Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4281)

Vierailija
4261/4281 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset eivät ota vastaan mitä tahansa yhden päivän työtä tai viikon osa-aika työtä? Lyhyistä pätkistä kertyy vähintään saman verran kuin Kelan peruspäiväraha 600 e. Eikä sitten tarvitse Kelan virkailijoille selitellä mitään. Voi ryhtyä myös pienyrittäjäksi ja tienata sillä osan. Onko ihmiset niin hienoja, että eivät voi ottaa muutaman tunnin tuurausta. 15 tuntia viikossa ja eikä verojakaan tarvitse paljon maksaa.

Miksi pellet ei ymmärrä että niitä töitä ei saa vaikka niihin hakee. En ymmärrä.

Vierailija
4262/4281 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tehnyt oman alan hommia. Aloitin työurani AMK tutkinolla talousala asiakaspalvelussa. Opiskelin sen jälkeen muulta alalta maisteriksi, jonka jälkeen työt sain taas taloudesta. En usko että saan koskaan töitä rakastamaltani toiselta alalta. Nyt jo 25 v taloudessa takana. Teen kuitenkin mieluummin töitä kuin oon työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4263/4281 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KELA käyttäytyy niin kuin joku itsejulistautunut Gestapo. Pitäisi perustaa Podcast jossa porukka pääsee kertomaan noista jutuista. Kun alkaa tulla yleiseen tietoon, miten törkeää sanelupolitiikkaa KELA harjoittaa, alkaa olla vaikea perustella kaikkea tapahtunutta ja sen sijaan aletaan tosissaan kysellä näiden toimisto-Hitlereiden motiiveja. Työttömyyspalvelut on ansoitettu erilaisillä käyttöliittymäasaioilla, sovut ovat muka jatkuvasti muutoksen alla, mutta käytännössä tästä lipsahti kertaaleen esiin keskustelu, jossa virkailijat sättivät sitä, että asiakkaille on annettu mahdollisuus olla joutumata rangaistuiksi jonkun uudistuksen aiheuttamien sekaannusten seurauksista. Että oikein harmitti heillä, kun ei saa rangaista. Käytännössähän tämän idean näkee rivien völistä. Laki sanoo, että sen laitoksen kuuluu auttaa ihmisiä, mutta niillä on ohjeistus tehdä siitä maksimaalisen hankalaa ja etsimällä etsiä syitä katkaista tuet. Ja sieelä on sitten käytetty jos minkälaisia tekosyitä, joita vaan yhtäkkiä aletaan luetella. Milloin KELA päättää, että joku onkin yhtäkkiä yrittäjä tai elää että joku elää partisuhteessa jonkun kanssa. Ehkäpä KELA:lla on suunnitteilla virkailijat siihenkin, mitä ihmioset saa ja ei saa syödä ja paljonko päivässä saa kävellä ilman, että se on salatyöntekoa. Oikeasti kyse on siitä, että näille ihmisille tulee joku onnistumishyvitys jokaisesta tuesta, jonka ne saa estettyä ja ne tuntee suurta mielihyvää siitä, että muka täyttävät tehtävänsä ja tekevät työnsä hyvin, vaikka kaikki huojaavat, miten noihin virkoihin päätyy justiin sitä sorttia väkeä, joka haluaa kostaa jotain omaa menneisyyden häpeäänsä tai vain maalaa omaa kuvaansa itselleen käyttämällä valtaa miten lystää, koska ne voi aina piiloutua kasvottomina pykälien taakse. Ja tämä piiloutuminenhan näkyy joka käänteessä. Se on yksi Suomen korruptoituneimmista laitoksista eikä sille sikailulle tehdä yhtään mitään, koska sehän tuo säästöjä ja samalla päättäjät pääsee paikkailemaan piiloon omantunnon vaivoja ihmisten sikamaisesta rahastamisesta. 

Muuten oikein, mutta tuo työttömyyteen liittyvien tukien maksaminen tapahtuu puhtaasti työvoimavirkailijoiden/asiantuntijoiden tekemien lausuntojen perusteella. 

Työttömyyskassa tai kela ei voi maksaa työttömyyspäivärahoja tai  työmarkkinatukea oman harkinnan perusteella vaan tämän nykyisten työllisyyspalveluiden työntekijöiden lausuntojen perusteella. Edelliseen siis sisältyy myös lausuntojen takautuvat muutokset, jolloin työttömyyskassan tai Kelan on perittävä tuet takaisin. 

