Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
Huh huh olipa maistereita aliarvioiva kommentti. Onko se maisterin vika, jos koukutetaan liikaa tai ei valita töihin sen takia, että on liikaa kouluttautunut? Vain tyhmä ajattelee noin miten sinä.
On mulla ollut kouluttauneita alaisia. Yhteistä niillä on se, että niille on 99% haku päällä koko ajan. Ei koskaan tiedä milloin ne lähtee.
Miksi sitoutua sellaisiin työntekijöihin, jotka ei halua sitoutua tekemäänsä työhön ?
Sincc
Tänä päivänä et löydä sitoutuneita työntekijöitä kuin vanhemmasta polvesta. Nuoret on koko ajan haku päällä koska halutaan uusia kokemuksia, elämyksiä, ja tietenkin enemmän liksaa. Kaikkein heikoiten työntekijään sitoutuneita työnantajia taas ovat halpatyövoimaa käyttävät siirtofirmat. Tämä taas näkyy monella tavalla työssä. Onko ihme jos työntekijät hakevat parempaa? MAisteri tai ei.
.
Työntekijät eivät sitoudu koska työnantajat eivät sitoudu! Halutaan nollasopimuksilla ja 4h/vk sopimuksilla työntekijöitä. Kenellä on varaa sitoutua tuollaiseen? Minulle tarjottiin pätkätyön jälkeen nollasopimusta josta tylysti kieltäydyin. Luojan kiitos! Olisin isossa pulassa tällä hetkellä, en saisi mistään euron euroa ja olisi mennyt luottotiedot ja koti alta.
Miksi ihmeessä joku tekee jonkin 0-tunti sopimuksen, eihän se takaa töitä, mutta olet sitoutunut jotenkin...Kyllä työ pitää olla 8tunnin päivä 5pv/vko. Eri juttu on jos itse toisin haluaa.En edes kusisi sellaiseen firmaan päinkään, joka jotain muuta kuin 8 tunnin päiviä tarjoilisi.
Eihän niiden palkoilla kukaan pysty normaaliin elämään.
Vanha viesti, mutta vastaan silti. Olen ammattitaudin vuoksi työtön enkä voi vanhaan ammattiini enää palata, enkä enää moneen muuhunkaan koska terveys rajoittaa ihan tavallisista arkiaskareistakin selviytymistä (fyysinen krooninen vaiva). Otin tänä kesänä vastaan tuollaisen nollatuntisopimuksen, koska tässä useamman vuoden työmarkkinatukien (490 e/kk) jälkeen edes parisataa ylimääräistä koko kesän aikana on iso raha minulle, joten voin kustantaa jotain pientä ekstraa vihdoin pitkästä aikaa, esim. matkustaa pääkaupunkiseudulle tervehtimään ystäviäni.
Kaikilla ei ole varaa kusta tuollaisiin työsopimuksiin päin. Jo 50 euroa on minulle valtava raha, kymmenen prosenttia kuukausituloistani.
Mun työmarkkinatuki on 540e/kk, kannattaa ennemmin selvittää oisko sun mahdollista saada isompaa tukea ja lopettaa tuollaiset 0-sopimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
Huh huh olipa maistereita aliarvioiva kommentti. Onko se maisterin vika, jos koukutetaan liikaa tai ei valita töihin sen takia, että on liikaa kouluttautunut? Vain tyhmä ajattelee noin miten sinä.
On mulla ollut kouluttauneita alaisia. Yhteistä niillä on se, että niille on 99% haku päällä koko ajan. Ei koskaan tiedä milloin ne lähtee.
Miksi sitoutua sellaisiin työntekijöihin, jotka ei halua sitoutua tekemäänsä työhön ?
