Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4281)
Työttömänä elän elämäni parasta aikaa. Mutta olenkin varautuja luonteeltani. En törsännyt kun olin töissä ja nyt on varaa olla työtön. Ikää sen verran ettei työ ole enää egon nostattaja.
Miksi ihmiset eivät ota vastaan mitä tahansa yhden päivän työtä tai viikon osa-aika työtä? Lyhyistä pätkistä kertyy vähintään saman verran kuin Kelan peruspäiväraha 600 e. Eikä sitten tarvitse Kelan virkailijoille selitellä mitään. Voi ryhtyä myös pienyrittäjäksi ja tienata sillä osan. Onko ihmiset niin hienoja, että eivät voi ottaa muutaman tunnin tuurausta. 15 tuntia viikossa ja eikä verojakaan tarvitse paljon maksaa.
Vierailija kirjoitti:
KELA käyttäytyy niin kuin joku itsejulistautunut Gestapo. Pitäisi perustaa Podcast jossa porukka pääsee kertomaan noista jutuista. Kun alkaa tulla yleiseen tietoon, miten törkeää sanelupolitiikkaa KELA harjoittaa, alkaa olla vaikea perustella kaikkea tapahtunutta ja sen sijaan aletaan tosissaan kysellä näiden toimisto-Hitlereiden motiiveja. Työttömyyspalvelut on ansoitettu erilaisillä käyttöliittymäasaioilla, sovut ovat muka jatkuvasti muutoksen alla, mutta käytännössä tästä lipsahti kertaaleen esiin keskustelu, jossa virkailijat sättivät sitä, että asiakkaille on annettu mahdollisuus olla joutumata rangaistuiksi jonkun uudistuksen aiheuttamien sekaannusten seurauksista. Että oikein harmitti heillä, kun ei saa rangaista. Käytännössähän tämän idean näkee rivien völistä. Laki sanoo, että sen laitoksen kuuluu auttaa ihmisiä, mutta niillä on ohjeistus tehdä siitä maksimaalisen hankalaa ja etsimällä etsiä syitä katkaista tuet. Ja sieelä on sitten käytetty jos minkälaisia tekosyitä, joita vaan yhtäkkiä aletaan luetella. Milloin KELA päättää, että joku onkin yhtäkkiä yrittäjä tai elää että joku elää partisuhteessa jonkun kanssa. Ehkäpä KELA:lla on suunnitteilla virkailijat siihenkin, mitä ihmioset saa ja ei saa syödä ja paljonko päivässä saa kävellä ilman, että se on salatyöntekoa. Oikeasti kyse on siitä, että näille ihmisille tulee joku onnistumishyvitys jokaisesta tuesta, jonka ne saa estettyä ja ne tuntee suurta mielihyvää siitä, että muka täyttävät tehtävänsä ja tekevät työnsä hyvin, vaikka kaikki huojaavat, miten noihin virkoihin päätyy justiin sitä sorttia väkeä, joka haluaa kostaa jotain omaa menneisyyden häpeäänsä tai vain maalaa omaa kuvaansa itselleen käyttämällä valtaa miten lystää, koska ne voi aina piiloutua kasvottomina pykälien taakse. Ja tämä piiloutuminenhan näkyy joka käänteessä. Se on yksi Suomen korruptoituneimmista laitoksista eikä sille sikailulle tehdä yhtään mitään, koska sehän tuo säästöjä ja samalla päättäjät pääsee paikkailemaan piiloon omantunnon vaivoja ihmisten sikamaisesta rahastamisesta.
Muuten oikein, mutta tuo työttömyyteen liittyvien tukien maksaminen tapahtuu puhtaasti työvoimavirkailijoiden/asiantuntijoiden tekemien lausuntojen perusteella.
Työttömyyskassa tai kela ei voi maksaa työttömyyspäivärahoja tai työmarkkinatukea oman harkinnan perusteella vaan tämän nykyisten työllisyyspalveluiden työntekijöiden lausuntojen perusteella. Edelliseen siis sisältyy myös lausuntojen takautuvat muutokset, jolloin työttömyyskassan tai Kelan on perittävä tuet takaisin.
Minulla ei ole tietoa, milloin tai keiden kohdalla takaisinperinnästä luovutaan - Löytyykö netistä päätöksiä asiaan liittyen?
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä elän elämäni parasta aikaa. Mutta olenkin varautuja luonteeltani. En törsännyt kun olin töissä ja nyt on varaa olla työtön. Ikää sen verran ettei työ ole enää egon nostattaja.
