Teini myöhästyy joka päivä tunneilta. Ei siis koulusta (aina) vaan koulupäivän aikana. Mitä tässä voi tehdä?
Niin. Ysiluokkalainen poika on alkanut myöhästelemään tunneilta. Melkein joka tunnilla on myöhästymismerkintä ja joskus ne on jopa kymmenen minuuttia. Poika itse sanoo että on vain jonottanut vessaan, mutta en sitä usko. Varmaan murto-osa myöhästymisistä on tuosta syystä.. opettajat painostaa puhumaan, mutta vaikka kuinka puhun niin mitään ei tapahdu. Ei edes suostu kertomaan miksi myöhästelee. Eilenkin viideltä eri tunnilta kolme kertaa joista kahdesta yli 10 minuuttia..
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun opettajana sanon, että tuo on erittäin huonoa käytöstä. Jotkut tekee juuri tuota: myöhästelevät kesken päivän. Se on välinpitämättömyyttä ja oikeastaan mielestäni vielä huonompaa käytöstä kuin myöhästyä aamulla.
Tätä harrastaa lähinnä ns. ongelmaoppilaat.
Tuota, kyllä ne muutkin, kuin vain ns. ongelmaoppilaat. Toki, jos kaveriporukassa on myös näitä ongelmaoppilaita, niin heidän käytökseen ei välttämättä vanhemmat puutu. Välinpitämättömyyttä ja huonoa käytöstä se onkin eikä teini välttämättä ymmärrä tekevänsä mitään väärää, ellei siihen puututa. Se vaan on kivaa lähteä vaikka sinne ostarille ja siellä kuluu liikaa aikaa, kun on kiva rillutella kavereiden kanssa ja se koulu unohtuu. Tuollaisen pitää vaan saada loppumaan ja saada teini tajuamaan, ettei ole oikein.
Ap olet mun mielestä kyllä tosi tiukka äiti. Säälin sun lasta. Jos sillä ei huomenna ole rahaa ostaa sen tyttöystävälle tai ihastukselle kaupasta jotakin kivaa, sen ihmissuhteet saattaa oikeasti kärsiä. Niin naurettavalta kuin se kuulostaakin. Kiva sitten selittää, että kun äiti ei antanut rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Ap olet mun mielestä kyllä tosi tiukka äiti. Säälin sun lasta. Jos sillä ei huomenna ole rahaa ostaa sen tyttöystävälle tai ihastukselle kaupasta jotakin kivaa, sen ihmissuhteet saattaa oikeasti kärsiä. Niin naurettavalta kuin se kuulostaakin. Kiva sitten selittää, että kun äiti ei antanut rahaa...
terv.
teinityttö
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sunkin ois jo aika oppia ymmärtämään, että ihmissuhteita ei voi rahalla ostaa.. Jos joku "suhde" siihen kaatuu, että ei ole varaa toista hemmotella joka päivä, niin ei tainnut oikea suhde ollakaan. Tämän soisi myös sinun ymmärtävän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poika kyllä kertoi kenen kanssa siellä kaupoilla on liikuttu, niin futiskavereitahan sieltä järjestään kaikki
Mutta oli niin tai näin, mulla on yövuoro edessä Ap
Taisin tunnistaa, nuo + pari muuta yksityiskohtaa. Tsemppiä, et todellakaan ole huono äiti. Harmi kun itse en henkilökohtaisesti voi teitä auttaa, mutta te osaatte selvittää tämän ihan varmasti :) ps. aina saa soittaa, jos alkaa liikaa vanhemmuus painamaan, sellaista nimittäin välillä teinien kanssa sattuu!
Musta tuntui kans jo alusta asti, että me tunnetaan. Ja taidetaan ihan oikeasti tunteakin. Niin osuu yksityiskohdat yks yhteen.. :) Voin sanoa, että omien lasteni kanssa toimisin täysin samalla tavalla, etkä todellakaan ole liian tiukka äiti. Tuota lasten pettymystä ei ole helppo katsoa, mutta se kestää vain hetken ja sitten jo unohtuu. Olette hyvät vanhemmat teidän lapsille. Kaikki järjestyy vielä :)
Ota kotona jokaisesta myöhästymisestä joku oikeus pois. Ensin puhelin jne. eiköhän ala olemaan tunneilla ajallaan. Vessaselitys ei ole uskottava sillä siinä tapauksessa koulussa olisi älyttömästi joka tunnilta oppilaita myöhässä ja asiaan olisi puututtu koululla jo isommin. Vessaan voi mennä jo heti välkän alussa, eikä vasta juuri silloin kun tunti alkaa. Kyllä normaali ysiluokkalainen osaa jo sen verran ennakoida.