Sincc
Tänä päivänä et löydä sitoutuneita työntekijöitä kuin vanhemmasta polvesta. Nuoret on koko ajan haku päällä koska halutaan uusia kokemuksia, elämyksiä, ja tietenkin enemmän liksaa. Kaikkein heikoiten työntekijään sitoutuneita työnantajia taas ovat halpatyövoimaa käyttävät siirtofirmat. Tämä taas näkyy monella tavalla työssä. Onko ihme jos työntekijät hakevat parempaa? MAisteri tai ei.
.
Työntekijät eivät sitoudu koska työnantajat eivät sitoudu! Halutaan nollasopimuksilla ja 4h/vk sopimuksilla työntekijöitä. Kenellä on varaa sitoutua tuollaiseen? Minulle tarjottiin pätkätyön jälkeen nollasopimusta josta tylysti kieltäydyin. Luojan kiitos! Olisin isossa pulassa tällä hetkellä, en saisi mistään euron euroa ja olisi mennyt luottotiedot ja koti alta.
Miksi ihmeessä joku tekee jonkin 0-tunti sopimuksen, eihän se takaa töitä, mutta olet sitoutunut jotenkin...Kyllä työ pitää olla 8tunnin päivä 5pv/vko. Eri juttu on jos itse toisin haluaa.En edes kusisi sellaiseen firmaan päinkään, joka jotain muuta kuin 8 tunnin päiviä tarjoilisi.
Eihän niiden palkoilla kukaan pysty normaaliin elämään.
Vanha viesti, mutta vastaan silti. Olen ammattitaudin vuoksi työtön enkä voi vanhaan ammattiini enää palata, enkä enää moneen muuhunkaan koska terveys rajoittaa ihan tavallisista arkiaskareistakin selviytymistä (fyysinen krooninen vaiva). Otin tänä kesänä vastaan tuollaisen nollatuntisopimuksen, koska tässä useamman vuoden työmarkkinatukien (490 e/kk) jälkeen edes parisataa ylimääräistä koko kesän aikana on iso raha minulle, joten voin kustantaa jotain pientä ekstraa vihdoin pitkästä aikaa, esim. matkustaa pääkaupunkiseudulle tervehtimään ystäviäni.
Kaikilla ei ole varaa kusta tuollaisiin työsopimuksiin päin. Jo 50 euroa on minulle valtava raha, kymmenen prosenttia kuukausituloistani.
Esim. S-ryhmässä tämä 0-tuntisopimus (tarjotut tunnit annetaan kaksi viikkoa etukäteen ja niistä voi kieltäytyä) takaa henkilöstöedut. Opiskelijana otin nämä mielelläni. https://s-ryhma.fi/tyopaikat/miksi-s-ryhmaan
Työttömyydessä haittaa oikeastaan vain rahapula ja tietenkin jatkuva hiillostus saada töitä. Ja kun ei töitä onnistu saamaan, eihän se mieltä ylennä.
Miljoona euroa tilillä lopettaisi stressin ja parantaisi elämänlaadun kertaheitolla. Siis ihan vain se, ettei palkkatyö olisi enää pakko vaan täysin vapaa valinta. Työelämään kun ei mikään muu minua vedä kuin rahapula. Tekemisen puutteesta tai tylsistymisestä en ole työttömänä kärsinyt koskaan.
Joo varmasti riittää kaupoissa työtä, jos:
- suosittelijat
- 20 eri korttia ja passia
- 20v kokemus kasssoista, veikkaus laitteista ja asiamiesposteista
- hyvän näkönen naama
- nuhteeton cv
- valmis HARRASTAMAAN työntekoa 10h viikko
- valmis hyppäämään eri kauppojen välillä, voit olla joka päivä eri kaupassa myyjänä
Ja minkä takia tuossa ylen uutises luki et avoimia paikkoja on 50000 jos työkkärin mukaan niitä on 28000, tuossa on aika iso heitto. Jos oisin tienny et kaupan ala on tällasta hiton pelleilyy en ois koskaan opiskellu alalle. 2v opiskelet et pääset (tai et pääse) kauppaan nauttimaan työnteosta 10h viikko.
