Teini myöhästyy joka päivä tunneilta. Ei siis koulusta (aina) vaan koulupäivän aikana. Mitä tässä voi tehdä?
Niin. Ysiluokkalainen poika on alkanut myöhästelemään tunneilta. Melkein joka tunnilla on myöhästymismerkintä ja joskus ne on jopa kymmenen minuuttia. Poika itse sanoo että on vain jonottanut vessaan, mutta en sitä usko. Varmaan murto-osa myöhästymisistä on tuosta syystä.. opettajat painostaa puhumaan, mutta vaikka kuinka puhun niin mitään ei tapahdu. Ei edes suostu kertomaan miksi myöhästelee. Eilenkin viideltä eri tunnilta kolme kertaa joista kahdesta yli 10 minuuttia..
Kommentit (295)
Tupakalla ramppaa? ihan sama mitä tekee, ilmoita että seuraavasta myöhästymisestä lähtee puhelin takavarikkoon viikoksi. Takaisin saa jos ei tule yhtään uutta myöhästymismerkintää. Jos ei toimi, lisää läppäri takavarikkoon koulupäivän jälkeen. Kun parantaa tapansa, palkitse jollain kivalla.
Vierailija kirjoitti:
Toi kännykän kieltäminen on oikeasti aika kohtuutonta. Miettikää kun niillä voi olla vaikka kuin paljon seuraajia esim tiktokissa, jotka oottaa uutta sisältöä. Ja kaikki kaverit on siellä + mahdolliset säädöt joille on kiva iltaisin snäppäillä. Se on teinille niin kuin karkotus autiolle saarelle. Miettikääs vielä
Olisin enemmän huolissani niiden oppilaiden oikeusturvasta saada oppia koko veronmaksajien rahoittaman koulutuksen edestä, jotka ovat luokassa ajallaan ja haluavat oppia, ja joiden oppiminen keskeytyy usein mattimyöhäisten valuessa luokkaan tai aiheuttaessa muita häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin pitkän pitkän viestin pojan luokanvalvojalle (joka opettaa myös matikkaa pojalle, eli näkee lasta muutenkin kuin pari kertaa vuodessa). Selitin koko tilanteen niin selkeästi kuin olen ymmärtänyt ja kyselin paljon tarkentavia kysymyksiä. Opettaja sanoi, että mun poika ei todellakaan ole ainoa, vaan ongelmaa on myös muutamalla muulla luokan oppilaalla ja parin rinnakkaisluokan oppilaillakin. Tulevat yleensä aina yhtä aikaa luokkaan, mutta joskus kuulema "tipotellen" muutaman minuutin välein. Kaikki oppilaat on puhuteltu vähintään kaksi kertaa. Tästä kuulema järjestetään myös palaveri opettajien kesken ja mahdollisesti kaikkien myöhästelijöiden perheiden kanssa pidetään joku "vanhempainilta", jossa tätä ongelmaa käydään läpi. Tätä myöhästelyongelmaa on ollut kuulema aina etenkin ysien keskuudessa, mutta nyt meidän ysien kanssapakka on kuulema levinnyt täysin käsiin. Opettajat eivät kuitenkaan ole nähneet näitä teinejä välitunnin loputtua lojumassa käytävässä tai piilottelemassa missään pihan nurkalla, joten opettajat epäilevät, että lähtevät kauemmas/piiloutuvat vessoihin välitunnin loputtua, koska jos olisivat käytävässä juoruilemassa tunneille menevät opettajat olisivat kuulema tilanteeseen puuttuneet ja patistaneet nuoret tunneille.
Tyttö (samassa koulussa seiskalla) sanoi myös, että on nähnyt monesti kun tunti on jo alkanut veljen ja veljen kavereiden tulevan tieltä päin (sielläpäin kauppakeskus) tai joskus jonkun tytön kanssa. Pitää ottaa nyt tosissaan puheeksi. Tulee tiedättekö sellainen olo, että on ihan huono äiti, kun ei ole aiemmin tähän "oikeasti" puuttunut. Olen jotenkin sokeasti luottanut siihen, että tämä ongelma hoituu teinille puhumalla.. Voin kertoa vielä teinin version, jos suostuu puhumaan. Jos ei puhu niin lähtee kännykkä. ;) ap
Kuulostaa siltä että tuossa koulussa tuo myöhästely on coolien ysien juttu. Sun poika haluaa mennä mukana ettei jää ulkopuolelle. Vaikea tilanne, jos alat omalta lapselta noita asioita kieltämään, niin voi lapselle tulla sosiaalisia ongelmia, toisaalta pitäisi kitkeä alkuunsa tuo myöhästely pois ettei jää tavaksi ja siirry esim työelämään
Vierailija kirjoitti:
Toi kännykän kieltäminen on oikeasti aika kohtuutonta. Miettikää kun niillä voi olla vaikka kuin paljon seuraajia esim tiktokissa, jotka oottaa uutta sisältöä. Ja kaikki kaverit on siellä + mahdolliset säädöt joille on kiva iltaisin snäppäillä. Se on teinille niin kuin karkotus autiolle saarelle. Miettikääs vielä
On maailma mallillaan jos kännykän pois ottaminen koetaan kohtuuttomaksi 🧐. Toki se voi olla sellaiselle, joka on liimattu siihen puhelimeensa, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän se onkin tehokasta, pösilö :)
Tehkää miten haluatte, mutta itse en kestäisi katsoa jos mun teineiltä vietäis niiden kännykät pois. Kyllä varmaan lukiolainen poikakin siitä itkis. Puhumalla kannattaisi opetella ratkomaan asiat
Siis onko jotku vanhemmat oikeasti näin pösilöitä?