Millä perusteilla olet vapautunut kokopäiväisestä työllisyyspalveluvelvollisuudesta?
Ajattelisin, että sairaana tai työkyvyttömänä työttömyys ei voi olla elämän parasta aikaa, koska hoidon saaminen ja maksaminen voi työttömänä ollessa käydä melkoiseksi stressitekijäksi.
Vierailija kirjoitti:
Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...
YRITTÄMINEN on vaihtoehto,perusta ja palkkaa tekijöitä,älä odota valmista.T eläköitynyt yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni "parempi" menkää töihin- huutelijakin pääsee tässä talouskurimuksessa testaamaan kadehtimaansa työttömän osaa edes toviksi. Saa vähän kaikupohjaa huuteluilleen.
Yleensä menkää töihin-huutelijat menevät itse sinne töihin, kun heillä on työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät ota vastaan mitä tahansa yhden päivän työtä tai viikon osa-aika työtä? Lyhyistä pätkistä kertyy vähintään saman verran kuin Kelan peruspäiväraha 600 e. Eikä sitten tarvitse Kelan virkailijoille selitellä mitään. Voi ryhtyä myös pienyrittäjäksi ja tienata sillä osan. Onko ihmiset niin hienoja, että eivät voi ottaa muutaman tunnin tuurausta. 15 tuntia viikossa ja eikä verojakaan tarvitse paljon maksaa.
Yksittäisen lyhyen työpätkän tekeminen siirtää peruspäivärahaa viikoilla teenpäin. Palkka myös saadaan jälkikäteen, joten käytännössä yhden työpäivän takia olisit rahaton viikkoja. Ja kun saa jo tukea ja sen päälle työskentelee niin ei puhuta pienistä veroista. Työn muut kustannukset on jo 9% eli kyllä siitä tehdystä työpäivästä menee 20% veroluontoisina kuluina. Jos tuntipalkka on 14€ jää nettona n. 80€ päivä. Ja tuo yksi työpäivä siirtää tukia viikkoja eteenpäin. Pitäisi olla rahallista puskuria reilusti, jotta voi tehdä sen yhden työpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta jää itselle hyötyä reilusti alle puolet, kun huomioidaan verotus ja työmatkakulut ja muut ylimääräiset riesat kuten työvaatteet. Työmatkat pitää maksaa ennen kuin on mitään palkkaa edes saanut. Työttömän päiväbudjetista joka itselläni on tällä hetkellä viisi euroa, ei mitään ratikka- tai junalippuja ostella. Lisäksi varsinainen tuki sitten viivästyy eikä tulekaan esim. neljän viikon päätteeksi tai kalenterikuukauden päätyttyä. Laskujen maksu viivästyy.
En todellakaan ota riskiä siitä, että laskujen maksaminen enää enempää viivästyisi. Niihinkin tulee heti viiden euron muistutuskulu ja korot, siinä menee sekin hyöty mikä töistä ehkä jäi. Minulla on jo menossa ulosottoon terveydenhuollon maksu. Ryhdy sinä pienyrittäjäksi kun ideoita tuntuu piisaavan.
Sitä paitsi ei "Kelan virkailijoille" nykyään mitään selitellä. Tuet haetaan sähköisesti, joku harva paperilomakkeella. Mitään virkailijoita ei koskaan tavata eivätkä he työttömyysetuuden osalta mitään selityksiä kysele edes sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Ota vastaan"? Ota vastaan? Luuletko, että töitä tarjotaan? Kun ei niitä edes saa vaikka miten hakisi. Mene sinä roskiin miksi-kyselyidesi kanssa. Kuole.
No eipä ole herkkua osa aikatöissäkään rikki saa revetä minimipalkan takia, tukia ei saa ja uuteen työpaikkaan ei pääse koska ei pääse edes haastatteluun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ota vastaan"? Ota vastaan? Luuletko, että töitä tarjotaan? Kun ei niitä edes saa vaikka miten hakisi. Mene sinä roskiin miksi-kyselyidesi kanssa. Kuole.
Komppaan, kuolis vieläpä kitumalla niin hiljaa hyvä tulee😊😊
On koettu. Tein ilmaistyötä, työkokeiluja, lyhyitä työpätkiä yms. Kaikista noista hävisi taloudellisesti, mutta lopulta työpaikka myös löytyi. En usko, että olisi löytynyt, jos olisin kotona odotellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos täällä muita joihin työnhaun ja työllistymisen raadollisuus on iskenyt vasten kasvoja? Vai millaisia mietteitä aihe herättää? Ap
Eipä se sen kummempaa ollut 90 luvun lamassa - töitä ei ollut, minkä teet. Kursseja kyllä oli.