Minulla ei ole tietoa, milloin tai keiden kohdalla takaisinperinnästä luovutaan - Löytyykö netistä päätöksiä asiaan liittyen?

Se on aivan yksi lysti kuka niitä temppuja tekee. Pointti on siinä että ne ylipäätään tekee niin. Ihmisiä pakotetaan asioihin, ihmisille luetellaan ulkopuolelta, miten ne muka elää ja mitä ne muka tekee. Jopa parisuhdestatuksia sanellaan! On turha yrittää selitellä tai puolustella sitä, koska on täysin ilmiselvää, että noita temppuja tehdään tahallaan eikä noita kotihitlereitä saa kukaan kuriin kun niille on erikseen räätälöity valtuudet toimia justiin noin. Paperilla se on laillista, mutta käytännössä se on epärehellistä ja asioita yritetään muutella ulkoa käsin, että jotkut kiintiöt täyttyy. Se porukka, ja koko se mentaliteetti, on alhaisinta, mitä kanssaihmisille voi tehdä. Varsinkin, kun valtaosa ei ole edes syyllinen koko tilanteeseen, joka yritetään kaataa niiden niskaan. Sitten on nämä retostelijat, jotka on niin ylvästä ja etevää ja räiskimässä paskaa toisten niskaan, mutta yhtäaikaa kuuluvat moraalisesti saastaisimpaan porukkaan, mitä ihmiskunta ylipäätään pystyy tuottamaan, koska valtaosa retostelijoista on toisten elämäntilanteiden hyväksikäyttäjiä ja riistäjätyönantajia. Itsejulistettu maailmanmestaruus toisia riistämällä on aika löyhkäävä mestaruus missään, mutta eihän sille voi mitään, jos lapsuuden vaillejäämiset hävettää niin kovasti vieläkin, että pitää väkisin yrittää todistella olevansa jotakin. Tässä näkyy selkeästi, miten myös päättäjät näissä toimii. Valitaan joku porukka, jota voidaan syyllistää kaikkien kärsimyksistä ja sillä yritetään luistaa ulos siitä, että tehdään toistuvasti päätöksiä, jotka heikentää muiden asemaa ja nostattaa varakkaimman porukan asemaa. Se ei ole mikään sattuma, että energian hinta on se, mitä pumpataan, koska sillä koko yleinen hintataso voidaan säätää pitämään ihmiset kiireisinä selviytymässä ja helpommin painostettavissa entistäkin tärkeämpään rahastukseen. Justiin sen takia se tehdään, että autonomia yritetään estää kaikin keinoin. Ja kun alkaa pelottaa, että soraäänet alkaa kuulua liikaa, aletaan huomautella sananvapaudesta ja mielipiteenvapaudesta ja vihjailla trollaamisesta ja mistä kaikesta ja viritellään lisää oikeuksia oman kansan kyttäämiseen. Sen takia pitää uittaa koko ajan lisää valtuuksia, koska niillä pelottaa elää sen porukan keskellä, jota ne riistää. Onko se muka terveen yhteiskunnan tunnusmerkki, että kytätään omaa kansaa sen takia, että ne on tyytymättömiä riistämiseen? Onko se hyvä yhteiskunta, jossa ihmisiä rahastetaan viemällä kaikki vapaudet toimia keksimällä joka ikiseen asiaan joku maksu? Ja millä se totuus paljastuu? Jos jostain ei voi rahastaa, se on laitonta. Todella näppärää! Jokainen kyttäysvaltakunta ajautuu aina samaa reittiä tyranniaan vähän kerrallaan. Koskaan sitä ei tajuta ajoissa. Se ei ole tervettä, jos ihmisille ruvetaan sanelemaan elämän ehtoja. Valtio vie ihmiseltä kaikki vapaudet ja alkaa pakottamaan ostaa niitä takaisin. Se ei ole mitään demokratiaa, vaan demokratiaksi kutsuttua orjuutta. 

Vierailija
4264/4281 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut itse pitkäaikaistyöttömyyden ja nähnyt myös henkilöitä, jotka eivät halua tehdä koskaan töitä ha ovat eläneet kymmeniä vuosia tuilla.

