Tosi taitava käsityöihminen, mutta ilman värisilmää - harmittaa räikeät lahjat...
Sukulaiseni on tosi taitava tekijä, mutta värisilmä puuttuu. Hirveän rumia ja täysin yhteensopimattomia väriyhdistelmiä, mutta taidokas kädenjälki. Missä voi ja haluaa pitää mitään tyyliin vaaleanpunainen ja sinapinkeltainen ja siihen vielä havunvihreää ja marjapuuronpunaista.... mitään en halua tilatakaan häneltä ennalta suunniteltuna, koska en tarvitse mitään, enkä halua maksaa, ei ole tarvetta eikä rahaa mihinkään tilaustöihinkään. Mitä tekisitte niille lahjoille?
Kommentit (44)
Mulle jos neulois, kehottaisin neulomaan kaikki villasukat ja lapaset luonnonvalkoisina. Ei mene pieleen, ja kestää aikaa. Pitsikuvioista tykkään erityisesti.
Toisena vinkkinä: katso minkä värsiiä vaatteita lahjansaaja muuten käyttää. Valitse niistä väri. Ei mene pieleen tämäkään metodi. On testattu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo AP:n kuvailema väriyhdistelmä ei kuulosta olenkaan hullummalta, jollei se nyt ole esimerkiksi poncho, mutta tuollaiset sukat ersimerkiksi olisivat ainakin minulle ok. Käytän paljon mustia vaatteita, joten ne pisitäisivät mukavsti yleisilmettä.
Sama täällä. Käytän kirkkaita värejä paljon ns. aksenttiväreinä ja minulle on ihan tavallista yhdistää vaikka riemunkirjavat sukat tai värikäs helmikaulakoru tummaan puseroon ja housuihin. Villapaitana tms. tuo aloituksen yhdistelmä taas olisi liian räväkkä ja todennäköisesti tuntisin oloni hermostuneeksi sellaiseen pukeutuneena.
Kyse ei välttämättä ole värisokeudesta tai välinpitämättömyydestä vaan siitä, että kyseinen ihminen pitää itse kovasti kirkkaista väreistä ja ajattelee ilahduttavansa niillä muitakin. Saattaa myös olla niitä ihmisiä, joiden mielestä ihmisten pitäisi pukeutua enemmän väreihin mutta ei ymmärrä sitä, että "väreihin pukeutumisen" ei tarvitse tarkoittaa koko Tikkurilan värikartan päälleen pukemista :)
Vierailija kirjoitti:
Nämä valkoinen harmaa musta-tyypit tarvitsevat väriä elämäänsä.
Kyllä, mutta tyylikkäästi ja pienissä erissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo AP:n kuvailema väriyhdistelmä ei kuulosta olenkaan hullummalta, jollei se nyt ole esimerkiksi poncho, mutta tuollaiset sukat ersimerkiksi olisivat ainakin minulle ok. Käytän paljon mustia vaatteita, joten ne pisitäisivät mukavsti yleisilmettä.
Sama täällä. Käytän kirkkaita värejä paljon ns. aksenttiväreinä ja minulle on ihan tavallista yhdistää vaikka riemunkirjavat sukat tai värikäs helmikaulakoru tummaan puseroon ja housuihin. Villapaitana tms. tuo aloituksen yhdistelmä taas olisi liian räväkkä ja todennäköisesti tuntisin oloni hermostuneeksi sellaiseen pukeutuneena.
Kyse ei välttämättä ole värisokeudesta tai välinpitämättömyydestä vaan siitä, että kyseinen ihminen pitää itse kovasti kirkkaista väreistä ja ajattelee ilahduttavansa niillä muitakin. Saattaa myös olla niitä ihmisiä, joiden mielestä ihmisten pitäisi pukeutua enemmän väreihin mutta ei ymmärrä sitä, että "väreihin pukeutumisen" ei tarvitse tarkoittaa koko Tikkurilan värikartan päälleen pukemista :)
Sehän on kiva, että ajattelet itseäsi, etkä lahjansaajaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kiva, että ajattelet itseäsi, etkä lahjansaajaa...