Kaupan alan paikat mihin en ole kertaakaan päässyt haastatteluun, en edes video:
Power, gigantti, rusta, faunatar, musti ja mirri, talouspörssi, stadium, xxl, intersport, k-market, pentik, motonet, puuilo, kirppiscenter, new yorker, stark, budget sport, biltema
Eiköhän tuo lista kerro kaiken oleellisen kaupan alasta, älkää vaan koskaan tehkö samaa virhettä minkä mä tein ja opiskelin merkonomiksi
T: 16kk työttömänä ollut merkonomi
Bauhaus ja Jimms PC Store jäi pois listalta, aika vakuuttava lista eikö. On niin ihanaa olla merkonomi, voi että tätä autuutta. /s
Mä kuulin kerran yhden tarinan. Eräitä tyyppejä otti päähän kerran hirveästi erään tyypin työttömyys ja eläminen tuilla. (Olivat ehkä kuulleet huhuja, että tyyppi eleli ylpeänä ja aika tyytyväisenä eikä edes etsinyt töitä. Tuo ei kyllä ollut edes koko totuus)
Päättivät järjestää opetuksen. Päättivät järjestää kaikkea ikävää jäynää ja koska ryhmään kuului valitettavasti tyyppejä, joilla oli jonkinlaista vaikutusvaltaa kaupungissa, kohteelle järjestettiinkin kaikkea ikävää. Rikollisia keinoja ei kaihdettu, mutta taas, asemansa takia pystyivät siihen. Asiat alkoi rauhoittumaan sitten aikoinaan kun häsläys joukkojen tökerö toiminta alkoi paljastua.
Kohde ei tietenkään tiennyt läheskään kaikkea, mitä oli häslättu siinä seläntakana, mutta huvittavaa oli huomata, kun joillekin oli selvästi valehdeltu kaikkea pas....kaa tyyliin tyyppi olisi suunnilleen rukoillut jumalalta töitä ja itkeskellyt töiden perään mukaanlukien jotain jaksamis mt ongelmia. Sitten joku höhhelö täti ihminen johon upposi kaikki tarinat tuli apuna inisemään jotain: täältä pääsee hyvin töihin pyörällä jne.... nuo siis vain jäävuorenhuippuja.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-12061590
Enää puuttuu työhalukkaita.
Minua tuskin kaupan kassalle tai kahvilaan halutaan akuutisti kilahtelemaan, mutta sairaseläkkeellekään ei päästetä.
Kannattaa vetää taaksepäin omien merkonomiopintojen ym. kehumista sekä yleisestä asiakaspalvelu-liibalaabaa ynnä muuta hakemuksista, ja perehtyä siihen paikkaan ja alaan jolle on myyjäksi hakemassa.
Sanoisin että esim. Gigantissa tai Jimms'llä menee ATK puolelle koulutettu, tai muuten vain asiaa harrastava heittämällä merkonomikoulutetun ohi. Alan tuntemus on kuitenkin erikoisliikkeissä se ehdoton ykkösasia.
Tämä siis ihan vinkkinä, ei sinun työhakemuksissa välttämättä mitään vikaa ole ollut, ja on vain ollut huonoa tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vetää taaksepäin omien merkonomiopintojen ym. kehumista sekä yleisestä asiakaspalvelu-liibalaabaa ynnä muuta hakemuksista, ja perehtyä siihen paikkaan ja alaan jolle on myyjäksi hakemassa.
Sanoisin että esim. Gigantissa tai Jimms'llä menee ATK puolelle koulutettu, tai muuten vain asiaa harrastava heittämällä merkonomikoulutetun ohi. Alan tuntemus on kuitenkin erikoisliikkeissä se ehdoton ykkösasia.
Tämä siis ihan vinkkinä, ei sinun työhakemuksissa välttämättä mitään vikaa ole ollut, ja on vain ollut huonoa tuuria.
