikö työvoimatoimistossa enää nykyään auteta ja anneta erilaisia paikkoja ehdotuksena? Ainoastaam joitakin turhia ja vaivaannuttavia kursseja?
Jotkut luulee että kaikki työpaikat on te-toimiston sivuilla, ei sinne päinkään.
nähty on, jäätäviä maleksijoita, verorahojen pumppaajia. odotellaan sitä kivaa helppoo duunia 10v....
Vierailija kirjoitti:
Jotkut luulee että kaikki työpaikat on te-toimiston sivuilla, ei sinne päinkään.
ite en ainakaan palkkais tökärin kautta maleksijaa, aktiivinen hakija ottaa itse suoraan yhteyttä alansa firmaan
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuesta pitää tehdä määräaikainen, jonka maksu loppuu 2 vuoden jälkeen. Loputtomiin ei ole varaa hyysätä noita elämäntapatyöttömiä loisijoita.
Entäs nämä yksinhuoltajien korotetut lapsilisät ja elatustuet esim. Lääkäri äiti saa 300 joka lapsesta kelalta. Jos isä maksaa elatusmaksut niin sitten korotetun lapsilisän 163 euroa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ite en ainakaan palkkais tökärin kautta maleksijaa, aktiivinen hakija ottaa itse suoraan yhteyttä alansa firmaan
nimenomaan, itse palkannut aktiivisia yhteydenottajia useampia kertoo heti enemmän ihmisestä kun nähnyt vaivaa jo työnhaussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs nämä yksinhuoltajien korotetut lapsilisät ja elatustuet esim. Lääkäri äiti saa 300 joka lapsesta kelalta. Jos isä maksaa elatusmaksut niin sitten korotetun lapsilisän 163 euroa lapsi.
6kk max kela ja muut korvaukset jos et pysty elättään itseesi ni kadulle ja jos et lapsias ni huostaan, suomi o niin hyysyvaltio että pahaa tekee. velkaa revitään seinästä ja lennätetään uusia käsiä ulkomaita myöten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri äiti mitenkään pärjää 6000 nettotuloilla. Korotetut lapsilisät ja elatustuet on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri äiti mitenkään pärjää 6000 nettotuloilla. Korotetut lapsilisät ja elatustuet on tarpeen.
jos lääkäriksi on lukenut ni olis pitäny tajuta pitää HAARAT KIINNI jos ei pysty räkänokkaa elättään
Vähän niinku orgasmi?