Mitä ihmettä? Nyt meni kommenttisi pointti vähän ohi. En itse tee minkään värisiä käsityölahjoja kenellekään lahjaksi enkä edes itselleni, koska en nauti käsitöiden tekemisestä. Eli ei ole ketään lahjansaajaa, jota ajatella ;)
Mikään ei ole upeampaa kuin se, että uskalletaan kokeilla ja yhdistellä. On kyse katsojan omasta värivirheestä, jos jokin yhdistelmä ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole upeampaa kuin se, että uskalletaan kokeilla ja yhdistellä. On kyse katsojan omasta värivirheestä, jos jokin yhdistelmä ei miellytä.
Älä viitsi puhua palturia.
Eli lahjaton. Lahjakkuuteen kuuluu värisilmä. Tekniikka on vain tekniikkaa.
Vanhempani ovat taiteiljoita ja vähän suretti nuorena, kun en osaa piirtää. Sitten aikuisena rupesin harrastamaan korujen tekoa (sai itse sekoittaa värit) ja yksi tekeleeni jopa otettiin malliksi ukomaiseen värien salaisuuksia opettavaan kirjaan. Eli jotain taiteellista sentään olen perinyt. Nuorena olinkin aika ronkeli vaatteidenkin värien kanssa ja kun meillä oli yhteen aikaan muotivärit vaatteissa niin, että kauppojen rekit olivat yhtä ja samaa esim. luumunliilaa aina syksyisin. Nykyisin on aika vähän tarjolla turkoosia ja vihreän viileitä sävyjä, jotka pukisivat hyvin monia suomalaisia.
Yksi helppo konsti neuleissa raikastaa tunkkaista värimaailmaa on kutoa väliin vaikka mustavalkoista shakkiruutua pari kerrosta väliin, sillä voi erottaa toisistaan mahdollisesti huonot väriyhdistelmät.
Hyvä värisilmä on synnynnäinen ominaisuus, mutta on paljon ohjeita ja sääntöjä, joita noudattamalla jokainen saa kaunista aikaan. Tietenkin voi myös kutoa jonkun osaajan ohjeen mukaan, kun näkee mallin, josta tykkää. Eikös niissä ne lankojen numerotkin ole kerrottu.
Itse leikin paljon vastaväreillä, niillä saa esim. sisustuksessa ihmeitä aikaan.
Ap jo kertoi että ongelma ole villasukat vaan kodintekstiilit. Sama ongelma meillä erän sukulaisen kanssa. Periaatteessa kelpoja sisustusesineitä mutta aina likaisenruskean eri sävyissä. Harmittaa käyttää ja harmittaa jättää käyttämättä.
Anopillasi on nappiin 80-luvun värisilmä. :)
Et mainitse, mistä materiaaleista hänen tekemänsä kodintekstiilit on tehty. Olisiko niitä mahdollista värjätä tai värjäyttää? Sellainen varmasti sopisi anopillekin, ja hän saattaisi saada siitä inspiraation käyttää niitä värejä ja väriyhdistelmiä, joista sinä pidät. Tai siis joita sinä rakastat, kuten anopillesi asian esität.
Sanot ettei sovi sisustukseen, ja sillä siisti. Kaappeihin ei mahdu enää enempää. Nolompaa on ettet voi sanoa, ja se on ongelma tässä, eivät ne värit. Kiertelystä aiheutuu paljon enemmän kitkaa ja entistäkin nolompia tilanteita.
Vaikkapa niin, että niitä lahjoja laitetaan esille aina lahjanantajan kyläillessä, ja muutoin pidetään piilossa. Taattua sketsikamaa.
Tai jos suunnitelma olikin nimenomaan tämä, ja "anoppisi" on ihan piruuttaan kokeillut, miten reagoit. Naureskelee sisään päin ivallista naurua, kun kieriskelet tunnontuskissasi etkä kehtaa sanoa..