Takavarikoit pleikkarin tai tietokoneen kunnes alkaa olla ajoissa taas. Missä vaikeus?
Yksi koulumme myöhästejijä jäi vessaan käyttämään huumeita. Siellä sai olla rauhassa hetken.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne opettajat asialle on tehnyt? Niidenhän tuohon pitää puuttua. Eihän ap siellä välitunnilla ole hoputtamassa lasta tunnille
Jep, kasvatusvastuu vaan kokonaan ulkopuolelle eihän sen kullannupun asiat koske vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää miten haluatte, mutta itse en kestäisi katsoa jos mun teineiltä vietäis niiden kännykät pois. Kyllä varmaan lukiolainen poikakin siitä itkis. Puhumalla kannattaisi opetella ratkomaan asiat
Siis onko jotku vanhemmat oikeasti näin pösilöitä?
On.
T. Ope
Kaikki tarvitsee nykyään puhelinta ja teini voi tarvita tietokonetta koulutehtävien tekemiseen. Mutta pleikkarin(tai xboxin) ja ipad:it sun sellaiset, voi kyl ottaa takavarikkoon ensin ja katsoa alkaako poika olemaan ajoissa. Sittenpähän voit aina uhata että seuraavaksi lähtee kännykkä. Pitää jättää itselleen hieman pelivaraa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyhkistä. Mitä sinä sitten teet, jos teini jatkuvasto törttöilee ja laiminlyö koulunkäyntiä? Vaikka kuinka yrittäisi keskustella, mutta sama touhu vaan jatkuu ja jatkuu. Minä en kestäisi katsoa sitä, että koulu menee huonosti ja sekaantuu mahdollisesti päihteisiin, jos annetaan mennä ja tulla miten tykkää.
Tietty voi kans sanoa että jos ei myöhästely tunneille lopu nyt niin viikko/kuukausi-raha puolittuu ens maksukerralla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarvitsee nykyään puhelinta ja teini voi tarvita tietokonetta koulutehtävien tekemiseen. Mutta pleikkarin(tai xboxin) ja ipad:it sun sellaiset, voi kyl ottaa takavarikkoon ensin ja katsoa alkaako poika olemaan ajoissa. Sittenpähän voit aina uhata että seuraavaksi lähtee kännykkä. Pitää jättää itselleen hieman pelivaraa :)
Tässä on ap, hyvä pointti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisen pitää uskaltaa rajat vetää, vaikka se teini alkaisikin itkemään. Itse ainakin ennemmin katsoisin sitä, kun teini itkee sitä, että kännykkä on hetkeksi laitettu jäähylle, kun sitä että selvittelee virkavallan kanssa huumepäissään tehtyjä rötöksiä..
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä, jos ei ole mitään pelikonsoleita?
Vierailija kirjoitti:
Onko ostari koulun vieressä? Moni nuori koululainen ainakin Helsingissä menee välitunneilla lähiostarin kauppoihin notkumaan viikkorahat kourassa
Eikö näitä nuoria saati heidän vanhempiaan pelota korona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyhkistä. Mitä sinä sitten teet, jos teini jatkuvasto törttöilee ja laiminlyö koulunkäyntiä? Vaikka kuinka yrittäisi keskustella, mutta sama touhu vaan jatkuu ja jatkuu. Minä en kestäisi katsoa sitä, että koulu menee huonosti ja sekaantuu mahdollisesti päihteisiin, jos annetaan mennä ja tulla miten tykkää.
Ja tähän vielä se, että kuinka kova sellainen ryhmäpaine onkaan tuollaisissa kaveriporukoissa, joita kiinnostaa kouluaikana ihan muut asiat, kuin koulu ja tunneille ajoissa meneminen. Helppoahan se on vapaa-ajalla kieltää, ettei lähdetä kylille luuhaamaan, vaan ollaan kotona ja keskustellaan, mutta kun sinne kouluun pitää mennä ja siellä on ne kamut, jotka törttöilee myös :) kyllä pitää ottaa aika järeitäkin keinoja käyttöön tuollaisessa tilanteessa, että se teini oikeasti ymmärtää, että teoilla on seurauksia!
Onko joku mamma oikeasti sitä mieltä, että ne tiktokit sun muut ovat tärkeämpiä, kuin koulu?
Eiköhän ap ja me muutkin olla huomattu että aina se puhe ei riitä. Jos ei vanhempaa tottele, niin saa luvankin vähän pahoittaa rangaistuksesta mielensä. Oppii ainakin kunnioittamaan muitakin ihmisiä