Tosi taitava käsityöihminen, mutta ilman värisilmää - harmittaa räikeät lahjat...
Sukulaiseni on tosi taitava tekijä, mutta värisilmä puuttuu. Hirveän rumia ja täysin yhteensopimattomia väriyhdistelmiä, mutta taidokas kädenjälki. Missä voi ja haluaa pitää mitään tyyliin vaaleanpunainen ja sinapinkeltainen ja siihen vielä havunvihreää ja marjapuuronpunaista.... mitään en halua tilatakaan häneltä ennalta suunniteltuna, koska en tarvitse mitään, enkä halua maksaa, ei ole tarvetta eikä rahaa mihinkään tilaustöihinkään. Mitä tekisitte niille lahjoille?
Kommentit (44)
Tämä. Kaikilla ei vain ole tyylitajua eikä silmää. Täysin roskia tuollaiset tekeleet. Jopa ompeluliikkeessä näkee tuollaisia täysin yhteensopimattomista tilkuista tehtyjä täkkejä yms. Halveksuttavaa.
Noita vastaavia käsitöitä on saatu lahjaksi vuosia, ei voi pitää kun on niin kamalat värit. Näyttää vappuoksennukselta ne yhdistelmät, anteeksi tämä ilmaisu käsityöläiset.
Kyse ei ole värisilmästä vaan mausta. Itsekin tykkään välillä räikeämmästä, välillä hillitystä yksivärisestä.
Anna toiveita jatkossa, laita vaikka esimerkkikuvia millainen tyyli kiehtoo sinua.
Kyllä tuota näkee ihan käsityömessuillakin 🙄.
Minä neulon lahjoja silloin tällöin ystäville ja sukulaisille, mutta niin, että he ostavat langat. Näin varmistetaan, että värimaailma ja lankojen materiaali miellyttää.
Jos se sukulainen tekee muille hienoja, mut käyttää kaikki huonoimmat ja rumimmat jämämateriaalinsa sun lahjoihin ;) ?
Värisokea täällä hei :-) Tai no en ole perinteinen värisokea, mutta en näe kaikkia sävyjä samoin kuin muut ja sekoitan joitain sävyjä (joku vihreä voi näyttää siniseltä tai violetti ruskealta tai toisin päin), mikä aiheuttaa ongelmia juurikin väriyhdistlemien kanssa. Mitä jos tällä sukulaisellasi on värinäön kanssa ongelmia ja hän luulee tekevänsä kauniita yhdistlemiä?
Itse onneksi tiedostan ongelmani, ja pyydän lankojen värin valitsemiseen apua (tai jos jollekin neulon "tilauksesta" pyydän häntä hankkimaan langat).
Vierailija kirjoitti:
Noita vastaavia käsitöitä on saatu lahjaksi vuosia, ei voi pitää kun on niin kamalat värit. Näyttää vappuoksennukselta ne yhdistelmät, anteeksi tämä ilmaisu käsityöläiset.
Väitätkö että kaikki käsityöläiset tekee vappuoksennuksen näköistä? Vai miksi pyytelet kaikilta anteeksi.
Meillä oli mummo ihan sama, kamalia yhdistelmiä. Mutta kun esitti toiveita niin kyllä oppi ja teki tosi kivoja esim yhdenvärin erisävyisiä. Näytä kivoja malleja ja sano suoraa että hillitymmät on nyt muotia tms...
Minä tykkään neuloa, mutta minulla on ihan surkea värisilmä. Tykkään, jos joku sanoo, millaisia sävyjä hän sukkiin haluaa. Kaikkein parasta olisi, jos minulle ostetaan langat valmiiksi. Muuten laitan vain lisäksi valkoista tai sitten käytän saman värin kahta eri sävyä.
Tuo AP:n kuvailema väriyhdistelmä ei kuulosta olenkaan hullummalta, jollei se nyt ole esimerkiksi poncho, mutta tuollaiset sukat ersimerkiksi olisivat ainakin minulle ok. Käytän paljon mustia vaatteita, joten ne pisitäisivät mukavsti yleisilmettä.