Jotkut tykkäävät rohkeista väriyhdistelmistä, pinkistä ja sinapinkeltaisesta tuli mieleen luoda Peppi Pitkätossu -tyylistä ilmettä lastenhuoneeseen tai leikkimökkiin vaikka. Mikä pakko on paraatipaikalle laittaa? Asiat löytävät paikkansa kokeilemalla, ja vaihtelukin virkistää. Käyttäkää pääsiäisenä viikko, ja takaisin kaappiin loppuvuodeksi.
Valitettavan yleistä on, etteivät ihmiset sano, ja kantavat kauheaa kuormaa turhasta asiasta, jota ei olisi tarvinnut pohtia oikeastaan ollenkaan. Uskoisin että sukulaisesi on halunnut jättää jonkin muiston itsestään, ja sen paremmin se säilyy, mitä vähemmän ovat käytössä. Saatat katsoa niitä toisin silmin myöhemmin, toiset voivat katsoa niitä toisin silmin myöhemmin, ja aurinkokin haalistaa.
Voisiko olla että tekee ne käsityöt aina sillä periaatteella, mitä lankoja sattuu löytymään. Ei edes pyri miettimään niitä väriyhdistelmiä muulta kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Eli lahjaton. Lahjakkuuteen kuuluu värisilmä. Tekniikka on vain tekniikkaa.
tuo värisilmä on vähän kinkkinen juttu - hyvä värisilmä ei tarkoita sitä että osaa tehdä jonkun konventionaalisesti soveliaan yhdistelmän, tai jonkun harmaa-valkoraitaisen sukanvarren. Oikeasti värisilmä punnitaan silloin kun ruvetaan miettimään vaikeita värejä, räikeitä, likaisia tai vaikka tunkkaisia ja sitä, miten niistä saadaan hyvältä näyttäviä tuloksia - siinä sitten esimerkiksi eri värien pinta-alat merkitsevät siinä missä värien ominaisuudetkin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla että tekee ne käsityöt aina sillä periaatteella, mitä lankoja sattuu löytymään. Ei edes pyri miettimään niitä väriyhdistelmiä muulta kantilta.
sillä perusteella minä virkkan isoäidin neliöitä tai Afrikan kukkia - ja kyllä silläkin kosntilla saa aikaan joskus jopa upeita tuloksia. Tosin minä alunalkaen kiinnitän kyllä huomiota siihen minkä värisiä lankoja ostan (ja materiaaliin tietty myös), jopa silloin kun käytän sitä alekoria.
Itse kamppailen tämän asian kanssa. Rakastan neuloa mutta olen surkea yhdistelemään värejä. Useat sukan alut olen purkanut kun todennut että eih, ei tämäkään toimi. Katselen sitten netistä malleja.
Itse tykkään murretuista, maanläheisistä väreistä. Esim. tummat vihreän sävyt, okra, poltettu oranssi, ruskean sävyt, luonnon valkoinen jne. Äiti halusi tehdä minulle villapaidan ja kysyi väritoiveita. Kerroin nuo edellämainitut. No villapaidassa on nyt päävärinä turkoosi. Kaunis väri, ei siinä mitään, mutta harmi ettei sovi omiin väreihini.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään murretuista, maanläheisistä väreistä. Esim. tummat vihreän sävyt, okra, poltettu oranssi, ruskean sävyt, luonnon valkoinen jne. Äiti halusi tehdä minulle villapaidan ja kysyi väritoiveita. Kerroin nuo edellämainitut. No villapaidassa on nyt päävärinä turkoosi. Kaunis väri, ei siinä mitään, mutta harmi ettei sovi omiin väreihini.
Silkkaa kettuilua.
Vierailija kirjoitti:
Itse kamppailen tämän asian kanssa. Rakastan neuloa mutta olen surkea yhdistelemään värejä. Useat sukan alut olen purkanut kun todennut että eih, ei tämäkään toimi. Katselen sitten netistä malleja.
Miksi et tee yksivärisiä? Ne ovat kauneimpia vaalean harmaat, luonnonvaaleat jne.
Nämä valkoinen harmaa musta-tyypit tarvitsevat väriä elämäänsä.