Hetken tuo rangaistus poikaa kirpaisee mutta taisi ymmärtää hyvin mistä sen sai. Olette hyvin kasvattaneet nuoren miehen. Ja näin 60-70-luvuilla tiukassa ja vanhanaikaisessa perheessä kasvaneena on ihana huomata että teillä saa myös nuori mies itkeä jos siltä tuntuu. M56
Vierailija kirjoitti:
Mitä pskaa! Luoja, toivottavasti et ole mikään äiti-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulosti kirjoituksen perusteella onneksi teiniltä itsekin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se oli tämän pojan tyttöystävä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, toivottavasti olisikin. Vaikka kyllä tuollaisia vanhempiakin on oikeasti olemassa.
Laita luokanvalvojalle viesti ja kysy mitä siellä tapahtuu.
Kyllä ne rupeavat tarkkailemaan, jos tommosta on.
Se voi olla se pelaaminen, mikä on kiellettyä rahasta koulussa.
Keksi jokin porkkana pojallesi.
Mutta ota yhteys kouluun. Se on yhteisön ongelma, jos sitä pelaamista on. Samoin, jos joutuu jonottamaan noin kauan vessaan...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne opettajat asialle on tehnyt? Niidenhän tuohon pitää puuttua. Eihän ap siellä välitunnilla ole hoputtamassa lasta tunnille
Ei se hoputtaminenkaan opettajankaan tehtävä ole. Oppilaan pitää itse osata tulla ajoissa, ja toki osaakin, kun kellon tuntee. Kyse on nyt siitä, ettei jostain syystä viitsi tai on tärkeämpää tekemistä. Opettajan tehtävä on laittaa Wilma-merkintä, ottaa yhteys kotiin ja antaa rangaistus.
Tarkistakaas kilpirauhasarvot ekana. Itse myöhästyin aina koulusta loppuvuosina ja ne arvothan olivat ihan romahtaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsilla on kyllä harvinaisen fiksut vanhemmat.
Samaa mieltä! Tiedän ap että välillä usko omaan vanhemmuuteen horjuu, mutta usko kun sanon että sinulla ei ole ainakaan tässä asiassa siihen mitään syytä. Meillä poika hakattiin koulussa eikä kukaan puuttunut asiaan hakkaajan kotoa. Minä laitoin viestiä ja soitin rehtorille että se asia pitää selvittää. Mitään ei tapahtunut. Viikko niin sain koulusta soiton että poika on hakattu koulun pihalla, ei ole palannut tajuihin. Kyllä siinä monenlaiset tunteet risteili päässä. Onneksi poika on nyt täysin kunnossa. Mies kävi hakkaajan kotona puhumassa. Ei ole enää onneksi lasta hakattu. Kyllä sitä monesti miettii ettö miksi ei puututa nuorten asioihin, hyvä että te puututte. Minusta se kertoo rakastamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteille pitäisi saada erilliset kurinpitäjät joilla olisi tehtävänä mm. myöhästyjien, häirikköjen, tappelijoiden ja tupakoijien kuriinlaitto. Esimerkiksi lihaksikkaita "ladon oven kokoisia" työttömiä miehiä voisi palkata tähän tarkoitukseen. Luonnollisesti kurinpitäjällä olisi täydet voimakeinojen käyttöoikeudet.
Lisäksi kouluille tarvittaisiin erillinen karsseriosasto, joka koostuisi sellaisista 1x1 metriä kopeista mihin kaikki vähänkin uhmakkaammat tapaukset lukittaisiin (ilman kännykkää) niin pitkäksi aikaa kunnes nöyrtyvät.
Tämä olisi oikeasti hyvä idea. Mutta kaatuu varmasti siihen mihin kaikki muutkin pyrkimykset toimivaan kurinpitoon, eli että lasten oikeuksien puolustajat alkavat rääkyä väkivallasta.
Tämä tietenkin maksaisi yhteiskunnalle. Toisaalta, voisihan tehdä niin, että kun kurinpitäjä joutuu töihin, tästä menee lasku kyseisen oppilaan kotiin. Näillä rahoilla maksettaisiin kurinpitäjän palkka.
Hyvin sä vedät! :) Itsellä on vasta neljän kuukauden ikäinen poika, mutta jos mulla ikinä tulee mitään haastavia tilanteita sen kanssa, haluaisin kyllä osata toimia yhtä rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Jaksamista!