Tässä vaan on se ongelma kun rekrytoinnit on usein ulkoistettu henkilöstövuokraus firmoille, työpaikka ilmoituksissa harvoin lukee se firman nimi mihin olet hakemassa töihin. Mites tutustut hakemaasi firmaan jos siitä ei ole mitään mainintaa.
LOISILLE EI MIKÄÄN RIITÄ kirjoitti:
EIPÄ ENNEN OLLUT TUKIA PITI TEHDÄ TÖITÄ
Joo mutta ennen riitti se että käveli firmaan sisälle ja kysyi töitä, meneppäs nykyisin firman sisälle kysymään töitä ilman 20 eri korttia ja passia, ja ym turhaketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaan on se ongelma kun rekrytoinnit on usein ulkoistettu henkilöstövuokraus firmoille, työpaikka ilmoituksissa harvoin lukee se firman nimi mihin olet hakemassa töihin. Mites tutustut hakemaasi firmaan jos siitä ei ole mitään mainintaa.
Sana mitä henkilöstövuokraus firmat rakastaa on asiakasyritys.
Minulla on hyvä koulutus ja pitkä ja monipuolinen työkokemus, mutta ikäni vuoksi olen työnantajille liian kallis palkattava. Ainoa tapa päästä töihin olisi valehdella ankarasti, kuten käymilläni työnhakukursseilla on neuvottu. En kuitenkaan pysty siihen, koska valheella oikeasti on lyhyet jäljet.
On melko ikävää olla köyhä lopun ikää, mutta tällaiseksi maailma on muotoutunut meille väliinputoajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten työttömiä haukkuvat ne, joita työelämä on kohdellut silkkihansikkain. Meitä kaikkia ei ole. Oma ex-pomoni oli erittäin inhottava ihminen. Hän saattoi sanoa, että keskitytään perusasioihin, mutta itse ajautui sivuteille. Hän haukkui sekä pikkuasioista että täysin aiheetta.
Esim. 1. Pomo käski etsiä kaikille firman työntekijöille sopivan lahjan, jonka arvo on max. 150€/hlö. Ideoita heiteltiin ja lopulta voittajaidea oli ulkoilupuku firman logolla. Käytin kymmeniä työtunteja tarjousten pyytämiseen, vertailuun, vaate-esittelyihin. Kun olin valinnut 3 parasta ehdokasta ja esittelin ne johtoryhmässä, pomoni sanoi kaikkeen, että ihan kauhea, onpa rumat värit, tokeröä halpatyötä. Esittelyn jälkeen hän haukkui minut, kun en osaa etsiä mitään ja aikaa meni hukkaan, kun lahjat pitäisi jo tilata.
Esim. 2. Pomon siskonpoika tuli meille töihin kesäksi. Hänelle yritettiin antaa monenlaisia työtehtäviä, mutta mikään ei tuntunut kiinnostavan. Hän oli mennyt sanomaan minusta selän takana, että minä en osaa delegoida kenellekään mitään ja kyykytän nuoria työntekijöitä määräämällä p*skahommiin, joilla ei ole mitään merkitystä. Pomo otti minut pitkään puhutteluun (etkö sinä ymmärrä, että nuoret ihmiset ovat tulevaisuuden toivo ja heitä pitää kannustaa ja inspiroida. Jos tällaisia huomioita tulee vielä toisen kerran keneltä tahansa työntekijältä, sinulla ei ole paikkaa tässä talossa).
Esim. 3. Yhden työntekijän palkka oli laskettu väärin ja minä autoin häntä laittamaan sähköpostia palkanlaskentaan. Pomo tuli kiukusta puhisten haukkumaan minut, kun olen mennyt katsomaan toisen henkilön palkkatietoja. Se oli kuulemma laitonta ja firma voi haastaa minut oikeuteen. Minä yritin sanoa, että eihän se voi olla laitonta, kun se työntekijä itse tuli näyttämään palkkalaskelmaansa ja kysymään apua. Keskustelu päättyi siihen, että hän sai viimeisen sanan ja ilmoitti, että asiasta keskustellaan kanssani seuraavan kerran vasta sitten, jos firma päättää aloittaa oikeustoimet.