Parasta aikaa ihmisen elämässä, kun piti vuorokausirytmistä kiinni.
Jos taas valvoi illat, menee se seuraava päivä aivan ketuiksi ajallisesti.
Rahaa ei ollut, mutta ei ollut menojakaan - lankapuhelin ja TV.
Ruokaa tuli enemmän tehtyä ja pataruoat tutuiksi.
Tiskasin kerran 2 viikkoon, koska oli hirveesti niitä astioita ja muka säästin pesuaineessa.
Enemmän tuli pyöräiltyä, kun asui Korsossa, josta kauppassa kävin Tikkurilassa - samalla pikku lenkki :D
Nyt kun ollut jo yli 30 vuotta samalla työnantajalla, niin ihmettelee työttömien narinaa - vapaa aikaa on.
Toisaalta nyky eläminen vie enemmän euroja, jos hakee kaiken valmiina eikä itse tee mitään.
Meillä oli perheessä isä työtön pari vuotta 90-luvun lamassa. Kyllä hänen työttömyytensä heijastui koko perheeseen. Pnneksi ansiosinonnainen oli ysärillä parempi, verot pienemmät, inflaatio pienempi kuin nyt. Onneksi äidillä säilyi työpaikka ja pystyttiin lyhentämään asuntovelkaa.
Nyt olen itse työtön, puoliso töissä. Lapsiperheenä meillä menee ok vain koska puoliso tienaa kahden edestä ja talo on maksettu. Ansiosidonnaisen leikkaus on kyllä törkeä veto hallitukselta. Sekin raha 200€ kuussa olisi minulla mennyt ruokakaupppaan eli jäänyt isoilta osin Suomeen.
Eipäs nyt sieltä työtekevän ihmisen norsunluutornista nostalgisoida ysärin lamaa ja luulla tämän hetken työttömyyttä helpoksi asiaksi. Se on yksilötasolla useimmille katastrofi sillä rahattomuus ja mielenterveysongelmat kulkevat käsi kädessä. Se on katastrofi myös valtiotasolla. Rahaa ei tule tyhjään kassaan kun talous ei pyöri
Vierailija kirjoitti:
Täällä tosi moni on ehdottanut uudelleenkouluttautumista ja yrittäjyyttä ratkaisuna työttömyyteen. Omalta kohdaltani voin sanoa, että yrittäjyyteen minulla ei ole mitään annettavaa. Se kun vaatisi ensinnäkin sellaisen alan osaamista, jolle on kysyntää ja toiseksi kykyä innovoida jotain sellaista, mitä ei muualta vielä saa. Minulla ei ole kumpaakaan. Olen vapaaehtoisena ilman korvausta tehnyt alani töitä, jotta ammattitaito pysyisi edes vähän yllä, mutta se nyt ei ole sama asia. Mitä tulee uudelleenkouluttautumiseen, niin minulla on jo ne kaksi amk-tutkintoa. Olen 36-vuotias. Minusta olisi ihan kiva tässä vaiheessa elämää työllistyä sillä osaamisella, jonka olen n. kahdeksan amk-opiskeluvuoden aikana hankkinut. En myöskään tiedä, millä rahalla tässä kohtaa elämää opiskelisi. Opintotukikuukaudet on käytetty eli opintolainaakaan ei saa lisää, enkä kyllä mielellään sitä ottaisikaan koska edellisetkin on maksamatta.
Tl;dr: Olin varma, että kouluttautunut, mukava, hyvin työnsä hoitanut ja terveellä maalaisjärjellä varustettu ihminen ehdottomasti saa JOTAIN työtä. Suunnitelmissani oli, että tässä kohtaa elämää minulla on omakotitalo, työ ja mieluisia vapaa-ajan harrastuksia. Suurin toiveeni oli, että jo lapsuudesta asti kokemani köyhyys vihdoin väistyisi, kun vain opiskelen ahkerasti ja pääsen töihin. Todellisuudessa mikään ei ole muuttunut, elän edelleen kädestä suuhun ja voin henkisesti erittäin huonosti. En jaksa enää tehdä mitään tai välittää mistään. Haen töitä tietäen, että en saa edes haastattelukutsua. Haluaisin vain lakata olemasta ja päästä tästä kurjuudesta. Vaan enpä uskalla edes tappaa itseäni, koska pelkään epäonnistuvani siinäkin.