Vierailija
4265/4281 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KELA käyttäytyy niin kuin joku itsejulistautunut Gestapo. Pitäisi perustaa Podcast jossa porukka pääsee kertomaan noista jutuista. Kun alkaa tulla yleiseen tietoon, miten törkeää sanelupolitiikkaa KELA harjoittaa, alkaa olla vaikea perustella kaikkea tapahtunutta ja sen sijaan aletaan tosissaan kysellä näiden toimisto-Hitlereiden motiiveja. Työttömyyspalvelut on ansoitettu erilaisillä käyttöliittymäasaioilla, sovut ovat muka jatkuvasti muutoksen alla, mutta käytännössä tästä lipsahti kertaaleen esiin keskustelu, jossa virkailijat sättivät sitä, että asiakkaille on annettu mahdollisuus olla joutumata rangaistuiksi jonkun uudistuksen aiheuttamien sekaannusten seurauksista. Että oikein harmitti heillä, kun ei saa rangaista. Käytännössähän tämän idean näkee rivien völistä. Laki sanoo, että sen laitoksen kuuluu auttaa ihmisiä, mutta niillä on ohjeistus tehdä siitä maksimaalisen hankalaa ja etsimällä etsiä syitä katkaista tuet. Ja sieelä on sitten käytetty jos minkälaisia tekosyitä, joita vaan yhtäkkiä aletaan luetella. Milloin KELA päättää, että joku onkin yhtäkkiä yrittäjä tai elää että joku elää partisuhteessa jonkun kanssa. Ehkäpä KELA:lla on suunnitteilla virkailijat siihenkin, mitä ihmioset saa ja ei saa syödä ja paljonko päivässä saa kävellä ilman, että se on salatyöntekoa. Oikeasti kyse on siitä, että näille ihmisille tulee joku onnistumishyvitys jokaisesta tuesta, jonka ne saa estettyä ja ne tuntee suurta mielihyvää siitä, että muka täyttävät tehtävänsä ja tekevät työnsä hyvin, vaikka kaikki huojaavat, miten noihin virkoihin päätyy justiin sitä sorttia väkeä, joka haluaa kostaa jotain omaa menneisyyden häpeäänsä tai vain maalaa omaa kuvaansa itselleen käyttämällä valtaa miten lystää, koska ne voi aina piiloutua kasvottomina pykälien taakse. Ja tämä piiloutuminenhan näkyy joka käänteessä. Se on yksi Suomen korruptoituneimmista laitoksista eikä sille sikailulle tehdä yhtään mitään, koska sehän tuo säästöjä ja samalla päättäjät pääsee paikkailemaan piiloon omantunnon vaivoja ihmisten sikamaisesta rahastamisesta. 

Työvoimapoliittisen lausunnon antaa yleensä kunnan työvoimaviranomainen, ja selvityspyyynnön jälkeisen työvoimapoliittisen lausunnon antaa KEHA-keskus. Kela ei päätä tällaisia asioita, vaan Kelalla on ainoastaan maksajan rooli, mikäli työvoimaviranomainen tai KEHA on antanut myönteisen lausunnon. 

Vierailija
4266/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen töissä, etsin uutta paikkaa. vuoden aikana oliskohan 6 hakua, ja ei pääse edes haastatteluun. Ikä alkaa tulemaan vastaan myös (54v). 

Vierailija
4267/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapoliittisen lausunnon antaa yleensä kunnan työvoimaviranomainen, ja selvityspyyynnön jälkeisen työvoimapoliittisen lausunnon antaa KEHA-keskus. Kela ei päätä tällaisia asioita, vaan Kelalla on ainoastaan maksajan rooli, mikäli työvoimaviranomainen tai KEHA on antanut myönteisen lausunnon. 

Totta, näin Kelan maksaman työttömyysturvan osalta.

Toimeentulotuessa Kelan työntekijät tekevät päätökset oman harkintansa mukaan. Oikaisuvaatimukset puolestaan käsitellään Kelassa siten, että mitään virheitä ei korjata ellei oikaisuvaatimuksessa "oikealla tavalla" vaadita virheen korjaamista. 

Vierailija
4268/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut itse pitkäaikaistyöttömyyden ja nähnyt myös henkilöitä, jotka eivät halua tehdä koskaan töitä ha ovat eläneet kymmeniä vuosia tuilla.