Sukkiin voi käyttää liukuvärjättyjä lankoja, jolloin saa värinvaihtelua, mutta samalla värit sopivat yhteen. Silloin ei tule ongelmia yhdistelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo AP:n kuvailema väriyhdistelmä ei kuulosta olenkaan hullummalta, jollei se nyt ole esimerkiksi poncho, mutta tuollaiset sukat ersimerkiksi olisivat ainakin minulle ok. Käytän paljon mustia vaatteita, joten ne pisitäisivät mukavsti yleisilmettä.
Villasukat olisivat tosi ok, mutta on kyse kodin tekstiileistä. Ap
Mun äiti kutoo paljon sukkia ja nuukana ostaa langat alelaareita. Värit on niitä rumimpia ja yhdistelmät vielä kamalempia...
Ap:lle - kysäisepäs onko tämä tuttusi lievästi värisokea. Saattaa selvitä oudot väriyhdistelmät kysymällä. Tai ehdota, että jos tekee sinulle jotain lahjaksi, niin toivoisit tiettyjä värejä. Vie vaikka lankoja tuliaisiksi.
Ja aina voi sanoa, että kiitos, olet taitava ja upeasti tehty, mutta nuo värit eivät oikein ole minun silmiini sopivia, en ota etteivät jää kaappiin lojumaan. Usein suoraan sanottu on parempi, vaikka toinen hetkeksi loukkaantuisikin.
Ja tekijäkin varmasti mieluummin antaa sellaiselle, jolla lahja tulee käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti kutoo paljon sukkia ja nuukana ostaa langat alelaareita. Värit on niitä rumimpia ja yhdistelmät vielä kamalempia...
Ostapas äidille langat, joista tykkäät, niin ei tarvitse hänen käydä alelaareilla. Työtä sukan kutomisessa kuitenkin on. Ja toisaalta, mitä väliä villasukan värillä oikeasti on, eikös niiden ole tarkoitus lämmittää jalkoja.
Ja tietenkin voi aina itse kutoa mieleisensä väriset sukat ja antaa ne alelaarin väriset hyväntekeväisyyteen.
Välillä jotenkin riepoo nämä en-tykkää-tästä-vaikka-läheinen-halusi-minua-ilahduttaa-jutut, sorry.
Ei ole kyse villasukista, joihin voisi ostaa langat. En edes stressaisi jostain sukista, vaan pitäisin kotisukkina tyytyväisin mielin vaikka mitä väriyhdistelmiä. On kyse muista käsitöistä, mm. näkyvistä kodin tekstiileistä. Se on paljon kinkkisempi juttu kuin villasukat. Ap
Kaikki eivät pidä monokromaattisiddta jutuista vaan pitävät väreistä. Värit piristää elämää. Kannattaa myös huomata ,että nykyään saa ostaa valmiiksi värikkäitä lankoja.
Esim.
Vierailija kirjoitti:
Värisokea täällä hei :-) Tai no en ole perinteinen värisokea, mutta en näe kaikkia sävyjä samoin kuin muut ja sekoitan joitain sävyjä (joku vihreä voi näyttää siniseltä tai violetti ruskealta tai toisin päin), mikä aiheuttaa ongelmia juurikin väriyhdistlemien kanssa. Mitä jos tällä sukulaisellasi on värinäön kanssa ongelmia ja hän luulee tekevänsä kauniita yhdistlemiä?
Itse onneksi tiedostan ongelmani, ja pyydän lankojen värin valitsemiseen apua (tai jos jollekin neulon "tilauksesta" pyydän häntä hankkimaan langat).
Jos on jätelankoja silmiä kirvelevistä väreistä, niin jonnekin on ne lankakerät jo käytetty, jos jäljelle jää vain raitalankoja 😁
-ohis
Jos kyse villasukista käyttäisin kotona. Mä rakastan villasukkia ja anopilla on juurikin tuollainen persoonallinen värisilmä.