Esim. 4. irtisanoudun pitkäaikaisen stressin takia, vaikka olisin saanut saikkuakin. Pomo sanoi, että hyvä kun osaat ajatella vähän itseäsikin! Olin niin hämmentynyt, etten tiennyt, mitä vastata, koska hänen mielipuolinen käytöksensä 8 vuoden ajan oli suurin syy siihen, että koin niin suurta stressiä.
Hyvä pointti! Työpaikkahäirintä on iso ongelma tässä maassa. Minä en kykene enää työyhteisöihin, lähes joka paikassa on minut savustettu ulos. Ihmiset osaavat olla ilkeitä. Jo nuorena sain eri paikoissa paljon negatiivisia kokemuksia, ja jokainen epäonnistuminen nosti kynnystä hakeutua seuraavaan paikkaan. Nyt olen käytännössä ilman omaa rahaa, puolison elättämä. Pitäisi kai pyrkiä eduskuntaan, se kun tuntuu olevan ainoa hyväksytty tapa elellä veronmaksajien piikkiin.
Plus, siellä saa rauhassa per.. siellä. Vaikka nyt Hakkarainen esimerkkinä, nyt on Europarlamentiiko. Että näin. Onnistuisko moinen sikailu jossain normityössä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä koulutus ja pitkä ja monipuolinen työkokemus, mutta ikäni vuoksi olen työnantajille liian kallis palkattava. Ainoa tapa päästä töihin olisi valehdella ankarasti, kuten käymilläni työnhakukursseilla on neuvottu. En kuitenkaan pysty siihen, koska valheella oikeasti on lyhyet jäljet.
On melko ikävää olla köyhä lopun ikää, mutta tällaiseksi maailma on muotoutunut meille väliinputoajille.
Miksi et laita palkkatoivetta alaspäin? Ei palkka määräydy iän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnhakukursseilla saa kyllä niin monenlaista neuvoa ja ohjetta että ei perässä pysy. Olin muutaman vuoden esimiehenä kaupanalalla ja kun yritys lopetettiin, jäin työttömäksi, tietysti. Hain paikkoja jonkun verran. Joka kerta kun laitoin CVhen tuon esimieskokemuksen, en päässyt haastatteluun, hain sitten kassatyöhön tai esimieheksi. Joka kerta kun jätin sen pois ja valehtelin olleeni vain myyjä, pääsin heti haastatteluun. No koska olen työkyvytön olen perunut jokaisen haastattelun. Yhdellä kurssilla sanottiin että ehdottomasti se pitää mainita, kaikki kokemus on eduksi. Toisella sanottiin että ei ole pakko totuutta kertoa. Oma kokemus nyt on tämä enkä aio sitä kokemusta enää koskaan mainita, sillä en hae esimiespaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laita palkkatoivetta alaspäin? Ei palkka määräydy iän mukaan.
Niissä hommissa, jotka minä osaan, palkka katsotaan taulukosta. Alennuksia ei pyydetä eikä anneta.
Pitkäaikaistyöttömän kannattaa luopua työttömän identiteetistä, ja ottaa työssäkäyvän tai mikä tahansa muu identiteetti. Työttömän identiteetti ei ole edes biologiaperusteinen kuten sukupuolet, joita niitäkin nykyään vaihdellaan. Pitkäaikaistyöttömän kannattaa sanoa että jos puhutte minulle kuin työttömälle, niin olette rasisteja. Arvostakaa sitä miksi minä itseni määrittelen, tai asianajajani ottaa yhteyttä.