Sinä et voi tietää, mitä toinen todella haluaa tai ei halua. Työtön voi myös luovuttaa, koska se on viimeinen keino selvitä kuin sietorajat ylittyy.

Vierailija
4269/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mahdollisimman moni "parempi" menkää töihin- huutelijakin pääsee tässä talouskurimuksessa testaamaan kadehtimaansa työttömän osaa edes toviksi. Saa vähän kaikupohjaa huuteluilleen.

Yleensä menkää töihin-huutelijat menevät itse sinne töihin, kun heillä on työpaikka.

Joo, työllisillä on hyvä orjapaikka ,  

"Sä joka päivä töitä teet, joka ainut aamu seitsemäksi meet.."

Vierailija
4270/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun valmistuin 90-luvun laman keskellä yliopistosta. Työttömyys iski päin näköä. Olin toki kuullut, että koko edellinen vuosikurssi valmistui käytännössä tyhjän päälle, mutta en olisi ikinä uskonut tilanteen olevan niin toivoton. 

Mut piti hengissä ja järjissäni se, että silloinen tyttöystäväni oli hyvin ymmärtäväinen. Tein paljon opettajan sijaisuuksia (niitä sai helposti silloin pk-seudulla) ja niistä tienasi hyvin. 

Nyt olen kohta poistumassa työelämästä, mutta muistan loppuikäni sen toivottomuuden ja tyhjyyden tunteen kun koko ajan lyötiin ovi nenän edestä kiinni tietoisena siitä, että koko ajan työllistyminen on vaikeampaa kuin työttömyysjakso pitenee. En saanut unta, heräsin keskellä yötä läpimärkänä hiestä ja tuskasta. Olin sietämätön läheisilleni kun pinna oli koko ajan kireällä. Välillä yli 30 vuotta myöhemmin muistot palaavat öisin uniin. 

Sitten pääsin erääseen vakuutusyhtiöön duuniin, en mihinkään kovinkaan vaativaan työhön, mutta töihin kuitenkin. Muistan kun katsoin työpaikan ikkunasta lehtien puhkeamista ja en ole koskaan iloinnut niin paljon keväästä kuin silloin. 

Myöhemmin olen päässyt oman alani töihin ja nykyisin työllistän muutaman henkilön itseni lisäksi. Joku mainitsi tuolla oikeassa paikassa oikeaan aikaan oikean henkilön suosittelemana. Näin itselleni kävi ja olen siitä opiskelukaverilleni ikuisesti kiitollinen. Joskus vain käy niin, että olet haastattelijan kanssa välittömästi samalla aaltopituudella ja siinä vaiheessa kun haastattelija sanoo, että kun aloitat meillä sydän jättää pari lyöntiä väliin. 

Jos en muuta ole oppinut niin pitämään suuni kiinni. En utele toisilta - no mihin olet päässyt töihin kun valmistuit, onko koulutusta vastaavaa duunia jne. En kysy enkä utele. Odotan, että toinen avaa siitä asiasta suunsa jos näkee sen tarpeelliseksi. Työttömyys ja tuilla eläminen ei ole vapaaehtoista. 

Vaikka olen arvoiltani oikeistolainen on pakko myöntää, että tehty politiikka on VÄÄRIN. On käsittämättömän typerää viedä suojaosa pois kun työmarkkinat sukeltavat. 1-2 päivää viikossa duunia on parempi kuin ei mitään ja se madaltaisi meidän pienyrittäjien kynnystä ottaa osa-aikaisia töihin. Joihinkin positioihin riittää 1 päivä viikossa. 

Tästä näkee sen, että politiikoilta puuttuu todellisen työelämän tuntemus. Isojen firmojen huolet eivät ole samat kuin PK-sektorin. 

Vierailija
4271/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen töissä, etsin uutta paikkaa. vuoden aikana oliskohan 6 hakua, ja ei pääse edes haastatteluun. Ikä alkaa tulemaan vastaan myös (54v). 

Täällä sama homma, viimeisen vuoden aikana hakenut ja hakenut, ei pääse edes haastatteluun asti. 

Vierailija
4272/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä nuorena muutamaan otteeseen, ja päällimmäisenä jäi mieleen se tapa, millä yritettiin nöyryyttää joka tavalla.