- Momo
Olen tosi pahoillani puolestasi eikä varmaan lohduta yhtään todeta ettet todellakaan ole ainoa vastaavassa tilanteessa. Tällaisia kertomuksia toivoisi median esittävän niiden propagandatarinoiden sijaan joilla on vain tarkoitus herättää lisää vihaa ja syyllistämistä työttömiä kohtaan. Kuten myös niiden huutelijoiden jotka eivät osaa sanoa muuta kuin "mene töihin" ja "vika on aina itsessä jos ei töitä saa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...
YRITTÄMINEN on vaihtoehto,perusta ja palkkaa tekijöitä,älä odota valmista.T eläköitynyt yrittäjä
Sä oot eläkkeellä. Elit ihan erilaisessa maailamssa yrittäjänä ollessasi kuin mikä nyt on vallallaan. Toi on ihan samaa tasoa kuin et "sain töitä kun 17-v kävelin firman ovista sisään ja siellä olinkin sitten 40 vuotta, noin helppoa se on".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nythän ei olekaan mennyt konkurssiin jopa aiemmin hyvin menestyneitä yrityksiä, työttömiä tulee koko ajan lisää ja lisää aj sinä meinaat että ne työttömät perustavat yrityksiä ja palkkaavat työntekijöitä ja yrityksellensä riittää asiakkaita eli tulee tuloja? Herää tähän hetkeen ja avaa silmäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteilla olet vapautunut kokopäiväisestä työllisyyspalveluvelvollisuudesta?
Ajattelisin, että sairaana tai työkyvyttömänä työttömyys ei voi olla elämän parasta aikaa, koska hoidon saaminen ja maksaminen voi työttömänä ollessa käydä melkoiseksi stressitekijäksi.
Eihän tuo sanonut vapautuneensa siitä.
KELA käyttäytyy niin kuin joku itsejulistautunut Gestapo. Pitäisi perustaa Podcast jossa porukka pääsee kertomaan noista jutuista. Kun alkaa tulla yleiseen tietoon, miten törkeää sanelupolitiikkaa KELA harjoittaa, alkaa olla vaikea perustella kaikkea tapahtunutta ja sen sijaan aletaan tosissaan kysellä näiden toimisto-Hitlereiden motiiveja. Työttömyyspalvelut on ansoitettu erilaisillä käyttöliittymäasaioilla, sovut ovat muka jatkuvasti muutoksen alla, mutta käytännössä tästä lipsahti kertaaleen esiin keskustelu, jossa virkailijat sättivät sitä, että asiakkaille on annettu mahdollisuus olla joutumata rangaistuiksi jonkun uudistuksen aiheuttamien sekaannusten seurauksista. Että oikein harmitti heillä, kun ei saa rangaista. Käytännössähän tämän idean näkee rivien völistä. Laki sanoo, että sen laitoksen kuuluu auttaa ihmisiä, mutta niillä on ohjeistus tehdä siitä maksimaalisen hankalaa ja etsimällä etsiä syitä katkaista tuet. Ja sieelä on sitten käytetty jos minkälaisia tekosyitä, joita vaan yhtäkkiä aletaan luetella. Milloin KELA päättää, että joku onkin yhtäkkiä yrittäjä tai elää että joku elää partisuhteessa jonkun kanssa. Ehkäpä KELA:lla on suunnitteilla virkailijat siihenkin, mitä ihmioset saa ja ei saa syödä ja paljonko päivässä saa kävellä ilman, että se on salatyöntekoa. Oikeasti kyse on siitä, että näille ihmisille tulee joku onnistumishyvitys jokaisesta tuesta, jonka ne saa estettyä ja ne tuntee suurta mielihyvää siitä, että muka täyttävät tehtävänsä ja tekevät työnsä hyvin, vaikka kaikki huojaavat, miten noihin virkoihin päätyy justiin sitä sorttia väkeä, joka haluaa kostaa jotain omaa menneisyyden häpeäänsä tai vain maalaa omaa kuvaansa itselleen käyttämällä valtaa miten lystää, koska ne voi aina piiloutua kasvottomina pykälien taakse. Ja tämä piiloutuminenhan näkyy joka käänteessä. Se on yksi Suomen korruptoituneimmista laitoksista eikä sille sikailulle tehdä yhtään mitään, koska sehän tuo säästöjä ja samalla päättäjät pääsee paikkailemaan piiloon omantunnon vaivoja ihmisten sikamaisesta rahastamisesta.