Kun täytti listaa päivistä milloin oli ollut työtön, ei saanut laittaa ekaan sarakkeeseen työtön, ja seuraaviin yhtäläisyysmerkkejä, vaan joka rivillä piti muistuttaa itseään, että on TYÖTÖN!

Kun meni työvoimatoimistoon, kohtelu oli mitä oli, ja virkailija saattoi kysellä kaikkea henkilökohtaista, koska... No, koska pystyi.

Vierailija
4273/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa työkkärin työntekijöillä olla vakaa työtilanne. Harmi, että niihin hommiin ei pääse, ellei ole ollut työkkärissä aiemmin töissä. 

Vierailija
4274/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei erota kelaan työkkäristä niin en tiedä voisinko edes palkata moisen. Tuo kela- raivo siis vaikka työkkäri tekee lausunnot. Onnea työnhakuun tälle!

Vierailija
4275/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei erota kelaan työkkäristä niin en tiedä voisinko edes palkata moisen. Tuo kela- raivo siis vaikka työkkäri tekee lausunnot. Onnea työnhakuun tälle!

Kela kylläkin myöntää muita tukia. Työkkäri tekee työvoimapoliittiset lausunnot.

Vierailija
4276/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työttömänä nuorena muutamaan otteeseen, ja päällimmäisenä jäi mieleen se tapa, millä yritettiin nöyryyttää joka tavalla.

Kun täytti listaa päivistä milloin oli ollut työtön, ei saanut laittaa ekaan sarakkeeseen työtön, ja seuraaviin yhtäläisyysmerkkejä, vaan joka rivillä piti muistuttaa itseään, että on TYÖTÖN!

Kun meni työvoimatoimistoon, kohtelu oli mitä oli, ja virkailija saattoi kysellä kaikkea henkilökohtaista, koska... No, koska pystyi.

Aikalailla on virkailijasta myös kiinni. Mulla on osunut kohdalle tosi fiksu ja maalaisjärjellä varustettu työllisyysasiantuntija. En ole kylläkään saanut apua työllistymiseen, mutta ei ole tullut ongelmuakaan. Toki heidän täytyy noudattaa lakia, mutta sen lain puitteissa voi kyllä käydä kunnolla kyykyttämään, jos halua on. Siksi tuo järjestelmä on vinoutunut, koska yksittäisellä virkailijalla on kohtuuttoman suuri valta. Eikä lausunnoista voi valittaa toisin kuin viranomaispäätöksistä. Ja myöskin virheiden osalta, joita heillekin sattuu, työtön joutuu ihan kohtuuttomaan kafka maailmaan. Se, että tartutaan johonkin yksittäiseen asiaan, jonka asiakas sanoo, saattaa johtaa tosi pitkäkestoiseen selvittelyrumbaan, vaikka mitään muita todisteita asiasta ei olisi.

Vierailija
4277/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut onnekas työelämässäni tähän asti, kun sain ytn seurauksena kenkää. Olen mielestäni ollut aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja saanut pitkäkestoisia töitä. Ilman näitä onnellisia sattumuksia olisi ollut ihan mahdollista, että olisi ollut pitkäaikaistyöttömyys edessä. Siksi ärsyttää tämä työttömien mollaus, kun aika usein kyse on tuurista, suhteista tai näiden sekoituksesta että on saanut turvattua itselleen töitä. Tässä iässä en jaksa enää stressata työttömyydestä, kun elämässä on muitakin ongelmia. Mutta on aika paksua haukkua ja syyllistää valtaosaa suomalaisista, kun he löhes kaikki varmasti haluaisivat töihin.

Vierailija
4278/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Ennätys on ollut melkein 800 hakijaa yhteen paikkaan mihin hain... Ap

Tuo ei ole vielä mitään. Mulla on enkka 12 000. Ei, en valehtele, enkä liioittele. Kyse oli Tampereen Ikeasta kun se avattiin. Sitä edellinen ennätys on 2000 hakijaa.

Vierailija
4279/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Tuo ei ole vielä mitään. Mulla on enkka 12 000. Ei, en valehtele, enkä liioittele. Kyse oli Tampereen Ikeasta kun se avattiin. Sitä edellinen ennätys on 2000 hakijaa.

Mutku huutava työvoimapula!!! T: EK

Vierailija
4280/4281 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pistäisin paremmaksi ja laittaisin ylimääräisen nollan jatkoksi:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi